تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803473753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروژه حذف اخوان المسلمين از صحنه سياسي مصر چرا نخست وزير مصر اخوان المسلمين را تروريست خواند؟/ تحولات مصر زير سايه آل سعود


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: پروژه حذف اخوان المسلمين از صحنه سياسي مصر چرا نخست وزير مصر اخوان المسلمين را تروريست خواند؟/ تحولات مصر زير سايه آل سعود
حكومت هاي عربي مانند آل سعود خواهان سركوب اين حزب سياسي بزرگ عرب هستند.اخوان المسلمين به عنوان كهن ترين سازمان بنيادگرا براي تبليغ ايدئولوژي خود در بعضي كشورهاي عربي پايگاهي براي خود فراهم نموده است.از اين رو عربستان سعودي كه حاكميت اسلام سياسي ميانه رو و اخواني را بر خلاف منافع خود مي داند هر نوع تلاشي را براي شكست اخوان المسلمين انجام خواهد داد.
سرويس سياسي «فردا»؛ با پيروزي انقلاب مردمي در مصر اخوان المسلمين به عنوان اصلي ترين گروه سياسي اسلام گرا توانست قدرت اصلي را در اين كشور در اختيار گيرد؛ اما در همان زمان نيز بر همگان روشن بود كه اين گروه سياسي به رهبري محمد مرسي در دولت جديد مصر با مشكلاتي جدي مواجه خواهد شد كه با گذشت يك سال از به قدرت رسيدن اخوان المسلمين( به عنوان بزرگ ترين و ريشه دارترين حزب جهان عرب)، اين مشكلات در كنار اشتباهاتي كه مرسي انجام داد در نهايت به سقوط دولت او منجر شد.

نظاميان مصر با سرمايه گذاري آل سعود دست به يك كودتاي هدايت شده عليه دولت مرسي زدند و توانستند مرسي و به تبع آن اخوان المسلمين را از زمامداري دولت مصر ساقط كنند. در اينجا نقش حكومت آل سعود را نبايد ناديده گرفت؛ چراكه عربستاني ها با اخوان المسلمين مشكلات ريشه اي دارند اما سياست ورزي غلط ، شتابان و هيجاني اخوان المسلمين پس از كودتاي سفيد ارتش مصر سبب شد تا اين حزب به مانند دوران حكومت حسني مبارك به عنوان يك حزب غير مجاز شناخته شود و ارتش مصر به بهانه هاي مختلف اخواني ها را سركوب و منكوب كند.

اينك نيز ارتش مصر پروژه حذف اخوان المسلمين را به بهانه هاي مختلف كليد زده است. روز سه شنبه سوم دي ماه در انفجاري در اطراف يك مجموعه امنيتي در المنصوره در مصر 14 تن كشته و 130 تن ديگر زخمي شدند. در شرايطي كه هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را به عهده نگرفته بود نخست وزير مصر اخوان المسلمين را يك گروه تروريستي اعلام كرد. اين در حالي بود كه اخوان المسلمين نيز اين انفجار را محكوم و خواستار پيگيري و دستگيري و محاكمه عاملان آن شد. اين اقدام دولت مصر به دنبال يك سلسله اقدامات ديگر در برابر اخوان المسلمين اعمال شده است تا به تدريج اين حزب را از صحنه سياسي مصر بيرون كند.

اخواني ها پس از كودتاي نظاميان مصر دست به يكسري فعل و انفعالات سياسي بر ضد حكومت ارتش محور اين كشور زدند. خواسته اخواني ها در وهله اول آزادي مرسي و بازگشت او به قدرت بود. مساله اي كه ارتش مصر به هيچ وجه به آن تن نمي داد. از همين رو تاكيد اخواني ها به يك فرد و عدم حفظ انسجام گروهي سبب شد تا اين حزب سياسي بيشتر به حاشيه رانده شود. اجتماعات و اعتراضاتي كه در مصر در اين زمينه بوجود آمد گاها رنگ خون به خود گرفت و همين مساله سبب شد تا ارتش مصر براي بيرون راندن اخوان المسلمين به عنوان رقيب سياسي خود از هيچ گونه تلاشي فروگذاري نكند.

بايد توجه داشت كه اخوان‌المسلمين يك حزب سياسي است نه يك جنبش انقلابي مسلح. طراحي اين جنبش به‌گونه‌اي است كه درون جامعه مدني و در روند دمكراتيك فعاليت و مشاركت مي‌كند. هر چند در دوره هايي از فعاليت اين گروه در مصر شاهد فعاليت هاي مسلحانه اخوان نيز بوده ايم. اين گروه بزرگ‌ترين نهاد سياسي در مصر است، اما از حمايت همه اسلامگرايان هم برخوردار نيست، چه برسد به حمايت همه جمعيت مصر و لذا نبايد آن را نماينده تمام اسلام گرايان مصري محسوب نمود.

اين موضوع را ارتش مصر به خوبي مي داند و به همين لحاظ سعي دارد با غير موجه جلوه دادن تحركات سياسي اخوان المسلمين اين حزب را به حاشيه براند و براي حذف آن اقدام كند. اقدامات اخواني ها نيز دراوائل كودتاي سفيد ارتش سبب شد تا فعاليت اين حزب از صورت علني به صورت زيرزميني درآيد.

از سوي ديگر حكومت هاي عربي مثل حكومت عربستان خواهان سركوب اين حزب سياسي بزرگ عرب هستند.اخوان المسلمين به عنوان كهن ترين سازمان بنيادگرا براي تبليغ ايدئولوژي خود در بعضي كشورهاي عربي پايگاهي براي خود فراهم نموده است و تبعيدشدگان اخوان در زمان مبارك، به هيأت هاي تبليغي تبديل شدند كه تلاش هايي را براي ايجاد وحدت در جوامع اسلامي انجام داده اند. از اين رو عربستان سعودي كه حاكميت اسلام سياسي ميانه رو و اخواني را بر خلاف منافع خود مي داند هر نوع تلاشي را براي شكست اخوان المسلمين انجام خواهد داد.چه اينكه تامين هزينه مالي كودتا و همچنين قرارداد نظامي كه به تازگي مصر با روسيه امضا كرده نيز بر عهده حكومت آل سعود بوده است.

آمريكا و اسرائيل نيز از وجود يك حكومت اسلام گرا در مصر چندان راضي نبودند، اگرچه آمريكايي ها هنوز درباره حكومت ديكتاتوري و كودتاگر مصر تصميم جدي نگرفته اند اما به نظر نمي رسد با روي كار آمدن دوباره اخوان المسلمين در مصر نيز موافق باشند.

به هر لحاظ پروژه بيرون رانده اخوان المسلمين از صحنه سياسي مصر تشديد شده است و به نظر مي رسد كه اخواني ها روزهاي سختي را براي بازگشت به صحنه سياسي مصر در پيش دارند.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن