تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803950816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت و گوي اختصاصي با رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي تشريح شدچرا فناوري فضايي؟


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: در گفت و گوي اختصاصي با رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي تشريح شدچرا فناوري فضايي؟
ايران به تازگي موفق شد دومين موجود زنده را با كاوشگر به فضا پرتاب و با موفقيت بازيابي كند. اين دستاورد در ادامه سلسله دستاوردهاي ايران در حوزه هوافضا حاصل شده است كه به گفته متخصصان و مجريان پروژه، زمينه اعزام انسان به فضا را ظرف چند سال آينده فراهم مي كند. اما در مواجهه با فناوري هاي فضايي كه فناوري هاي بسيار پيچيده و پرهزينه اي هستند، ممكن است اين پرسش در ذهن ايجاد شود كه آيا اين حوزه و تلاش براي دستيابي به هدف نهايي اين عرصه يعني اعزام انسان به فضا ارزش صرف چنين هزينه هاي كلان و اين همه وقت و انرژي صدها متخصص در حوزه هاي مختلف علوم را دارد؟ براي يافتن پاسخ اين سوال به سراغ دكتر ابراهيمي رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي سازمان فضايي ايران رفتيم. وي در اين گفت وگوي مفصل ابعاد مختلف و گسترده كاربردهاي اين حوزه را تشريح كرده است كه در پي مي آيد:

لزوم دستيابي به فناوري هاي فضايي براي حركت رو به جلو

دكتر ابراهيمي سخنان خود را با اين پرسش آغاز مي كند كه «دنيا در ۵۰ يا ۱۰۰ سال آينده چگونه خواهد بود» و مي گويد: اگر وضعيت امروز دنيا را با ۵۰ يا حتي ۳۰ سال قبل مقايسه كنيم يادمان مي آيد كه در آن سال ها دنيا اصلاً اين شكلي نبود. نه تلفن همراهي وجود داشت و نه فناوري هاي مختلف امروزي. حال اگر به شكل ۵۰ سال آينده دنيا نيز فكر كنيم بدون شك متوجه خواهيم شد كه با پيشرفت علم، شكل دنيا در ۵۰ سال آينده با شكل امروزي بسيار متفاوت خواهد بود و در دنياي آينده، فناوري هاي فضايي يكي از فناوري هاي بسيار مهم و كليدي خواهد بود. هم اكنون كشورهاي پيشرفته دنيا براي استفاده از منابع موجود در كره ماه، مريخ و ساير كرات، برنامه ريزي و سرمايه گذاري هاي گسترده اي كرده اند با اين هدف كه از منابع مزبور براي سكونت بشر در مكاني به جز كره زمين استفاده كنند. در واقع حضور در فضا و كاوش در كرات آسماني از پروژه هاي مهم بشر در آينده است. طبيعي است كه هم اكنون بايد به فكر سال هاي آينده باشيم كه اين اتفاقات روي خواهد داد. بايد طوري به آينده نگاه كنيم كه جواب گوي نسل هاي بعدي باشيم. آينده جهان از آن كشورهايي است كه در حوزه فناوري هاي فضايي برنامه ريزي هاي دقيق و راهبردي داشته باشند. وي با اشاره به راهبردي بودن فناوري هاي فضايي و همچنين پاسخ به اين سوال كه اساساً چرا ما بايد با صرف هزينه ها و وقت و انرژي بسيار انسان به فضا اعزام كنيم، اظهار داشت: ممكن است هم اكنون تلاش براي اعزام انسان به فضا تا حدي عجيب باشد اما اين موضوع در سال هاي آينده به امري معمول و مانند صنعت هواپيمايي تبديل مي شود و اگر از همين اكنون در اين فرآيند عقب بمانيم در صنعت فضايي جهان جايگاهي نخواهيم داشت.

آينده فضايي دنيا

آينده فضايي دنيا اين است كه بشر به كره ماه، مريخ و ديگر كرات برود و در فضا كاوش كند. كراتي در دوردست هاست كه در آن ها باران الماس مي بارد. در ماه، عنصر هليم ۳ وجود دارد كه بسيار گران قيمت است. هم اكنون كشورهاي پيشرفته براي استفاده از منابع كرات ديگر به صورت گسترده در حال برنامه ريزي و سرمايه گذاري هستند و مي خواهند با انجام پروژه هاي فضايي، امكان سكونت بشر را در اين كرات فراهم كنند. بنابراين اگر امروز به تحولات دنيا در قرن آينده فكر نكنيم، در اين عرصه به طور قطع عقب خواهيم ماند.

استفاده از محيط فضا براي انجام انواع آزمايش هاي علمي

هدف از حضور در فضا و استفاده از فناوري كاوشگرها تنها اعزام يك موجود زنده و فضانورد نيست بلكه مي توان از فضا براي انجام انواع آزمايش هاي علمي، مطالعات ژنتيك، توسعه انواع داروها، گسترش و بهبود كشاورزي و حتي براي مقاصد تجاري بهره برد. هم اكنون برخي كشورهاي خليج فارس به دنبال اين هستند كه با مشاركت كشورهاي صاحب فناوري بندرگاه فضايي ايجاد كنند. بدين شكل كه سرمايه را اين كشورها تأمين مي كنند و كشورهاي صاحب فناوري نيز فناوري را مي آورند و اين يك نوع تجارت است. آن ها مي خواهند از اين بندرگاه فضايي در حاشيه خليج فارس با بهره گيري از فضاپيما، امكان پرواز به لس آنجلس را در مدت كمتر از يك ساعت فراهم كنند. شايد در حال حاضر اين موضوع براي كشور ما جايگاهي نداشته باشد اما يك تجارت بزرگ است و اگر دست روي دست بگذاريم كه اين در كجاي مملكت به درد مي خورد و اگر امروز نتوانيم در اين عرصه وارد شويم، چنين جايگاه هايي را از دست خواهيم داد.

به رسميت شناخته شدن در دنيا

امروزه از تحقيقات زيست فضايي براي تست قطعات ماهواره ها و ماهواره برها، توسعه داروها، انجام آزمايش هاي علمي در شرايط ميكروگرويتي، مطالعات ژنتيكي و بسياري پژوهش هاي علمي ديگر در دنيا استفاده مي شود، ما هم مي توانيم با كاوشگرها به اين موفقيت ها و قابليت ها دست پيدا كنيم. به عنوان مثال هر كشوري را براي مشاركت در ايستگاه فضايي بين المللي نمي پذيرند. اين امكان پذير نيست كه همين طور اعلام كنيد مي خواهيد در عرصه فضايي دنيا سهيم باشيد. ما بايد ابتدا توانايي خودمان را به دنيا نشان دهيم و بگوييم كه ما هم در عرصه فضايي حرفي براي گفتن داريم و توانايي ها و قابليت هايي نيز براي انجام آزمايش هاي فضايي داريم و مي خواهيم در عرصه بين المللي، براي انجام آزمايش هاي علمي فضايي مشاركت داشته باشيم. براي دستيابي به اين هدف، اول از همه بايد به رسميت شناخته شويم، بتوانيم علم خود را توسعه دهيم و از آن علم براي حل مسائل عمومي خود استفاده كنيم و سپس توانايي علمي خود را براي مشاركت بين المللي افزايش دهيم.

اعزام ميمون به فضا تنها گام اوليه است

وي در ادامه تصريح كرد: اين موفقيت كه ميمون به فضا بفرستيم و آن را سالم برگردانيم گرچه نام ايران را به عنوان ششمين كشور در اين عرصه در دنيا ثبت كرد اما اين موفقيت تنها گام اوليه اي براي حضور در عرصه بين المللي فضاست. در اعزام ميمون زنده به فضا و بازيابي آن موفق شديم فناوري هاي مختلفي را تثبيت كنيم و تثبيت اين فناوري ها بدين معناست كه در اين فناوري ها مسلط هستيم. كاوشگري كه بتواند يك موجود زنده را با پيچيدگي هاي خاص خود به شرايط پيچيده فضا حمل كند و برگرداند به فناوري هاي مختلفي نياز دارد. در فضا خلا و تشعشع وجود دارد. دماي محيطي كه موجود زنده به آن فرستاده مي شود، از منهاي ۵۰درجه سانتي گراد پايين تر است، رفتن به فضا مستلزم تحمل شتابي چندين برابر شتاب جاذبه زمين است، شرايط بي وزني در ارتفاعات خيلي بالا ايجاد مي شود. دماهاي بسيار بالايي روي محفظه هنگام سرعت بالا تحميل مي شود و با وجود سرماي شديد محيط بيرون، بر اثر اصطكاك هوا و سرعت زياد، بدنه محفظه به شدت داغ مي شود. دستيابي به اين فناوري ها و توانايي ها در حوزه هاي ديگر هوافضا نيز كاربرد دارد و به ما در رسيدن به جايگاهي كه بتوانيم در انجام آزمايش هاي علمي فضايي مشاركت داشته باشيم، كمك مي كند. علاوه بر اين سرعت وسيله اي كه به ارتفاعات بالا مانند ۱۲۰كيلومتري فرستاده مي شود، هنگام بازگشت به جو، به ۴برابر سرعت صوت مي رسد. در حالت عادي، هنگامي كه يك جسم بزرگ با زمين برخورد مي كند، با صداي مهيبي خرد مي شود و تنها اجزاي بسيار ريزي از آن باقي مي ماند. حال تصور كنيد كه يك وسيله با سرعت ۴برابر صوت به زمين نزديك مي شود و با سرعت عجيبي پايين مي آيد، در اين جا بايد از فناوري كاهنده سرعت استفاده كنيم و با كمك مكانيسم هايي ابتدا سرعت وسيله پروازي را كاهش دهيم و سپس از فناوري چرخ در آن استفاده كنيم. وقتي كشور ما توانست براي دومين بار موجود زنده را به فضا اعزام كند و سالم برگرداند، در واقع موفق شده است فناوري هاي دست يافته را تثبيت كند و اين تثبيت فناوري بدان معناست كه در اين فناوري مسلط است و هم اكنون كشورمان توانايي انجام كارهاي علمي جدي تري را دارد. وي با بيان اين كه كاوشگر پژوهش، بستري براي انجام آزمايش هاي گسترده تر و مهم تر است، گفت: موفقيت در ارسال كاوشگرها و بازيابي آن ها، اين توانايي را براي كشور ايجاد مي كند كه هم به صورت مدارگرد و هم به صورت زيرمداري در تحقيقات زيست فضايي مهم دنيا شركت كند.

كاوشگرها، آزمايشگاه هاي فضايي

رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي سازمان فضايي ايران با بيان اين كه كاوشگرها در واقع نوعي آزمايشگاه فضايي هستند، گفت: از كاوشگرها براي تست اجزاي ماهواره، ارتباط مخابراتي و سنجش از راه دور، بررسي وضعيت كشاورزي، رشد گياهان، اصلاح بذرها، رشد گياهان با خاصيت ضدسرطاني و آنتي اكسيداني، خشكسالي، ذرات آلاينده و غبارها، انجام آزمايش در شرايط ميكروگرويتي، رشد بلورها و كريستال هاي مقاوم، توليد فيبرهاي كربني، توسعه داروها و توليد نسل جديد داروهاي ضدسرطان استفاده مي شود. دكترابراهيمي تصريح كرد: هم اكنون در كشور گام هاي اوليه براي استفاده از فناوري هاي فضايي برداشته شده است و مطالعات انجام شده در اين زمينه برخي در كوتاه مدت و برخي در ميان مدت به نتيجه مي رسد. هم اكنون تحقيقات زيست فضايي بسيار جدي در دنيا در جريان است، پروژه اي نيز طي يكي دو سال اخير در ۳ استان شمالي كشور با استفاده از فناوري سنجش از راه دور اجرا شد كه طي آن به كمك ماهواره ها از مزارع برنج در فصل كشت، توليد و فصل برداشت تصويربرداري شد. در بررسي اين تصاوير كه از ماهواره هاي خارجي خريداري شد، دريافتيم كدام استان برنج بيشتري توليد مي كند، در كدام مزارع كمتر از ظرفيت توليد مي شود و كدام مزارع كم آب و كدام پرآب است. اين آناليزها به راحتي از روي تصاوير ماهواره اي قابل انجام است. ما هم اكنون اين فناوري را در كشور نداريم و كشورهاي صاحب اين فناوري نيز آن را در اختيار ما قرار نمي دهند. حال در تلاش براي دستيابي به اين فناوري از طريق انجام پروژه هاي فضايي هستيم. وي افزود: كاوشگرها به غناي فناوري ماهواره ها كمك مي كنند، پديده هايي مانند خشكسالي، ذرات غبار و ... از طريق ماهواره ها قابل پايش است. ما هم اكنون چنين شبكه ماهواره اي را كه با توجه به نيازهاي خودمان وضعيت را پايش كند در كشور نداريم و كاوشگرها بستر مناسب براي توسعه اين فناوري هستند.

آزمايش در شرايط ميكروگرويتي

ميكروگرويتي يا شرايط بي وزني را مي توان به چند روش ايجاد كرد. يكي از اين روش ها، ايجاد اين شرايط روي زمين است كه به كمك دستگاه هاي خاصي حالت بي وزني مصنوعي توليد مي كنند. اگرچه مي توان در اين حالت برخي آزمايش ها را انجام داد اما اين شرايط خيلي شبيه شرايط ميكروگرويتي يا جاذبه ناچيز واقعي نيست. در حالي كه مي توان با استفاده از كاوشگرها در زماني كه ارتفاع آن ها حين پرواز از يك حد خاصي بالا مي رود و به اندازه كافي در حالت سقوط آزاد قرار مي گيرد شرايط ميكروگرويتي را ايجاد كرد. اين شرايط داخل كپسول ايجاد مي شود و كاوشگر «پژوهش» نيز كه به تازگي به فضا پرتاب شد، حدود ۵ دقيقه اين شرايط را تجربه كرد. كامل ترين اين وضعيت، در ايستگاه فضايي بين المللي است كه داراي آزمايشگاه هاي متعدد جاذبه ناچيز است و در اين محل آزمايش هاي طولاني مدت انجام مي شود.

رشد گياهان

بررسي رشد گياهان يكي از نمونه آزمايش هايي است كه در شرايط ميكروگرويتي انجام مي شود. نوع ريشه، ساقه، تنه و همه اجزاي گياهي كه روي زمين رشد مي كند، وابسته به جاذبه زمين است و همه موجودات روي زمين تحت جاذبه زمين رشد مي كنند اما وقتي يك موجود زنده در شرايط جاذبه ناچيز قرار مي گيرد، نوع رشد و مكانيسم رشد آن تغيير مي كند. هم اكنون اين موارد به عنوان مكانيسم ها و روش هاي جديد در كشاورزي مطرح شده است، به عنوان نمونه گياهان روي زمين در جهت محور عمود بر زمين رشد مي كنند در حالي كه مي توانند با پخش شدن در فضا رشد كنند. بنابراين از اين شيوه مي توان در كشاورزي هيدروپونيك و رشد حجمي كه در اين شرايط مطلوب تر است، بهره گرفت. هم اكنون نيز كشاورزان مي توانند به جاي اين كه چند سيني گياه را در يك اتاق رشد بدهند كل حجم آن اتاق را از گياه پر كنند و آن ها را رشد بدهند.

اصلاح بذر

اصلاح بذر در شرايط فضايي، يكي ديگر از اقداماتي است كه در شرايط ميكروگرويتي ايجاد مي شود، گياهاني كه در شرايط فضايي قرار مي گيرند، تحت تنش هاي فضايي مانند تشعشع و جاذبه ناچيز رشد مي كنند و در مقابل آفات روي زمين مقاوم مي شوند. بنابراين مي توان نسل هايي از گياهان را در اين شرايط تنش زا رشد داد، آن ها را مقاوم كرد و سپس با كشت چند نسل از آن ها روي زمين، گياهاني با مقاومت بيشتر در مقابل آفات توليد كرد. هم اكنون چيني ها روي اين شيوه در حال كار هستند و با اصلاح ژنتيكي بذرهاي كشورشان در ايستگاه فضايي، تجربيات خوبي به دست آورده اند.

رشد بلورها و كريستال ها

بلورها و كريستال هايي كه تحت جاذبه زمين رشد مي كند، با تبلور كريستال هايي كه در فضا رشد مي كند، بسيار متفاوت است. از بلورها و كريستال هاي رشد داده شده در فضا مي توان موادي با درصد مقاومت بالاتر توليد كرد. كاربرد اين مواد مقاوم نيز در ساخت تجهيزاتي است كه بايد مقاومت بالا اما وزن سبك داشته باشند. به عنوان نمونه اگر فولادي با نيروي مقاومت ۱۰۰ توليد مي شود مي توان بدين شكل مقاومت آن را به ۱۲۵ رساند.

توليد الياف خاص

توليد فيبرهاي كربني و الياف خاص از ديگر مواردي است كه مي توان در شرايط فضا به آن دست يافت و مواد بسيار مقاومي از آن ها توليد كرد. كاربرد اين مواد در صنعت است و به عنوان نمونه مي توان با استفاده از آن ها، مته هايي با طول عمر و مقاومت فوق العاده براي حفاري توليد كرد.

انجام تست هاي دارويي

يكي ديگر از مطالعات ارزشمندي كه در دنيا به تازگي شروع شده، توسعه يك دارو در شرايط فضايي است. با اين شيوه كه در شرايط ميكروگرويتي انجام مي شود، مي توان كريستال هاي دارو را رشد داد و از تبلور آن ها در توليد داروهاي جديد و نو تركيب كمك گرفت. كشور مالزي كه در انجام پروژه هاي فضايي چندان فعال نيست، توانسته است در ايستگاه فضايي بين المللي جايگاهي را به خود اختصاص دهد و متخصصان اين كشور درحال تحقيق با شيوه مذكور در توليد داروهاي ضد سرطان جديد هستند. اين بحث به لحاظ ژنتيكي بسيار گسترده است و مي توان با بهره گيري از آن ، نسل هاي مختلف گياهان دارويي را با خواص ضدسرطاني و آنتي اكسيداني به تدريج در فضا حساسيت زدايي و يا تنش هاي مختلف به آن ها وارد كرد. اين گياهان پس از كشت چندين نسل متوالي به عنوان دارو قابل استفاده است. اين ها تنها گوشه اي از شاخه هاي مختلف علوم است كه با استفاده از امكانات فضايي، مي توان زمينه توسعه و تكامل آن ها را در سطح گسترده فراهم كرد. چهره دنيا در ۵۰ سال آينده به كلي متفاوت خواهد بود و با پيش بيني هاي انجام شده به احتمال زياد حضور در سيارات ديگر امكان پذير خواهد بود. بنابراين انجام مطالعات در اين حوزه براي كشورهايي كه بخواهند جايگاهي در اين عرصه داشته باشند، ضروري است و بدون شك آينده جهان هم از آن كشورهايي است كه در حوزه فضا، برنامه هاي دقيق و راهبردي داشته و در اين زمينه پيشگام باشند.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن