تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819120850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارین پالیسی وپیشنهاد جمهوری پارلمانی در اوکراین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فارین پالیسی وپیشنهاد جمهوری پارلمانی در اوکراین تهران-ایرنا- نشریه آمریکاییˈفارین پالیسیˈ روزیکشنبه در گزارشی تشکیل جمهوری پارلمانی و کاهش اختیارات ریاست جمهوری اوکراین را راهکار پایان درگیری های این کشور دانست.


ˈکریستین کریلˈ، خبرنگار، نویسنده و کارشناس مرکز مطالعات بین الملل موسسه فناوری ˈ ماساچوستˈ با اشاره به سخنرانی ˈلئونید کراوچوکˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین در پارلمان این کشور و هشدار به سیاستمدارن اوکراینی مبنی بر بروز جنگ داخلی نوشت: درگیری بین مخالفان اوکراین و رییس جمهوری این کشور بالا گرفته است، اما هنوز فرصت برای رسیدن به راهکار مسالمت آمیز باقی است.
به نظر می رسد وضعیت اوکراین به زودی از کنترل خارج شود، دولت به روشنی مسئولیت تشدید درگیری ها و خشونت را برعهده گرفته است که در این خشونت ها چند نفر از معترضان در کی یف کشته شده اند اما اکنون به نظر می رسد شمار فزاینده ای از مخالفان به حملات فیزیکی و پرتاب کوکتل مولوتوف به سوی نیروهای پلیس رو آورده اند.
معترضان ضددولتی بناهای دولتی را در شهرهای مختلف سراسر کشور در اختیار گرفته اند و این وضعیت به رویارویی بیشتر مخالفان و نیروهای دولت منجر شده است.
نخست وزیر اوکراین به همراه کل اعضای کابینه هفته گذشته استعفا کرد اما این حقیقت که ˈ لئونید کراوچوکˈ روز بعد از آن سخنرانی کرد و در مورد بروز جنگ داخلی در اوکراین هشدار داد، نشان می دهد اقدام نخست وزیر در تنش زدایی چندان موثر نبوده است.
پیش از این ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین پیشنهاد داده بود رهبران دو حزب مخالف می توانند در کابینه او حضور داشته باشند.
اما مخالفانی که او در نظر داشت از احزاب مهم نبودند و پیشنهادی برای در برگیری حزب سوم نیز مطرح نشد.
نیروهای ضددولت اوکراین معتقدند پیشنهاد یاکونوویچ تنها با هدف از بین بردن اتحاد مخالفان انجام شده و در نتیجه آن را رد کردند و رییس جمهوری اوکراین همچنین مجلس این کشور در دست حزب خود وی را تحت فشار قرار داده است تا قوانینی را فسخ کند که شرایط زندگی را برای مخالفان دشوارتر می ساخت.
یاکونوویچ همچنین مرخصی استعلاجی درخواست کرده است و بسیاری از صاحب نظران داخلی و خارجی تردید دارند که آیا وی واقعا بیمار است یا برای خرید زمان تمارض می کند.
منتقدان داخلی می گویند یانوکوویچ از موقعیت خود برای افزایش قدرت و ثروت اعضای خانواده اش سوءاستفاده کرده است ˈیولیا تیموشنکوˈ مهم ترین رقیب سیاسی اش را در انتخابات سال 2010 دستگیر و زندانی و قدرت را در دست خود منحصر کرده است.
یانوکوویچ همچنین رسانه ها را سرکوب و اصلاحات مهمی را متوقف کرده است که دولت های پیشین با هدف ممانعت از تبدیل شدن اوکراین به کشوری کمونیستی مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق در دستور کار قرار داده بودند. از جهت های بسیاری دلایل اعتراضات معترضان در اوکراین و آرمان های آنها از مدت ها قبل فراموش شده است و بسیاری از مردم اوکراین امیدوارند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا تلاش ها را برای استقرار حکومت قانون، تقویت مسئولیت پذیری و مبارزه با فساد مستمر ارتقا بخشد.
درعوض یانوکوویچ به طرز ناگهانی تحت فشارهای اقتصادی و سیاسی ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که قصد ندارد به اتحادیه اروپا بپیوندد.
کریستین کریل ادامه داد : اکنون شش هفته بعد معترضان بیشتر خواهان برکناری یانوکوویچ از ریاست جمهوری هستند تا اظهار نارضایتی نسبت به انتخاب های ‍‍ژئوپلیتیکی وی.
البته بسیاری از صاحب نظران با معترضان اوکراینی ابراز همدردی می کنند اما او در سال 2010 در انتخاباتی که درست و عادلانه بودن آن تایید شد توسط مردم انتخاب شده است و این امر چالشی برای اوکراین است.
او توانست کمی بیش از50 درصد آرای شرکت کننده ها را به دست آورد؛ انتخابات ریاست جمهوری برای سال 2014 نیز در نظرگرفته نشده است و به همین دلیل یانوکوویچ انگیزه ای برای مذاکره در مورد کناره گیری از ریاست جمهوری ندارد با آنکه بسیاری از معترضان خواستار این امر هستند.
در واقع وی اکنون قصد دارد تا پایان این روند به مسئولیت خود ادامه دهد و این مهم ترین دلیلی است که می توان برای تفاوت اعتراضات جاری با انقلاب نارنجی سال 2004 آورد که به عنوان اعتراضی علیه تقلب در انتخابات و رای گیری آغاز شد و ادامه یافت.
یانوکوویچ از تقلب ها در انتخابات بهره برده بود اما کسی که از اعتراضات سربلند بیرون آمد ˈویکتور یوشچنکوˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین بود که بعد از آن به ریاست جمهوری رسید. حامیانش با موفقیت توانستند انتخابات قبلی را ملغی اعلام و انتخابات جدیدی زیر نظر ناظران بین المللی برگزار کنند.
بنابر این برکناری یانوکوویچ از ریاست جمهوری بدون برگزاری انقلابی تمام و کمال دشوار است و تاکنون نشانه ناچیزی از این امر وجود دارد که حامیان اصلی یانوکوویچ در شرق کشور بخواهند با معترضان همراه شوند.
با توجه به این امر به نظر می رسد پیروزی چشمگیر مخالفان بیشتر به بروز مشکلات و اختلافات بیشتر منجر شود، به وی‍ژه که مخالفان نیز با اختلافات فراوان داخلی مواجه اند.
باید به یادداشتی که مخالفان اوکراین سه رهبر دارند و نه یک نفر و هر یک از آنها می خواهد رییس جمهوری بعدی این کشور باشد نیز اشاره کرد. درهمین حال با آنکه بیشتر اعضای جنبش مخالفان همچنان به سیاست اولیه خود مبنی بر مبارزات مسالمت آمیز ادامه می دهند، نشانه هایی از توسل به خشونت هر روز بروز می کند و احتمال بازگشت به عقب و هرج و مرج خشونت طلبانه وجود دارد.
از این منظر راه فرار از وضعیت متنشج فعلی به جای اصرار بر تسلیم بی قید و شرط یانوکوویچ این است که مخالفان بر سر یک خواسته متحد شوند و آن تغییر ساختار سیاسی اوکراین به جمهوری پارلمانی است.
اصلی ترین مشکل امروز اوکراین قانون اساسی این کشور است که تنوع جغرافیایی و ایدئولو‍ژیکی کشور را به رسمیت نمی شناسد. قانون اساسی فعلی با اعطای قدرت فراوان به ریاست جمهوری، وی را به طرز اجتناب ناپذیری در تعارض با نخست وزیر و پارلمان قرار می دهد. این موضوع حتی در مورد یوشچنکو نیز صدق می کرد که مورد حمایت غرب بود و بیشتر دوره ریاست جمهوری خود را به مناقشه های مخرب با ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر پیشین اوکراین گذراند که روزگاری از نظر سیاسی متحد وی محسوب می شد. آنچه اوکراین به آن نیاز دارد سیستمی است که دولت بر اساس آن توسط نخست وزیر اداره شود که قدرت خود را از قوی ترین حزب در مجلس یا احزاب ائتلافی به دست می آورد. در عوض رییس جمهوری تنها به عنوان رییس نمادین دولت معرفی می شود و فعالیت می کند. این نظام کمی شبیه به ساختار سیاسی آلمان و کمی نزدیک به فرانسه است.
بخشی از این مصالحه شامل توافق اجازه دادن به یانوکوویچ برای پایان دوران ریاست جمهوری اش البته با کاهش قدرت و اختیارات وی برای ممانعت از بازگشت به وضعیت سابق است.
این امر به معنای پرداختن به نگرانی ها در سرزمین مادری وی نیز هست همچنین مخالفان باید زمینه و فضای کافی برای آماده شدن به منظور شرکت در انتخابات بعدی اوکراین را بر اساس قانون اساسی جدید داشته باشند.
این رویکرد به سلامت نهادهای دموکراتیک اوکراین کمک می کند همچنین دوران گذار آرام تر می تواند فرصت های کمتری به مسکو برای مداخله بدهد و روس ها که اوکراین در هرج و مرج و ضعیف را هدف مناسب تری برای فعالیت های خود می بینند به تشدید درگیری ها علاقه نشان می دهند.
مترجمام**9157 ** 1064
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن