واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در جلسه درس اخلاق بیان شد؛
آفات محبت دنیوی از نگاه آیت الله مصباح یزدی خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی در تشریح اینکه چگونه می توانیم کاری کنیم که محبت خداوند در دل ما بیشتر شود، گفت: انسان به طور فطری می داند برای جلب محبت محبوب باید کاری کند که او خوشش می آید و از کارهایی که نمی پسندد نیز پرهیز کند، راه رسیدن به محبت الهی نیز همین است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم، در پاسخ به این پرسش که چه کنیم محبت خدا در ما بیشتر شود؟ اظهار داشت: اگر انسان بخواهد با کسی رفیق شود و رابطه دوستی پیداکند چه می کند؟وی افزود: انسان ها به طور فطری می توانند این راه را پیدا کنند؛ همه می دانند برای برقراری رابطه دوستی باید کاری کنند که او خوشش بیاید، همچنین محب عیب های خود را مستور می کند تا محبوب از آن اطلاع پیدا نکند، اگر کاری کرد که محبوب خوشش نیامد عذر خواهی می کند و در صدد جبران آن برمی آید تا دوستی اش لطمه نبیند؛ در رابطه با خدا نیز باید همین کار را کرد.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که محب دوست دارد محبوش نیز وی را دوست بدارد، گفت: این لازمه طبیعی محبت است؛ محب همواره تلاش می کند که محبت شان دو طرفه باشد؛ همان طور که جلسه پیش گفتیم این رابطه زمانی شکل می گیرد که دو طرف همدیگر را بپسندند یعنی کمالی در محبوب است که موجب جذب محب می شود.آفات محبت های دنیایینماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در بیان آفات محبت های دنیایی، ابراز داشت: محبت های دنیایی هیچ کدام دوام ندارد؛ محبت پدر و مادر و سایر دوستان ما همه رفتنی هستند؛ کمال یا زیبایی افراد موجب جلب محبت ما می شود اما این کمال و جمال همیشگی نیست و به مرور زمان از بین می رود.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که همواره انسان ها در کنار کمال دارای عیوبی نیز هستند، گفت: در ابتدای برقراری رابطه، محب به عیوب محبوبش توجه نمی کند اما کم کم عیب ها مشخص می شود و گاهی کار به جایی می رسد که دیگر کمال فرد به چشم نمی آید و تنها به عیب ها توجه می شود و حتی دیده شده گاهی محب محبوب خود را می کشد، کسی را که تا دیروز حاضر بود برایش جان دهد، امروز جانش را می گیرد.آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه«الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِینَ«گفت: در روز قیامت آنهایی که همدیگر را در دنیا دوست داشتند، دشمن هم می شوند مگر متقین زیرا احساس می کنند که این دوستی ها موجب گناهان و شقاوت آنها شده است.وی در تشریح یکی دیگر از آفات محبت های دنیایی، خاطرنشان کرد: محب دوست دارد محبوب او را از همه بیشتر دوست بدارد و کم کم کارش به جایی می رسد که می خواهد محبوب هیچ کس را به جز وی دوست نداشته باشد؛ این آفتی است که برادران یوسف را وادار کرد وی را به چاه بیندازند.رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: خود خواهی، خود پرستی و انحصار طلبی باعث شد که آنها نه تنها برادرشان را دوست نداشته باشند بلکه برای قتل او نقشه بکشند؛ محب دوست دارد محبوش تنها وی را دوست بدارد اما وقتی بداند که او دلش با دیگری است، دل زده می شود و نمی تواند تحمل کند.نیاز به دوستی یک نیاز فطری استعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از نیازهای فطری انسان ها را دوست داشتن و دوست داشته شدن عنوان کرد و گفت: همه روانشناسان، انسان گرایان و کمال گرایان بر این مسأله تأکید دارند؛ خود ما نیز این مطلب را تجربه کرده ایم، در همه دوران های زندگی تعلق خاطر به پدر، مادر، نزدیکان و دوستان موجب شده خلاء و نبود رابطه دوستی را درک نکنیم.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در تبیین آفت تنهایی و نداشتن دوست، اظهار داشت: چنین افرادی به یک نوع وانهادگی، بیماری روانی و افسردگی مبتلا می شوند و گاهی ادامه این روند منجر به خودکشی فرد می شود؛ این افراد احساس بیهودگی می کنند زیرا به کسی تعلق ندارند و کسی نیز به آنها تعلق ندارد به همین دلیل حاضر به خودکشی می شوند؛ انسان از تنها بودن رنج می برد و گویی در زندان است.استاد اخلاق حوزه علمیه قم نیاز به محبت را یکی از مهم ترین نیازهای بشری دانست و گفت: بیماری، گرسنگی، فقر و نیازهای کوچک مادی دیگر مانع از فهمیدن این نیاز می شود، این نشان دهنده سطح بالاتر نیاز محبت نسبت به نیازهای مادی دیگر است.نیاز به محبت ریشه خدا پرستی استآیت الله مصباح یزدی نیاز محبت را نوعی نیاز فطری برای سوق دادن بشر به سوی خدا دانست و بیان داشت: شاید یکی از ریشه های خدا پرستی این است که خدا را بشناسیم، دوست بداریم و از روی دوستی او را بپرستیم.وی در ادامه به بیان روایاتی در مورد آثار محبت الهی را قرائت کرد و گفت: یا داود به همه اهل زمین این پیام را برسان که من دوست کسی هستم که مرا دوست بدارد، اگر کسی بخواهد با من همنشینی کند من آماده ام، کسی که به یاد من انس گیرد من انیسش می شوم، کسی که اطاعت کند مرا من نیز اطاعتش می کنم، اگر از دل مرا دوست بدارد و صرف ادعا نباشد او را دوست خود می پذیرم و محبتی به او می کنم که هیچ کس بر آن محبت نمی تواند سبقت بگیرد.رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در تشریح شخصیت حضرت داود(ع) اظهار کرد: ایشان در راز و نیاز و مناجات با خدا زبان زد است، چنان عاشقانه با خدا سخن می گفت که کوه ها و پرندگان با وی هم نوا می شدند؛ قرآن در مورد چنین فردی می فرماید«یَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ»«قَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ».نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند ایشان را پس از پیامبری به جایگاه قضاوت در میان مردم برگزید؛ برخی فرقه ها که مدعی عبادت و تقرب به خدا هستند فکر می کنند باید یا دوست خدا باشند و در گوشه ای مشغول عبادت و دعا باشند و یا فعالیت های اجتماعی داشته باشند؛ اما قرآن می گوید حضرت داود از یک طرف پهلوانی است که سرکرده کفار را می کشد از طرف دیگر در بین مردم قضاوت می کند و همچنین کسی که با خدا گفت و گوهای بسیار عاشقانه دارد.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با توجه به روایتی که می فرماید کسانی که مرا خالصانه دوست دارند و محبت دیگران را از دل بیرون کنند خودم مال آنها هستم، گفت: این جایگاه در سطح بسیار بالایی است و کسی مانند حضرت علی(ع) می خواهد که به این جایگاه برسد اما ما نیز با تمرین می توانیم به مراتبی از آن دست پیدا کنیم.آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: باید انسان برنامه ای بگذارد و با کارهای ساده شروع کند مثلا روزی یک ربع وقت خود را برای خدا بگذارد و تنها کارهایی را انجام دهد که خدا دوست دارد و پس از موفقیت کم کم این زمان را توسعه بدهد؛ خدا در مراحل بعدی به چنین کسی کمک می کند خودش می فرماید تو یک قدم جلو بیایی من ده قدم به سوی تو می آیم./928/پ201/ج
۱۳۹۲/۱۰/۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]