تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804533367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منبع درآمد روحانيون چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: منبع درآمد روحانيون چيست؟
مسئله امرار معاش روحانيون همواره از بحث‌هاي داغ جامعه بوده است.

به گزارش ايسنا، بسياري از روحانيون پس از اتمام دروس حوزه براي امرار معاش، خود به كارهاي ديگري نظير تدريس در مدارس و دانشگاه‌ها، دفترداري اسناد و ازدواج، قضاوت، وكالت و ... مشغول شده و از آن طريق زندگي خود را تأمين مي‌كنند. شهريه طلبگي نيز تا زماني كه طلاب به ارتباط خود با حوزه‌هاي علميه ادامه دهند، به آنان تعلق مي‌گيرد كه رقمي بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

در كنار مشاغل رسمي يادشده، «مسجدداري» نيز يكي ديگر از منابع درآمدي روحانيون و طلاب به شمار مي‌آيد. بسياري از روحانيون امامت جماعت يكي از مساجد را به عهده دارند و براي همين امر نيز مبلغي به عنوان اياب و ذهاب و يا مديريت امور مسجد از هيات امناي مسجد دريافت مي‌كنند. مسجدداري بيشتر مربوط به نماز جماعت مغرب و عشاء مي‌شود و مبلغ متوسط دريافتي روحانيون براي يك وعده مغرب و عشاء نيز هم‌اكنون ماهي ۵۰۰ هزار تومان است.

پارسينه در ادامه يادآور شده كه البته مسائلي همچون ميزان درآمد مسجد و محل آن كه در كدام بخش شهر قرار دارد و يا اينكه مسجد، خانه امام جماعت دارد يا خير نيز از متغيرهاي اين مبلغ محسوب مي‌شود. رسيدگي به امور مسجد بنا بر صلاحديد هيات امنا و امام جماعت از فعاليت‌هاي جنبي امام جماعت محسوب مي‌شود و بسياري از روحانيون دريافت حقوق از مسجد را مرتبط با اين فعاليت‌ها مي‌دانند، نه اقامه نماز جماعت.

اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در شركت‌ها و ادارات دولتي نيز يكي ديگر از منابع درآمدي روحانيون است. در حال حاضر مبلغي كه به عناويني همچون «حق‌القدم» و يا هزينه اياب و ذهاب به روحانيون براي اقامه نماز ظهر و عصر پرداخت مي‌شود، ماهيانه حدود ۵۰۰ هزار تومان است. از عوامل تغيير نرخ اين فعاليت نيز تمكن مالي شركت‌ها و ادارات و يا ميزان شهرت امام جماعت است. سخنراني و بيان احكام در بين و يا پس از نماز ظهر و عصر نيز از فعاليت‌هاي جانبي اين حوزه است و مانند مسجدداري، برخي از روحانيون مبلغ دريافتي خود را مربوط به اين فعاليت مي‌دانند.

«نماز و روزه قضا» هم از منابع درآمدي برخي طلاب و روحانيون است. هم‌اكنون عرف يك سال نماز و روزه قضاي يك نفر كه از دنيا رفته و ورثه آن اقدام به واگذاري آن مي‌كنند به طور متوسط يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است كه ۹۰۰ هزار تومان آن مربوط به نماز و ۶۰۰ هزار تومان آن براي يك ماه روزه قضاست. نماز و روزه قضا معمولا به بيوت مراجع تقليد، حوزه‌ها و مساجد واگذار مي‌شود.

بسياري از مردم با توجه به اينكه روحانيون نماز را به صورت بهتري مي‌خوانند تمايل دارند نماز قضاي گذشتگان خود را به اين گروه واگذار كنند. از فعاليت‌هاي درآمدي بالا، برخي روحانيون يكي را انتخاب مي‌كنند و برخي تمام آنها را انجام مي‌دهند. به عنوان مثال، صبح‌ها در حوزه حاضر شده و مبلغي را به عنوان شهريه دريافت كرده و در همان حوزه مسئوليتي را بر عهده مي‌گيرند و حقوقي به عنوان مسئوليت اداري حوزه دريافت مي‌كنند. بسياري از مسئولان حوزوي ظهرها اين اجازه را دارند كه به ميزان حدود يكي دو ساعت نيز براي اقامه نماز ظهر و عصر از حوزه بيرون بروند. همچنين براي غروب و شب‌ها نيز مسجدداري يكي از مساجد را بر عهده داشته باشند و بعد از مسجدداري نيز سخنراني در هيئات و يا مساجد ديگري را انجام دهند. مبلغي كه به عنوان حق‌القدم و يا هزينه اياب و ذهاب براي سخنراني به روحانيون پرداخت مي‌شود در تهران به طور متوسط ۵۰ هزار تومان است.

با اين اوصاف، مي‌توان نتيجه گرفت كه يك روحاني جوان و غير مشهور ماهانه حدود يك ميليون تومان درآمد دارد.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن