تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820399998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایجاد دو حفره طبیعی در دریاچه ارژن


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

ایجاد دو حفره طبیعی در دریاچه ارژن دو حفره طبیعی در میان دریاچه ارژن در استان فارس به وجود آمده و کارشناسان اعتقاد دارند این دو حفره باعث فرار آب از دریاچه وسپس خشکی آن می شوند.




 منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوههای زاگرس و در 60 کیلومتری شیراز قرار دارد. بلندترین ارتفاعات این منطقه رویشگاه سرو کوهی است. کمی پایین تر از قله، جنگل بلوط شروع شده و بخش عمده منطقه را تا دشت برم می پوشاند. این منطقه در سال 1351 با وسعت 191 هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب و در سال 1353 با وسعت 65 هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد. یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اشاره به ایجاد دو حفره عمیق در دریاچه ارژن به خبرنگار مهر گفت: یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه به ایجاد این دو حفره طبیعی که از قبل وجود داشته بر می گردد. علمدار علمداری با بیان اینکه خشکسالی نیز در خشک شدن دریاچه بی تاثیر نبوده، ادامه داد: بر اساس اظهارات برخی از کارشناسان این دو حفره در پی وقوع زلزله در دریاچه به وجود آمده که مشکلاتی را به همراه داشته است. وی اظهار داشت: این دو حفره باعث فرار آب یا به تعبیری گریز آب شده که این امر در آبدار نشدن دریاچه ارژن تاثیر بسزایی داشته است. این کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر لزوم مطالعه پیرامون ایجاد این دو حفره در دریاچه ارژن بیان کرد: همین دو حفره در خشک شدن دریاچه تاثیر زیادی داشته به گونه ای که اجازه ورود آب به داخل دریاچه را نداده و همین امر باعث فرار آب می شود. وی با اشاره بر لزوم ارائه راهکارهایی برای مهار آب در این دریاچه افزود: در این راستا ضروری است که مطالعه گسترده ای پیرامون آن انجام شود در غیر این صورت با وجود این دو حفره بزرگ امکان احیای دریاچه وجود ندارد. علمداری ادامه داد: به عنوان نمونه در سال گذشته دریاچه ارژن تا حد قابل توجهی آبگیری شد و انتظار می رفت که تا تابستان دریاچه آبدار باشد اما پس از گذشت مدتی با وجود میزان قابل توجهی آب اما به طور ناگهانی دریاچه خشک شد. این کارسناش حوزه محیط زیست گفت: در این راستا باید مطالعات ژئوتکنیک انجام شود و جنس مقاومت و نفوذپذیری خاک در این دریاچه مورد بررسی قرار گیرد. وی بیان کرد: با انجام این مطالعات و سپس نقشه برداری می توان راهکارهایی برای مهار پدیده فرار آب در نظر گرفت و با احداث خاکریزها یا دیگر اقدامات مانع از فرار آب شد. علمداری با اشاره به ضرورت ایجاد حوضچه هایی در این دریاچه گفت: باید با احداث این حوضچه ها و با انجام مطالعات گسترده نسبت به مهار سیلاب به داخل این حوضچه ها اقدام کرد تا پس از آن آب به سمت دریاچه ارژن مهار شود در غیر این صورت دو حفره آب را به سرعت می بلعند.  


یکشنبه 15 دی 1392 21:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن