محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830774342
آیا بابانوئل «بخشنده» است و حاجیفیروز «گدا»؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
آیا بابانوئل «بخشنده» است و حاجیفیروز «گدا»؟!
یک اسطورهشناس گفت: شخصیتی که امروزه از بابانوئل و حاجیفیروز میشناسیم، با تصویری که در متون کهن از این اشخاص وجود دارد متفاوت است.
به گزارش نامه نیوز، بهار مختاریان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: درک شخصیتهای نمادین جشنهای فرهنگ ایرانی و دلیل پیوندشان با شخصیتهای همانند در فرهنگهای «هند و اروپایی»، در گرو بررسیهای عمیق از راه روشهای تطبیقی نو، اسطورهها و آیینهای رایج در این فرهنگها است.
او افزود: برای بسیاری از اقوام هند و اروپایی، فصل زمستان مهمترین زمان برگزاری آیینها بودهاست و البته بعضی از پژوهشگران،مانند «ژرژ دومزیل»، معتقدند که گاهشماریها بر اساس آب و هوا تغییر میکنند. بنابراین، آغاز سال در تعداد زیادی از این فرهنگها در زمانهای مختلفی تعیین میشود. آغاز سال مسیحی در ماه ژانویه (سال میلادی)، از فصل زمستان در تقویم رومی از سنت کهن اقوام هند و اروپایی گرفته شده است که امروز در همهی کشورهای مسیحی سالشمار رسمی محسوب میشود.
مختاریان با بیان اینکه تقویم رایج و رسمی ایرانیان از تقویم بابلی گرفته شده، گفت: به همین دلیل، آغاز سال که در سنتهای کهن هند و اروپایی در زمستان بود، به بهار منتقل شده است. این تغییر و تبدیل در تقویم لزوما به معنی نابودی آیینهای کهن نیست و آیینها، مناسک و مراسمی که با موعد خاصی از تقویم باستانی منسوخ مرتبط بودهاند که برخلاف دگرگونیها و دگردیسیهای گاهشماریها و سالشماریهای رسمی و غیررسمی، همچنان به حیات خود ادامه دادهاند به همین دلیل تعداد زیادی از شاخصهای آیینی مرتبط با پایان زمستان یا به بیانی دیگر آغاز بهار که در این فرهنگها رایج بود،به اشکال گوناگون به حیات خود ادامه دادهاند.
او گفت: در فرهنگ اروپایی، کارکرد و نقش تعداد زیادی از شخصیتهای کهن مراسم باستانی با سنت دینی جدید مسیحی آمیخت و شکل تازهای به خود گرفت؛ یکی از این شخصیتها «سنتاکلاوس» یا بابانوئل است. در متون قرن چهارم میلادی از اسقفی به نام نیکلاس میرا (Nikolas Myra) یاد شده است که کودکان را حمایت و تشویق میکرد. سنت هدیه دادن به کودکان بعدها به مرور زمان در این رسم تثبیت شد.
این اسطورهشناس ادامه داد: در منابع قدیمی مسیحی آمده است که شخصی در ماه دسامبر با چوبی قطوری که بر دوش داشت و سورتمهای که بر آن سوار بود به همراه شخصی که نمادی از ابلیس بود، در کوی و برزن به راه میافتاد و از خانهها دیدار میکرد و از والدین، نحوه رفتار کودکان را جویا میشد. برخی از پژوهندگان خاستگاه چنین مراسمی را به آیینهای رایج نزد سلتهای باستان میرسانند. از قرن نوزدهم به این مراسم این عنصر هم افزوده شد که این شخصیت بایستی به کودکان هدیه هم میداد. تصویری که از «سنتاکلاوس» یا بابانوئل در منابع کهن در دست است دیگر به تصویر کنونی او هیچ شباهتی ندارد. از جمله این تصاویر، تصویری است که او را در مراسمی رایج در اسکاندیناوی نشان میدهد، با پوشش بلند زمستانی قهوهای رنگ و کلاهی نوکدار بر سر و چوبی برپشت.
او دربارهی تغییر شخصیت بابانوئل توضیح داد: بابانوئلی که امروزه در آیینها و مراسمی آمریکا رواج دارد، به شخصیت سینترکلاس (Sinter Klass) آیینها و مراسم هلندی برمیگردد و اما تصویر رایج کنونی این شخصیت که لباس سرخی به تن دارد مربوط میشود به نقاشی که یک نقاش کشید. از1931 نقاشی به نام «هادونسند بلوم» (Haddon Sandblom) برای یکی از تبلیغات نوشابهی کارخانهی کوکا کولا تصویر امروزی این بابانوئل را کشید. این تصویر امروزه دیگرمنحصر به کوکا کولا نیست. بلکه بازارها پر ازشکلات، کارتپستال و... است که این تصویر را با خود دارند.
مختاریان توضیح داد: از دیگر مشابهتهای فرهنگ هند و اروپایی، میتوان به شباهتهای میان آیین هالووین و چهارشنبهسوری اشاره کرد. این دو جشنهایی بودهاند که در آن نیاکان و مردگان به زمین برمیگشتند، آیین بزرگداشت نیاکان یکی از مهمترین آیینهای جشنهای هند واروپایی بود و نمونههایی بسیاری از آن در پیوند با فصل زمستان وجود داشت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای مثال میتوان به این نمونه اشاره کرد: جشنی با نام سمهین وجود داشت که بسیاری ریشه این جشن را به 4000 سال پیش از میلاد و به سرزمین سلت برمیگردانند. سلتها به ایزد مردگان به نام «سمهین» باور داشتد. آنان اعتقاد داشتند که مردگان در روزی از روزهای زمستان هر سال به زمین و به زندگی سابق خویش برمیگردند و باور بر این بود که با روشن کردن آتش،میتوان نیروهای مخرب را ترساند و با نثار غله و آذوقه به ایزد «سمهین»،به استقبال زمستان رفت. از آنجا که مردگان نباید با زندگان به طور مستقیم برخورد کنند سفرهی آذوقه بر پشت در خانهها گذاشته میشد. همچنین در نزد آنان نیز آیینهای فال و تفال سالیانه دیده میشود. میبینیم که همین اعمال آیینی در چهارشنبهسوری ایران هم دیده میشود.
او همچنین گفت: در چهارشنبه سوری هم برگزاری آتش، حضور آیینی ارواح به صورت نمایش افرادی که صورت خود را میپوشانند و بدون سخن از طریق قاشقزنی خانه به خانه مائده میگیرند همه نشان از همان بازنمایی نمادین مردگان بر زمین دارد و برای مردم نیز بخشش به آنها باعث برکت محصول سال تعبیر میشود. تنها تفاوت میان این دو جشن،زمان برگزاری آنهاست که این عامل دلیل جدایی آنها نیست. چون همانطور که گفتم آغاز سال در فرهنگ ایرانی به جای زمستان (مهرگان) به بهار تغییرداده شد ولی برای هر دو در هر حال مفهوم آغاز سال باقی ماندهاست.
این اسطورهشناس دربارهی حاجی فیروز بیان کرد:با توجه به آنچه گفتیم مقوله حاجی فیروز هم اساسا بازنمود همین بازگشت مردگان بر زمین است. همانطور که اشاره شد جشنهای هند و اروپایی یا در آغاز زمستان و یا در پایان آن انجام میشوند و احتمالا در مورد نخست، ارواح و ایزدان باید زمستان را بزرگ میداشتند و در مورد دوم گذر از این زمان سخت را جشن می گرفتند. در این دو زمان، بازگشت نمادین مردگان در الگوها و رفتارهای مختلف دیده میشود.
او افزود: حضور حاجی فیروز بازنمود نمایشی بازگشت مردگان در پایان زمستان و خوشآمدگویی به زنده شدن طبیعت است. بخشش به این ارواح همانطور که فروردین یشت (یکی از بخشهای اوستا) به روشنی میگوید باعث برکت است. گفته میشود که ارواح مقدس از خان خود به پرواز درمیآیند و 10 روز با هم در آنجا میچرخند تا بدانند چه کسی آنها را میستاید، چه کسی شادمان میشود و برایشان با دستان بخشنده، با قربانی، شیر و غذا میآورد. چه کسی نامشان را میخواند و برایش قربانی آماده کرده است. آنکه برای ارواح نیاکان خود، قربانی آماده سازد،برای خود غذای جاودان فراهم کرده است.
این پژوهشگر با بیان اینکه این مراسم بسیار کهن بوده است، توضیح داد: این مراسم آیین بسیار کهنی را نمایش میدهد که به مرور زمان با جشن سال نو ادغام شده است. در «زند اوستا»، گفته میشود که در پنج روز آخر سال تا پنج روز در ماه فروردین (برروی هم 10 روز) اورمزد دوزخ را خالی میکند و ارواح رها میشوند، اینکه آنها به کجا برگردند در دست خویشان آنهاست. بازماندهی این باورها در سفره هفتسین که اساسا باید سفرهای برای نکوداشت آمدن ارواح در خانهها در نظر گرفته شود و نامگذاری فروردینماه هم باقی مانده است. ( محققان در این نام لغت «فروته» که همان «فروشی» است و «دئنا» را بازشناسایی کردهاند- نیروهای تشکیل دهنده هستی انسان در اوستا- و با همان آیینهای بازگشت فروشیها در آغاز بهار به زمین مربوط بوده است) در ارتباط با حاجی فیروز هم این موضوع صدق میکند. و بازنمود نمایشی از این باورهاست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حاجی فیروز را نباید گدا خواند، توضیح داد: اینکه حرکت امروزی او را گدایی میخوانند نادرست است. هرگونه توصیف و نامگذاری برای چنین شاخصههایی بدون بررسیهای دقیق، که صرفا از ذهنیت امروزی بدون در نظر گرفتن بافت این آیینها به وجود میآید، از لحاظ علمی نادرست است. بر این اساس، بخشش و نثاری که مردم در بافت کهن در پیوند با این ارواح انجام میدادند، و زندگی سالانهی خود را تضمین میکردند، امروزه به طور یکطرفهای با حضور حاجی فیروز به شکل گدایی معنا میشود.
او گفت: با این حال، درک درستی از این عناصر نمادین رفتاری کمک میکند تا ما در کاربردی کردن آنها و کارآفرینی در حوزه اقتصاد و فرهنگ موفقتر باشیم، مانند اتفاقی که در مورد «سنتاکلاوس» یا (بابانوئل) در غرب اتفاق افتاده است. وقتی سیاستگذاری بر پایهی دانش علمی نباشد،این شاخصهای صرفا به عنوان نمادهایی سرگردان میتوانند مورد سوء استفاده هم قرار گیرند. باید توجه داشت که صرفا خود حاجی فیروزهایی که در هنگام نوروز در کوچه و خیابان گدایی میکنند، منظور نیست، بلکه افراد نامتخصصی که آنها را تبیین میکنند، یا افرادی که صرف شباهتهای صوری دست به مقایسه میزنند و بافت را فراموش میکنند. آنها میکوشند این نمادهای سرگردان را بر حسب علاقهی فردی به هر سمت وسو که میخواهند بکشند و تعابیر شخصی از آنها ارائه دهند.
1392/10/6
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
آیا بابانوئل «بخشنده» است و حاجیفیروز «گدا»؟!
آیا بابانوئل بخشنده است و حاجیفیروز گدا یک اسطورهشناس گفت شخصیتی که امروزه از بابانوئل و حاجیفیروز میشناسیم با تصویری که در متون کهن از این اشخاص وجود دارد متفاوت است آفتاب بهار مختاریان در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد درک شخصیتهای نمادین جشنهای فرهنگ ایرانی و دل«شب، شب یلداست» با صدای «حامی» + دانلود
شب شب یلداست با صدای حامی دانلود دانلود 1392 9 30روایتی از تبعید رهبر انقلاب به ایرانشهر در «237 روزه»
روایتی از تبعید رهبر انقلاب به ایرانشهر در 237 روزه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت فیلم 237 روز به کارگردانی اسحاق عرب به مناسبت سالروز تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر در سال 56 در ایرانشهر رونمایی شد به گزارش نامه نیوز حجتالاسلام والمسلمین عباس دانشی پبخشهای از انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم 2» + دانلود
بخشهای از انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم 2 دانلود حالا دیگر ۵ سال از زمانی که هیکاپ و بیدندون با موفقیت وایکینگها و اژدهایان را در جزیره برک به انگلیسی Berk با هم متحد کردند میگذرد اهالی جزیره برای تفریح در مسابقات اژدهاسواری با هم رقابت میکنند و به اکتشاف مکانعراقچی:غرب سیاست«غنی سازی صفر» را کنار گذاشته است/ هم در مورد گام اول و هم در مورد گام نهایی توافق ک
عراقچی غرب سیاستغنی سازی صفر را کنار گذاشته است هم در مورد گام اول و هم در مورد گام نهایی توافق کردیم مذاکره کننده ارشد هستهای ایران با تاکید بر این نکته که غرب سیاستغنی سازی صفر را کنار گذاشته و این دستاورد بزرگی برای ایران است گفت در راه حل نهایی با توافق طرفین و با توجه بهاعضای القاعده برای ترور سردار «قاسم سلیمانی» وارد ایران شدند + سند
اعضای القاعده برای ترور سردار قاسم سلیمانی وارد ایران شدند سند این اطلاعات بیان می کند که این عملیات به صورت انفجار و بمب گذاری انجام خواهد شد به گزارش نامه نیوز به نقل از جام نیوز یک پایگاه خبری سوری با عنوان تحت المهجر امروز خبر داد که یکی از دستگاه های اطلاعاتی سوریه کهرضا یزدانی، میترا حجار و هانیه توسلی در پشت صحنه «خط ویژه» + عکس
رضا یزدانی میترا حجار و هانیه توسلی در پشت صحنه خط ویژه عکس رضا یزدانی در آخرین شب فیلمبرداری خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی به پشت صحنه این فیلم رفت به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین مسئولیت ساخت و اجرا ترانه موسیقی و تیتراژ پایانی فیلم سینمایی خط ویژه ازمصلحی: در توافقنامه نکات تکان دهنده وجود دارد/ این تفاهمنامه «لطمه بزرگی» به ایران بود
مصلحی در توافقنامه نکات تکان دهنده وجود دارد این تفاهمنامه لطمه بزرگی به ایران بود حجت الاسلام حیدر مصلحی٬ وزیر سابق اطلاعات برخی مفاد تفاهمنامه ژنو را تکان دهنده دانسته و گفته جمهوری اسلامی با امضای این سند به طور عملی غنیسازی اورانیوم را متوقف کرده است به گزارش نامه نیوزحساب سر انگشتی ثروت «شاهرخ خان» پادشاه بالیوود +تصاویر
حساب سر انگشتی ثروت شاهرخ خان پادشاه بالیوود تصاویر با ثروت 540 میلیون دلاری عنوان پادشاه بالیوود برای شاهرخ خان کم هم است ثروت او حتی از ستارگان بزرگ هالیوود همچون تام کروز و برد پیت بیشتر است به گزارش نامه نیوز به نقل از سینما خبر شاهرخ خان یکی از بازیگران محبوب و شناختهخرید تابلوی یک میلیون دلاری «پیکاسو» با بلیت 138 دلاری
خرید تابلوی یک میلیون دلاری پیکاسو با بلیت 138 دلاری مردی تابلوی یک میلیون دلاری متعلق به پابلو پیکاسو را با بلیط بختآزمایی 138 دلاریاش خرید به گزارش نامهنیوز شاهکاری از پابلو پیکاسو که توسط نوهی این نقاش بزرگ از طریق بلیتهای بختآزمایی به معرض فروش گذاشته شده بود با 138دلایل حذف مادر از بیلبورد نقد «تک فرزندی»+عکس
دلایل حذف مادر از بیلبورد نقد تک فرزندی عکس احسان محمدحسنی مدیرعامل سازمان اوج یکی از دلایل عدم حضور مادر در طرح نقد تکفرزندی را جلوگیری از انتقادهای دیگری مبنی بر ترویج دوچرخهسواری بانوان عنوان کرد به گزارش نامه نیوز به نقل از فارس احسان محمدحسنی مدیرعامل سازمان اوج یکی از«یه اربعینه دارم برات زار میزنم» با صدای محمود کریمی + دانلود
یه اربعینه دارم برات زار میزنم با صدای محمود کریمی دانلود دانلود 1392 10 1حاج آقا مجتبی میگفت با «تهران - قم» رفتن کسی ملا نمیشود
حاج آقا مجتبی میگفت با تهران - قم رفتن کسی ملا نمیشود حجتالاسلام عطرینژاد از شاگردان آیتالله تهرانی از خاطره اولین و آخرین دیدارش با ایشان میگوید اینکه عشقش درس بود و دغدغه اخلاق و تربیت داشت و اینکه میگفت جدیت درتحصیل انسان را باسواد میکند و با خط تهران ـ قم رفتن کسی مل-
گوناگون
پربازدیدترینها