تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805194852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور وبلاگ > مدنیان، غلامرضا - نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور

نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور
به نام خداوند جان و خرد
جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
بی شک رای معنا دار ملت سرفراز ایران ،فصل نوینی را در عرصه پیشرفت این کشور رقم زده است. جنابعالی با اتکاء به ادبیاتی شایسته و پیامی بایسته، نوید صلح و دوستی و راستی و درستی را به ملت ایران و به همه دولتها و ملت های جهان وعده داده که در افقی مشخص، ایرانی همراه با آرمان های اسلامی ، انسانی،اخلاقی وفرهنگی را شاهد خواهند بود.
مقدمه واجب و فوری این هدف عالی،ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق امر مذکور است. به درستی اگر اعتقاد داشته باشیم که حرف اول هر دولت، زمانی پذیرفته می شود که قدرت اعمال آن را با تمام توان داشته باشد و الا صرف اعلام شعار یا اتخاذ موضع سریع، در همان حد خواهد ماند! از این رو، ضروری است به منظور تحقق پیام صلح ،اهداف مذکور را در عمل، پیاده ساخته و ساختارهای موجود را بهینه و سمت و سوی نهادینۀ حرکت دستگاه های مسئول را به سمت این اهداف هدایت فرمائید.
همان طور که می دانید، امروزه اقتصاد ایران از نابسامانی ها و نابه هنجاری های پیدا و پنهان گسترده و مهمی رنج می برد که هرگونه تجویزی در باب بهبودی آن، به منزلۀ مُسکّن و تاخیر بلاوجه در سلامت اساسی و نهایی آن محسوب می گردد.
همان گونه که تصدیق می فرمائید هیچ انسان عاقلی حاضر نیست برای تامین هزینه های جاری و روزانه خود، از سرمایه یا پس انداز خویش استفاده و آن را به تدریج، مستهلک سازد،لکن اقتصاد تک محصولی و نفتی ایران بر خلاف این تدبیر عقلی و منطقی، با اتکاء به منابع نفتی بعنوان سرمایه و ثروتی ملی می چرخد.! امروزه هیچ کشوری فقط به اتکای منابع فسیلی اداره نمی شود؛ بلکه این منابع صرف توسعۀ جاذبه های ملی می گردد.
اما جای بسی تاسف و تامل است، کشور کهن و با تمدن و فرهنگی ایران زمین، که حداقل دارای 2000 سایت گردشگری است، از منظر اقتصاد جهانی، کمترین سهم آورد ارز از محل گردشگری را داشته است! درحالی که امکانات، فرصت ها، ظرفیت ها و استعداد فراوان طبیعی، فرهنگی و تمدنی آن برای تحصیل درآمد از این صنعت به مراتب واجد قابلیت های شگرفی است. این صنعت دقیقاً، می تواند علاوه بر غنای اقتصاد ملی ، بسترساز ایجاد روابط بین ملت ها و گسترش صلح خواهی و تحقق آن در عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی گردد.
لذا نگاه دولت شما به این موضوع می تواند باعث تحول در اقتصاد ملی و تکثّر در صلح و مسالمت آمیز گردد. این رویکرد منطبق با پیشنهاد و طرح ارائه شده از سوی آن مقام منیع ، مبنی بر جهان بدور از هرگونه خشونت و افراطی گری و قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل، بنا به پیشنهاد ایران است.
جناب آقای رئیس جمهور
درهای کشور را با شعار جذب گردشگر به روی جهانیان باز کنید. ایران هراسی خاصی را که در دنیای کنونی وجود دارد با شعار مهمان نوازی ایرانی و مبتنی بر عقل و تدبیر ایرانی و اسلامی با رویکرد جهانی آن، دگرگون سازید.
سرمایه های سرگردان ایرانی را که گاه، در کشورهای همسایه و گاه، در نقاط دور دست موجب تحول آن کشورهاست؛ به سمت این موضوع هدایت کنید. گردشگری عمومی و طبیعت 4 فصل ایرانی را در دنیا تبلیغ و بسترهای مناسب این امر را با پیشنهادات زیر عملی فرمائید. پیشنهاد می شود در صورت صلاحدید به منظور تحقق هدف متعالی فوق نسبت به موارد ذیل دستورات لازم صادر فرمائید :
1- جذب گردشگر و توسعۀ صنعت توریسم در صدر الویت های سفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی و کنسولی ایران قرار گیرد.
2- لغو روادید ورود به ایران تا 2 هفته را برای اقامت در ایران و نسبت به همه مردم جهان، به صورت یک طرفه اعمال سازید.
3- ضمن بستر سازی به منظور تامین و تثبیت امنیت روزافزون شهروندان و گردشگران در تمامی زمینه ها ، ضرورت وجود آن را در داخل کشور مورد ترویج و تاکید قرار دهید.
4- با تجدید نظر اساسی و بنیادین در قوانین مربوط به سرمایه گذاری خارجی و گردشگری و حذف کامل موانع و محدودیت های متعارف و بین المللی موجود، نسبت به ایجاد بسترهای حقوقی و سیاسی لازم جهت تضمین کامل امنیت سرمایه گذاران و گردشگران و وضعیت امنیت اقتصادی و سرمایه های آنها، این موضوع مهم را در عمل، تجدید و تقویت نمائید.
5- سرمایه گذاری در بخش عمرانی و رفاهی گردشگری را با حذف عوارض و پذیره و مالیات و سود گمرکی و برداشتن بوروکراسی اداری مورد حمایت قرار دهید.
6- بخشی از منابع و درآمدهای نفتی را برای گسترش زیر ساخت های گردشگری در تمامی حوزه های لازم و ضروری، در طول یک برنامه فشرده 3 ساله بصورت استقراضی به این امر اختصاص فرمائید.
7- "بیمه گردشگری و وکالت گردشگری و توریسم" را نهادینه و سلامت جسم و جان، سرمایه و اعتبار هر گردشگر به کشور را با این دو عنصر مهم، تضمین نمائید.
8- محدودیت های مازاد بر نیاز در بحث های گردشگری را با حفظ اصول و سیاست های کلی رفع و برطرف فرمائید.
9- طرح های استفاده از جاذبه های سواحل و مشکلات موجود در احداث سایت های گردشگری را با الویت ویژه بررسی فرمایید.
10- گردشگری را با محورهای تخصصی گردشگری و توریسم زیارتی،سلامت، ورزش، سیاسی و... با جدیت بیشتری تعقیب نمایید.
11- آموزش فراگیر فرهنگ توریسم و گردشگری در رسانه های جمعی و گروهی و استفاده از ظرفیت های ملی و بین المللی صدا و سیما و شبکه های داخلی و برون مرزی، امری مهم و گریزناپذیر است.
12- تاسیس " شبکه جهانی توریسم و گردشگری " در صدا و سیما ، برای معرفی و ترویج توانائی ها و ظرفیت های گردشگری ایران در زمینه های مختلف.
13- ایجاد " شبکه بزرگ صرافی ایران- ملل" در کنار سایت های گردشگری و تسهیل امور مالی و مبادلاتی صنعت توریسم و گردشگری، نکته مهم و مغفول این بحث است.
14- واگذاری همه جانبه توریسم و گردشگری کشور به بخش خصوصی و انجام حمایت های قانونی، حقوقی و اقتصادی لازم از فعالان داخلی و بین المللی این صنعت در ایران و خارج از کشور.
15- تاسیس " وزارت ایرانگردی و گردشگری" در بدنه دولت و تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدان و توسعۀ اختیارات و وظایف قانونی مربوطه بعنوان نهاد حامی و ناظر بر صنعت توریسم و گردشگری کشور شاید یک امر مهم در حال حاضر تلقی گردد.
16- تاسیس و تخصیص " مراکز داوری ویژۀ گردشگری و توریسم" با رویکردی تخصصی، حقوقی و بین المللی در چهارچوب قوانین ملی و بین المللی مربوطه برای حل و فصل اختلافات حقوقی و مالی مربوطه.
17 - تشکیل کمیته مشورتی گردشگری با حضور نمایندگان سازمان گردشگری، آژانس های گردشگری، هتل داران، نمایندگان خطوط حمل و نقل و صنایع مرتبط، تعیین مناطق حفاظت شده گردشگری (خصوصا برای جلوگیری از تخریب مناطق گردشگری نیاز به تقویت قوانین ناظر بر این مناطق .
18 - دستور انجام بررسی های تخصصی و مطالعه جامع بر روی کشورهایی که درآمد عمده ای از توریسم دارند و قوانین آنها در این مورد، از کارائی مناسب برخوردار است.
جناب آقای رئیس جمهور
جنابعالی برای رسیدن ایران به جایگاه دهم اقتصاد جهان بایستی با همه قوای حاکم تعامل نموده،موجبات تحقق شعارهای انتخاباتی تان را فراهم فرمائید. این را نیک می دانیم که هرچند رئیس جمهور تنها مقام تأثیرگذار در کشور نیست، اما می تواند محور تعامل با همه قوا می باشد.
به نظر می رسد باید یک بسیج عمومی در همگرائی ملی با همه قوا در باب گردشگری محقق گردد.رفع برخی موانع مهم مانند حمایت از گردشگران و تضمین امنیت آنان با مشارکت همه دستگاه های دولتی و سازمان ها ملی محقق می شود که آنهم نیازمند وجود یک عرصه تعاملی است.
ایجاد ظرفیت های جدید برای اطمینان خاطر گردشگران داخلی و خارجی نیازمند وجود یک برنامه درون حاکمیتی و فراگیر خواهد بود. در همین رابطه، به نظر می رسد ضروری است ضمن جرح و تعدیل و اصلاح دیدگاه ها در مقام تفسیر گستردۀ حداکثرهای موجود یا قابل ایجاد و تدوین قوانین به نفع گردشگری برآمد. موانع فقهی و محدودیت های شرعی موجود و متعارف در این حوزه با جلب نظرات نوین و مشارکت حوزه و دانشگاه تحلیل و راه حل های مناسب ارائه گردد. به نظر می رسد بایستی به گردشگری به دید صدور فرهنگ ایرانی- اسلامی به ملل جهان، با حفظ پیامدهای اقتصادی آن نگریسته شود.
جناب آقای رئیس جمهور
استعدادهای قانون اساسی برای تفسیر موسّع در باب حق آزادی بیان در کشور این بستر را فراهم می سازد که هرکس بتواند حرف خویش را بدون واهمه و ترس بزند. حکومت نیز بایستی با سعۀصدر این بستر را برای همگان فراهم نموده و هرگونه اظهار نظر یا مخالفتی را محمول به براندازی یا جرائم خاص، به اشتباه و غیرواقع، تلقی و تفسیر ننماید . باتوجه به اینکه نقش رسانه های دیداری امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست؛باید این تفسیر از قانون اساسی ارائه شود که سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند، با ایجاد شبکه های تصویری در بحث گردشگری، نسبت به جلب مشتریان جهانی مبادرت نمایند. تفسیر مضیق از قانون اساسی برای دارا بودن یک صدا و سیمای درون حاکمیتی ،باید با سعۀ صدر و استفاده از حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی با تعامل با شورای محترم نگهبان و مجلس محترم شورای اسلامی مرتفع گردد. امروزه ایجاد شبکه های تصویری در بحث گردشگری یک نیاز فوری کشور می باشد.
جناب آقای رئیس جمهور
فضای همدلی فوق العاده موجود در کشور، اقتضا دارد که به سمت ایجاد نشاط ملی و دوری از غم گرائی غیر موجه و بالا بردنِ سرانۀ نشاط و شادی و سلامت همه جانبه روحی و روانی مردم، سوق داده شود. مردم ایران این حق را دارند که جشن های بزرگی را به هر مناسبت و بدور از مشکلات متعارف، با شور و نشاط برپا کنند. این یک نیاز فوری است که دستگاه های مسئول با تسهیل زمینه های مناسب و ایجاد جایگاه های خاص، موجبات برگزاری جشن های بزرگ بومی، ملی و اسلامی را فراهم سازند. محدوده های اختیار دستگاه های دولتی در ایجاد محدودیت برای شهروندان ، نیازمند بازتعریف مجدد است.
بایستی فرض اساسی را بر وجود آزادی های مشروع شهروندان دانسته،کمیت و کیفیت دخالت دستگاه های دولتی و مراجع انتظامی و قضایی و شبه قضایی و غیره را تبیین و از حیث حقوقی و قانونی تدقیق نمود .
هرچند ملت سرافراز ایران دارای غنای فرهنگی است، اما آموزش های شهروندی و ترویج حقوق شهروندی و حقوق بشر و نهادینه کردن آن در تمامی سطوح دولتی و غیر دولتی نیز باید در صدر الویت های دستگاه های دولتی، صدا وسیما، رسانه های گروهی و جمعی و مانند آنها قرار گیرد. آنچه که مهم تلقی می گردد،همگرایی دستگاه ها برای تحقق شعار"ایران شاد و مردم با نشاط" است.
جناب آقای رئیس جمهور
قانون اساسی کشور ،جنابعالی را مسئول اجرای همه اصول مرتبط دانسته است.آنجا که قوای دیگر هم مورد خطاب قرار گرفته اند، نافی نقش موثر قوه مجریه و رئیس جمهور در تحقق و تسهیل اهداف سایر قوای حاکم نیست. به تعبیر دیگر،حتی در جائی که قوای دیگر مسئول تحقق یک وظیفه هستند، رئیس جمهور و قوه مجریه می توانند ناصحانه در بهبود فرایند تحقق آن وظیفه موثر باشند.
براین اساس، ارائه لوایح قانونی مناسب برای استفاده از ظرفیت های کلان قانون اساسی برای تغییر جهت دهی عمومی کشور به سوی گردشگری داخلی و خارجی ، می تواند امری نیکو شمرده شود. ارائه تحلیل درست از قانون اساسی در این باب امری ضروری به شمار می آید.
جناب آقای رئیس جمهور
برایتان اقتدار در تصمیم ،جدیت در پایبندی به شعارها و تعامل با دنیا با محوریت ایرانی صلح طلب و قوی را مسالت دارم. بدانیم که حق این فرزندان مرز وبوم است که کشوری آباد و شکوفا داشته باشند.
با تجدید احترام و هزاران آرزوی خوب برای شما
دکتر غلامرضا مدنیان،حقوقدان و مدرس دانشگاه



دوشنبه 14 بهمن 1392 - 00:28:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن