محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826125685
«آوای باران» برگ زرینّی در کارنامه مجموعه های تلویزیونی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 10 بهمن 1392 ساعت 12:38 | شماره خبر: 1364730750018235866
مجموعه تلویزیونی آوای باران به کارگردانی حسین سهیلی زاده شب گذشته به پایان رسید. اگر آوای باران در زمره سریال های فاخر تلویزیون هم قرار نداشته باشد اما با اینحال استقبال نویسندگان و مردم از این ملودرام اجتماعی علی رغم برخی انتقادهای تند مخالف ، موجب می شود که نتوان دامنه اثرگذاری و جذابیت این مجموعه تلویزیونی را در جامعه ایرانی کتمان کرد. داستان پردازی درباره کودکان خیابانی و زندگی اجتماعی کودکان بی سرپرست موضوع جدیدی نیست بلکه بارها در ادبیات معاصر جهان به آن پرداخته شده است.مانند شخصیت سیندرلا به قلم شارل پروی فرانسوی، یا داستان «اولیور توئیست» به قلم چارلز دیکنز که یک رمان اجتماعی است. وقتی دیکنز شخصیت فاگین را در داستان «اولیور توئیست» به تصویر می کشد، لندن قرن 19 محیط امنی برای فعالیت افراد سودجویی مانند فاگین بود که از کودکان برای مقاصد شوم خود بهره برداری می کردند. دیکنز به نقد واقعیت های اجتماعی مرتبط با این موضوع پرداخت و شهرت جهانی یافت. این درک درست و به موقع از واقعیت های روز اجتماع شاید موضوعی باشد که از قلم بسیاری از نویسندگان امروز ما به دور مانده است اما سعید جلالی، علیرضا کاظمی پور و حسین سهیلی زاده نویسندگان و ایده پردازان مجموعه تلویزیونی آوای باران زودتر از نویسندگان و کارشناسان اجتماعی افزایش قابل تأمل کودکان کار در چهارراه ها و پایانه های مسافری و واگن های مترو در تهران و کلان شهرها را پدیده ای بد اما عادی تلقی نکردند، بلکه با ریزبینی و واکاوی این موضوع توانستند بخشی از این تراژدی واقعی اجتماع را به تصویر بکشند. در واقع در پاسخ به برخی از نقدهای تندی که بر این سریال وارد آمده ، باید گفت این بی انصافی است که آوای باران را داستانی هندی قلمداد کنیم، چرا که دست اندرکاران این سریال برای جذب مخاطب به روش های بعضاً غیر منطقی سریال ها و فیلم های هندی و یا سبک فیلمفارسی متوسل نشدند بلکه ساختار این سریال را متمرکز بر تأمل بر پدیده شوم بچه های خیابانی و بیسرپرست کردند. همچنین اگر چه هدف اصلی سازندگان سریال مبارزه با تهاجم بی فرهنگی سریال های ترکی و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نبوده است اما جای خوشوقتی است که اسلوب قوی سریال این هدف را نیز خود بخود تأمین کرده است. داستان آوای باران که به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سوم سیما درباره «زندگی خانوادگی مردی به نام طه ریاحی که تاجر داروست با بروز اتفاقاتی دگرگون شده و سرنوشت عجیبی برای او و دخترش (باران) رقم می خورد» است، در نقد حال جامعه امروزی ما شخصیت پردازی تحسین برانگیزی دارد. جلالی و کاظمی پور میدانند که اگر «باران» آن ها از یک پیشینه ذلّت بار و بی هویت برخوردار بود آن گاه حرف چندانی برای گفتن نداشتند، اما وقتی شخصیت دختری از یک خانواده اصیل و مهربان و معتقد به خدا روایت می شود که پدر خانواده یعنی طه ریاحی بنده مخلصی است که به خواهرزاده اش نادر کمک می کند تا او نیز از رفاه زندگی برخوردار شود، ولی وقتی مسیر زندگی اش بر اثر حوادث تغییر می کند و دخترش باران دوران کودکی و نوجوانی خود را در کنار حلقه تیمی «شکیب» - نظیر فاگین داستان اولیورتوئیست - می گذراند و بزرگ می شود، اما ریشه های اصالت هرگز از وجود او دور نمیشود و این حدیث تربیتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام را به مخاطب یادآور میشود که کودک در هفت سال اول دوره سیادت را پشت سر می گذارد و شخصیت اصلی او شکل میگیرد.
«باران» دختری نیست که از روی بدبختی مانند شخصیت بسیاری از داستان های اجتماعی در نهایت به تن فروشی روی آورد بلکه آموزههایی که در همان اوان کودکی از پدرش دریافت کرده فرهنگی برای تلاش برای به دست آوردن یک زندگی آرمانی و درست را در ضمیرش شکل داده است. او حتی در جایی که کیانوش، همیار و رفیق دورانهای تاریک زندگی اش، خواستار ازدواج با وی میشود، رسم برادری را به سوز عاشقانه مبهمشان ترجیج میدهد. جدای از جنبههای مثبت هنری این مجموعه که به زیبایی، تغییرات زمانی دو دهه 70 و 90 ایران را در تصویربرداری حفظ کرد و از چهره سازی موفقی نیز برخوردار بوده، مجموعه آوای باران نگاهی گذرا به خرده فرهنگ های بد جامعه امروز ایران نیز داشته است. از رابطه عشقی نوگرایانه بیتا و سینا که توانست تا حدی نادانی بسیاری از جوانان عاشق امروز که با پشت کردن به معیارهای سنتی، فرهنگی و سبک زندگی خود حاضرند دست به هر کاری بزنند و از جعل و افترا و دزدی گرفته تا بی حرمتی به هر کس که مخالف اندیشه و هدف آن هاست را با موفقیت به تصویر کشیده است. اوج این بی خردی به حدی است که وقتی سینا حاضر میشود با گرفتن یک میلیارد تومان از پدر بیتا(که در آخر به 300 میلیون تومان کاهش یافت) وی را طلاق دهد، بیتا در جدل لفظی خود با مادرش زیور، آنها را محرّک و عامل بوقلمون صفتی های سینا می داند. همچنین، نوع رفتار دور از انسانیت و حس حسادت نادر و زیور به طه آن هم در حالی که طه همیشه یار و حامی خواهرزاده اش نادر بود این هشدار را نیز برای مخاطبان جوان ایرانی میتواند داشته باشد که در ارتباطات و تعاملات اجتماعی خود با دیگران حتی با اقوام نزدیک با احتیاط عمل کنند و بی گونه به کسی که شناخت کاملی از او ندارند اعتماد نکنند. به خصوص که امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که شبکه های اجتماعی اینترنتی و موبایلی به راحتی خواستار اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی و سلایق و نوع اندیشه ما با دیگران هستند. صرف نظر از پایان داستان آوای باران که البته از پایانی قابل قبول برای مخاطب برخوردار بود و با خلاقیتی ویژه یاد حادثه تأسف بار هواپیمای ایرباس را نیز زنده کرد، پرداختن به موضوع کودکان کار و بی سرپرست آن هم توسط رسانه ملّی قابل تقدیر است. فراموش نکنیم که در کشوری زندگی می کنیم که پیمان نامه 54 مادهای سال 1989 حقوق کودکان سازمان ملل را در سال 1991 امضا کرده و در ماده 17 آن به نقش سازنده مطبوعات و رسانهها در مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی تصریح شده است. سعید جلالی از نویسندگان این مجموعه در گفتوگو با ایسنا گفته است:«در ارتباط با مسأله کودکان کار، در بخشهایی به شهرداری هم تلنگر زدیم؛ این که گداها همیشه یک قدم جلوتر از شماها هستند یا اینکه در این سریال کاراکتر «شکیب» که کودکان کار را سازماندهی میکند، برمیگردد و میگوید شهرداری بچههای زیر هفت سال را جمع نمیکند. باید بدانیم علت چیست. علت این است که امکانات نگهداری این بچهها و سرپناهشان وجود ندارد؛ بنابراین افرادی مثل شکیب یاد گرفتهاند و میدانند که اگر کودکان زیر هفت سال را به خیابانها بفرستند هیچکس کارشان ندارد». باید افزود که امکان رواج پدیده کودکان کار و بی سرپرست در تناقض کامل با قوانین ملی و بین المللی قرار دارد که در پیمان نامه حقوق کودک (افراد زیر 18 سال) نیز به ضرورت نبود رنج به سبب تبعیض برای کودکان تأکید شده است. اما کم رنگی نقش نهادهای اجرایی و حقوقی به خصوص نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی در هر یک از پرونده های مطرح شده در داستان مجموعه تلویزیونی آوای باران، از خیانت در امانت گرفته تا آدم ربایی و مبارزه با قاچاق دارو و باندهای استفاده کننده از کودکان، مهمترین ضعف سریال آوای باران است. چرا که برای مثال هر مشترک تلفن همراهی می داند که پلیس با استفاده از فناوریهایی که در اختیار دارد می تواند مکان های تماس را شناسایی کند. همچنین نقش وکلا و قوه قضاییه قوی جلوه داده نمیشود تا حدی که مخاطب به طور کلی با این نهادهای حقوقی غریبه میماند. این موضوع در فیلم سینمایی اخیر پوران درخشنده با عنوان «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» که درخصوص مبارزه با کودک آزاری بود نیز به طور جدی نادیده گرفته شد که عمیقاً درخور انتقاد است. در مجموع دعوت به اندیشیدن درباره موضوع کودکان کار و بی سرپرست و وا داشتن مخاطبان به تلاش برای برخورد با این موضوع که در تیتراژ آغازین این مجموعه نیز به چشم می خورد، اثر حسین سهیلی زاده را برای سالیان متمادی در خاطره مخاطب ایرانی ماندگار خواهد کرد چرا که تلاش برای استیفای حقوق اجتماعی کودکان و فراهم آوردن آیندهای بهتر برای آن ها از اولویت های اجتماعی است، همان طور که رئیس جمهور کشورمان با بازدید از شیرخوارگاه ها و موسسات حمایت از کودکان آن ها را شاد می کند و حتی تعدادی از یتیمان و شیرخوارگان را به سرپرستی می گیرد و بدین نحو ، مسئولیت پذیر بودن در قبال محرومان را گوشزد می نماید. امیررضا شیرازی نژاد - کارشناس مدیریت امور فرهنگی
10 بهمن 1392 ساعت 12:38 | شماره خبر: 1364730750018235866
###12##12###
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
فیلم: آوازخوانی بازیگران «آوای باران»
فیلم آوازخوانی بازیگران آوای باران ویدئویی جالب و کوتاه از آواز خوانی بازیگران سریال آوای باران که سیاوش خیرابی آن را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته بود آوازخوانی بازیگران آوای باران تاریخ انتشار ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۷گاف سریال آوای باران + عکس
گاف سریال آوای باران عکس گاف در فیلم ها و سریال های تلویزیونی بخشی از جذابیت های حاشیه ای تولیدات رسانه ای در فرهنگ و ادبیات ما ایرانی ها شده است به گزارش جام نیوز به نقل از فرهنگ نیوز در تازه ترین نوع این گاف ها بخشی از سریال «آوای باران» به کارگردانی حسین سهیلیگفتگو با امیردژاکام به بهانه ی بازی در سریال«آوای باران»
گفتگو با امیردژاکام به بهانه ی بازی در سریالآوای باران امیر دژاکام متولد بیستوششم اردیبهشت سال 1341 در کرمان است او در بازیگری کارگردانی تدریس و نویسندگی تخصص دارد او کارشناسی کارگردانی از هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس را اخذ کردهمهران رنجبر از نقش کیانوش و پایان آوای باران میگوید
مهران رنجبر از نقش کیانوش و پایان آوای باران میگوید مهران رنجبر از کاراکتر کیانوش سختیها و پایان قصهی آوای باران سخن میگوید مهران رنجبر بازیگر نقش کیانوش در سریال آوای باران در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران درخصوص پذیرش ایفای نقش درمهران احمدی شکیب در سریال آوای باران/عکس
مهران احمدی شکیب در سریال آوای باران عکسمهران احمدی که در سریال آوای باران نقش شکیب را بازی کرد شنبه 28 دی 1392 ساعت 10 57نظرات موافق و مخالف مخاطبان سایت «جام جم سیما» درباره سریال «آوای باران»
تاریخ انتشار 4 بهمن 1392 ساعت 21 33 | شماره خبر 1357833508286480349 نظرات موافق و مخالف کاربران نشاندهنده آن است که سریال آوای باران به شدت دیده شده و مورد قضاوت مردم قرار گرفته است همزمان با پخش سریال پرطرفدار آوای باران ده ها نقد و خبر و گزارش و مصاحبه درباره جزییاتسیاوش خیرابی: برای ازدواج به جمع بندی نرسیده ام/ با «آوای باران» دارم بازیگری را شروع می کنم
تاریخ انتشار 4 بهمن 1392 ساعت 20 40 | شماره خبر 1357783434940389110 بازیگر نقش فرید آوای باران می گوید برای جوانی مثل من یک افتخار محسوب می شود که استاد پرستویی کارم را می بینند و نظر مثبتی روی آن دارند سیاوش خیرابی یکی از بازیگران جوان تلویزیون است که اکثر کارهایش مورآوای باران برای مردم یک سوپرایز عالی دارد
الهام چرخنده آوای باران برای مردم یک سوپرایز عالی دارد بازیگر نقش زیور در سریال آوای باران گفت این مجموعه تلویزیونی در نهایت برای مخاطبان یک سوپرایز عالی دارد الهام چرخنده بازیگر نقش زیور در سریال آوای باران در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگارایازدهمین دوره مسابقات شنای قهرمانی باشگاههای کشور در تهران برگزار شد تیم شنای مجموعه فرهنگی ورزشی موجهای آبی
یازدهمین دوره مسابقات شنای قهرمانی باشگاههای کشور در تهران برگزار شدتیم شنای مجموعه فرهنگی ورزشی موجهای آبی در جایگاه اول ایستادیازدهمین دوره مسابقات شنای قهرمانی کشور با برتری موجهای آبی به کار خود پایان داد سرمربی تیم شنای موجهای آبی مشهد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارسکیانوش «آوای باران»: مردم میگویند «باران» حق توست!
یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۰ بازیگر نقش کیانوش در آوای باران که به گفتهی خودش در خیابان کم تردد میکند دربارهی بازتاب این نقش در بین مردم میگوید یکسری از مخاطبان کار را آنقدر جدی دنبال میکنند که میگویند باران حق توست به خاطر اینکه در این سالها تو هوایش را داشتی یکسریسفر زیارتی «زیور» سریال آوای باران به مشهد و اجرای یک قطعه بدون ساز/ عکس
تاریخ انتشار 29 دی 1392 ساعت 11 18 | شماره خبر 1351147538450562783 سری به صفحات بازیگران و مجریان تلویزیون در شبکه اینستاگرام زدیم تا ببینیم این روزها چه می کنند و در چه وضعیتی هستند علیرضا بذر افشان کارگردان تلویزیون یکی از بخش های برنامه رادیو هفت را پسندیده و نمخاطبان پایان «آوای باران» را میسازند
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۷ تصویربرداری بخشهای پایانی سریال در حال پخش آوای باران حسین سهیلیزاده هفتهی آینده تمام میشود به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حسین سهیلیزاده - کارگردان سریال آوای باران - تصویربرداری سکانسهای مربوط به قسمتگفتگو با سیندرلای آوای باران: باران به دنبال عاقبت بخیری
گفتگو با سیندرلای آوای باران باران به دنبال عاقبت بخیریآزاده زارعی اولین ویژگی که از نقش باران برای من توضیح داده شد دو وجهی و چند بعدی بودن این کاراکتر بود دختری که در کودکی در یک خانوادۀ ثروتمند و در ناز و نعمت زندگی می کند و گفتگو با سیندلای سریال آوای باران آزاده زارعی-
گوناگون
پربازدیدترینها