تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803630393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آبادان | مرجع جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: آبادان نام بندر و جزیره دلتا مانندی است كه در گذشته «عبادان» نام داشته است. یاقوت حموی جزیره بزرگ را كه بین دو شط یعنی اروندرود و كارون واقع شده «میان رود» نام داده است. ناصر خسرو قبادیانی نیز در سال چهارصد و سی و هشت ه‍-ق آبادان را دیده و آن را توصیف كرده است. در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری آبادان به واسطه وجود صنعت نفت رونق و گسترش یافت.
در سال هزارو نهصد و نه میلادی شركت نفت به دنبال عملیات استخراج نفت در خوزستان پالایشگاه و تصفیه‌خانه‌های عظیمی در آبادان ایجاد كرد. پس از ایجاد پالایشگاه اهمیت اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی این جزیره افزایش یافت. در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی نام عبادان به آبادان تغییر یافت. شهر آبادان قبل از حمله‌ عراق به ایران در سال هزار و سیصد و پنجاه و نه خورشیدی از شهرهای بسیار باشكوه و آباد ایران بشمار می‌رفت. در حال حاضر كار بازسازی و نوسازی این شهر به اتمام رسیده است. مکان های دیدنی و تاریخی مدرسه‌مهرگان، بقعه خضر، موزه آبادان، مسجد رنگونيها، سينما نفت و ساختمان آموزشگاه فرهنگ برخي از مكان‌هاي ديدني و تاريخي شهرستان آبادان را تشكيل مي‌دهد. (عکس های بیشتر از آبادان ) صنايع و معادن پالايشگاه نفت آبادان، يكی از نخستين واحدهای بزرگ صنعتی كشور به شمار می رود. اين پالايشگاه كه از نظر تنوع توليد يكی از بزرگ ترين پالايشگاه ها و دارای فرآورده های بيش تری است يكی از مراكز بزرگ صنعت نفت دنيا محسوب می شود، به طوری كه تعداد توليدات آن را بيش از 100رقم ذكر نموده اند كه از آن ميان می توان نفت چراغ، نفت كوره، قير، نفت، گاز، نفت سفيد، بنزين اتومبيل، هواپيما و جهت سوخت ديزل، سوخت كشتی و انواع حلال های را نام برد. شركت سهامی پتروشيمی آبادان نيز يك مجتمع پتروشيمی مركب از هفت كارخانه می باشد كه فرآورده هايی از قبيل اتيلن، كلر، سود سوزآور، پلی وينيل كلرايد و مانند آن توليد می نمايد. وجود شركت شيلات جنوب، كارخانه های متعدد رنگ سازی، ظروف آلومينيوم و… سبب رونق صنايع در اين منطقه شده است. مهم ترين معادن اين شهرستان معادن نفت و گاز است كه در اكثر نقاط وجود دارند. منابع نمك آن نيز به علت رسوبات دريايی فروان است. پالایشگاه آبادان کشاورزی و دام داری درآبادان كشاورزی به كشت و پرورش درخت خرما (نخل) اختصاص دارد. تعداد نخل های موجود در اين ناحيه را 4 ميليون اصله برآورد كرده اند كه از انواع خرماها می توان «سعمران برمی»، «قنطار»، «حلاوی»، و «بريم» را نام برد. جهت آبياری اين نخلستان ها از رودخانه های كارون و اروند رود استفاده می‌شود. شهرستان آبادان به علت مجاورت با شاهرگ اقتصاد كشور يعنی نفت و تاسيسات نفتی، از رفاه نسبتا بيش تری برخوردار بوده و مهم ترين رشته های فعاليت اقتصادی اهالی به ترتيب اهميت كارگری، كشاورزی، بازرگانی، ماهي‌گيری و صنايع دستی است. بازرگانی از جمله اموری بوده كه به علت فراوانی خرما در منطقه رواج داشته و بيش تر معاملات بر صادرات خرما و واردات مواد خوراكی، البسه، كالاهای صنعتی و غير صنعتی استواراست كه با كشورهای مختلف خارجی صورت می گيرد. ماهی گيری نيز از جمله مشاغل رايج اهالی بومی آبادان بوده و ماهی های صيد شده تحت نظر شركت شيلات مقداری صادر و مقداری هم به مصرف محلی می رسد.

مشخصات جغرافيايي شهرستان آبادان با مساحتي حدود 2796 كيلومتر مربع در جنوب باختري خوزستان و منتهي اليه خليج فارس واقع است. اين شهرستان از جانب شمال به شهرستان‌هاي شادگان و خرم‌شهر از خاور به شهرستان بندرماه‌شهر و رودخانه بهمن‌شير، از جنوب به خليج فارس و از باختر به مرز ايران و عراق و اروند رود محدود است. شهر آبادان مركز شهرستان بين 30 درجه و 22 دقيقه و 30 ثانيه عرض شمالي و 48 درجه و 12 دقيقه و 30 ثانيه درازاي خاوري از نصف اللنهار گرينويچ قرار گرفته و بلندي آن از سطح دريا 2 متر است. براساس سرشماري سراسري سال 1375 جمعيت شهرستان آبادان 252047 نفر برآورد شده است كه از اين تعداد 206073 نفر در مركز اين شهرستان ساكن بوده اند.
اروند رود و كارون مهم ترين رودهای منطقه و ايران محسوب می شوند. آبادان به شكل جزيره ای در كنار خليج فارس قرار گرفته و آب و هوای آن گرم و مرطوب است. شهرستان آبادان به دليل اهميت اقتصادی دارای انواع راه های زمينی، هوايی و دريايی است.
چهار راه آسفالته درجه يك از مركز شهرستان آبادان به اطراف منشعب می شود:
راه آبادان – اهواز به سمت شمال خاوری به درازای 115 كيلومتر
راه آبادان – بندرامام خمينی به سمت شمال خاوری به درازای 100 كيلومتر
راه آبادان – خرم‌شهر به سمت شمال باختری به درازای 14 كيلومتر
راه آبادان – اروند كنار به سمت جنوب خاوری به درازای 48 كيلومتر
از آن جا که راه آهن سراسری ايران به خرم‌شهر ختم مي‌شود، دسترسی به ايستگاه راه آهن نيز پس از طی 14 كيلومتر امكان پذير است.
در آبادان يك فرودگاه بين المللی وجود دارد كه در آن پروازهای مستقيمی به تهران و بيش تر پايتخت های اروپايی و آسيايی صورت می گيرد. هم‌چنين به بعضی از شهرهای ايران نيز پرواز مستقيم دارد. از طريق بندر آبادان كشتی ها و نفت‌كش های زيادی دررفت و آمد هستند كه كالاهای مختلفی به آن وارد كرده و مواد نفتی متعدد را به ساير نقاط دنيا می رسانند. وجه تسميه و پيشينه تاريخي بندر آبادان در قديم «عبادان» و چندی نيز «جزيره الخضر» ناميده می شد. برخی از جغرافی نگاران عبادان را به عبادين حصين حبطی كه در زمان حجاج و خلافت عبدالملك اموی حاكم آن بوده است، منسوب می كنند. برخی ديگر علت انتخاب عبادان را وجود خانقاه عابدان و زاهدان در نزديكی آن دانسته ومی گويند ريشه آن عباد به معنای بسيار عبادت كننده می باشد. اين وجه تسميه درست نيست. شكل كهن اين نام «اپاتان» است و از ريشه عبد و عابد نمی باشد. اپاتان از 3 كلمه ا- پات- آن – تشكيل شده است. «ا» به معنی آب و «پات» از ريشه پاييدن و«آن» پسوند نسبت است. بنابراين اپاتان به معنی جايی است كه در آن جا از آب دريا و رود پاسبانی می كنند و آن را می پايند. گفته ابن حوقل نيز گواه براين معنی است كه پاسبانان در آبادان، دزدان دريا را از دزدی باز می داشته و دهانه دجله و دريا را می پاييدند. بدون ترديد نام ايرانی «آبادان» از كلمه «آباد» گرفته شده است. زيرا پس از احداث پالايشگاه در آن رو به عمران و آبادی گذاشت و آبادان ناميده شد.
آبادان 1 آبادان

آبادان 2 آبادان

آبادان 3 آبادان

آبادان 4 آبادان

آبادان 5 آبادان

آبادان 6 آبادان

آبادان 7 آبادان

آبادان 8 آبادان

آبادان آبادان

star آبادان

loading آبادان
این مطلب را به لیست مطالب مورد علاقه خودتون اضافه کنید" rel="nofollow">این مطلب را به لیست مطالب مورد علاقه خودتون اضافه کنید





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن