واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیرکل میراث فرهنگی همدان:
کارتنهای تخممرغ زیبنده بستهبندی سفال نیست
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری همدان گفت: کارتنهای تخممرغ زیبنده بستهبندی سفال نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عصر امروز نشست تخصصی بستهبندی سفال لالجین در این شهر برگزار شد. در این نشست که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری همدان، کارشناسان حوزه بستهبندی از شرکتهای وابسته، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، کارتنسازان بستهبندی سفال و جمعی از هنرمندان برگزار شد، دغدغهها و مشکلات حوزه سفال و سرامیک در بخش بستهبندی و صادرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علیرضا ایزدی در نشست تخصصی بستهبندی سفال لالجین با بیان اینکه هماکنون یکی از معضلات حوزه سفال لالجین نبود بستهبندی مناسب است، اظهار کرد: امروز یکی از معضلات حوزه صنعت خامفروشی است که این امر بدترین نوع صادرات است. وی به معضل صادرات سفال با کارتنهای تخممرغ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اکثر فروش و صادرات سفال با کارتنهای تخم مرغ صورت میگیرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ابراز داشت: این امر به یک فرهنگ در لالجین تبدیل شده که باید با طراحی یک بستهبندی صحیح این تفکر از بین برود. وی با بیان اینکه در حوزه سفال نیز خامفروشی از مشکلات و دغدغههای این حوزه است، افزود: اینکه امروز سفال لالهجین در کارتنهای تخم مرغ صادر شود، در شأن این هنر فاخر و اصیل قطب سفال و سرامیک کشور نیست و باید راهکاری برای این امر اندیشیده شود. ایزدی، تبلیغات و بازاریابی مناسب سفال را نیز منوط به بستهبندی شکیل دانست و افزود: با نبود بستهبندی درست در این زمینه کمترین نفع به تولیدکنندگان برمیگردد چراکه بسیاری از کشورها همین سفال لالهجین را برده و با بستهبندی شکیل و برند خاص خود مجدد به ما میفروشند. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان سفال لالجین مظلوم واقع شدهاند، اذعان کرد: ما به دنبال سوددهی متفاوت در نیستیم اما در حوزه سفال بخشی از مظلومیت به نبود بستهبندی بر میگردد. مدیرکل میراث فرهنگی همدان یادآور شد: در حوزه صادرات معضلی به نام دلالی داریم که سود بیشتر همواره به این افراد برمیگردد. وی ابراز داشت: دلالان هنرمندانه از این امر نفع میبرند که بخشی از این معضل در حوزه صادرات به نبود بستهبندی در این بخش بر میگردد. وی بستهبندی را عاملی برای نگهداری و انتخاب راحتتر از سوی مشتری دانست و گفت: اگر برای تولیدات هنرمندان این شهر شأنیت قائل شویم و علاوه بر کیفیت، بستهبندی درست را نیز مد نظر قرار دهیم، در جذب مشتری و بازار بینالمللی نیز پویا خواهیم بود. ایزدی با اشاره به وجود تنوع در بخش صنعت افزود: تنوع بخش سفال بستهبندی شکیلی را نیز میطلبد که باید تولیدکنندگان به این سمت حرکت کنند. وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی فضاهایی را در اختیار تولیدکنندگان سفال قرار میدهد، ابراز داشت: بنده مخالف حضور تولیدکنندگان در شهرک سفال راهاندازی شده هستم، زیرا خاصیت کورههای سفال این است که در کنار منازل بوده و اگر از بدنه خود جدا شود، اصالت فرهنگی خود را دست خواهد داد. مدیرکل میراث فرهنگی همدان اضافه کرد: هنر سفالگری در شهر لالجین قدمتی 700 ساله دارد، اما نداشتن بستهبندی معضلی است که اگر بتوانیم مشکل بستهبندی سفال را حل کنیم بسیاری از مشکلات فروش از بین خواهد رفت. یکی از کارشناسان صنایعدستی کشور نیز به سه راهکار برای داشتن بستهبندی درست سفال و سرامیک لالهجین اشاره کرد و گفت: کمیته تخصصی بستهبندی با مدیریت سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود و ما هم در معاونت صنایعدستی به این موضوع کمک میکنیم. روحالله رحمانی افزود: در این کمیته تولیدکنندگانی که محصول خاص با ابعاد خاص تولید میکنند، میتوانند گروهی کار کرده و شرکت خاصی را برای بستهبندی خود در نظر بگیرند. وی در ادامه با تأکید بر تقویت تأسیسات تولید و بستهبندی اذعان کرد: 10 مدل از نمونههای صنایعدستی که بیشترین میزان تولید را دارد را انتخاب کنید و از این نمونهها 5 هزار بسته را طراحی و توزیع کنید تا در نهایت این امر الگوی بستهبندی شود. این کارشناس معاونت صنایعدستی کشور در پایان گفت: تولیدکنندگان میتوانند سفارش مستقیم از شرکتها داشته باشند و در بستهبندی محصول خود استفاده کنند. انتهای پیام/89003/ذ40
92/11/03 - 20:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]