تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834203228
گفتوگو با حضرت آیتالله خامنهای درباره شخصیت شهید نواب صفوی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای، در آستانه بیست و هفتم دیماه سالروز شهادت شهید سیدمجتبی نواب صفوی، بیانات معظمله را که در گفتوگویی درباره شخصیت این شهید بزرگوار در تاریخ بیست و دوم دیماه سال 1363 ایراد شده است، بازنشر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) متن این مصاحبه به شرح زیر است: * سوال: چنانچه حضرتعالی مستحضرید اولین مبارزه مرحوم نواب صفوی پیش از آنکه جنبه سیاسی، نظامی داشته باشد جنبه فرهنگی داشت، به این معنی که ایشان اولین مبارزه را با افکار کسروی شروع کرد، حالا از نظر حضرتعالی تأثیر این حرکت در جامعه آن روز مخصوصاً در میان روشنفکران و علماء چگونه بود؟ * پاسخ: البته کاری که ایشان در مقابل کسروی انجام دادند یک کار فرهنگی فقط نبود، اتفاقاً کار سیاسی، نظامی، فرهنگی بود. نظامی بود برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد و بعد هم یکی از یاران ایشان کسروی را کشت یعنی دو مرتبه از طرف نواب، کسروی مورد حرکت باصطلاح نظامی قرار گرفت. یکبار به وسیله خود ایشان که با کارد حمله کرد، یکبار هم به وسیله مرحوم امامی، سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود، همانطور که قبلاً هم گفتم، اصلاً ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یک تئوریسینها و طراحانش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیرسیاسی بوده، مگر کسی میتواند چنین چیزی را بگوید؟ خود کسروی یک عنصری بود که اصلاً حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزه با کسروی فقط مبارزه با افکار ضد مذهبی او نیست، زیراکه همان افکار ضدمذهبی هم یک حرکت سیاسی بود و یک ریشه و منشأ سیاسی داشت؛ بنابراین کار مرحوم نواب به اعتقاد من کار مذهبی فقط نبود، کار مذهبی، سیاسی بود و به همین شکل هم منعکس شد. البته در اینکه تأثیرش در روشنفکرهای آن روز چگونه بود من میخواهم بگویم آن زمان که خب من نبودم، یعنی در صحنه نبودم و سن آن زمان هم اجازه نمیدهد که از نزدیک آن زمان را درک کرده باشم، آن طور که من بعدها فهمیدم دستگاه هم تبلیغات زیادی کرده بود. روشنفکرهای آن روز هم با دین و مسائل دینی و هر جلوهی دینی به شدت بد بودند، آن زمان هنوز تفکر قرن نوزدهمی اروپا که معمولاً ما یک پنجاه سالی، صد سالی، شصت سالی بعد از اروپا همیشه روشنفکرهای ما حرکت میکردند، آن روز هنوز در کشور ما در اواسط قرن بیستم، تفکر قرن نوزدهمی اروپا رایج بود، تفکر ضددینی، دین را مسخره دانستن، هر چیز دینی را بدون هیچ دلیلی محکوم کردن رایج بود. در دوران بعد از رفتن پهلوی حتی در کشور ما ادامه داشت، لذا هر چیزی که رنگ و بوی دین داشت، از نظر روشنفکرهای آن روز بدون هیچ استدلالی مطرود بود و نواب کسی بود که حرکتش صددرصد نشان داده میشد که صبغه و انگیزهی دینی دارد. لذا بود که آنها قاعدتاً آن را نمیپسندیدند. در نوشتهجاتی هم که آن وقت روز، بعضی از روزنامهها و همچنین محافل روشنفکری آن روز برخوردی که با این قضیه کردند نشان داد که هیچ قبول ندارند مرحوم نواب را، تا مدتها کار را به جایی رسانده بودند و وضع تبلیغات علیه نواب را جوری حاد کرده بودند حتی گروههای سیاسی غیرمذهبی، که افراد مؤمن هم خیلی دوست نمیداشتند که منتسب بشوند به جریان نواب، برای خاطر اینکه گفته میشد آنها تروریستند و تروریسم غیر از یک حرکت سیاسی سازمان یافته است و یک حالت پرهیز، پرهیز طبیعی را به زیان نواب و جریان فدائیان اسلام در خیلیها بوجود آورده بودند تا سالها بعد. لذاست که من تصورم این است که کار مرحوم نواب از نظر روشنفکرهای آن روز کار مطلوب و خوبی به حساب نیامد و تفسیر خوبی رویش گذاشته نشد. * سوال: بفرمایید تأثیر مبارزهی فدائیان اسلام بخصوص در فاصلهی سالهای 1324،25 تا سال 1334 که در روز 27 دی همراه با یارانش مرحوم نواب به شهادت میرسد، در جریانهای سیاسی داخلی و نیز در فعل و انفعالات سیاسی استکبار جهانی چگونه بود؟ * پاسخ: یکی از چیزهایی که در تاریخ معاصر ما متأسفانه به کلی به دست فراموشی سپرده شده همین است که تأثیر جریان نواب و حضور نواب را در روی کار آمدن حکومت ملی دکتر مصدق ندیده گرفته. این را بدانید که اگر مرحوم نواب بود و تلاشهای آنها نبود و ارعابی که آنها در محیط جو هیأت حاکمه بوجود آورده بودند یعنی دستگاه سلطنت، نبود ممکن نبود که به آن شکل بتوانند حکومت را بدهند به مصدق، دکتر مصدق در اوایل کارش به طور آشکار متکی بود به گروه فدائیان اسلام و مرحوم کاشانی این را آشکارا هم میکرد البته آنها طرفدار مصدق به عنوان مصدق نبودند طرفدار آن چیزی بودند که ترکیب مصدق-کاشانی آن را ارائه میداد یعنی یک حکومت ضد استبدادی و ضد سلطنتی دینی، این بود دیگر، ترکیب کاشانی و مصدق اینجوری بود، البته این ضدها باز هم مصداق داشت، ضد سلطنتی، ضد استبدادی، ضد انگلیسی، این خصوصیت آن چیزی بود که از مجموعهی مصدق و کاشانی بوجود میآمد و منعکس میشد در خارج. مرحوم کاشانی که خب مظهر این حرکت محسوب میشد یعنی مظهر مردمی و دینی این حرکت محسوب میشد و الا مصدق را که عامهی مردم نمیشناختند، به فدائیان و شخص نواب خیلی التفاط داشت مرحوم کاشانی، بعد از جریان ترور رزمآرا روزنامهها یک عکسی را منتشر کردند که مرحوم کاشانی دستش را گذاشته روی سر مرحوم طهماسبی که قاتل رزمآرا بود و با همان لحن مخصوص خودش مثلاً میگوید بی سوات، نمیدانم، یک چیزی، یک جملهای محبت آمیزی، کلمهی بی سوات را مرحوم آیتالله کاشانی زیاد تکرار میکرد در مقام شوخی و مزاح با افرادی که با آنها مخاطبش بودند، نشنیدید این را؟ ... بی سوات ... بله بی سوات با«ت»، این نشان دهندهی آن حالت طیبت مرحوم آقای کاشانی بود یعنی نشان میداد که این جوانی که حالا دست هم روی سرش گذاشته و با محبت دارد بهش حرف میزند و شوخی هم میکند بهش میگوید بی سوات، این مورد توجهش است پس بنابراین از زدن رزم آرا مرحوم کاشانی استقبال میکند، این هم که قاتل رزمآرا است. یک چنین حمایتهای صریح و علنی را آدم آنوقت مشاهده میکرد معلوم بود که فدائیان اسلام زیر بال مرحوم آیتالله کاشانی قرار دارند و او از آنها کاملاً حمایت میکند و اینها هم بی دریغ به نفع حکومت مصدق و به نفع همان جهت گیریای که مجموعهی مصدق و کاشانی گفتم بوجود میآورد تلاش میکردند و حرکت میکردند و در حقیقت جریان نهضت ملی نوک تیز مسلحش فدائیان اسلام بودند تا وقتیکه بین اینها و مصدق اختلاف افتاد، که آن اختلافات تاریخچهی مفصلی دارد و بعد دیگر به کلی بین اینها دشمنی و نقار برقرار شد ، تا اینکه حتی منتهی شد به زدن فاطمی که فاطمی را که جزو یاران نزدیک دکتر مصدق بود، فدائیان اسلامی زدند ترور کردند، به قصد کشتن البته، که خب منتهی او جان به در برد تا بعد دستگاه رژیم سلطنت او را کشتند ... این بیانی که کردم همان بود، در حقیقت بیان مصداقی از همین فعل و انفعالات بود. یعنی شما ببینید از سال 29 تا 32 یعنی از سال ملی شدن صنعت نفت تا سقوط دکتر مصدق، این سه سالی که بر کشور ما سه سال و خردهای که گذشت میدانید یکی از آن دورههای فوقالعاده حساس کشور ماست. از لحاظ ارتباط با سیاستهای خارجی، این دوران دورانی است که سلطهی قدیمی انگلیسی یک ضربت محکم بهش میخورد و خاطرات حکومت ملی، حکومت مردم و حضور مردم که سالیان درازی بود به کلی از ذهنها شسته و زدوده شده بود باز در ذهنها زنده میشود، مردم ما مردم حضور در کوچه و بازارند دیگر، در مشروطیت و در همهی قضایا مردم همیشه توی صحنهها حضور داشتند، آمدند، رفتند، اقدام کردند، خواستند، عمل کردند، یک چیز عجیبی است اصلاً تاریخچهی حضور مردم ما در صحنه، جزو تاریخچههای استثنایی است. روی این هم کسی کار نکرده، اگر مقایسه کنید مردم ما را با ملتهای دیگر از لحاظ تعیین کنندگی مواقف حساس، خواهید دید که ملت ما از آن ملتهای جالبند از این جهت، خب در دوران رضاخانی به کل، اصلاً خشکیده بود این روح، تمام شده بود دیگر اصلاً مردم هیچ کارهی محض شده بودند به خاطر آن استبداد، بعد از دوران رضاخان هم مسئلهای نبود که مردم را به میدان آزمایش بکشاند و در صحنهها حاضر کند. دوران مصدق یعنی دوران حکومت مصدق و از 29 تا 32، به این تعبیر، جزو دورانهایی بود که از این جهت خیلی حساس بود، ضربهی به حکومت انگلیس، باز یافتن احساسات مردمی بوسیلهی خود مردم، و یک نگاه تند به سلطه گران و به خارجیانی که در کار ایران دخالت میکنند، بعد تهدید کردن مقام سلطنتی که مردم از آن آنقدر نفرت داشتند اینها یک حوادث عجیبی است دیگر، یعنی جزو مقاطع کم نظیر تاریخ ماست، در این مقطع نقش فدائیان اسلام نقش به طور کامل مؤثری بود یعنی در روی کار آوردن آن دولت در حمایت مرحوم کاشانی، پس طبعاً در قضیهی خلع ید از انگلیسها، در قضیهی نفت و در بقیهی مسائل. پس میبینید که این دوران ده سالهی عمر سیاسی و مبارزاتی مرحوم نواب یکی از مهمترین نشانهها و آثارش حضور فعال و تأثیر فراوان در برههی سه چهار سالهی بین 29 تا 32 است که از برهههای تاریخی کشور هم هست. * سوال: یک سؤالی الان به ذهن من خطور کرد خواستم آن را هم از حضرتعالی سؤال بکنم. سؤالم این بود که ایشان اندیشهاش و شخصیتش در حرکت اخوانالمسلمین و ساختار فکری اخوانالمسلمین تا چه میزان بود، با توجه به سفرهایی که به منطقه کردند؟ * پاسخ: ایشان تحت تأثیر اخوانالمسلمین بود یعنی حسن البناء روی ایشان اثر گذاشته بود و ایشان به نوبهی خودش روی دیگران اثر گذاشته بود. یکی از رهبران معروف سازمان آزادیبخش فلسطین به من گفتش که من در مصر، در آن سفری که نواب صفوی مصر آمده بود، مشغول درس خواندن بودم رشتهی مهندسی داشتم درس میخواندم و داشتم درس میخواندم که مهندس بشوم و مشغول کارهایم بشوم، این آمد گفتش که تو داری درس میخوانی اینجا؟ برو فلسطین بجنگ، گفت من یکهو منقلب شدم به یک عدهای از جوانها در مصر سخنرانیهایی ایشان کرده بود دیگر و گفته بود برو به جنگ، اینجا آمدی مشغول درس خواندنی؟ و همان شخص بلند شد آمد در فلسطین و خب این آمدنها بود که اصلاً مسئلهی فلسطین را جور دیگری کرد. خیلی مرد قویای بود مرحوم نواب، من شنیدم یک وقتی رفته بود اردن گوش ملک حسین را گرفته بود گفته بود پسر عموجان این انگلیسها خیلی خطرناکند، آخر سید است، ملک حسین یعنی سید است، آره گفته بود انگلیسها خیلی خطرناکند پسرعموجان، آدم اینجوریای بود گوش ملک حسین را میگرفت فشار میداد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
گفتگو با آیتالله خامنهای درباره شخصیت شهید نواب صفوی
گفتگو با آیتالله خامنهای درباره شخصیت شهید نواب صفوی پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای در آستانهی بیست و هفتم دیماه سالروز شهادت شهید سیدمجتبی نواب صفوی بیانات معظمله را كه در گفتگویی درباره شخصیت این شهید بزرگوار در تاریخ بیست و دوم دیماه سال 1363 ایراد شده استحضرت آیتالله خامنهای: آمریکا حق ندارد درباره حقوق بشر حرف بزند
حضرت آیتالله خامنهای آمریکا حق ندارد درباره حقوق بشر حرف بزند رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند اگر ایمان راسخ با بصیرت اقدام و عمل و استقامت و ایستادگی همراه شود نصرت الهی قطعی خواهد بود آفتاب حضرت آیتالله خامنهای صبح روز پنجشنبه در دیدار هزاران نفر از علما فضلااوج غیرت دینی در شخصیت شهید نواب صفوی مشهود بود
حجت الاسلام ماندگاری اوج غیرت دینی در شخصیت شهید نواب صفوی مشهود بود خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که غیرت شهید نواب صفوی او را به اشاعه معروف و مبارزه با منکر کشانده بود گفت شیهد نواب با بصیرت خود توانست در میان آن همه منکرات موجود در جامعه بدترین آن ها یعنهمایش بزرگداشت شهید نواب صفوی در مشهد برگزار می شود
با حضور حجت الاسلام رییسی همایش بزرگداشت شهید نواب صفوی در مشهد برگزار می شود خبرگزاری رسا ـ همایش بزرگداشت روحانی مجاهد شهید نواب صفوی در مشهد برگزار می شود به گزارش خبرگزاری رسا همزمان با فرارسیدن پنجاه و هشتمین سالگرد شهادت روحانی مبارز و رهبر جمعیت «فداییان اسلام&raحضرت آیتالله خامنهای برای اشعار خود از چه نام مستعاری استفاده میکنند؟
حضرت آیتالله خامنهای برای اشعار خود از چه نام مستعاری استفاده میکنند مقام معظم رهبری شعر گفتن را از دوران جوانی و در انجمنهای شعر مشهد آغاز کردند به گزارش جام نیوز جلسه شعر ماه مبارک رمضان مقاممعظم رهبری که با حضور شاعران برجسته کشور برگزار میشود امعرفی شخصیت و مبارزات آیتالله شهید مفتح در رادیو معارف
معرفی شخصیت و مبارزات آیتالله شهید مفتح در رادیو معارف خبرگزاری رسا ـ رادیو معارف در برنامه شاهد به معرفی شخصیت و مبارزات آیتالله شهید مفتح میپردازد به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و سالروز شهادت آیت&پدر شهيد شيروانيان در گفتوگو با فارس:حضرت ابوالفضل (ع) فدايي راه امام حسين (ع) شد
پدر شهيد شيروانيان در گفتوگو با فارس حضرت ابوالفضل ع فدايي راه امام حسين ع شد مديركل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان اصفهان گفت پيام من به عنوان يك پدر شهيد به مزدوران وابسته به استكبار اين است كه اگر توانستند ابوالفضل ما را به شهادت برسانند حسين برادرش هنوز هست بنقلقولی از آیتالله اراکی درباره شخصیت امیرکبیر
نقلقولی از آیتالله اراکی درباره شخصیت امیرکبیر مرحوم آیتالله اراکی درباره شخصیت والای میرزا تقی خان امیرکبیر فرمود شبی خواب امیرکبیر را دیدم که جایگاهی متفاوت و رفیع داشت به گزارش جام نیوز به نقل از سایت جهان نیوز بیستم دی ماه سالگرد شهادت میرزاتقی خان امیرکبیر صدراعظم کبیرشهید نواب صفوی در آیینه خاطرات
شهید نواب صفوی در آیینه خاطرات بیست و هفتم دی ماه مصادف است با شهادت مظلومانه ی شهید سید مجتبی نواب صفوی عالمی از زمره ی عالمان مبارز در راه زدودن آلودگی ها جهل فساد بی بندوباری ها و مبارز با رژیم منحوس پهلوی به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران شهید سید مجتبی نواب صفوی میرحضرت آیتالله خامنهای: در موضوعات خاص که مصلحت بدانیم با این شیطان برای رفع شرش مذاکره میکنیم
حضرت آیتالله خامنهای در موضوعات خاص که مصلحت بدانیم با این شیطان برای رفع شرش مذاکره میکنیم رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند اگر ایمان راسخ با بصیرت اقدام و عمل و استقامت و ایستادگی همراه شود نصرت الهی قطعی خواهد بود آفتاب حضرت آیتالله خامنهای صبح روز پنجشنبه درجزئیاتی از سفرهای استانی حضرت آیتالله خامنهای
جزئیاتی از سفرهای استانی حضرت آیتالله خامنهای آفتاب پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای گفت و گویی با دکتر سید محمد میرمحمدی - رئیس دفتر ویژهی رئیس جمهور در دورهی ریاست جمهوری حضرت آیتالله خامنهای منتشر کرد که در ادامه می آید این روزها سالروز اولفرزند شهيد مفتح در گفتوگو با برنا شخصيت شهيد مفتح با دو قشر تحصيلكرده حوزه و دانشگاه عجين بود
فرزند شهيد مفتح در گفتوگو با برنا شخصيت شهيد مفتح با دو قشر تحصيلكرده حوزه و دانشگاه عجين بود محمدمهدي مفتح نماينده مردم تويسركان با اشاره به سالروز شهادت شهيد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت شخصيت شهيد مفتح با دو قشر تحصيلكرده حوزه و دانشگاه عجين بود محمدمهدي مفتح در گفتتماس با حضرت آیتالله خامنهای و لغو دستور بنی صدر
در شماره جدید ندای رسا می خوانیم تماس با حضرت آیتالله خامنهای و لغو دستور بنی صدر خبرگزاری رسا ـ صد و ششمین شماره سه روزنامه ندای رسا با موضوعات گوناگون فرهنگی ورزشی اجتماعی حوزوی و سیاسی راهی بازار مطبوعات شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز صد و ششمین شماره-
گوناگون
پربازدیدترینها