واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
پیش از ظهر امروز؛
پیشنشست جشنواره ملی ملکوت برگزار شد خبرگزاری رسا ـ پیشنشست جشنواره ملی ملکوت پیش از ظهر امروز با عنوان ساحتهای وجودی آدمی در قرآن با رویکرد عرفانی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش نشست جشنواره ملی ملکوت با عنوان ساحتهای وجودی آدمی در قرآن با رویکرد عرفانی پیش از ظهر امروز با حضور طلاب، روحانیان و دانشپژوهان در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.این نشست با رویکردهای جایگاه آیتالله جوادی آملی در سیر تطورات نظریه فطرت، ساحتهای وجودی آدمی در قرآن با رویکرد عرفانی، هویت و ماهیت انسان و وابستگی وجودی انسان به خدای سبحان از منظر حضرت آیتالله جوادی آملی برگزار شد.در این نشست حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به اینکه جامعیت در صحنه علم و عمل از ویژگیهای حضرت آیتالله جوادی آملی است، گفت: منظومه علوم، نظام کیهانی علمی را در وجود آیتالله جوادی آملی ایجاد کرده است.وی افزود: همه اندیشهها در همه حوزهها در وجود حضرت آیتالله جوادی آملی به صورت منسجم و یکپارچه دیده میشود و همین است که ایشان توانستهاند علم، سیاست، فرهنگ و اجتماع را یافته و حوزه و دانشگاه را درک کنند.در ادامه حجتالاسلام رضاالهیمنش، رییس و مدیر گروه تصوف و عرفان دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه حضرت آیتالله جوادی آملی مبتنی بر آیات قرآنی مراتب چهارگانه مادی، مثالی، عقلی و الهی را برای آدمی مطرح میسازند، اظهار داشت: نگاه ایشان را در این موضوع میتوان با نگاه عارفان که ساحتها و مراتب وجودی آدمی را به هفت مرتبه نفس، قلب، عقل، روح، سر، خفی و اخفا تقسیم کردهاند مقایسه کرد.وی ادامه داد: در بحث از مراتب انسان میتوان به مراتب ادراکی آدمی نیز اشاره کرد که طبق قاعده میبایست با مراتب وجودی چهارگانه آدمی همخوانی داشته باشد، امام حضرت آیتالله جوادی آملی مراتب ادراکی آدمی را عبارت از مراتب حسی، خیالی، وهمی و عقلی برشمردهاند که ظاهراً به مرتبه ادراک الهی اشاره نشده است.در بخش بعدی نشست جشنواره ملی ملکوت، حجتالاسلام علی فضلی، محقق و پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که از مهمترین مسائل فلسفه علوم اسلامی انسانشناسی است، خاطرنشان کرد: انسانشناسی در مکاتب مختلف فکری با نگرشها و رویکردهای متفاوت به تقریر نشسته که هر یک از آن نگرشها و رویکردها به نوعی خاص مثمر تبیینهای خاص از مسائل هر یک از علوم انسانی شدهاند.وی گفت: برای طرحریزی و پویایی علوم انسانی اسلامی در سازه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که یکی از برجستهترین مؤلفه ساختار مهندسی فرهنگی جامعه است به انسانشناسی اسلامی نیاز است.حجتالاسلام محمدرضا مصطفی پور، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی از دیگر سخنرانان این پیش نشست بود که به تشریح مسأله هویت و ماهیت انسان پرداخت و افزود: یکی از پرسشهایی که همواره ذهن اندیشمندان را به خود مشغول داشته، پرسش از هویت و ماهیت و حقیقت انسان است که با پاسخ آن درصدد تمایز انسان از دیگر موجوداتند و برخی انسان را حیوان ناطق میدانند و برخی او را به حیوانی اندیشورز و برخی او را به حیوان مولد و ابزارساز و برخی نیز او را به حیوان اجتماعی تعریف کردهاند.وی ابراز داشت: قرآن کریم به لحاظ این که سخن انسان آفرین است او را به «حی متأله مائت» تعریف کرده است و حضرت آیتالله جوادی آملی آن را جامع افراد و مانع اغیار میداند یعنی انسان خداجوی خداخواه خداشناسی است که با مرگ از نشأت دنیایی به مرحله برزخ و سپس فرا برزخی منتقل میشود و این تعریف انسان را هم از حیوانات و هم از فرشتگان متمایز میسازد.در ادامه این نشست حجتالاسلام محمد غفوری نژاد، استاد دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به جایگاه حضرت آیتالله جوادی آملی در سیر تطورات نظریه فطرت، خاطرنشان کرد: حضرت استاد جوادی آملی همچون آیتالله استاد مطهری نقطه تلاقی دو جریان پژوهشی در زمینه فطرت است و حکیم شاهآبادی و امام خمینی(ره) پرچمدار یکی از این دو جریان مزبور هستند و علامه طباطبایی علمدار جریان دیگر است و آیتالله جوادی آملی شاگرد امام خمینی(ره) است.در پایان نشست هم حجتالاسلام ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به شخصیت حضرت آیتالله جوادی آملی، افزود: ایشان یکی از بزرگان زمان هستند و قرآن را به بهترین شکل ممکن تفسیر کردهاند.وی ادامه داد: در مقایسه شخصیت علامه طباطبایی به عنوان استاد روحی و معنوی آیتالله جوادی آملی و ایشان به این نکته میرسیم که توفیق الهی شامل حال این دو بزرگوار بوده که از دریای بیکران قرآن بهرهمند شدند./907/پ202/ن
۱۳۹۲/۱۰/۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]