تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804146448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد ۲۵ برابری دانشجویان در طی ۳۵ سال اخیر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
رشد ۲۵ برابری دانشجویان در طی ۳۵ سال اخیر
رشد ۲۵ برابری دانشجویان و ۱۱ برابری واحد‌های دانشگاهی طی ۳۵ سال پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد.


به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تحولات بزرگ شگرفی در عرصه آموزش عالی کشور صورت گرفته است، چنانچه هم اکنون ایران در عرصه‌های مختلف فناوری‌های نوین و آموزش و پرورش جزء کشور‌های مطرح جهان شناخته شده است. 


بنابر این گزارش، در ابتدای این گزارش، به بحث و رشد چشمگیر توسعه کمی مراکز آموزش عالی و تحقیقات اشاره می‌کنیم، چنانچه تعداد مراکز آموزش عالی رشد چشمگیری داشته است و هر روزه شاهد افزایش تعداد مراکز آموزش عالی در کشور هستیم که در این راستا اهمیت به دانشجویان به عنوان نیروهای بالقوه که موجب پیشرفت علمی کشور در ابعاد مختلف محسوب می‌شود از جمله اولویت‌های این نظام محسوب می‌شود. 


بر اساس این گزارش، با توجه به رشد تعداد دانشجویان در عرصه‌های مختلف علمی می‌توان به حضور فعال زنان در عرصه‌های علمی و اجتماعی را نیز اشاره کرد، چنانچه تعداد دانشجویان زن در مراکز آموزش عالی دولتی در سال تحصیلی ۱۳۸۵-۱۳۸۶ به هشتصد و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و نود و نه مورد اشاره کرد که طی ده سال گذشته تعداد دانشجویان زن در مقطع دکتری به بیش از ۲۶۷ درصد افزایش داشته است. 


بر اساس این گزارش، این تحولات علمی در کشور موجب شد که در این میان دانشگاه پیام نور بیشترین بار آموزشی کشور را به دوش بکشد و هم اکنون معضل بزرگ کنکور که روزی واقعا یک معضل محسوب می‌شد تا اندازه‌ای برطرف شده است، چنانچه گسترش چشمگیری در ایجاد رشته‌های متنوع علمی و حتی بین رشته‌ای در مراکز علمی- پژوهشی سراسر کشور و تامین نیروهای علمی مجرب جهت آموزش دانش پژوهان صورت گرفته است. 


بر اساس این گزارش تعداد کل دانشجویان در سال ۱۳۵۷ صد و هفتاد و ۵ هزار و ششصد و هفتاد و پنج نفر بوده که در سال ۱۳۹۱ به ۴ میلیون و چهارصد سه هزار و ششصد و پنجاه و دو نفر رسیده است. 


بنابراین گزارش، ما در سال ۱۳۵۷ هیچ رشته‌ محلی در مقاطع مختلف تحصیلی نداشته‌ایم و این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ به سی و پنج هزار و صد و چهل و هفت رسیده است. 


بر اساس این گزارش، پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد عنایت جدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفته است و بر این اساس تعداد کل دانشجویان در سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۱ با رشد ۲۵ برابر مواجه شده است و این در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عال در سال ۱۳۵۷، ۲۷۳ واحد بود و هم اکنون با ۱۱ برابر افزایش به ۲ هزار و ۵۰۴ واحد رسیده است. 


 پیشرفت فرهنگی دانشگاه‌ها طی ۳۵ سال
در ادامه این گزارش آمده است، در حوزهٔ عمرانی تعداد فضای آموزشی در سال ۱۳۵۷، ۱ میلیون متر مربع بوده و در سال ۱۳۹۱ به ۵ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۳۷ متر مربع رسیده است. 


در ادامه این به بحث گسترش و اعتلای فرهنگ اسلامی در مراکز آموزش عالی اشاره می‌شود، چنانچه در سال ۱۳۵۷ هیچ معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود نداشت و این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ شاهد ۷۰ معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاه‌ها هستیم و البته در سال ۱۳۵۷ هیچ انجمن‌های علمی دانشجویی در سال در دانشگاه‌های کشور وجود نداشت، در حالی که هم اکنون ۶ هزار و ۳۲۴ انجمن علمی دانشجویی در کشور وجود دارد. 


بر اساس این گزارش، راه اندازی شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان همکاری اسلامی، ایجاد شبکه دانشگاه‌های مجازی کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و راه اندازی مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری کشور‌های حاشیه اقیانوس هند در جمهوری اسلامی ایران از جمله دستاوردهای کشور در حوزه بین الملل محسوب می‌شود. 


صعود رتبه علمی ایران در عرصه جهانی
در ادامه این گزارش، دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری اشاره شده و آمده است تعداد انجمن‌های علمی کشور در سال ۱۳۵۷، ۷۸ مورد بوده و این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ به ۳۰۱ مورد رسیده است. البته در این میان به رتبه ایران در تولید علم جهان در پایگاه ISI نیز می‌توان اشاره کرد چنانچه در سال ۱۳۵۷ هیچ رتبهٔ تولید علمی از پژوهشگران ایرانی در پایگاه ISI ثبت نشده بود، در حالی که در سال ۱۳۹۱ رتبه ایران در تولید علم جهان در پایگاه ISI به عدد ۱۷ رسیده است و این شتاب در تولید علم، ایران را به رتبه اول در منطقه و هفده در دنیا ارتقا داده است. 


 افزایش تعداد دانشجویان بورس داخل و خارج کشور
در ادامه این گزارش به بورس دانشجویان داخل و خارج از کشور اشاره شده و آمده است در سال ۱۳۵۷ هیچ دانشجوی دکتری بورس داخل وجود نداشته است در حالی که در سال ۱۳۹۱، ۱۶۹۵ نفر بوده است البته تعداد دانشجویان دوره دکتری در بورس خارج نیز در سال ۱۳۵۷ وجود نداشته است در حالی که در سال ۱۳۹۱ به ۹۹ مورد رسیده است. 


در پایان این گزارش آمده است، رشد علمی افزایش تعداد دانشجویان و مراکز آموزش عالی در کشور، رشد رتبه علمی ایران در سطح منطقه و جهان از جمله دستاوردهای ۳۰ ساله انقلاب اسلامی ایران بوده است که البته ترور شخصیت‌ها و دانشمندان علمی ایران در این راستا حاکی از پیشرفت همزمان در عرصه‌های علمی است. 






انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن