واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بنيامين بهادري تازهترين قرباني ساكت!
همان گونه كه نوع برخورد مردم با چنين رفتارهايي، باعث شده برخي از آنها در سطح جامعه به كمترين ميزان ممكن برسد و چنان زشت نمايد كه حتي طبقه پايين دست فرهنگي نيز سراغش نرود يا بسيار محدود باشند، در اين زمينه نيز ميتوان چنين مواجهههايي با اين دست اشخاص داشت كه ضمن رعايت حريم خصوصي قشرهاي گوناگون، مسئوليت اجتماعي را درك كنند
ختم همسر بنيامين بهادري (نسيم حشمتي) كه هفته گذشته در سانحه رانندگي در گذشته بود، در حالي با حضور مردم، اهالي سينما و موسيقي در تهران برگزار شد كه همچون گذشته صحنههاي نه چندان مناسبي در اين مراسم ثبت شد؛ صحنههايي كه نشان ميداد بخشي از مردمان ما هنوز بديهيات فرهنگي را نيز درك و رعايت نميكنند.
به گزارش «تابناك»، حريم خصوصي و فرهنگِ درك و حفظ حدودِ اين حريم، همچنان يكي از مهمترين دغدغههايي است كه گاه و بيگاه به مسئله روز افكارعمومي مبدل ميشود و آنچه اين مسئله را پررنگ ميسازد، اتفاقاتي است كه در طول زمان رخ ميدهد؛ اتفاقاتي شبيه به آنچه در مراسم تشييع جنازه پروفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ايران رخ داد و برخي عكاسان حرفهاي تا عكاسي از چهره مرحوم حين سنگ لحد گذاشتن پيش رفتند و «تابناك» همان زمان نقدي در اين باره نوشت.
با اين حال چنين اتفاقي نه تازگي دارد و نه قرار است متوقف شود. پيش از اين به مراسم تشييع جنازه هر هنر يا چهرهاي كه مي رفتيد و از اين پس نيز به هريك از مراسمهاي اينچنيني كه برويد، با صحنه مشابهي مواجه ميشويد. اين موضوع البته تا حدودي به حريم خصوصي باز مي گردد و تماماً متوجه اين حوزه نيست، در واقع تنها بخشي از ماجرا اين است كه هنوز برخي عكاسان نيمه حرفهاي و آماتور در نيافته اند كاركرد لنز «تله» چيست و نبايد لنزشان را به صورت عزادار در سردر خانه اش بچسبانند.
بخش ديگر ماجرا به گروهي از مردم بازمي گردد كه هنوز درك مشخصي از موقعيت شهروندان داراي تشاهر ندارند و به همين دليل امنيت و آسايش فردي براي يك چهره فرهنگي، سياسي، اجتماعي و... باقي نمي گذارند. اين گروه اساساً برايشان اهميتي ندارد كه در چه موقعيتي قرار دارند، بلكه آنچه برايشان حائز اهميت است، عكس و امضاء و در مطلوب ترين حالت تلفن گرفتن از چهره ها است! اين اتفاق ميتواند در مراسم يك ورزشكار عروسي علي دايي رخ دهد يا در تشييع جنازه يك هنرمند همچون همايون خرم، تكرار شود.
مردمي كه تصور ميكنند حق دارند تلفنهايشان را در مراسم ختم اين سو و آن سو ببرند و بدون توجه به شان مراسم، از هر شخصي در هر موقعيتي خواستند عكس بگيرند، چهره ها را در آغوش بگيرند و تصاوير دو نفره ثبت كنند و با ذوق زدگي و خنده هاي بلند، يك هنرمند يا بازيگر يا ورزشكار عزادار را بيش از پيش متاثر سازند، شايد در ديگر كشورها طبيعي باشند اما در ايران توهين به مجلس و ميت تلقي ميشوند و متاسفانه فرهنگ سازي در اين زمينه نيز بي حاصل بوده است.
نگاههاي ناهي چنين رفتارهايي در عزاداري درگذشت همسر بنيامين بهادري خواننده جوان كشورمان نيز قابل مشاهده بود. نگاههايي كه به مردم حاضر هشدار ميداد، عزاداري خصوصي به مثابه پارتي عمومي نيست و بايد جايگاهي كه هستند را بشناسند و حداقل حرمتها را رعايت كنند. اين خواننده البته به عنوان آخرين قرباني ساكت چنين رفتارهاي عمومي در اين زمينه كاري نميتوانست انجام دهد، جز آنكه از ورود عكاسان و موبايل به دستان به مجلس نيمه خصوصي ختم همسرش جلوگيري كند اما جامعه تكليف ديگري دارد.
بايد پذيرفت اين جماعت موبايل به دست، همان گروهي هستند كه هنگامه وقوع يك تصادف رانندگي، در عوض كمك به آسيب ديدگان، تنها در مقام ناظر حاضر شده و اقدام به فيلمبرداري ميكنند و يا در هنگام اعدام كه انجام آن در ملاء عام با هدف عبرت بخشي است، تخمه ميشكنند و از اين صحنه ها فيلمبرداري ميكنند و در واقع اساساً موقعيت برايشان چندان تفاوتي نمي كند و تنها به آنچه مي انديشند، ثبت موبايلي و شخصي تصاوير و فيلمهايي از يك واقعه است، ولو آنكه با روح حاكم بر فضاي مذكور در تعارض كامل باشد.
همانگونه كه نوع برخورد مردم با چنين رفتارهايي باعث شده، برخي از آنها در سطح جامعه به حداقل ممكن كاهش يابد و چنان قبح بيابد كه حتي طبقه پايين دست فرهنگي نيز سراغش نرود و يا بسيار محدود شاهدشان باشيم، در اين زمينه نيز ميتوان چنين مواجهه هايي با اين دست اشخاص داشت كه ضمن رعايت حريم خصوصي اقشار مختلف، مسئوليت اجتماعي را درك كنند؛ مسئلهاي كه هنوز در كشورمان مفهوم خود را نيافته و نياز به فرهنگ سازي از بدو كودكي دارد و شايد اگر امروز با شيوهاي صحيح شروع كرد، 20 سال بعد بتوان نتايج مثبتش را درك كرد.
چهارشنبه 4 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]