تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819870978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فتواهای امنیت ساز؛ بزرگ‌ترین خدمت فقها به کشورهای اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



حجت‌الاسلام لک زایی مطرح کرد:
فتواهای امنیت ساز؛ بزرگ‌ترین خدمت فقها به کشورهای اسلامی خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات فقها به کشورهای اسلامی ‌به ویژه ایران، دفاع و تأمین امنیت آن‌ها به وسیله فتواهای تأثیرگذار بوده است.



به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نقش فتوای فقها در تأمین امنیت گفت: به نظر من همه گزاره‌های فقهی پایه و اساس امنیتی دارد بدین بیان که یا این گزاره‌ها از آسیب و تهدیدی جلوگیری می‌کنند یا به شکل ایجابی یک عنصر را در عرصه امنیت تأمین می‌کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال کسی که نماز می‌خواند هم برای خودش امنیت برقرار می‌کند هم برای دیگران چرا که "ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر". بنابراین نقش فقه در امنیت تنها به صدور فتواهای امنیتی نیست بلکه خود فقه، امنیت را در جامعه اسلامی ‌ایجاد و تقویت می‌کند چرا که گزاره‌های فقهی یا برای حفظ جان یا مال یا آبرو و ... است.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) اظهار داشت: اگر منظور از امنیت معنای خاص آن یا همان امنیت ملی باشد از این دست فتواها هم در طول تاریخ زیاد بوده است و فتاوایی مانند حکم یا فتوای حرمت تنباکو توانست از استقلال کشور دفاع کند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) در بحث انقلاب اسلامی ‌نظرشان این بود که تشکیل حکومت اسلامی ‌بر فقهای جامع‌الشرایط واجب کفایی است.
وی ادامه داد: حضرت امام می‌فرمایند اگر یک فقیه به تنهایی نمی‌تواند حکومت تشکیل دهد باید همه فقها جمع شود و این کار را انجام دهند. در چنین صورتی اجتماع فقها واجب است. اگر این مقدار هم ممکن نشد معذور هستند ولی با این حال منصبشان ساقط نمی‌شود و باید تا هر جا که می‌توانند ولایتشان را اعمال کنند این کار را انجام دهند.
حجت‌الاسلام لک زایی افزود: این فتواها امنیت را در عالی‌ترین شکل برای جامعه‌ای مانند ایران تأمین کرده است. این گونه فتواها باعث برچیده شدن بساط استبداد شد، دیکتاتوری و استبدادی که خودش بالاترین ناامنی بود.
وی ادامه داد: فتاوای جهادی که برخی از فقها در طول دوران تاریخ ایران صادر کرده‌اند مانند جنگ‌های ایران و روس، همه از این جرگه فتاوا هستند که بعد امنیت ملی در آن ظهور و بروز دارد.
عضو هیات علمی ‌پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی‌ در پایان بیان داشت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات فقها به کشورهای اسلامی ‌به ویژه ایران دفاع و تأمین امنیت آن‌ها به وسیله فتواهای تأثیرگذار این‌چنینی بوده است./916/د102/ع
منبع: شبکه اجتهاد



۱۳۹۲/۱۰/۱۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن