تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803182202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دبیرکل سازمان دی 8 : رفع تحریم ها علیه ایران،تاثیر مثبتی دراین سازمان خواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اختصاصی دبیرکل سازمان دی 8 : رفع تحریم ها علیه ایران،تاثیر مثبتی دراین سازمان خواهد داشت آنکارا - ایرنا - دبیرکل ایرانی سازمان همکاری اقتصادی ˈ دی 8 ˈ گفت : رفع تحریم ها علیه ایران، تاثیر مثبتی در این سازمان اقتصادی خواهد داشت.


ˈ سیدعلی محمد موسوی ˈ دبیر کل سازمان همکاری دی 8 متشکل از هشت کشور اسلامی امروز - سه شنبه - در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سووالی در خصوص رفع تحریم ها علیه ایران و تاثیر آن بر توسعه تجارت درون سازمانی در سازمان دی 8 این مطلب را بیان کرد.
وی گفت: بر این باور است که رفع تحریم های اعمال شده علیه ایران تاثیر بسیار مثبتی در این سازمان خواهد داشت.
او تاکید کرد که ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه و عضو موثر سازمان دی 8 می تواند با رفع این تحریم ها قدرتمندانه و با به کار گرفتن ظرفیت های گسترده اش، به زودی جایگاه واقعی اش را در تجارت جهانی و به تبع آن در تجارت درون سازمانی در دی 8 دست یابد.
رفع این تحریم ها تحولی خوشحال کننده است و انشاالله به زودی شاهد لغو تمامی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشیم و نقش والای خود را در بخش انرژی و تجارت و اقتصاد منطقه و سازمان دی 8 و جهان اجرا نماییم.
وی به مقدمات برگزاری نشست سران دی 8 در سال جاری میلادی به ریاست ترکیه در این کشور اشاره کرد و افزود : در این راستا با مقامات ترکیه از جمله مقامات وزارت امور خارجه و ارتباطات و حمل و نقل ترکیه دیدار و گفت وگو کردم.
موسوی که اولین دبیرکل ایرانی دی 8 است ، در این گفت و گو تاکید کرد به برگزاری نهمین اجلاس سران دی 8 نزدیک می شویم و من باید تلاش های خود را برای هماهنگی و همکاری بیشتر با کشور میزبان انجام دهم که در این راستا با معاون وزیر خارجه و کمیسیونر دی 8 در وزارت خارجه ترکیه دیدار کردم.
دبیرکل دی 8 اضافه کرد، متعاقبا جلسه ای با ˈنهاد زیبکچیˈ وزیر جدید اقتصاد ترکیه داشتم که اولین دیدارم بعداز انتصاب وی در این پست بود.
وی افزود : در این دیدار وزیر اقتصاد ترکیه بر برگزاری دومین نشست وزرای تجارت دی 8 در ترکیه تاکید کرد و در مورد ضرورت افزایش همکاری ها برای رسیدن به هدف 500 میلیارد دلاری رایزنی هایی صورت گرفت.
موسوی به دیدارش با ˈلطفی الوانˈ وزیر حمل و نقل و ارتباطات ترکیه که بعداز استعفای ˈبنالی یلدرمˈ به این سمت برگزیده شده است نیز اشاره کرد و گفت : حمل و نقل از اولویت های سازمان دی 8 است ولی متاسفانه همکاری های مطلوبی در این زمینه وجود ندارد که باید تلاش بیشتری شود و قرار شد تا وزارت ارتباطات و حمل و نقل ترکیه مطالعاتی را در زمینه گسترش همکاری های درون سازمانی داشته باشد. در این راستا کارگروهی برای ارتقای همکاری های حمل و نقل در سازمان دی 8 تشکیل شده است .
یلدرم نامزد حزب حاکم برای شهرداری شهر ازمیر ترکیه در انتخابات محلی ماه مارس آینده است.
دبیرکل دی 8 با اشاره به دیدارش با پروفسور ˈگوکحان چتین سایاˈ رییس سازمان آموزش عالی ترکیه در خصوص همکاریهای علمی گفت: همکاریهای علمی یکی از حوزه هایی است که در منشور سازمان اشاره شده است ولی دست نخورده مانده و تلاش داریم که همکاری ها و پشتیبانی های دانشگاهی را به صورت مستقل یا به صورت پشتیبانی در حوزه های تخصصی وارد کنیم. طیف وسیعی از همکاری ها می تواند صورت گیرد . تاسیس دانشگاه ، تبادل اطلاعات ،دانشجو ، استاد و تبادل برنامه های درسی و تعریف پروژه های مشترک ازجمله آنهاست.
دبیرکل ایرانی سازمان همکاری اقتصادی دی 8 دیدار با ˈرفعت حصار جیکلی اوغلوˈ رییس اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه را با اهمیت قلمداد کرد و گفت: رییس اتحادیه و بورس های ترکیه از آمادگی این اتحادیه برای توسعه همکاریهای بخش خصوصی خبر داد و تاکید کرد که هر آنچه را در توان دارد، برای روشن کردن موتور بخش خصوصی در همکاریهای اقتصادی و تجاری درون سازمانی دی 8 انجام خواهد داد.
او با اشاره به اینکه ارتقای تجارت درون منطقه ای اصلی ترین هدف سازمان دی 8 است، اظهارداشت : موتور محرک این تجارت هم بخش خصوصی است و کلید کار آن نیز در دست سازمان های مدنی همچون اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه می باشد. با توجه به اینکه ترکیه قرار است ریاست دوره ای سازمان دی 8 را در سال جاری میلادی عهده دار شود، از وی خواستم تا همکاران خود را از کشورهای عضو سازمان دعوت کند تا بخش خصوصی نیز حضور فعالی در نشست سران دی 8 داشته باشد.
موسوی در خصوص زمان و مکان برگزاری نشست سران این سازمان گفت: در این خصوص وزارت خارجه ترکیه با نهاد نخست وزیری در تماس است تا با هماهنگی لازم زمان برگزاری نشست سران دی 8 در ترکیه مشخص شود و احتمالا سه ماهه آخر سال جاری میلادی این نشست برگزار خواهد شد.
او در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از تبادلات تجاری ایران و ترکیه چیست، گفت: ما در دبیرخانه در بحث تحولات دوجانبه وارد نمی شویم ولی آنها را دنبال می کنیم چرا که در جمع همکاریهای دوجانبه، تاثیری در بحث ارتقای تجارت درون سازمانی خواهد داشت. در واقع یکی از اصلی ترین اهداف دی 8 توسعه تجارت درون سازمانی است که توسعه آن به نوعی توسعه مبادلات دوجانبه در درون سازمان دی 8نیز هست.
موسوی تصریح کرد یکی از مهمترین ابزارهای توسعه تجارت درون سازمانی اجرای موثر موافقتنامه تجارت ترجیحی است که در واقع در قالب آن تجارت دوجانبه درون سازمانی نیز تشویق می شود اما هرگونه تجارت دوجانبه نیز تشویق و ترغیب می شود.
دبیرکل سازمان دی 8 ابراز امیدواری کرد که سایر کشورهای عضو نیز همانند ایران و ترکیه در راه اجرایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی گام بردارند تا در آینده ی نه چندان دور شاهد شکوفایی همکاری های تجاری و اقتصادی درون سازمانی در دی 8 باشیم.
او در خصوص برنامه های آتی این سازمان گفت: سازمان دی 8 در سال 2014 سال پر تحرکی را خواهد داشت. اجلاس سران مهمترین رویدادی است که امسال در ترکیه خواهد بود. سران 8 کشور عضو دی 8 در ترکیه جمع خواهند شد و امیدواریم این نشست در جهت تحقق اهداف عالی تعیین شده توسط رهبران دی 8 مفید و سازنده باشد.
موسوی در خصوص جایگاه و سهم دی 8 در تجارت جهانی گفت : سهم دی 8 در تجارت جهانی رضایت بخش نیست . در حالیکه جمعیت کشورهای عضواین سازمان در حدود یک میلیارد نفر است، سهم آن در تجارت جهانی باید حدود 13 و یا 14 درصد باشد که نیست و در حدود هفت و هشت درصد است. تلاش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته ، نوید بخش است. ترکیه و اندونزی گام های مهمی را برداشته اند. ایران نیز انشاالله با روی کار آمدن دولت جدید و رفع تحریم ها جایگاه واقعی خودرا در سازمان و جامعه جهانی خواهد یافت تا سهم جهانی دی 8 افزایش یابد.
دبیرکل سازمان دی 8 در ادامه افزود: کشورهای عضو این سازمان پتانسیل ها و ظرفیتهای بزرگی دارند. زمینه همکاری در حوزه های مختلف داریم. به عنوان نمونه در زمینه انرژی هنوز کاری نشده و در گفت و گو با وزیر انرژی ترکیه فکر برگزاری نشست وزیران انرژی دی 8 مطرح شده است. همچنین در خصوص همکاری حمل و نقل نیز کارهای زیادی است که باید انجام شود. ایجاد قطارهای سریع السیر، کشتیرانی، حمل و نقل هوایی، همکاری گردشگری داریم.
ما انتظار بیشتری از ترکیه داریم. ترکیه به عنوان بانی سازمان دی 8 باید تلاش بیشتری را برای اعتلای سازمان داشته باشد تا جایگاه واقعی خودرا در جامعه جهانی بیابد.
ایده تشکیل سازمان دی 8 به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرامنطقه ای، متشکل از هشت کشور مسلمان درحال توسعه شامل کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالـزی، مصر و نیجریه برای اولین بار از سوی نجم الدین اربکان، رهبر فقید حزب اسلام گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه، با هدف تقویت همکاری های اقتصادی بین کشورهای مزبور در جریان کنفرانسی تحت عنوان ˈهمکاری برای توسعهˈ (اکتبر 1996 – ترکیه) با حضور وزرای امور خارجه کشورهای فوق مطرح و با استقبال آنان مواجه شد. این سازمان رسماً در تاریخ 25 خردادماه 1376 با برگزاری اولین اجلاس سران در استانبول آغاز به کار کرد.
خاورم/2011**230 *1446
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن