تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819974124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با درخشش هنرمندان قمی رقم خورد فرجام خوش یک سفر طولانی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با درخشش هنرمندان قمی رقم خورد
فرجام خوش یک سفر طولانی
«فرجام سفر طولانی طوبی» در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خوش درخشید و در بخش‌های کارگردانی و طراحی صحنه به عنوان برگزیده انتخاب شد.

خبرگزاری فارس: فرجام خوش یک سفر طولانی


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جشنواره تئاتر فجر با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد که «فرجام سفر طولانی طوبی» از قم به کارگردانی سیدمحسن حسن زاده در بخش «مسابقه تازه‌های تئاتر ایران» عناوین برتر دو بخش را به خود اختصاص داد ضمن اینکه در دو بخش دیگر نیز مورد تقدیر قرار گرفت. در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد هیئات داوران جشنواره در بخش «مسابقه تازه‌های تئاتر ایران» متشکل از سهراب سلیمی، نادر برهانی مرند و سعید اسدی در بخش‌های «کارگردانی» و «طراحی صحنه» تئاتر «فرجام سفر طولانی طوبا» را به عنوان برگزیده سی و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی کرد.

هیئت داوران در بخش «بازیگری مرد» نیز از مجید امیری و در بخش«نمایشنامه نویسی» از علیرضا نادری نویسنده «فرجام سفر طولانی طوبا» تقدیر کرد. «فرجام سفر طولانی طوبا» که به همت حوزه هنری قم به روی صحنه رفت یکی از کارهای برتر بخش «مسابقه تازه‌های تئاتر ایران» لقب گرفت که کاندیدای دریافت 5 تندیس از 6 تندیس بخش تازه‌های تئاتر ایران شد که در نهایت در دو بخش به عنوان برگزیده انتخاب شده و در دو بخش نیز مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش تازه‌های تئاتر ایران که دربرگیرنده آثار بخش چشم انداز و نسل نو جشنواره بود در مجموع 23 نمایش اجراء و به رقابت پرداختند.

از جمله ویژ‌گی‌های «فرجام سفر طولانی طوبا» می‌توان به نقش آفرینی بازیگران مطرح و شناخته شده تئاتر استان قم از جمله احمد سلیمانی، مجید امیری، مهدی نیک‌روش، حمید لاجوردی، جواد پیروزی، حسن اردستانی، محمد کربلایی، سید جواد هاشمی‌نژاد، مصطفی چالوک، مهدی جوانمرد، زکیه بهبهانی، الهام رسولی، صدیقه مشایخی، فائزه حسینی، زینب آهنگ، زینب طاهری، آزاده سلمانی، سمیه زینلی و نرجس نائینی اشاره کرد که با گویش قمی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. سعید برجعلی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، سعید حسنلو طراح صحنه، مهدی نیک‌روش طراح لباس، محمد رضا آزاد طراح نور، محسن آقا حسنی مدیر اجرایی، علی عابدی و ابوالفضل مرادی مدیر صحنه و محمدرضا حاجی بابایی نیز منشی صحنه این نمایش بودند.

این نمایش در مقطع زمانی سال‌های نزدیک به انقلاب رخ می‌دهد و درباره اهالی یکی از روستاهای شهری کویری است که در بستر روایت عشق نافرجام چوپان ارباب ده به دختری به نام طوبا، فرهنگ زندگی آدم‌های این روستا مورد توجه قرار می‌گیرد. نمایش «فرجام سفر طولانی طوبا» نخستین نمایشی است که درباره جغرافیای روستای اطراف شهر قم کار شده و فرهنگ آن منطقه را معرفی می‌کند و داستان این نمایش به سال 53 شمسی باز می‌گردد اما ویژگی‌های این داستان در حال حاضر در این منطقه قابل مشاهده است. محسن حسن‌زاده کارگردان «سفر طولانی طوبا» در خصوص این نمایش می‌گوید: من و گروهم برای به صحنه بردن این اثر خیلی سختی کشیدیم و چون اراده کردم که این نمایش را اجرا کنیم مشکلات را هم به جان خریده‌ایم اما سوای از جشنواره نگاه ما به دیده شدن و اجرای عمومی این اثر است.

وی همچنین همراهی بازیگران قمی این نمایش را مورد تاکید قرار می‌دهد و ادامه می دهد: اگر حمایت بازیگرانم از جمله احمد سلیمانی را در کنار خود نداشتم با در نظر گرفتن تمام مشکلات این اثر از جمله تعدد بازیگر و موارد دیگر این نمایش به فرجام نمی‌رسید. این کارگردان قمی همچنین در خصوص دلایل انتخاب این نمایش اظهار می کند: نشان دادن فرهنگ ارتباطی روستاییان اطراف قم که دارای نوع خاصی از لهجه و گویش هستند به علاوه بر اینکه شهر قم زادگاه من است، از دلایل علاقه من برای انتخاب این نمایش هستند. حسن زاده در خصوص ویژگی‌های این نمایش ابراز کرد: ناتورالیسم حاکم میان شخصیت‌ها و تجلی آن در دیالوگ‌های متن این کار را برجسته کرده است به طوری که ما به ازاء شخصیت‌های این نمایش در بیرون قابل شناسایی هستند. همچنین در نمایشنامه علیرضا نادری، علاوه بر اینکه درام پیش می‌رود، ما شاهد ارتباط میان افراد روستا هم هستیم.

کارگردان می‌گوید: ساختار روایت داستان به صورت خطی و اسلوب کلاسیک نیست بلکه صحنه‌های نمایش به صورت پازل در کنار هم قرار گرفتند و جریان سیال ذهن در متن این کار دیده می‌شود. وی در رابطه با گویش قمی این نمایش هم تصریح می‌کند: این گویش یا لحن آوایی قرابت زیادی به لهجه اصیل ایرانی دارد اما در عین حال با وجود شاخصه‌های خاص، تفاوت‌هایی از لهجه اصیل تهرانی در آن دیده می‌شود. بازیگران نمایش با توجه به ویژگی‌های لهجه قمی جملات را به صورت آهنگین ادا می‌کنند. حسن زاده می‌افزاید: زبان کنایی و صراحت لهجه از شاخصه‌های زبانی کاراکترهای نمایش است که هنوز هم این ویژگی در روستاهای اطراف شهر قم زنده و پویاست و مردم آن منطقه بر این مبنا گفت‌وگو می‌کنند. وی اظهار می کند: با توجه به تعداد زیاد بازیگران این نمایش، این کار را به شهر قم برده و با بازیگرانی که به توانایی انها اعتقاد داشتم به روی صحنه می‌برم. این کارگردان قمی همچنین با بیان اینکه این نمایش نزدیک به 20 سال به روی صحنه نرفته بود، خاطرنشان می‌کند: عوامل این نمایش با تلاش بسیار و بدون هیچ چشم داشت مالی، کار را به روی صحنه بردند. ============ گزارش از: مهدی جعفری ============ انتهای پیام/78010/

92/11/14 - 07:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن