تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804019207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرانی ترکیه از گزینه روی میز آمریکا/ آنکارا خواهان خلع سلاح اسرائیل است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


سیاسی > سیاست خارجی اندیشکده بروکینگز بررسی کرد/
نگرانی ترکیه از "گزینه روی میز" آمریکا/ آنکارا خواهان خلع سلاح اسرائیل است
یک اندیشکده غربی تاکید کرد که ترکیه به دنبال خاورمیانه عاری از سلاح هسته‎ای است و ضمن ابراز تردید شدید نسبت به ادعاهای غرب درباره برنامه هسته‎ای ایران، خواستار خلع سلاح اسرائیل نیز است.



به گزارش خبرگزاری مهر، کمال کِرِشچی -مدیر بخش ترکیه اندیشکده بروکینگز- در تحلیل خود رسیدنِ ایران و شش قدرت بزرگ را به راهکار اجرائی برای توافق موقت "یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی بین‎المللی و نوید بخش منافع مهمی برای همسایگان ایران -به خصوص ترکیه-" دانست. وی همچنین می‎افزاید که با وجود منافع سیاسی و اقتصادی که راه حل صلح آمیز برای این چالش ده ساله بر سر برنامه هسته‎ای ایران، می‎تواند برای ترکیه داشته باشد، اما چالشی برای تلاش آنکارا در زمینه افزایش نفوذ و رهبری منطقه نیز است. کرشچی بادآوری می‎کند ترکیه به دنبال خاورمیانه عاری از سلاح هسته‎ای است و ضمن ابراز تردید شدید نسبت به ادعاهای غرب درباره برنامه هسته‎ای ایران، خواستار خلع سلاح اسرائیل نیز است.در این زمینه، ترکیه نگران به راه افتادن رقابت هسته‎ای در منطقه است. وی یک جنبه دیگر دغذغه آنکارا را تکرار تهدیدات آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از قدرت‎های اروپایی در زمینه توسل به نیروی نظامی و باقی ماندنِ این گزینه "بر روی میز" دانست و می‎نویسد: "هر گونه حمله اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته‎ای ایران (که نیازمند به تعداد زیادی از بمباران‎ها خواهد بود) ترکیه را از نظر دیپلماتیک در شرایط بسیار دشواری قرار خواهد داد و ممکن است مشکلات قابل توجهی برای دولت و شهروندان ترکیه ایجاد کند -به خصوص اگر هواپیماهای مهاجم پایگاه‎های ناتو در ترکیه یا از آسمان ترکیه برای حمله استفاده کنند... هیچ کس در ترکیه تمایلی به تکرار رویدادهای 2003-2011 یا تحریم‎هایی که در زمان حکمرانی صدام حسین در دهه 1990 علیه عراق اعمال می‎شد؛ ندارد."

تحریم‎های فوق باعث محدودیت بر تجارت ترکیه و عراق و همچنین بالا رفتن قیمت نفت و گاز شده بود. با توجه به این که ترکیه از مبادلات تجاری بیشتری با ایران نسبت به عراق برخوردار است و منبع انرژی مهمی برای آنکارا محسوب می‎شود، هر گونه مساله‎ای در ایران، تاثیر زیادی بر همسایگانش خواهد گذاشت. حتی در حال حاضر هم بسیاری از شرکت‎های ترک از تحریم‎های سختگیرانه اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا متضرر شده‎اند. کرشچی عنوان می‎کند کاهش تحریم‏‎ها به همان میزان که برای ایران خبر خوبی محسوب می‎شود، برای ترکیه هم هست. به خصوص که با وجود تحریم‎ها، مبادلات تجاری فیمابین از 1.2 میلیارد دلار در سال 2002 به 22 میلیارد دلار در سال 2012 رسید. به گفته وی، تاجرهای عمده ترک اعتقاد دارند با حذف محدودیت‎ها، ایران به سرعت تبدیل به یکی از بازارهای رو به رشد محصولات و خدمات ترک و همچنین فرصتی برای سرمایه‎گذاری خواهد شد. آزاد شدن ببر پارسی اما از سوی دیگر، این کارشناس از پیامدهای بلند مدت هر گونه توافق بین‎المللی درباره برنامه هسته‏‎ای خبر می‎دهد و می‎نویسد: "در حالی که ترکیه و ایران همسایه و شرکای تجاری هستند، اما رقبای استراتژیک هستند و در پانصد سال اخیر (از زمان عثمانی‎ها و صفوی‎ها) بوده‎اند. امروز از لبنان تا عراق، تا سوریه و خلیج فارس؛ ترکیه و ایران  بارها حامی گروه‎هایی بوده‎اند که دربرابر هم صف آرایی کرده‎اند." وی همچنین آنها را از لحاظ ایدئولوژیکی در دو قطب متفاوت معرفی کرد که بهبود روابط ایران و غرب -به خصوص آمریکا- می‎تواند تلاش آنکارا برای رهبری منطقه را به صورت جدی با چالش مواجه سازد. کرشچی همچنین افزود کاهش یا لغو تحریم‎های اقتصادی می‎تواند باعث آزاد شدنِ "ببر پارسی" شود: "جمعیت گسترده‎ی فرهیخته، خارج نشینان مرفه، و ثروتِ انرژی عظیمی که ایران دارد می‎تواند رونق اقتصادی‎ای مشابه با آنچه در دهه گذشته برای ترکیه رخ داد، روی دهد." مدیر بخش ترکیه اندیشکده بروکینگز در پایان می‎نویسد: "شاید دلهره آورترین چشم انداز برای ترکیه -که البته بعید به نظر می‏‎رسد- ایجاد روابط حسنه گسترده‎تر میان ایران و غرب -به ویژه آمریکا- است. احتمالی که در حال حاضر بعید به نظر می‎رسد... اما چنین آشتی‎ای می‎تواند جایگاه ترکیه برای آمریکا و اروپا را به صورت جدی به خطر بیاندازد."




۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۰۹:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن