تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802745569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سامانه‌هاي موشكي باهوش ايراني چگونه چشم پرنده‌هاي متخاصم را كور مي‌كنند + تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سامانه‌هاي موشكي باهوش ايراني چگونه چشم پرنده‌هاي متخاصم را كور مي‌كنند + تصاوير
جمهوري اسلامي ايران با در اختيار داشتن سامانه‌هاي پدافندي به‌روز، در زمره كشورهاي پيش‌رو در حوزه دفاع و پدافند هوايي قرار دارد.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، قرارگاه پدافند هوايي جهوري اسلامي ايران يكي از نيروهاي چهارگانه ارتش است كه در بهمن 1387 و با تقسيم نيروي ارتش هوايي جمهوري اسلامي ايران به دستور فرمانده معظم كل قوا، تشكيل شد.

به فرموده مقام معظم رهبري، پدافند در اولويت نيروهاي مسلح ايران است، بنابراين تقويت و تجهيز نيروهاي پدافند هوايي از مهمترين برنامه‌هاي نيروهاي نظامي كشور بايد باشد.

در اين راستا، جمهوري اسلامي ايران نيز توجه ويژه‌اي به اين بخش داشته و توانست با تجهيز نيروهاي خود به انواع سامانه‌هاي پدافندي، قدرت دفاع از كيان جمهوري اسلامي ايران را افزايش دهد.

به طور كلي ماموريت پدافند هوايي بر عهده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) قرار گرفته است و در اين راستا، قرارگاه پدافند هوايي وظايف و مامورت‌هاي مهمي نيز بر عهده دارد. وظايف و ماموريت‌هاي قرارگاه پدافندهوايي همانطور كه در بخش قبلي گزارش نيز مطرح شد شامل كشف، شناسايي، انهدام و مراقبت هوايي است.

از سوي ديگر و در كنار وظايف و ماموريت‌هاي پيشاني نيروهاي مسلح كشورمان، قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) موظف است كه با نيروي انساني آموزش ديده، تجهيزات و بكارگيري روش‌هاي متنوع و ابتكاري و نوين به مقابله با دشمنان و خطرات احتمالي بپردازد.

**** دستاوردها و تجهيزات پدافند هوايي خاتم الانبيا (ص)

در اين بخش از گزارش به دستاوردهاي اين قرارگاه مهم در حوزه دفاع و انهدام تجهيزات پرنده دشمن توسط سامانه‌هاي موشكي اشاره مي‌كنيم.

عمده ترين سلاح در حوزه سامانه‌هاي پدافند هوايي زمين پايه، موشك‌هاي زمين به هوا مي‌باشند. براي درگيري در فاصله‌هاي بيش از چند كيلومتر، موشك‌هاي زمين به هوا به سرعت جايگزين توپ‌هاي ضدهوايي مي‌شوند.

** موشك سام

موشك سطح‌ به‌ هوا يا موشك سام، موشكي است كه از از روي زمين يا عرشه كشتي‌ها براي نابود كردن هواگردها شليك مي‌شود و جزئي از يك سامانه پدافند هوايي است.

موشك‌هاي سام مستقر در زمين مي‌توانند از پرتابگرهاي ثابت يا متحرك كه چرخ‌دار هستند يا روي وسيله نقليه قرار مي‌گيرند، شليك شوند. سام‌هاي بزرگتر بايد روي پرتابگرهاي ثابت قرار گيرند اما معمولا اين امكان وجود دارد كه روي پرتابگرهاي متحرك نيز قرار گيرند يا يدك‌كشي شوند. انواع كوچك‌تر موشك‌هاي سام مي‌توانند توسط يك نفر حمل و شليك شوند.

اولويت طراحان سامانه‌هاي دفاع هوايي موشكي برخورد دادن موشك به هدف است اما در صورت عدم اصابت مستقيم موشك به هدف، جهت تأثير بيشتر، سرجنگي موشك‌هاي زمين به هوا بايد در فاصله حدودي 5 تا 20 متري اهداف منفجر شوند.

2- سامانه‌هاي موشكي دفاع هوايي:

** راپيير:

يك موشك سطح به هواي كوتاه‌برد است. اين سامانه موشكي به عنوان يك سيستم موشكي متحرك براي پدافند ارتفاع پائين مراكز استراتژيك طراحي شده است.

اين موشك به قدري موفق بوده كه در نهايت جايگزين تمام سلاح‌هاي دفاع هوايي شد. با توجه به اينكه تهديدات هوايي احتمالي از حملات استراتژيك ارتفاع متوسط به حملات ضربتي ارتفاع پائين تغيير حالت مي‌داد، قابليت واكنش سريع اين سيستم و مانورپذيري بالاي موشك‌هاي راپير آن را به جنگ‌افزار مناسبي براي مقابله با اين نوع تهديدات تبديل كرده است.

اين موشك با طول 2.33 متر و قطر 133 ميلي متر و همچنين 45 كيلوگرم وزن، قادر است اهدافي را در برد 400 متر تا 7 كيلومتر را تا سقف 3 هزار متر هدف قرار دهد.

** "مرصاد" در كمين است

سامانه پدافند هوايي ميانبرد و ارتفاع متوسط مرصاد متشكل از مركز كنترل آتش رادار جستجوگر ارتفاع پست جويا، دستگاه حمل و بارگيري موشك، رادار ردگيري هادي، رادار جستجوگر پالسي و ارتفاع بالاي كاوش، مجهز است.

سامانه مرصاد قابليت شناسايي هدف در فاصله 150 كيلومتري توسط، قفل نمودن روي آن در فاصله 80 كيلومتري و مورد هدف قراردادن آن در بيشينه برد 45 كيلومتري را دارد.

برد هدف قرار دادن در سامانه‌هاي موشكي به‌جز برد رادار، به برد موشك نيز وابسته است كه در همين نمونه سامانه مرصاد در صورت بهسازي موشك‌ها يا بكارگيري موشك جديد و دوربردتر، امكان درگيري با اهداف تا 80 كيلومتر نيز ممكن است.

مركز كنترل و فرماندهي اين سامانه كاملا ديجيتال، پيشرفته و مجهز به شبيه ساز و دريافت اطلاعات در شبكه يكپارچه پدافند هوايي براي كشف شناسايي و رهگيري هدف است و با 4 رادار كار مي‌كند.

در اين سامانه رادار جستجو و كشف هدف «كاوش»، كارِ يافتن اهداف را بر عهده دارد. رادار جستجوگر ارتفاع پست «جويا» نيز براي كمك به كشف و ردگيري اهدافي كه در ارتفاع پايين پرواز مي كنند ايفاي نقش مي‌كند.

وظيفه ردگيري و قفل روي اهدافي كه خطرناك‌تر تشخيص داده مي‌شود به رادار ردگير «هادي» سپرده شده و اين رادار كه سامانه هاي الكترواپتيكي نيز با آن همراه و هماهنگ شده‌اند كار تأمين اطلاعات لازم براي هدايت موشك نيمه فعال راداري را به سمت هدف تا لحظه اصابت به آن را انجام مي‌دهد.

** "رعد"، برق از چشمان دشمن مي‌ربايد

برد موشك‌هاي رعد 50 كيلومتر و ارتفاع آن 70 هزار پا است.

پرتابگر سامانه موشكي رعد، يك خودروي 6 چرخه مي‌باشد كه شباهت ويژه‌اي به نمونه چرخدار به كار رفته در سامانه سطح به وهواي بوك ام1 و 2 روسي دارد و حامل يك مجموعه سه‌تايي از موشك رعد است كه دو درجه آزادي سمتي و ارتفاعي داشته و در برخي نمونه‌ها مجهز به رادار هم مي‌باشد.

به نظر مي‌رسد، اين پرتابگر بايد حامل تجهيزات مخابراتي و سامانه‌هاي نمايش وضعيت اهداف و تخصيص آنها به هر يك از پرتابگرهاي درگير در هر آتشبار و سامانه‌هاي پردازش راداري براي نمونه مربوطه هم باشد.

سامانه رعد به كمك اين پرتابگر از مزيت بسيار مهم تحرك كامل برخوردار شده كه در قياس با سامانه‌هاي مرصاد و صياد1 آن را بسيار ارزشمندتر مي‌كند زيرا وجود پدافند متحرك در آرايش دفاعي، قابليت‌هاي ويژه‌اي در بقاپذيري رزمي ضمن پوشش سريع‌تر و بهتر مناطق جغرافيايي مختلف ايجاد مي‌كند.

** يا زهرا (س)، سامانه‌اي باهوش

اين سلاح پدافندي قابليت شناسايي، رديابي و انهدام اهداف هوايي مانند انواع هواپيما، بالگرد و پهپاد را در برد كوتاه دارد.

سامانه متحرك پدافند هوايي يا زهرا(س) قابليت اتصال به شبكه پدافندي كشور را دارد و قادر است در هر موقعيتي استقرار يافته و به طور موثري ماموريت خود را انجام دهد.

قابليت درگيري با چند هدف و انهدام آنها به طور همزمان، سرعت عمل بالا و رديابي كاملا خودكار از ديگر ويژگي‌هاي اين سامانه پدافندي است.

موشك ساخته شده در قالب پروژه يازهراء، يعني شهاب ثاقب با طول 2.93 متر و وزني حدود 84 كيلوگرم، 740 متر بر ثانيه سرعت دارد.

سامانه "يا زهرا3" در برابر اهداف با سرعت 400 متر بر ثانيه (1.17 ماخ در ارتفاع پائين) و دماي (25 درجه سانتيگراد) 500 تا 8600 متر و در برابر اهدافي با سرعت 300 متر بر ثانيه (0.88 ماخ در شرايط فوق) 10 كيلومتر برد دارد؛ برد اين سامانه در برابر بالگردها نيز 11 كيلومتر است.

اين موشك با اهدافي تا سقف پرواز 5500 متر و بيشينه سرعت 440 متر بر ثانيه(1.3ماخ) درگير مي‌شود.

كمترين ارتفاع درگيري با هدف در نمونه‌هاي اوليه سامانه كروتال در حدود 30 متر بوده كه در مدل‌هاي جديدتر به حدود 15 متر يا كمتر كاهش يافته و قابليت اين سامانه در درگير شدن با موشك‌هاي كروز را بسيار افزايش داده است.

** تور ام-1

تور-ام-1، سامانه دفاع هوايي كوتاه برد، ارتفاع پايين و تمام متحرك است. اين سامانه براي درگيري مؤثر با انواع اهداف هوايي از جمله هواپيماهاي بال ثابت و بالگردهاي سرنشين‌دار و بي سرنشين، موشك‌هاي كروز و حتي بمب‌ها و موشك‌هاي رها شده از هواپيماها در تمام شرايط آب و هوايي ساخته شده است.

بهره‌گيري از رايانه كنترل آتش و سامانه‌هاي ديجيتال و استقرار موشك‌ها به صورت عمودي و بهره‌گيري از سامانه پرتاب سرد، باعث كاهش زمان واكنش سامانه شده است.

در واقع در تور-ام-1 موشك‌ها به صورت عمودي پرتاب كرده و پس از فاصله گرفتن از خودرو تا ارتفاع 15 تا 20 متر موتورهاي راكتي كوچكي (تراستر) در نزديكي دماغه موشك فعال شده و موشك را در جهت هدف قرار مي‌دهد و در همين لحظه موتور اصلي سوخت جامد روشن مي‌شود.

برد كشف و ردگيري رادار آن به ترتيب 25 و 20 كيلومتر است. رادار كشف از نوع پالس داپلر با آنتن سهموي و ردگيري از نوع آرايه فازي است كه توان شناسايي و تفكيك همزمان 48 هدف، ردگيري مسير 10 هدف و امكان درگيري همزمان با دو هدف را براي خودروي مربوطه فراهم مي‌آورد.

اين سامانه در حال حركت نيز امكان فعاليت داشته و در زمان كمتر از دو دقيقه به آمادگي عملياتي كامل رسيده و در كمتر از 6 ثانيه موشك خود را شليك مي‌كند.

** باور 373؛ جايگزين ايراني S300 روسي

باور 373 سامانه موشكي زمين به هواي برد بلندي است كه توسط متخصصان كشورمان در حال طراحي و ساخت است.

اين سامانه مدل بومي شده اس-300 روسيه است و به گفته مقامات كشورمان اين سامانه خلاءهاي سامانه موشكي اس-300 را برطرف كرده و از سامانه مذكور نيز بهينه‌تر است.

اين سامانه قادر به پاسخگويي تهديدات در برد كوتاه، متوسط و بلند است.

** حرز نهم

سامانه موشكي كوتاه برد متحرك دفاع هوايي حرز نهم بر مبناي سامانه مشابه اما نيمه متحرك يا زهرا طراحي شده است و مهمترين قابليت آن نسبت به نمونه‌هاي پيشين كه البته از ارزش بسيار بالايي نيز برخوردار است، قابليت تحرك بالاست.

سامانه حرز نهم به صورت غيرفعال يا «پسيو» (Passive) عمل مي‌كند. سامانه‌هاي غيرفعال در انواع راداري، حرارتي، بصري (اپتيكي) و ليزري مطرح مي‌شوند.

نحوه عملكرد نوع غيرفعال راداري بدين صورت است كه به جاي ارسال امواج به سمت هدف كه منجر به كشف محل خود سامانه مي‌شود، از امواج ارسال شده توسط فرستنده‌هايي در محل‌هاي ديگر استفاده مي‌شود و سامانه تنها با اتكا به گيرنده راداري، امواج بازگشتي از اهداف موجود در پهنه آسمان را دريافت كرده و بر مبناي آنها كار كشف و رديابي هدف را به انجام مي‌رساند.

** اس 200

سامانه‌ موشك S-200 براي ارتفاع برد بلند طراحي شده است، همچنين براي مقابله با هواپيماهاي استراتژيك و موشك‌هاي نيمه بالستيك به كار گرفته مي‌شود.

اين سامانه، همچنين از رادار «p-14 آبارونا» با طول موج در رده متر كه برد آن در برابر اهداف كوچك 360 و برد نهايي آن 600 كيلومتر است، استفاده مي‌كند.

آنتن اين رادار 11 متر ارتفاع و 32 متر پهنا دارد. در برخي نمونه‌ها از رادارهاي ديگري نيز مانند رادار «P-35 بارلاك» با برد 200 تا 350 كيلومتر به عنوان سامانه كمكي استفاده شده است.

سامانه S-200 به دليل قابليت‌هاي موشك خود، نظير برد و سقف پرواز بسيار بالا، سرعت چشمگير كه بالغ بر 2500 متر بر ثانيه در مدل‌هاي آخر موشك است، عملاً به عنوان يك سامانه راهبردي تلقي مي‌شود به‌خصوص توانايي آن براي درگيري با موشك‌هاي بالستيك نيز مورد توجه كارشناسان نظامي است. اين سامانه توانايي درگيري با اهدافي با بيشينه سرعت 1100 متر بر ثانيه را دارد كه شامل سريع‌ترين هواپيماهاي نظامي فعلي و آينده نزديك است.

موشك اين سامانه داراي يك پيشران اصلي و چهار بوستر (پيشران كمكي) سوخت جامد است. اين پيشرانه‌هاي كمكي كه حدود 4.9 متر طول و 48 سانتيمتر عرض دارند، بين 3 تا 5.1 ثانيه كار كرده و سپس جدا مي‌شوند.

پيشران اصلي موشك نيز با توجه به برنامه‌ريزي مورد نظر متناسب با شرايط پروازي هدف بين 51 تا 150 ثانيه كار مي‌كند و موشك را برد مفيدي بين 150 تا 300 كيلومتر مي‌رساند.

موشك‌هاي اين سامانه بين 10.6 تا 10.8 متر طول، 0.86 متر قطر و 7100 تا 8000 كيلوگرم جرم دارند. براي كمينه برد قابل درگيري با هدف در منابع اعداد مختلفي شامل 7، 17 و 60 كيلومتر و براي كمينه ارتفاع هدف قابل درگيري نيز ارتفاع 300 متر ذكر شده است.

جالب است بدانيم كه اين سيستم حتي مي تواند هواپيماهاي مسلح به جمر را هم مورد هدف قرار دهد و در همان حالتي كه اخلالگر هواپيماي دشمن فعال است و خود را در طول موج متريك مخفي نگه مي‌دارد، آن را ساقط كند.

سر جنگي موشك هاي اس-200 بيش از 200 كيلوگرم وزن دارند كه در صورت برخورد به هدف، هواپيماي دشمن را پودر مي‌كند.

جمهوري اسلامي ايران هم مدت‌ها پيش با ارائه فايل ويديويي به طور رسمي دسترسي خود را به دانش ساخت اين سامانه اثبات كرده و اعلام كرده است كه اس-200 ايراني، بهينه سازي شده نمونه روسي است و اين به معناي آن است كه ضعف‌هاي اس-200 روسي برطرف شده و محصول جديدي در ايران توليد شده است.

البته به جز سامانه‌هاي مذكور پدافند هوايي داراي توپخانه‌ها و سامانه‌هاي ضدهوايي ديگري از جمله مصباح است.

وجود چنين سامانه‌هايي كه در بردهاي مختلف آسمان كشور را در فواصل متنوع پوشش مي‌دهند، اجازه ورود و نفوذ هيچ پرنده متخاصمي را به حريم هوايي كشور نخواهند داد.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن