تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834155592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فصلنامه شیعه‌شناسی در گام چهل و دوم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




فصلنامه شیعه‌شناسی در گام چهل و دوم خبرگزاری رسا ـ چهل و دومین شماره فصلنامه شیعه‌شناسی (الاهیات، تاریخ و جامعه‌شناسی شیعیان جهان) به صاحب امتیازی مؤسسه شیعه‌شناسی و مدیرمسؤولی محمود تقی‌زاده داوری به چاپ رسید.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عنوان مقالات این شماره از فصلنامه به شرح زیر است:             «اصحاب امامان شیعه و سیره‌نگاری/ حسین حسینیان مقدم، اصغر منتظرالقائم، محمدعلی چلونگر» «غیبت و نظریه‌پردازی آل نوبخت/ محمدحسین جمشیدی، داود سبزی»«تشیع و پیشینه آن در بحرین/ مهدی سلیمانی آشتیانی، مهدی مهریزی»    «حق الله» پایه نظم اجتماعی در فقه شیعه/ حسن خیری» «ورزش باستانی زورخانه و جایگاه آن در ترویج تشیع/ علی‌اکبر جعفری، نعیمه قاسمی» «اخلاق و عرفان شیعی و تلفیق آنها از نظر خواجه نصیرالدین طوسی/ علی‌اکبر افراسیاب‌پور»«تشیع در پایتخت‌های صفویه/ ساسان طهماسبی»      «داود رقی و سهم او در ترویج علوم و معارف شیعی/ محمود کریمی، سعید طاووسی مسرور»  اصحاب امامان شیعه و سیره‌نگاریحسین حسینیان مقدماصغر منتظرالقائممحمدعلی چلونگر    چکیده: ورود اصحاب امامان شیعه علیهم السلام به عرصه تاریخ نگاری، همراه با رویکرد کلامی و حضور آنان در تدوین سیره، به انگیزه یافتن ریشه های تفکر کلامی در سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود. این حرکت با پیش گامی ابان بن تغلب در قرن دوم آغاز شد و تاثیر بسزایی بر جریان سیره نگاری گذارد. آنان با تکیه بر آراء امامان علیهم السلام، نخست انحصار تبیین و تدوین سیره در یک جریان فرهنگی خاص را شکستند و چون بیشتر عراقی بودند، نقش انحصار تدوین سیره را در زادگاه مدنی خود نیز درهم پیچیدند و مکتب «سیره نگاری عراقی» را در برابر مکتب «سیره نگاری مدینه» بنیان نهادند. آنان با وارد کردن برخی شاخه ها به این حوزه، سیره نگاری را عمق و گسترش دادند و در گامی دیگر، زمینه ساز نوعی تاریخ نگاری عمومی شدند. صاحبان این رویکرد فقیهان و متکلمانی بودند که با پیش فرض های فقهی و کلامی، دست به کار تدوین تاریخ شدند. در درون این رویکرد، گروهی تعامل و گروهی رویارویی با دیگر جریان های فکری را باور داشتند. در کنار اینان، اندک کسانی از اصحاب امامان علیهم السلام، نیز به عنوان مورخ و همسو با جریان رایج در سیره نگاری، حرکت کردند.          غیبت و نظریه‌پردازی آل نوبختمحمدحسین جمشیدیداود سبزی چکیده: آل نوبخت یکی از خاندان‌های اصیل ایرانی بود که از نیمه قرن دوم تا اوایل قرن پنجم در جامعه شیعی منشأ خدماتی عظیم گشت. بررسی اثرگذاری این خاندان بر کلام و اندیشه شیعی، هم به لحاظ پیش گامی آنان و هم به لحاظ محتوا و تنوع، حایز کمال اهمیت است. خاندان نوبختی در عرصه اندیشه سیاسی، به بررسی مشکلات واقعی و جدیدی پرداخت که متأثر از غیبت امام دوازدهم شیعیان امامیه علیه السلام، بود. پیدایش گفتمان های جدید و حرکت ها و قیام های متعدد در جامعه اسلامی، به همراه ظهور حدیث گرایی اهل سنت، که حمایت مادی و معنوی دستگاه خلافت را با خود به همراه داشت و وارد شدن افکار نو و ظهور عقل گرایی، فضای فکری جدیدی برای ارائه پاسخ های مستدل در باب اندیشه دینی و بخصوص اندیشه امامیه در باب غیبت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم آورد. تأکید آل نوبخت برای پاسخ به مسائل مبتلا به جامعه، تأکید بر گفتمان عقل گرایی و روش برهانی بود. به ویژه چهارتن از بزرگان این خاندان (ابوسهل، ابواسحاق، حسین بن روح و حسن بن موسی) با تبیین عقلی و برهانی امامت آن را جزو اصول دین قرار دادند و پایه های نظری و اندیشه ای آن را محکم و استوار ساختند. در سطحی خردتر، این خاندان علاوه بر تمرکز بر پاسخ به شبهات دینی، به ویژه در عرصه سیاست، نزدیکی به دربار خلافت عباسی و خاندان های مقتدر شیعی عراق را نیز دنبال می کردند که این امر نیز خود تأثیر فراوانی در جهت توسعه فضا برای دفاع از اعتقادات دینی امامیه، داشت. در واقع، اگر بپذیریم نظریه های سیاسی در پاسخ به بحران های فکری و سیاسی در جامعه شکل می گیرد، شکل گیری نظریه سیاسی خاندان نوبختی نمونه روشنی از این امر است. تشیع و پیشینه آن در بحرینمهدی سلیمانی آشتیانیمهدی مهریزی  چکیده: در جغرافیای تاریخی، «بحرین» به تمامی سرزمین های واقع در سواحل غرب و جنوب خلیج فارس (حد فاصل بصره و عمان) اطلاق می شود. این منطقه همواره مورد اقبال شیعیان و دوست داران مکتب اهل بیت علیهم السلام، بوده است. قیام ها و جریان های میانه سده سوم هجری در بحرین، گاهی رنگی از ایده های شیعی داشت. این موضوع موجب شده است برخی این جریان ها را باعث رواج شیعه گری در بحرین بدانند. ولی کاوش در منابع اولیه تاریخی و روایی، ما را با پیشینه تشیع و شخصیت های تأثیرگذار شیعی بحرین آشنا می کند که می تواند سابقه تشیع در این خطه را به عصر ورود اسلام به آنجا و زمان حیات ائمه اطهار علیهم السلام، برگرداند. «حق الله» پایه نظم اجتماعی در فقه شیعهحسن خیری    چکیده: در دیدگاه اسلام، حداقل عنصر لازم برای برقراری نظم در جوامع چیست؟ میزانی که با بی بهره بودن جوامع از آن، افول و نابودی نظم اجتماعی را بتوان انتظار داشت؟«حق الله» و «حق الناس» از اصطلاحات حقوق اسلامی است که اولی ناظر به مصالح عمومی و ضامن نظم و انضباط اجتماعی است، و دیگری ناظر به مصالح شخص است. در فقه و حقوق جزای شیعه، حدود ده گانه حق الله ذکر شده است. این حدود ضامن دین، عقل، جان، مال و ناموس است. از آموزه های اسلامی استفاده می شود که حداقل میزان لازم برای برقراری نظم در هر اجتماعی رعایت این امور است. در این صورت، انتظار این است که شدت و ضعف مجازات در این امور با آثار مترتب بر آنها در جامعه منطبق باشد. در این خصوص، دو نمونه از حدود با هم مقایسه شده است. ورزش باستانی زورخانه و جایگاه آن در ترویج تشیععلی اکبر جعفرینعیمه قاسمی  چکیده: ورزش باستانی زورخانه به عنوان ورزش ملی و تاریخی ایران و به عنوان یک جریان فرهنگی از زمان رسمیت یافتن تشیع، در ایران جایگاه ویژه ای در تأثیرپذیری از آموزه های تشیع و تأثیرگذاری بر ترویج آن داشته است. این ورزش با درهم تنیدن و مزین کردن حرکات ورزشی با آداب و سجایای اخلاقی، آموزه های شیعی و پرورش قوای بدنی، در طول دوره ای بیش از پانصد ساله، در تاریخ ایران به عنوان مهم ترین ورزش از لحاظ هماهنگی با آموزه ها و آداب و رسوم شیعی شناخته می شود. صرف نظر از پیوستگی پیشینه این ورزش با مبارزات ضد ستم حاکمان در تاریخ ایران، با رواج مذهب تشیع در ایران، ورزش باستانی زورخانه، هم به دلیل نمادها و نشانه هایش و هم به سبب حرکات فیزیکی و ورزشی آن و هم به واسطه آیین و مراسم خاص خود، به وسیله ای برای ترویج تشیع در ایران تبدیل شد. اهمیت این جایگاه و تأثیرگذاری آن به مرور زمان و به ویژه در دوره ای که تلاش گسترده ای برای نابودی فرهنگ دینی جامعه ایران صورت پذیرفت، مشهودتر است. نظر به اهمیت موضوع، این مقاله با هدف بررسی جایگاه و تأثیر ورزش باستانی زورخانه در ترویج تشیع و به روش «مطالعه کتابخانه ای» تدوین شده است. سؤال اساسی پژوهش این است که «ورزش باستانی زورخانه چگونه در ترویج تشیع تأثیر گذاشته است؟» برای پاسخ گویی به سؤال مزبور، این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که «ورزش باستانی زورخانه با تأثیرپذیری از رسمیت تشیع، با استفاده از نمادها و نشانه ها و آیین و مراسم و حرکات فیزیکی خاص خود، موجب حفظ و ترویج تشیع در لایه های گوناگونی از جامعه شده است.» یافته های پژوهش ضمن تأیید فرضیه مزبور، گوشه های دیگری از ارتباط این ورزش را با سنن ایرانی و اسلامی روشن نموده است. اخلاق و عرفان شیعی و تلفیق آنها از نظر خواجه نصیر الدین طوسیعلی اکبر افراسیاب پور چکیده: خواجه نصیرالدین طوسی رحمةالله علیه، یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان اخلاق شیعی، سه پایه مستحکم برای اخلاق پایه ریزی نموده که مبانی اخلاق اسلامی را کامل نشان می دهد. وی در کتاب اخلاق ناصری، به پیروی از ارسطو و ابن مسکویه با عقل و استدلال، پایه فلسفی نظریه خود را استوار ساخته و در کتاب اخلاق محتشمی، مبنای شرعی دیدگاه خود را با استناد به آیات و روایات بنا نموده و در اوصاف الاشراف، مبنای عرفانی آن را پایه گزاری کرده و به نظریه ای تلفیقی بین اخلاق و عرفان رسیده است که مراتب کمال آن را نشان می دهد. این نظریه پردازی نشان می دهد که یکی از ابعاد شخصیت خواجه جنبه عرفانی بوده و کمال اخلاق را با عرفان میسر دانسته و اخلاق عرفانی شیعی را به عنوان کامل ترین جلوه اخلاق اسلامی نشان داده است که برای تخلق به اخلاق الهی، از تزکیه نفس و تعالیم نجات بخش قرآن کریم و ائمه اطهار علیهم السلام استفاده می شود.  تشیع در پایتخت‌های صفویهساسان طهماسبی  چکیده: تبریز، اولین پایتخت صفویه، به سرعت به یک شهر شیعی تبدیل شد و تنها دو خانواده «سادات لاله» و «زاویه» تا مدت ها به تسنن شهرت داشتند. تنها عاملی که در گسترش تشیع در تبریز مشکل ایجاد می کرد، حملات دولت عثمانی و تسلط آن بر دولت و بر آن شهر بود. ساکنان قزوین همیشه به تسنن شهرت داشتند. این جریان تا اواخر دوره صفوی نیز کماکان باقی بود و افرادی به این اتهام کشته یا از مناصب خود عزل می شدند. اصفهان از همان ابتدای دوره صفوی به تشیع شهرت یافت. به همین دلیل، ساکنان آن سهم قابل توجهی در گردش امور دولت صفوی داشتند و اصفهان به یکی از پایگاه های فقه شیعه تبدیل شد.          داود رقی و سهم او در ترویج علوم و معارف شیعی محمود کریمیسعید طاووسی مسرور    چکیده: داود رقی، از اصحاب امامان ششم، هفتم و هشتم علیهم السلام، به رغم تضعیف برخی رجالیان، بیشتر رجال شناسان امامی او را توثیق نموده و روایاتش را پذیرفته اند و حتی برخی رجالیان بر جلالت وی گواهی داده و او را محرم اسرار معصومان علیهم السلام، می دانند. این مقاله فعالیت های علمی این شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام، را در حوزه های تفسیر، حدیث، کلام، و فقه مورد توجه قرار داده و آثار منسوب به وی را نیز معرفی کرده است. شایان ذکر است، چهل و دومین شماره فصلنامه شیعه‌شناسی (الاهیات، تاریخ و جامعه‌شناسی شیعیان جهان) سال یازدهم، تابستان 1392 به صاحب امتیازی مؤسسه شیعه‌شناسی و مدیرمسؤولی محمود تقی‌زاده داوری در 239 صفحه و قیمت 3000 تومان به چاپ رسیده است./992/پ201/ق


۱۳۹۲/۱۱/۱۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن