تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803496746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي شرايط جودو با حضور رييس و كاپيتان سابق/ دو سال بدون هيچ حركت مثبت!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي شرايط جودو با حضور رييس و كاپيتان سابق/ "دو سال بدون هيچ حركت مثبت!"
رييس سابق فدراسيون و كاپيتان تيم ملي شرايط بحراني جودوي ايران و راهكارهاي بهبود آن را بررسي كردند. آنها معتقدند در شرايطي كه در دو سال اخير هيچ حركت مثبتي در جودو صورت نگرفته بايد به راهكاري اساسي فكر كرد. راهكاري مانند بنا نهادن بنيان جودو از صفر!

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،جودوي ايران سالها در حسرت كسب يك مدال بود اما اين آرزو با ظهور چهره هاي نامي همچون زارعيان، دهقان، ميران، ميراسماعيلي ،آخوندزاده، رودكي، محجوب و ... به حقيقت تبديل شد. اين روند مدال آوري جودو و آرامش اين رشته ادامه داشت تا اينكه شش سال قبل قوانين فدراسيون جهاني جودو به يكباره تغيير كرد و تيم ملي نياز به فرصت داشت تا نحوه و شيوه تمريناتش را با اين قوانين تطبيق دهد واين موضوع در تمرينات نوجوانان وجوانان بطور خاص پيگيري مي شد كه با تغيير فدراسيون اين موضوع پيگيري نشد وروند مدال آوري جودوي ايران به نوعي كند شد.

بعدها جودو وارد رويه اي جديد شد و اهالي آن به نوعي وارد تسويه حسابهاي شخصي با هم شدند. در ابتدا اين مسائل حاشيه اي زياد نبود، اما آرام آرام شرايط بدتر شد و كار به جايي رسيد كه هر جودوكاري ساز خودش را مي زد،به صورت مستقيم با فدراسيون جهاني مكاتبه مي كرد، مصاحبه هاي مربوط به فدراسيون آسيايي و جهاني ترجمه شده و براي مسولان‌ آنها ارسال مي شد تا جايي كه جودوي ايران از آن زمان بيشتر از آنكه به فكر برنامه ريزي براي آينده باشد به فكر جمع و جور كردن حاشيه هاي داخل باشد.

اين روزها جودوي ايران حال و روز خوبي ندارد و در عرصه نتيجه گرفتن ضعيف ظاهر شده و در بحث حواشي هم درگيريهاي زيادي دارد.

عليرضا اميني كه حدود 30 سال در جودوي ايران فعاليت دارد و همه رده هاي جودو از مربيگري و سرمربيگري تيم ملي ، مدير تيم هاي ملي ، نايب رييس فدراسيون و رياست فدراسيون را تجربه كرده است در كنار رضا رودكي كاپيتان تيم ملي كه مدال هاي بسياري را براي جودوي ايران كسب كرد با حضور درگروه ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) شرايط بحراني جودوي ايران را بررسي كردند. جودويي كه به اعتقاد آنان در اين دو سال هيچ حركت مثبتي نداشته است.

متن كامل اين گفت و گو به شرح زير است:

از ابتداي فعاليت جودو در ايران بگوئيد.

اميني: در وهله اول بايد بگويم من در اين 2 سال هيچ صحبتي نكردم چون جودو را دوست داشتم و نمي‌خواستم با حرف زدن من جودو آسيب ببيند اما اكنون شرايط خيلي بد است و دلم براي اين رشته مي سوزد براي همين است كه صحبت مي كنم. براي بررسي بهتر اين موضوع و واكاوي شرايط فعلي جودوي ايران بايد به 28 – 27 سال قبل برگرديم. در آن روزها جودوي ما آرزوي گرفتن يك مدال برنز آسيا را داشت. در آن زمان برنامه ريزيهاي بسياري انجام شد و پروسه اي چندين ساله طي شد تا اينكه اين زحمات به بار نشست و جودوي ايران بالاخره مدال گرفت.سرانجام از دل تدبيري كه 30 سال قبل در جودوي ايران به خرج داده شد و حدود 10 سال طول كشيد تا به ثمر بنشيند مدالهاي زيادي به دست آورديم.

اولين مدال چه زماني به دست آمد؟

اميني: اولين مدال نقره جودوي ايران سال 1990 در مسابقات قهرماني آسيا توسط زارعيان و دهقان به دست‌آمد كه شروعي براي مدال آوري جودوي ما بود. ما آن زمان جودوي دنيا را بررسي و مطالعه كرديم و فهميديم كه كجا بايد اردو بزنيم. آن زمان پتانسيل خودمان را بررسي كرديم و روي نقاط قوتمان برنامه ريزي كرديم. در بررسي هاي خود متوجه شديم كه بايد با تكيه بر ورزشكاران خودمان در رشته هايي مثل كشتي با چوخه و كشتي و پرداختن به جودوي روسي مي توانيم در جهان حرفي برايس گفتن داشته باشيم. ما نمي‌توانستيم روي جودوي ژاپني كار كنيم چون هم ژنتيكمان با آنها فرق مي‌كرد و هم اينكه سرعتي نبوديم. جودوي ايران چندين بار قهرمان آسيا شد و دو، سه بار در مسابقه‌هاي جام جهاني سوم و چهارم شديم. جودوي ايران در آسيا مدال‌آور شده بود.حتي تيم‌هاي ديگر از نام ايران مي‌ترسيدند. جودوي ايران آنقدر قوي شده بود كه چندين بار در المپيك تا آستانه كسب مدال پيش رفت اما متاسفانه پنجم شد و مدالي به دست نيامد.

چه شد كه جودوي ايران از آن شرايط خوب و آرماني فاصله گرفت؟

اميني: شرايط جودوي ما خوب بود اما سال 2006 بحث تغيير قوانين رخ داد و دست جودوي ايران كه روي فنون پرتابي و دست به پا زدن بنا شده بود، بسته شد. جودوي ايران در آن سالها روي فنون دست به پا تكيه داشت و نتايج آن را هم گرفته بود اما اين تغييرات قوانين كار را براي ما سخت كرد. بعد از اين تغيير قوانين ، جودوي ايران بايد شيوه‌هاي تمرين،‌فنون و كليه كارهايش را تغيير مي‌داد. البته در كنار كار روي قوانين جديد، با تكيه بر همان داشته هاي قبلي و تغييري اندك مدال آوري خود در مسابقات را انجام مي داديم. اين كار خيلي سخت بود و جودوي روز جهان هم روز به روز در حال پيشرفت بود و باعث مي شد تا جودوي ايراني ما با جودوي جهان فاصله بگيرد. شرايط جودوي ما زماني بدتر شد كه آن حادثه سقوط هواپيما و حواشي بعد از ان رخ داد كه باعث شد ضربه جدي به جودو وارد شود.

راهكار شما براي تغيير اين رويه و كم كردن فاصله با جودوي جهان چه بود؟

اميني: با توجه به اين تغيير قوانين بايد كاري مي‌كرديم و تصميم گرفتيم تيم بزرگسالان همين طور كارش را ادامه بدهد و تمركزمان را روي جوانان متمركز كنيم تا با قوانين جديد آشنا شوند و كار كنند. آن زمان حاج يوسف‌زاده را كه سرمربي بزرگسالان بود را سرمربي جوانان كرديم و 45 نفر از بهترين نفرات را انتخاب كرديم تا با انها كار كند.هدفمان اين بود كه اين 45 نفر براي المپيك 2016 آماده شوند.

نظرتان در مورد رودكي چيست؟

اميني: اطمينان داشتم كه او مي تواند در المپيك مدال بگيرد و طلسم بي مدالي جودوي ايران را بشكند. اما متاسفانه آن مصدوميت تلخ رخ داد. ما بايد رودكي را لاي پر قو نگه مي‌داشتيم تا به المپيك لندن برسد و آسيبي نبيند.

رضا رودكي در ايسنا

مشكلات فعلي جودوي ما چيست؟

اميني: اگر مسولان فدراسيون سر نخي را كه به آنها سپرده شده بود را مي گرفتند و ادامه مي دادند شرايط جودوي ما فرق مي كرد. اگر كار روي آن 45 نفر كه انتخاب شده بودند ادامه مي‌يافت، مشكلات كمتر مي شد. آن نفرات بر اساس تمام خصوصيات فيزيكي و آنتومتريك انتخاب شده بودند.

انتقاد مي شود كه در جودو پشتوانه سازي نشده است؟

اميني: همان جواناني كه ما سه سال قبل انتخاب كرديم قهرمان آسيا شدند. در همين تيمي كه به مسابقات چين اعزام شده بود هفت نفر از آن تيم قهرمان در قالب تيم جوانان حضور داشتند.آيا بازهم مي گوييد كه پشتوانه سازي نشده بود؟

مشكل اصلي جودوي ايران را در چه مي دانيد؟

اميني در ايسنا

اميني: استفاده نكردن از افراد باتجربه و باسابقه كه سالها براي جودوي ايران زحمت كشيدند مشكل اصلي است. گروه فعلي فدراسيون چه بخواهند و چه نخواهند برخي افراد 22 – 23 سال در اين جودو بودند و كار كردند و تجربه زيادي كسب كردند. همين افراد شرايط جودوي ايران را تغيير دادند و حتما بايد از آن‌ها استفاده شود.

در ادامه اين نشست رضا رودكي كاپيتان تيم ملي كه حدود يكسال و نيم است به دليل مصدوميت از جودو دور است در مقايسه شرايط فعلي و قبلي جودوي ايران گفت: من به عنوان ورزشكار همه اين سالها و مديريتهاي گذشته فدراسيون از زمان درخشان تا رستگار را تجربه كرده ام. در گذشته بيشترين مشكلي كه فدراسيونها با آن درگير بودند بحث‌هاي مالي بود و مشكلات فني و مديريتي نبود. بعد از رفتن درخشان از رياست فدراسيون، جودو وارد حاشيه شد. برخي از آقايان از آن زمان بود كه سركشي‌هاي خود را آغاز كردند. متاسفانه اين افراد هم اكنون هم در جودو حضور دارند. بزرگ‌ترين دليلي كه جودوي ايران به اين شرايط افتاده است اين است كه اهالي جودو همدل نبوده و نيستند. بعد از رفتن درخشان همين افراد تسويه حساب‌هاي شخصي خود را شروع كردند. متاسفانه در اين چند سال و درهر دوره تغييرشكاف بين اهالي جودو بيشتر شده كه مهم‌ترين دليلش هم اين است كه كسي دلش به حال جودو نمي‌سوزد. هم اكنون كسي در فدراسيون است كه كسي كه سابقه هيچ مديريتي ندارد ولي چندين پست حساس و مهم را دارد.

ديگر مشكلات فعلي جودوي ايران را در چه مي دانيد؟

رودكي: بيرون ماندن افراد باسابقه، عوام‌فريبي،استفاده نكردن از همه توانمندي جودو،توجه نكردن به پست هاي بين المللي و تلاش نكردن در سطح بين المللي، محدود شدن همه پست ها در فدراسيون به يك نفر و مهمتر از همه پاسخگو نبودن برخي از اين دلايل ضعف است. مثلا در همين مسابقه‌هاي چين بعد از نتايج ضعيفي كه به دست آمد سرمربيان تيم‌ها بركنار شدند اما شخص مدير تيم‌هاي ملي كه چندين پست هم دارد و در تمام اعزام‌هاي برون مرزي هم بوده به كارش ادامه مي‌دهد. سوال مهم و اساسي من اين است سرمربي تيم ملي بزرگسالان در اين دو سال چه كسي بوده است؟

چرا تيم ملي بزرگسالان در اين دو سال سرمربي نداشته است؟ آيا مربي خوبي در ايران نداريم كه سرمربيگري تيم ملي را برعهده بگيرد؟

اميني: ما بايد يك سرمربي داشته باشيم تا پاسخگوي نتايج باشد. در ايران مربيان خوبي داريم كه توانايي فني خوبي براي هدايت تيم ملي دارند اما گويا كادر مديريتي فدراسيون علاقه اي به داشتن سرمربي تيم ملي ندارد. قطعا مربيان توانمند و قوي را در اختيار داريم مگر مي‌شود كسي را نداشته باشيم.

مشكل ملي پوشان ايران را در چه مي دانيد؟

اميني: دوماه از رفتن ما از فدراسيون گذشته بود كه تيم بزرگسالان در مسابقه‌هاي آسيايي ازبكستان 5 مدال گرفت. يادم مي‌آيد كه آن زمان مسولان فدراسيون گفتند جودو شكوفا شد. بعد از اين حرف‌ها در دل خودم گفتم وقتي در دو ماه جودو اين موفقيت را كسب كرده ، حتما يك سال ديگر هم قهرمان جهان را كسب مي كند و بعدش هم مدال المپيك مي آورد. اما يادشان رفته بود كه بعد از پروسه‌اي كه در مورد تغيير قوانين بود ملي‌پوشان ما در آن رقابت‌ها گل كردند اين‌ها ثمره آن كارهاي قبلي بود. داشتن يك طراح تمرين خوب در تيم هاي ملي چيزي است كه در جودو كمبود داريم. يك طراح تمرين مي داند كه يك تيم براي رسيدن به يك مسابقه بايد در چه روزي در چه مرحله اي زا تمرين و برنامه ريزي انجام شده باشد.يك طراح تمرين تمام لحظات تمرين و شرايط ورزشكارانش را مي داند. هيچ كس به اندازه هاشمي طبا بر گردن ورزش ايران حق ندارد. او آنقدر پيگير بود كه ما را مجبور كرد طراحي تمرين كنيم. در ورزش كشور طراحي تمرين به اين شكل وجود ندارد.

عملكرد تيم بزرگسالان را چطور ارزيابي مي كنيد؟

رودكي: هم اكنون تيم بزرگسالان شرايط خوبي ندارد ما اكنون به سختي مي توانيم بگوييم كه يك تيم بزرگسالان را كامل را در اختيار داريم. جودوي ما در بدترين حالت در زمان جيرو يك تيم كامل داشت. وقتي اعزام‌هاي اين دو سال اخير تيم بزرگسالان را نگاه كنيد مي بينيد كه در آنها نهايتا با دو، سه يا چهار نفر انجام شده است. اين چطور برنامه ريزي از سوي فدراسيون است كه ما حتي يك تيم كامل را هم نداريم. همه ملي پوشان فعلي تيم ملي كساني هستند كه چندين سال قبل روي آن‌ها سرمايه‌گذاري شده بود.

در مورد اينكه مي گوييد در جودو همه پست ها به يك نفر ختم مي شود بيشتر توضيح دهيد؟

رودكي: در فدراسيون همه پست‌ها تقسيم شده است و قحط‌ الرجال است و همه كارها زير نظر يك نفر است. آدم‌هايي كه درقالب فدراسيون‌هاي موفق قبلي جودو در سال‌هاي قبلي كار مي كردند، كنار گذاشته شدند. ميراسماعيلي كجا سابقه مديريت داشته كه اين همه به او اختيار تام مي‌دهند؟

دو سال قبل وقتي اميني كنار رفت و رستگار سرپرست فدراسيون شد عده اي از اهالي جودو اين جابه‌جايي مثبت دانستند و حالا چه شده كه همان اهالي از اين شرايط انتقاد مي كنند؟

رودكي: من هيچ وقت نگفتم كه اين تغييرات مثبت بود. در جلسه‌اي كه با مسولان ورزش داشتيم رستگار را به من پيشنهاد دادند و در مورد حضورش در جودو نظرم را پرسيدند. همانجا گفتم كه او 7 سال را در اوج سختي‌هاي جودو در ايران حضور نداشت و دراروپا تحصيل مي كرد. همان زمان گفتم اين كار را نكنيد. گفتم كسي را براي جودو بياوريد كه از اين خانواده بزرگ استفاده نكند. به آقاي عباسي گفتم كسي را بياوريد كه جودو را جمع و جور كند.

رودكي در ايسنا

اختلافات زياد در خانواده جودو در چه مي‌دانيد؟

اميني: اختلاف نظر همه جا وجود دارد اما من ميزان زيادي از اين اختلافات را مربوط به استفاده نكردن مسولان فدراسيون از تمامي داشته هاي اين رشته مي دانم. قهرمانان و افراد زيادي داريم كه سال‌هاي زيادي براي آن‌ها سرمايه‌گذاري شده و با تجربه هستند اما اكنون خارج از جودو هستند. رستگار بايد به نوعي اين افراد را دوباره به جودو بياورد. كار سخت و پيچيده‌ اما شدني است. امثال زارعيان، دلير، حاج يوسف زاده كه سالها براي جودو زحمت كشيدند اكنون كجا هستند. رستگار بايد آن‌ها را جمع كند از آن‌ها بخواهد به جودو كمك كنند. ما 9 ماه ديگر بازي‌هاي آسيايي را داريم كه اين روند روند خوبي نيست.رستگار بايد مسئوليت را قبول كند و تصميم را به ديگري واگذار نكند.

اين اختلافات در جودو از چه زماني شروع شد؟

اميني: اين اختلافات زماني شروع شد كه چندين سال قبل يك ورزشكار به گوش مربي خود سيلي زد. از آنجا بود كه جودوي ايران شروع كرد به پوچ شدن.

رودكي: آن ورزشكار ميراسماعيلي بود كه به گوش ساريخاني كه مربي تيم ملي بود، كوبيد. معتقدم آدم‌ها بايد جوابگوي كارهاي اشتباه‌شان باشند و جواب همان كار است كه اكنون بادي جواب بدهد.

يك ديدگاه مديريتي وجود دارد و آن اين سات كه براي ساخت يك ساختمان بهتر بايد آن ساختمان قديمي را از پايه خراب كرد و ساختمان جديد را با برنامه ريزي خوب روي آن بنا كرد. نظر شما در مورد اين ديدگاه و اينكه آيا بهتر نيست براي جودوي ايران چنين كاري انجام داد؟ آيا بهتر نيست ديگر به اين نسل كاري نداشته باشيم. به عبارت ديگر تمركز فدراسيون تنها روي نوجوانان و جوانان باشد تا نسل جديدي را از صفر پرورش دهد؟

اميني: من هم اين نظريه را قبول دارم و ما دو سال پيش به اين نتيجه رسيديم و يك راه حل خوب بود و هست. ما اين كار را دو سال قبل انجام داديم كه يك نفر را گذاشتيم سرمربي بزرگسالان كه همان طور كارشان را ادامه دهند و يك يا دو مدال خودشان را بياورند. از آن طرف هم حاج يوسف زاده را كه تجارب خوبي داشت بر روي تيم جوانان گذاشتيم تا كار كند و كار خوب پيش مي‌رفت. غير از اين كار و روش كاري نمي شود براي جودو انجام داد.اين تنها راه موفقيت جودو و برون رفت از اين شرايط است. با اين شرايط بايد براي جوانان و نوجوانان يك مربي خوب بگذاريم تا همه شرايط جودو و حتي معاشرت و زندگي فردي و اجتماعي‌شان را به جوانان آموزش دهد. در اين بخش حتي روي شخصيت‌ آن‌ها بايد كار شود و شخصيت المپيكي پيدا كنند. اگر مدال المپيكي مي‌خواهيم بايد ورزشكار ما شخصيت المپيكي پيدا كند و رفتار المپيكي داشته باشد.

نظرتان در مورد جذب مربي خارجي براي جودو چيست؟

اميني: آوردن مربي خارجي در اين برهه براي تيم بزرگسالان و براي بازي‌هاي آسيايي مناسب نيست اگر هم قرار است مربي خارجي بياورند بايد يك مربي خوب خارجي براي رده‌هاي نوجوانان و جوانان باشد.

عملكرد فدراسيون جودو در اين دو سال را چطور ارزيابي مي كنيد؟يك نمونه كار مثبت اين فدراسيون را در چه مي دانيد؟

اميني: (سكوت بعد از چند لحظه فكر كردن)

رودكي: مسئولان فدراسيون در اين 2 سالي كه بودند هيچ كار شاخصي نكرده‌اند كه بخواهم نام ببرم. تنها كار آنها يك مدال برنز نوجوانان جهان بود كه دليلش اين بود كه اين رقابتها در سال‌هاي قبل برگزار نمي‌شد و اگر برگزار مي‌شد مطمئن باشيد مسئولان قبلي فدراسيون مدال‌هاي آن‌ را مي‌گرفتند و نوبت به اين فدراسيون نمي رسيد.

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن