تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830823359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا القاعده دیگر مانند گذشته منسجم نیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
چرا القاعده دیگر مانند گذشته منسجم نیست؟
اگرچه فعالیت‌های داعش در سوریه در چارچوب پازل کلی القاعده معنا می‌یابد، اما عدم تبعیت البغدادی از الظواهری نشان داد سیستم هرمی از بالا به پایین القاعده که با بیعت با راس هرم معنا می‌یابد، نقض شده است.

خبرگزاری فارس: چرا القاعده دیگر مانند گذشته منسجم نیست؟


 این روزها القاعده محور بسیاری از خبرها، ‌گزارش‌ها و تحلیل‌ها قرار گرفته است. امتداد یافتن حضور خشن‌ آن‌ها از آفریقا تا یمن و عراق و سوریه و لبنان و چچن و … قدرت مانور میدانی این گروه تروریستی را به شدت افزایش داده است. حالا صهیونیست‌ها هم ادعا کرده‌اند که چند تن از نیروهای القاعده را در سرزمین‌های اشغالی بازداشت کرده‌اند که البته صحت این خبر با شک و تردید مواجه است. القاعده مبتنی بر سیاست نقطه‌ای سعی در ایجاد یک شبکه دارد. آن‌ها تلاش می‌کنند در نقاط مختلفی که امکان حضور  دارند،  یک امارت اسلامی تشکیل داده و در نهایت با برقراری ارتباط میان این امارت‌ها، امارات اسلامی را با سیستم حکومتی خشن خود برقرار سازند. تا کنون این مساله در فلوجه عراق و برخی مناطق سوریه رخ داده است. اما با همه این قدرت‌نمایی‌ها که برای اولین بار در تاریخ این گروه با این وسعت رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد این گروه مانند گذشته از انسجام داخلی و سیستم مدیریت و تبعیت هرمی از کسی که مورد بیعت واقع شده، برخوردار نیست. حداقل دو مورد وجود دارد که این عدم انسجام درونی را نشان می‌دهد. نافرمانی داعش از رهبری القاعده دولت اسلامی در عراق و شام که حالا با نام اختصاری «داعش» شناخته می‌شود،‌ اگرچه در شدت خشونت و کشتار، اصلی‌ترین گروه تروریستی در سوریه است اما واقعیت این است که داعش فرزند ناخلف القاعده در سوریه محسوب می‌شود. دولت اسلامی در عراق و شام قبل از این‌که وارد بحران سوریه شود، صرفا «دولت اسلامی در عراق» بود. ابومصعب الزرقاوی اردنی الاصل که سابقه حضور در افغانستان و نبرد با نیروهای «کافر» شوروی را هم داشت، پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2004 یک گروه نظامی در این کشور را تشکیل داد که توانست به شاخه القاعده در عراق تبدیل شود. دیری نگذشت که اقدامات سخت‌گیرانه زرقاوی در مناطق سنی‌نشین و کشتار غیرنظامیان موجب اختلاف میان گروه‌های سنی و القاعده شد. این اختلافات از سال 2005 آشکار شد اما زرقاوی توانست با تشکیل شورای مجاهدین به عنوان سازمانی فراگیر و متشکل از القاعده و پنج گروه شورشی دیگر در آپریل 2006 بر این اختلافات فائق آید. او البته چند ماه بعد و در ژوئن همان سال با حمله آمریکایی‌ها کشته شد. القاعده عراق حداقل تا زمان مرگ زرقاوی زیر نظر این شورا عمل می‌کرد. پس از مرگ زرقاوی اختلافات دوباره افزایش یافت و نهایتا ابوایوب المصری به رهبری شورای مجاهدین و القاعده رسید. در اکتبر 2006 المصری تشکیل سازمان «دولت اسلامی در عراق» را اعلام کرد که القاعده و سایر گروه‌ها را در بر می‌گرفت. در آپریل 2007 کابینه این دولت با ریاست شخصی به نام البغدادی تشکیل شد.(1) پس از گذشته چند ماه از بحران سوریه و در حالی که جبهه النصره به عنوان شاخه القاعده در سوریه به فعالیت‌های تروریستی می‌پرداخت، ابوبکر البغدادی عنوان شام را به انتهای سازمان خود که در قبضه القاعده بود افزود تا «دولت اسلامی در عراق و شام» یا همان «داعش» حضور گسترده‌ای در عراق و شام داشته باشد. البغدادی مدعی بود که جبهه النصره باید زیر لوای داعش فعالیت کند که البته نیروهای النصره که بیشتر از داعشی‌ها سوری‌الاصل‌اند، این درخواست را نپذیرفتند. این در حالی بود که الجولانی سرکرده جبهه النصره تا قبل از بحران سوریه، در عراق و زیر نظر البغدادی فعالیت می‌کرده است. نزاع سیاسی و حتی نظامی میان این دو گروه افزایش یافت تا جایی که ایمن الظواهری با ارسال نامه‌ای به رهبران این دو گروه از البغدادی خواست که از این ادعای خود دست بردارد که البته با مخالفت او مواجه شد. و حالا دیگر داعش در سوریه مورد حمایت معنوی القاعده نیست اگرچه هم‌چنان در عراق مایه افتخار القاعده است کما این‌که چند روز قبل، الظواهری در پیامی به فعالیت‌ها و قدرت‌نمایی این گروه در عراق اشاره کرده بود. بر این اساس داعش که در عراق در قبضه القاعده است،‌ در سوریه برخلاف نظر صریح رهبر اصلی القاعده عمل کرده است. اگرچه فعالیت‌های داعش در سوریه در چارچوب پازل کلی القاعده معنا می‌یابد، اما عدم تبعیت البغدادی از الظواهری نشان داد که سیستم هرمی از بالا به پائین القاعده که با بیعت با راس هرم معنا می‌یابد، نقض شده است. حتی اگر البغدادی مورد حمایت القاعده هم باشد، باز هم این نافرمانی او از رهبر القاعده، یک خدشه بر فعالیت‌های تشکیلاتی آن‌ها محسوب می‌شود. کشتار شیعیان؛ از نهی الظواهری تا تشویق البغدادی ایمن الظواهری به کشتار وسیع مردم غیرنظامی اعتقادی ندارد. این مساله حداقل دوبار طی سال‌های اخیر علنی شده است؛ 9 سال قبل زمانی که ابومصعب الزرقاوی، القاعده عراق را تشکیل داد، راهبردش ایجاد جنگ داخلی تمام عیار بین گروه‌های شیعی و اعراب سنی بود. او می‌خواست با این جنگ، روند سیاسی رو به پیشرفت عراق که در آن شیعیان به قدرت می‌رسند را متوقف کرده و جنگ مذهبی را به تمام منطقه تسری دهد. تاکتیک زرقاوی نیز بمب‌گذاری‌ و عملیات‌های انتحاری در میان جمع‌های شیعی بود تا غیرنظامیان شیعه را کشته و نظامیان شیعه را وادار به واکنش کند. اما یک سال پس از تشکیل القاعده عراق، ایمن الظواهری که آن روزها، پس از اسامه بن لادن، نفر دوم القاعده محسوب می‌شد، زرقاوی را از این کار بر حذر داشت. ظواهری در ژوئیه 2005 طی نامه‌ای، استراتژی و تاکتیک زرقاوی را با این استدلال که اعمال خشونت در مقابل غیرنظامیان شیعی، نهادهای مذهبی و کشتار مردم می‌تواند حمایت مردم عراق از القاعده و به صورت وسیع‌تر حمایت مردمی از گروه‌های مبارز سنی را تضعیف کند، زیر سوال برد. اگرچه زرقاوی به هشدار ظواهری عمل نکرد، اما چندی بعد، آن‌چه مرد شماره دو القاعده آن روزها و مرد شماره یک این روزها، گفته بود محقق شد. اقدامات سخت‌گیرانه زرقاوی در مناطق سنی‌نشین و کشتار غیرنظامیان موجب اختلاف میان گروه‌های سنی و القاعده شد. زرقاوی اگرچه توانست با زیرکی مانع از گسترش این اختلافات شود اما نکته‌بینی ظواهری در این ماجرا عیان بود. اما حالا و پس از سال‌ها از آن پیام، ایمن الظواهری طی پیامی در مهرماه، از اعضای القاعده خواسته تا از قتل شیعیان، مسیحیان، هندوها و صوفی‌ها پرهیز کرده و فعالیت‌های خود را برای ضربه زدن به آمریکا متمرکز کنند. این پیام اگرچه با برداشت‌های کلی‌ که از القاعده در رسانه‌ها مطرح شده و تا کنون نیز به صورت عملی از سوی این گروه پیاده شده، متفاوت است اما به معنای یک تغییر در استراتژی محسوب نمی‌شود بلکه صرفا یک تغییر تاکتیک است. همین مسئله که ظواهری شیعیان را در کنار هندوها و مسیحیان نام می‌آورد و اساسا آن‌ها را از دایره اسلام خارج می‌داند، یک دلیل برای این مدعا است. اما باز هم این خواسته از سوی جبهه النصره و داعش و حتی کتائب عبدالله عزام که خود را شاخه لبنانی القاعده معرفی می‌کند، عملی نشده است. در جدیدترین رویکردی که از سوی البغدادی سرکرده داعش مطرح شده است، در پیامی از گروه‌های مسلحی که با گروه وابسته به وی می‌جنگند، خواست با یکدیگر صلح کرده و با علوی‌ها بجنگند و تروریست‌های داعش در عراق را هم به کشتار شیعیان ترغیب کرد. این خواسته‌ها دقیقا خلاف آن چیزی است که الظواهری درخواست کرده است. شتاب تحولات و عدم انسجام القاعده شتاب تحولات منطقه‌ای همراه با آسیب‌پذیری برخی کشورها موجب شده است تا القاعده قدرت مانور بسیاری دست پیدا کند. این گروه تروریستی اما با مواردی که ذکر شد،‌ دیگر آن انسجام داخلی را ندارد. القاعده که سابق از این سعی می‌کرد تا با هدف قرار دادن نمادهای غربی و یا عربی که وابسته به غرب بودند، برای خود مشروعیت ایجاد کند، حالا آن‌چنان به مردم‌کشی مشغول شده که برخی اصول تشکیلاتی‌اش مورد خدشه وارد شده است. پی نوشت: 1٫ اسدی، علی‌اکبر (1388)؛ «ظهور و افول القاعده در عراق». فصلنامه راهبرد. سال هجدهم. شماره 51٫ سعید ساسانیان منبع: رصد
لینک را کپی کنید رصد


92/11/07 - 04:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن