تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804448836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمد رحمانیان آبروی جشنواره تئاتر فجر را خرید / اجرای متن بیضایی در تیمارستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


محمد رحمانیان آبروی جشنواره تئاتر فجر را خرید / اجرای متن بیضایی در تیمارستان وبلاگ > رستمی، محمدرضا - اول: سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ناامید کننده بود؛ نه به خاطر مشکلات اجرایی و ضعف‌هایش در برگزاری (که سر جای خودش باید به آن پرداخت) بلکه به دلیل پایین آمدن سطح کیفی تئاتر در این دیار.

این وضعیت بیش و پیش از هرچیز محصول نگاه مدیرانی است که طی 8 سال گذشته (خصوصا در چهارسال دوم دولت مهرورز و عدالت گستر) تئاتر ایران را از مسیر اصلی اش منحرف کردند. مدیرانی که با شعار تکیه بر درام ایرانی پا در وادی مدیریت تئاتر نهادند، خیلی زود راه را بر درام نویسان ایرانی بستند و صحنه ها را به متون خارجی سپردند. در تالارهای نمایشی تهران دیگر نه خبری از متون محمد رحمانیان، حمید امجد، علیرضا نادری، محمد یعقوبی، نغمه ثمینی بود و نه اثر از کارگردانانی که مسیری تازه را (در اوایل دهه 70 ) در تئاتر ایران آغاز کرده بودند. هر چیزی که امروزی بود و مربوط به این آب و خاک با نگاه حذفی ممیزانی روبرو می‌شد که صحنه ها را جولانگاه فرم های بی اثر و اجراهایی بی سر و ته می ‌خواستند. در این فاصله تنها امید اهالی تئاتر و دوستداران این هنر، تماشاخانه‌های خصوصی بودند که در تهران پا گرفتند تا هم تمرکز تئاتر را (نه به شکل کامل) از دست دولت خارج سازند و هم فضایی پویاتر برای کار کارگردانان صاحب‌نام و هنرمندان شناخته شده فراهم آورند. اما تلاش آن ها هم اگرچه بی اثر نبود اما خواه ناخواه زیر سیطره نگاهی قرار داشت که اصولا نمی خواست تئاتر به جامعه امروز پیوند بخورد و همراه مردمی باشد که به تماشایش دل خوش ساخته بودند. دوم: محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان صاحب سبک تئاتر ایران، امسال پس از سال‌ها دوری در جشنواره تئاتر فجر خضور یافت. او سوغاتش را از کانادا آورده بود، کاری متفاوت با متن «آرش» بهرام بیضایی. او متنی که پیش از این با همین نگاه در کانادا و با دانشجویان کانادایی اجرا کرده بود، حالا با دانشجویان ایرانی آماده اجرا کرده بود، او این متن را در روزهای پایانی جشنواره تئاتر فجر در تالار حافظ به صحنه برد، و دیدن همین اجرا در ادامه کارهای ناامید کننده کافی بود تا هم جشنواره تئاتر فجر، آبرویی برای خودش دست و پا کند و هم مخاطب امیدوار باشد که بعد از این شاهد حضور و حیات متن ها و اجرا های هنرمندانی چون محمد رحمانیان باشد. کسانی که هم تئاتر ایران و گونه های نمایشی سنتی آن را می شناسند و هم از تئاتر جهان شناخت دارند. رجمانیان با این اجرا نشان داد که هنرمندان این دیار اگر سال های سال از مخاطب شان هم دور باشند، باز هم می توانند کالاهای فرهنگی را برای آن ها تولید کنند که هم ذائقه آن ها از نو بسازد و هم بتواند به کار امروز و فردای زندگی شان بیاید. کاری که رحمانیان با متن بیضایی کرد، نشان داد که متون درام نویسان نسل اول ایران تا چه حد قابلیت اجرایی دارد و اگر کارگردان جهان صحنه، متن و مختصات نمایش ایران را بشناسد، با این متون چه کارهایی که می تواند انجام بدهد. رحمانیان با اجرای «آرش ساد» مخاطبان سرخورده این سال ها را به یاد اجراهای دیگرش در جشنواره تئاتر فجر انداخت، اجراهایی که هر کدام بخشی از حافظه نمایشی مخاطبان تئاتر را شکل داده اند، گیرم مثل «شهادتخوانی قدمشاد مطرب در طهران» راهی به اجرای عمومی نیافته باشند. اجرای «آرش ساد» رحمانیان، هم آبروی جشنواره امسال را خرید و هم مخاطب را به روز های خوب تئاتر در این دیار برد، روزهایی که حالا همه امید دارند با تدبیر دولتمردان دوباره از راه برسند.



شنبه 12 بهمن 1392 - 09:14:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن