تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813413832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ده مردي كه سياست خارجي آمريكا را شكل دادند، فوت كردند!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ده مردي كه سياست خارجي آمريكا را شكل دادند، فوت كردند!
ديلي استار لبنان در ساعات گذشته به ماجراي معذرت خواهي يكي از مسولان شبكه المنار وابسته به حزب الله لبنان از حكومت بحرين پرداخته است. اين روزنامه در تناقضي آشكار مي نويسد آن مسول شبكه المنار كه از حكومت بحرين عذر خواهي كرده است، مجبور به استعفا گرديده و بيروت را به قصد تهران ترك كرده است!
تحولات مصر ،سوريه ، عراق و تركيه به عنوان چهار كشور مسلمان در ايام تعطيلات سال نو مسيحي در صدر اخبار جهاني قرار دارد. جايي كه در سه كشور نخست خبرها از افزايش خشونت ها حكايت دارد، در كشور چهارم، يعني تركيه بحران دولت اردوغان حول موضوع فساد اقتصادي تداوم داشته و هر يك از طرفين ديگري را متهم مي كنند، پليس و سيستم قضايي دولت را و دولت پليس و سيستم قضايي را.

به گزارش «تابناك»، تحولات رخ داده در مصر انقلاب مردم اين كشور را به خط صفر برگردانده است و اسلام خواهاني كه روزگاري نواي پيروزي سر مي دادند در روزهاي اخير به وضعيتي مشابه دوران مبارك بازگردانده شده اند و دولت موقت اين كشور اخوان المسلمين را گروهي تروريستي ناميده است كه ديگر اجازه فعاليت در مصر را ندارد و هر گونه فعاليت آنان در اين كشور جرم تلقي شده و با مجازات روبرو خواهد شد.

ديلي استار لبنان در ساعات گذشته به ماجراي معذرت خواهي يكي از مسولان شبكه المنار وابسته به حزب الله لبنان از حكومت بحرين پرداخته و نوشته است كه در كنفرانس رسانه هاي عربي كه در تونس برگزار شده است هيات اعزامي حزب الله از مقامات بحرين به خاطر اينكه تلويزيون المنار تظاهرات مردمي عليه حكومت اين كشور را پوشش رسانه اي داده است، عذر خواهي كرده اند.موضوعي كه طبيعتا با واكنش منفي مسولان ارشد المنار مواجه شده و آنان اعلام كرده اند كه در سياست آنان نسبت به حمايت از مردم مظلوم بحرين تغييري اتفاق نيفتاده است.

ديلي استار در تناقضي آشكار مي نويسد آن مسول شبكه المنار كه از حكومت بحرين عذر خواهي كرده است، مجبور به استعفا گرديده و بيروت را به قصد تهران ترك كرده است!

اما در پايان سال 2013 ميلادي اتفاق جالب توجهي كه توجه تحليل گران را به خود جلب كرده اين است كه در اين سال ده نفر از چهره هاي سرشناسي كه در طول دهه هاي اخير نقش پر رنگي در شكل گيري سياست خارجي آمريكا داشته اند در اين سال از دنيا رفته اند. اين ده نفر عبارتند از

«ويليام كلارك» متولد 1931، كسي كه يكي از چهره هاي هميشگي دونالد ريگان در عرصه سياست خارجي بود. او در دولت ريگان معاون وزارت امور خارجه و همچين مشاور امنيت ملي بود.او در زمان ريگان آنقدر در طراحي سياست خارجي آمريكا نقش پررنگي را ايفا نمود كه مجله تايم در همان زمان وي را به عنوان دومين مرد قدرتمند كاخ سفيد معرفي كرد.

«توماس فولي» كه سي سال در مجلس نمايندگان آمريكا عضويت داشت و در نهايت رياست اين مجلس را نيز بر عهده گرفت. وي در زمان رياست جمهوري كلينتون به عنوان رئيس هيات اطلاعات خارجي آمريكا منصوب شد و در نهايت هم به عنوان سفير آمريكا در ژاپن خدمات زيادي به اين كشور انجام داد. وي در سال 1929 به دنيا آمده بود و در هنگام مرگ84 سال سن داشت.

«ژنرال جيمز جونز» متولد 1921، كسي كه در دو دوره يعني در دوره رياست جمهوري كارتر و ريگان رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا بود. وي در طول جنگ كره و ويتنام در خدمت نيروي هوايي آمريكا بود در اين دو جنگ نقش پررنگي ايفا نمود. از نكات منفي در پرونده جونز شكست وي در طرح نجات ديپلمات هاي آمريكايي در تهران بود.

«ماكس كامپلمن» متولد 1920 يكي از ديپلمات هاي سرشناس آمريكايي بود كه نقش مهمي را در مذاكرات بين اتحاد جماهير شوري سابق و ايالات متحده بر عهده داشت. نتيجه مذاكرات وي بود كه به قرار دادهاي استارت بين شوروي و آمريكا براي كنترل تسليحات منجر شد.

«استانلي كارناف» رونامه نگار و تاريخ شناسي كه جايزه پولتيزر را برنده شده بود و مطالعات زيادي در حوز آسياي جنوبي داشت.

«هنري پرانير» كه در ارتش آمريكا در زمان جنگ عليه ژاپن و همچنين در جنگ هاي آمريكادر ويتنام و كره نقشي اساسي را ايفا نمود.

«جيمز رابينسون رايزنر» متولد 1925، افسر نيروي هوايي امريكا كه در جنگ ويتنام به مدت هشت سال اسير و در اردوگاه هاي اسارت به سر برد و در اين سالها خدمات زيادي را به ديگر امريكايي ها به اسارات گرفته انجام داد.

«جان تمپل سينگ» موتلد 1229 معاون اجرايي شوراي روابط خارجي آمريكا بود .و ي در سال 1993 هم به عنوان رئيس انجمن سياستگزاري خارجي ايالات متحده آمريكا انتخاب شد . وي در آموزش نسلي از جوانان آمريكا و مهيا كردن آنان در امر حكومت داري تلاش گسترده اي انجام داد.

و در نهايت «كنتز والتز» متولد 1922، انديشمند امريكايي روابط بين المل كسي كه او را پدر واقع گرايي ساختار يا همان سازه انگاري مي دانند.او نيز نقش زيادي در تكوين سياست خارجي آمريكا ايفا نمود.اين ده نفر همگي در سال 2013 از دنيا رفته اند رسانه هاي آمريكايي در آستانه سال نو ميلادي ياد آنان را گرامي داشته اند.

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن