تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802348897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيش بيني وضعيت آلودگي هوا در يك هفته پيش رو


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: پيش بيني وضعيت آلودگي هوا در يك هفته پيش رو
پايداري هوا بر خلاف تلقي عامه مردم از پايداري به معناي ماندگاري و دوام نيست، بلكه به جوي پايدار گفته مي شود كه در آن، شرايط براي حركت هوا فراهم نيست و شرايط سكون و آرامش در هوا در منطقه وسيعي اتفاق مي افتد. بنابراين در شرايط وارونگي، هواي گرم در لايه هاي بالاتر و هواي سرد در لايه هاي پايين تر قرار مي گيرد و چون هواي سرد سنگين تر است، به صورت آرام و ساكن در جاي خود باقي مي ماند.
مواجهه تازه با پديده وارونگي هوا به تعريف كسي كه در تهران زندگي مي كند، وارونگي هوا پديدهاي طبيعي است و آلودگي هايي را كه به دست خودمان به وجود آمده به زمين نزديك مي كند و به ريه ها مي ريزد.

روزنامه ايران نوشت: زمستان هم آمد. سوز سرما در روزهاي پاياني پاييز نويد آمدنش را مي داد. حالا فصل برف از راه رسيده؛ فصل خيابان هاي سپيد و يخ و بافتني هاي رنگارنگ.

از همان نقاشي هاي كودكانه ما تا الان، برف نشان زمستان بوده و هست. برف يعني سپيدي، پاكي، روشني و زمستان يعني فصل سراسر پاكي. اما اگر امروز دوباره جعبه مداد رنگي را جلوي ما بگذارند تا زمستان بكشيم، پس از كشيدن آدم برفي و قله اي كه روي آن برف نشسته، شايد مداد سياه را برداريم و براي اين نقاشي، آسماني تيره بكشيم. كشيدن گرد و غبار كار آساني نيست اما مداد سياه هم خوب مي تواند نشان دهد كه خبري از آسمان آبي نيست.

چند سالي است وقتي هوا زمستاني مي شود تهراني ها قبل از اينكه خبر باريدن برف را بشنوند، خبر آلودگي هوا و تعطيلي مدارس و اداره ها به گوششان مي رسد.

حتماً از وارونگي هوا زياد شنيده ايد. تعريف علمي آن مي گويد: وارونگي هوا يا وارونگي گرمايي به پديده اي گفته مي شود كه در آن برخلاف حالت طبيعي، با افزايش ارتفاع، دما هم زياد مي شود و در اين شرايط درجه حرارت پايين جو كمتر از طبقه فوقاني است. در شهرهاي بزرگ وارونگي هوا معمولاً باعث آلودگي هوا مي شود.

اما به تعريف كسي كه در تهران زندگي مي كند، وارونگي هوا پديدهاي طبيعي است و آلودگي هايي را كه به دست خودمان به وجود آمده به زمين نزديك مي كند و به ريه ها مي ريزد. برخي معتقدند وارونگي هوا فقط يك پديده طبيعي است و اينكه چه اتفاقي در آسمان مي افتد ارتباطي با آلودگي روي زمين ندارد و بايد فكري به حال اگزوزها و دودكش ها كرد و اجازه نفس كشيدن دوباره به تهران داد. با اين حال كارشناسان معتقدند با استفاده به موقع از اطلاعات پيشبيني هواشناسي ميتوان آلودگي هاي ناشي از وارونگي را مديريت كرد و حتي اين پديده طبيعي را هم كنترل كرد.

تغيير در روند عمومي رفتار جو زمين

محمدطالب حيدري كارشناس پيش بيني هواشناسي در اين باره مي گويد: با وجود اطلاعات پيش بيني هواشناسي نبايد با آلودگي ناشي از وارونگي در شهرهاي بزرگ كشور غافلگير شد. توضيح اين امر ساده است. پديده وارونگي در ماه هاي سرد و خنك سال تشديدكننده مهم آلودگي هوا است. اين پديده طبيعي پنجره هاي تنفس و تهويه عادي طبيعت را مي بندد و شرايط جوي ساكن و آرام براي يك يا چند روز در شهرها حاكم مي شود و ممكن است از 10 تا 15 روز هم بيشتر شود. هيچ قاعده و قانوني دوام وارونگي را تعيين نمي كند.

وي مي افزايد: از واژه وارونگي مي توان استنباط كرد كه بايد يك امر طبيعي وارونه شده باشد و اين امر همان چينش دماي هوا با ارتفاع است. در شرايط طبيعي در هر كجاي زمين كه باشيم با افزايش ارتفاع، هوا سردتر مي شود؛ به طور مثال اگر از كوهي بالا برويم اين سرد شدن تدريجي هوا را احساس مي كنيم. اما در شرايطي كه پديده وارونگي اتفاق مي افتد دماي هوا با زياد شدن ارتفاع به جاي سردتر شدن گرمتر شده يا ثابت مي ماند كه اين حالت را وارونگي مي نامند.

به گفته حيدري وارونگي هوا، عكس روند عمومي رفتار جو زمين است. وارونگي حاصل يك عامل كلان و ديناميكي در جو زمين و اصطلاحاً رفتار هواي پايدار است.

وي توضيح مي دهد: پايداري هوا بر خلاف تلقي عامه مردم از پايداري به معناي ماندگاري و دوام نيست، بلكه به جوي پايدار گفته مي شود كه در آن، شرايط براي حركت هوا فراهم نيست و شرايط سكون و آرامش در هوا در منطقه وسيعي اتفاق مي افتد. بنابراين در شرايط وارونگي، هواي گرم در لايه هاي بالاتر و هواي سرد در لايه هاي پايين تر قرار مي گيرد و چون هواي سرد سنگين تر است، به صورت آرام و ساكن در جاي خود باقي مي ماند.

براي تشخيص اين حالت كافي است به خروجي دودكش هاي بلند توجه كنيم. اگر دود خروجي دودكش كارخانه ها يا كارگاه ها پس از اندكي ارتفاع به موازات زمين در هوا پخش شوند نشانه شكل گيري پديده وارونگي است؛ چون دود پس از خروج از دودكش ابتدا سرد شده و پس از همدما شدن با محيط، در برخورد با لايه گرمتر فوقاني خود متوقف مي شود. اما اگر دود به حركت صعودي خود ادامه دهد هوا ناپايدار بوده و چينش دماي هوا هم داراي روال معمول خود است و وارونه نيست. بنابراين در شرايط وارونگي، جو زمين به طور مجازي داراي سرپوشي از هواي گرم مي شود كه در مقايسه با هواي لايه هاي زيرين، سبكتر است؛ پس به هوا در لايه هاي سرد پايينتر امكان عبور و صعود به لايه هاي گرم بالاتر را نمي دهد و در اين شرايط آلودگي ها مرتباً روي هم در هواي ساكن زير لايه وارونگي انباشته مي شود.

وارونگي هوا قابل پيش بيني است

حيدري اظهار مي كند: وارونگي را از روي اطلاعات ايستگاه هاي راديو سوند از جمله ايستگاه هواشناسي مهرآباد به خوبي مي توان مشاهده كرد. راديو سوند از ابزارهاي مهم اندازه گيري دما، رطوبت، فشار، سمت و سرعت باد در جو بالا است. اين ابزار اندازه گيري توسط بالون هاي هواشناسي به اعماق جو فرستاده مي شود و وظيفه ديده باني از سطوح فوقاني جو را به عهده دارد.

براي توضيح بيشتر مي توان از يك نمونه عيني استفاده كرد. طبق اطلاعات دريافت شده از راديو سوند مهر آباد، صبحگاه 25 آذر ماه گذشته، تغييرات عوامل جوي با ارتفاع مانند نمودار زير بوده است:
اين نمودار داراي دو لايه وارونگي است. لايه نخست از ارتفاع يكهزار و 191 متري با دماي منفي 9/0 سلسيوس تا ارتفاع يكهزار و 290 متري با دماي مثبت 6/0 سلسيوس با يك و نيم درجه افزايش دما در 100 متر عمق هوا را ترسيم كرده كه گرم شدن هوا را نشان مي دهد.

وي مي افزايد: لايه دوم هم از ارتفاع 2 هزار و 710 متري با دماي منفي 9/5 سلسيوس تا ارتفاع 3 هزار و 144 متري با دماي منفي 1/4 درجه با يك و هشت دهم درجه افزايش دما در لايه اي به عمق 725 متر را ترسيم كرده كه اين لايه وارونگي هم نشان دهنده گرم شدن هوا با افزايش ارتفاع است؛ در حالي كه با افزايش ارتفاع انتظار داريم هوا سردتر شود.

بنابراين چون مي توان پايداري هوا را از چند روز قبل به خوبي پيش بيني كرد، وارونگي و به تبع آن بحران آلودگي هم قابل پيش بيني و مديريت به بهترين شكل است. به عنوان مثال از تاريخ 25 آذر ماه مي توان پايداري و ناپايداري روي مركز كشور و از جمله شهر تهران را از روي نقشه هاي جوي به اين ترتيب برآورد كرد:

دوشنبه 25 آذر پايداري با وارونگي خفيف
سه شنبه 26 آذر پايداري با وارونگي
چهارشنبه 27 آذر پايداري با وارونگي با وزش باد ملايم و اندك
پنجشنبه 28 آذر بدون پايداري و ناپايداري مؤثر با وزش باد ملايم و اندك
جمعه 29 آذر بدون پايداري و ناپايداري مؤثر با وزش باد ملايم و اندك
شنبه 30 آذر پايداري با وارونگي خفيف با وزش باد ملايم و اندك
يكشنبه 1 دي بدون پايداري و ناپايداري مؤثر با وزش باد ملايم و اندك
دوشنبه 2 دي پايداري با وارونگي با وزش باد ملايم و اندك
سه شنبه 3 دي پايداري با وارونگي با وزش باد ملايم و اندك
چهارشنبه 4 دي پايداري با وارونگي با وزش باد ملايم و اندك
پنجشنبه 5 دي ناپايداري خفيف با وزش باد ملايم و اندك
جمعه 6 دي پايداري با وارونگي با وزش باد ملايم و اندك
شنبه 7 دي بدون پايداري و ناپايداري مؤثر
يكشنبه 8 دي پايداري خفيف
دوشنبه 9 دي پايداري با وارونگي
سه شنبه 10 دي پايداري با وارونگي
چهارشنبه 11 دي پايداري با وارونگي

به گفته اين كارشناس، نقشه هاي تعيين كننده پايداري و ناپايداري هر 12ساعت يكبار به روز مي شود و همواره مي توان 15 روز را در چشمان داز برآورد كرد. طبيعتاً زمان هاي نزديك از دقت زياد و زمان هاي دورتر از دقت كمتري برخوردارند اما در ارتباطي مداوم ميتوان مرتباً داده ها و اطلاع رساني را تكميل كرد. پايداري اگر از دو روز بيشتر در تهران دوام آورد نيازمند تصميمات ويژه پايشي است.

حيدري معتقد است توجه به پديده وارونگي هوا و كنترل آلودگي ناشي از آن در مديريت كلانشهرها را نبايد دست كم گرفت.

به عقيده وي گسست كاري بين مديريت هاي مختلف موجب شده تا موضوع آلودگي هوا در ميدان بازي مسئوليت ها سرگردان شود و عملاً تيم يكپارچه و با برنامه اي براي مقابله با اين مشكل به وجود نيايد.

حيدري ميگويد: در دوراني قرار داريم كه اگر از اطلاعات و فناوري هاي جديد به خوبي براي مبارزه با آلودگي هوا استفاده نكنيم، غلبه بر بحران هاي ناشي از آن، پس از ايجاد تراكم آلودگي بسيار سخت و پربها خواهد شد.

مجبور به راه حل هاي مقطعي هستيم

تردد خودروها عامل مهمي در ايجاد آلودگي هواي تهران است اما عوامل ديگري چون فعاليت صنايع، زباله سوزي و ريخته گري در حاشيه اين شهر هم موجب مي شود تا مشكل دوچندان شود. فصل سرما كه مي رسد آلودگي ناشي از گرم كردن منازل هم به آلودگي ها اضافه مي شود.

حسين گلپايگاني، فعال محيط زيست مي گويد: اين آلودگي ها هميشه در هواي تهران وجود دارد اما وقتي هوا سرد مي شود آلودگي ها در سطح زمين مي مانند و راه فراري ندارند. هوا امكان جابه جايي ندارد و كوچكترين افزايش آلايندگي موجب مي شود تا وضعيت هوا بحراني شود. در حالي كه در فصل هاي بهار و تابستان هم همين ميزان آلودگي در تهران داريم اما بر اثر گرماي هوا به بالاتر از سطح زمين منتقل مي شوند. آلودگي ها به شكل بالقوه در هوا وجود دارد اما سرماي هوا در فصل زمستان و افزايش آلاينده ها موجب مي شود كه مشكل آلودگي هوا بالفعل شود.

وي با بيان اينكه مسئولان معمولاً در اين مواقع تردد خودروها در شهر را محدود مي كنند، مي افزايد: درست است كه اين راه حل مقطعي است و به نوعي، مسكن محسوب مي شود اما در شرايط كنوني تهران چاره اي جز اين نيست.

به گفته گلپايگاني زمستان آغاز وقوع پديده آلودگي هوا و مواجه شدن با روزهاي آلوده است كه حل اين مشكل نيازمند برنامه ريزي بلند مدت است. اگر موارد آلاينده هواي تهران كنترل شود و آلودگي كاهش يابد، مواجه شدن با موارد طبيعي مانند پديده وارونگي هوا هم آسانتر خواهد شد.
نظر شما:
------------

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن