تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803220027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا؛ عامل ناآرامی‌ها در شبه جزیره کره


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

آمریکا؛ عامل ناآرامی‌ها در شبه جزیره کره شبه جزیره کره در هفته‌های اخیر بار دیگر کانون تحولات اصلی شرق آسیا و حتی جهان شده است. در کنار مسائل داخلی کره شمالی نظیر اقدامات کیم جونگ اون، رهبر این کشور برای تثبیت قدرت که به حذف برخی از افراد بانفوذ سنتی منجر شده، تنش‌های موجود میان کره شمالی با آمریکا و متحدانش نظیر کره جنوبی و ژاپن از عوامل تاثیرگذار بر جایگاه کره شمالی در تحولات جهانی است.




بحران از آنجا آغاز شد که کره شمالی تحرکات آمریکا در شرق آسیا بویژه تشدید همگرایی نظامی این کشور با کره جنوبی و ژاپن را مغایر با امنیت ملی خود دانسته و بر پاسخگویی به این تحرکات تاکید دارد.

در همین حال آمریکایی ها نیز فعالیت های دفاعی کره شمالی از جمله رویکرد این کشور به از سرگیری فعالیت بخش هایی از تاسیسات هسته ای را که پیشتر منهدم ساخته بود، مغایر با امنیت خود و صلح جهانی دانسته و با ادعای ناجی بشریت بودن، مواضع نظامی علیه پیونگ یانگ اتخاذ کرد.

مجموع این فرآیندها به آرایش نظامی گسترده دو کشور منجر شد. در این چارچوب کره شمالی آمریکا را به پاسخ هسته ای تهدید کرد و آمریکا نیز از تحکیم مواضع نظامی جدید در گوام و نیز استقرار موشک های پاتریوت در ژاپن و کره جنوبی خبر داد.

طرفین در حالی برای حفظ امنیت خود در برابر یکدیگر قرار گرفته اند که بررسی کارنامه آنها یک اصل را آشکار می کند و آن سابقه طولانی درگیری دو کشور است. به عبارتی از زمان جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ تاکنون این تقابل ها در ابعاد مختلفی ادامه داشته است.

چنان که ذکر شد تنش ها میان آمریکا و کره شمالی سابقه ای طولانی دارد، به طوری که در دوران کیم ایل سونگ بنیانگذار نظام کنونی کره شمالی و کیم جونگ ایل رهبر پیشین کره شمالی نیز این تنش ها استمرار داشت، اما هرگز به صف آرایی گسترده نظامی در برابر آمریکا و متحدان آن ختم نشد.

درخصوص تحولات اخیر کره شمالی می توان گفت تحرکات کره جنوبی و ژاپن و گرایش های آنها به گسترش همگرایی نظامی با آمریکا تهدیدی برای امنیت ملی کره شمالی شده است، بویژه این که آمریکا در کشورهای منطقه نظیر فیلیپین، اندونزی و ویتنام نیز به دنبال گسترش حضور نظامی خود است که چندان با منافع ملی کره شمالی همسو نمی تواند باشد.

با توجه به این موقعیت، آرایش نظامی کره شمالی را می توان پاسخی به این تهدیدات دانست. گفتنی است کره شمالی از همسو نبودن چین و روسیه با آمریکا آگاه است، از این رو با اطمینان بیشتری به مقابله با آمریکا و متحدان منطقه ای اش می پردازد.

در همین حال کره شمالی بخوبی از شرایط جهانی و نگرانی های موجود درباره آغاز جنگ جدید در جهان آگاه است، به همین دلیل تلاش دارد از این مساله برای کسب امتیاز از آمریکا و جامعه جهانی استفاده کند؛ اقدامی که کیم جونگ ایل رهبر فقید کره شمالی سال ها آن را اجرا کرده و دستاوردهای بسیاری داشته است.

در خصوص رفتار آمریکا در قبال کره شمالی نیز بررسی ها نشان می دهد که این کشور طراحی گسترده ای برای کره شمالی داشته و حتی می توان گفت که آمریکا با طرحی از پیش طراحی شده حساسیت های کنونی را در منطقه ایجاد کرده تا در سایه تهدید امنیت ملی کره شمالی به اهداف کلان تری دست یابد، در حالی که پشت پرده امنیت جهانی و مقصر جلوه دادن کره شمالی، خود را پنهان می سازد. از جمله سناریوهای مطرح در رفتار آمریکا عبارت است از:

الف) باراک اوباما در عرصه داخلی آمریکا با چالش نداشتن مشروعیت و ناتوانی در برابر کنگره و در عرصه خارجی با چالش ناتوانی در تحقق سیاست های جهانی آمریکا مواجه است که نمود آن را در خاورمیانه و نیز تشدید بی اعتمادی افکار عمومی به آمریکا می توان مشاهده کرد.

این سناریو مطرح است که اوباما با بحران سازی در نقاط مختلف جهان از جمله در شبه جزیره کره ضمن سرپوش نهادن بر شکست هایش در ترمیم اقتصاد آمریکا، حمایت های مردمی از طرح هایش در کنگره و عرصه جهانی را طلب می کند. نکته قابل توجه آن که اوباما تلاش دارد همچنان آمریکا را ناجی بشریت معرفی کرده تا حضور نظامی گسترده تر در جهان را توجیه کند.

ب) از مسائل مطرح در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر، لزوم حمله پیش دستانه به محورهای شرارت بود. در این موازنه آمریکا دو راهبرد را طراحی کرد؛ نخست مقابله با کشورهایی مانند افغانستان، عراق، لیبی، سودان، سوریه، ایران، کره شمالی و سومالی و دیگری حضور نظامی در شرق آسیا به عنوان محور تحولات آینده جهان. هر چند اوباما ادعا دارد که به سیاست های بوش پایان داده و توجهی به آنها ندارد، اما فرآیند رفتاری آمریکا از حضور پرونده های بوش روی میز اوباما حکایت دارد، چنان که مساله تجزیه سودان، جنگ لیبی، تشدید فشارها بر ایران و سوریه و تحرک برای ورود به سومالی در دوران اوباما صورت گرفته است. بر این اساس تحرک آمریکا علیه کره شمالی را می توان اجرای بخش دیگری از سیاست های بوش در دوران اوباما دانست، در حالی که همزمان راهبرد کلان آمریکا یا همان راهبرد سال ۲۰۲۵ اجرا می شود؛ راهبردی که براساس آن آمریکا حضور نظامی در شرق آسیا را برای سلطه بر منطقه و محاصره چین اجرا می کند.

این رویکرد آمریکا زمانی بیشتر آشکار می شود که اوباما اولین دور از سفرها پس از آغاز دور دوم ریاست جمهوری خود را به شرق آسیا اختصاص داد.

هر چند آمریکا با بحران سازی علیه کره شمالی به دنبال اهداف داخلی و جهانی از جمله ایجاد رقابت تسلیحاتی در جهان برای فروش سلاح بویژه به کشورهای شرق آسیاست، اما بسیاری از ناظران سیاسی و نظامی و حتی در درون آمریکا تاکید دارند که سیاست های آمریکا در مقابل کره شمالی با ناکامی همراه شده است؛ زیرا هر چه بر فشارهای آمریکا افزوده شده، در مقابل کره شمالی سیاست های مقاومتی را تشدید کرده است.

به عبارت دیگر اکنون جهانیان نیز به این نتیجه رسیده اند که ریشه اصلی بحران شبه جزیره کره را زیاده روی های آمریکا برای تحمیل خواسته های خود به کره شمالی تشکیل می دهد، چنان که هر زمان از تهدیدات آمریکا علیه امنیت ملی کره شمالی کاسته شده این کشور همگرایی بیشتری با همسایگان حتی کره جنوبی نشان داده است، در حالی که زیاده خواهی ها و فشارهای آمریکا این روند را با تیرگی روابط پیونگ یانگ با همسایگان توام کرده است. بنابراین ریشه بحران شبه جزیره کره را در یک جمله می توان خلاصه کرد و آن تهدیدات همه جانبه آمریکا علیه کره شمالی و اجبار پیونگ یانگ برای مقابله با این تهدیدات به منظور حفظ تمامیت ارضی و استقلال خویش است. قاسم غفوری / جام جم


سه شنبه 15 بهمن 1392 8:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن