تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805548447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زهره؛ رودخانه‌اي در امتداد نابودي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: زهره؛ رودخانه‌اي در امتداد نابودي
در چند سال گذشته خشكسالي‌هاي پي‌درپي و احداث سد و حفر كانال‌هاي آب در بالادست رودخانه زهره هنديجان، آن را دچار بحران كم آبي كرده است و باعث شده زهره نيمي از صلابت خود را از دست دهد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ در چند سال گذشته خشكسالي‌هاي پي‌درپي و احداث سد و حفر كانال‌هاي آب در بالادست رودخانه زهره هنديجان، آن را دچار بحران كم آبي كرده است و باعث شده زهره نيمي از صلابت خود را از دست دهد.

همچنين اين رودخانه با ورود فاضلاب شهر بر پيكر نيمه جان خود احساس سنگيني و تنفر مي‌كند زيرا تماشاگر است كه مردم براي آب شرب و مصرفي نيز بايد از همين رودخانه استفاده كنند.

رودخانه زهره شهرستان هنديجان يكي از رودخانه‌هاي آب شيرين و پرآب در طول سال استان خوزستان است. اين رودخانه از كوه‌هاي استان چهارمحال و بختياري سرچشمه مي‌گيرد و بعد از طي مسافت‌هاي طولاني و مارپيچ به هنديجان مي‌رسد و در اين شهرستان به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم شده و در پايان به خليج هميشه فارس مي‌ريزد.

رودخانه زهره آب كشاورزي و بيش از نيمي از آب شرب مردم هنديجان را تامين مي‌كند و در فصل بارندگي طغيان‌هاي بسيار شديدي نيز دارد؛ اين رودخانه زيبايي‌هاي بسياري براي گردشگران نيز ايجاد كرده و توقف لنج‌هاي صيادي و تجاري در ايستگاه خاموشي بر زيبايي آن افزوده است.

نيمه‌جان بودن رودخانه زهره و روند نابودي آن را از زبان مردم، كشاورزان و برخي از مسئولان مي‌شنويم.

*رودخانه زهره هنديجان ساكن و آرام است

يكي از شهروندان هنديجاني در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اين شهرستان اظهار كرد: رودخانه هنديجان كه زماني بسيار پرآب بود و تا اطراف هم پراكنده مي‌شد متاسفانه امروز آرام است و هيچ سكوني ندارد.

رضا گفت: امروز شاهد هستيم كه لنج‌هاي خرابه در اواسط اين رودخانه زيبا رها شده‌اند و تخريب و تعمير مي‌شوند و يا علف‌هاي هرز در آن روييده است و كم كم حكم نابودي اين رودخانه را صادر خواهند كرد.

وي اضافه كرد: اين وضعيت، حتي چهره شهر هنديجان را نيز بسيار زشت و ناگوارتر ساخته است و به جرات مي‌توان گفت مسئولان به نظاره نشسته‌اند و هيچ اقدام موثري براي رسيدگي به وضعيت نابه سامان آن نمي‌كنند.

*اين رودخانه بايد لايروبي شود

يكي از كشاورزان هنديجاني نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اين شهرستان اظهار كرد: در فصل كشاورزي، كشاورزان براي آبياري و تامين مايحتاج نياز دارند آب رودخانه زهره را بر سر مزارع خود برسانند اما وضعيت بلاتكليف و سكون رودخانه زهره چنانچه كه مشاهده مي‌كنيد نابه‌سامان‌تر از آن است كه بتوان مورد استفاده‌ قرار داد.

وي اضافه كرد: مسئولان بايد فكر و چاره‌اي براي اين موضوع كنند زيرا تمام حيات شهرستان هنديجان به اين رودخانه بستگي دارد كه كشاورزي نيز به دنبال آن ركود و يا تقويت پيدا مي‌كند.

اين كشاورز هنديجاني با ارائه راهكار در اين خصوص بيان كرد: مسئولان بايد يا دريچه‌هاي سد را بيشتر باز كنند و يا به فكر جدي براي لايروبي و جمع آوري زباله‌ها و نخاله‌هاي اطراف اين رودخانه زيبا و منحصربه فرد انجام باشند تا بتوان هرچه سريع‌تر شاهد جريان حيات و زندگي در آن بود.

وي ادامه داد: به جاي اينكه فاضلاب شهر را در آن بريزند بايد به فكر احداث تصفيه خانه فاضلاب شهري باشند تا از معضلات زيست محيطي نيز جلوگيري شود.

اين كشاورز همچنين عنوان كرد: هنديجان با درآمدزايي بخش كشاورزي و دامپروري زنده است و اگر نتوان اين رودخانه را از مرگ حتمي و پيش رو نجات داد ديگر هنديجاني در كار نخواهد بود كه بتوان روي ظرفيت‌هاي آبي، شيلات و كشاورزي آن حساب كرد.

*حيوانات هم از آب اين رودخانه فراري هستند

در اين زمينه فرماندار هنديجان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اين شهرستان اظهار كرد: حيوانات هم از نوشيدن آب رودخانه زهره فراري هستند چه برسد به انسان.

بهروز فرج‌اللهي عنوان كرد: در اين خصوص مسئولان استاني و ملي بايد به فكر هنديجاني‌ها باشند و فريادهاي مردم و مسئولان اين شهرستان را بشنوند زيرا شهروندان براي آب شرب هنوز هزينه‌هاي گزاف آب را تقبل مي‌كنند.

وي در ادامه با انتقاد از عملكرد سازمان آب و برق خوزستان در توزيع مناسب و مطلوب آب سدهاي كوثر و آسك خاطرنشان كرد: آب شرب و كشاورزي در اين شهرستان در وضعيتي بسيار وخيم و بدي قرار دارند.

فرماندار هنديجان در ادامه تصريح كرد: در بالادست اين رودخانه كه سردشت و در مسير بهبهان قرار دارد به دليل توزيع آب مناسب از سدها، فراواني آب است اما در اين شهرستان كه پائين دست سد محسوب مي‌‌شود خشكسالي و كمبود آب حتي براي آبياري اراضي كشاورزي بيداد كند.

وي اضافه كرد: مردم اين شهرستان از وضعيت آب و نابه ساماني رودخانه زهره كه زماني يكي از دلايل اصلي جذب گردشگر به منطقه بود به تنگ آمده و خسته شده‌اند.

*رودخانه زهره قرباني سدهاي كوثر و آسك شده است

رئيس نظام صنفي كشاورزان هنديجاني نيز اظهار كرد: رودخانه زهره قرباني سدهاي بالادست خود شده است و مسئولان براي نجات آن دست به كار نمي‌شوند.

فتح‌الله الله ‌ياري با بيان اينكه رودخانه زهره كاملا خشك شده است و وضعيت امروز با گذشته آن اصلا قابل قياس نيست تصريح كرد: تنها دليل اين امر را مي ‌توان بي تدبيري سازمان آب و برق استان در توزيع نامناسب آب دانست كه در صورتيكه به آن رسيدگي نشود بخش كشاورزي هنديجان كه تنها درآمدزايي اكثر ساكنانش است متوقف مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه فقط شهرهاي همجوار هنديجان از سدهاي (كوثر و آسك) بسته شده بر رودخانه زهره بهره مي‌‌برند گفت: مسئولان قول‌هايي براي لايروبي اين رودخانه داده‌اند اما عملا اقدامي صورت نگرفته است.

برخي مصوبات چون شتر ديدي نديدي است و اين بار نيز رودخانه ديروز پرآب و امروز كم آب زهره اين مرز و بوم است كه بايد قرباني اين مصوبات شود.

مردم ايران در خاطر دارند كه رودخانه كارون چه بلايي بر سرش آمده و جلوي چشمان همه در حال جان دادن است و براي نجات آن كلي شك و تردد پيش‌روست و چه سخت است كه چون به ارزش اين منابع طبيعي آگاه نيستيم به راحتي آنها را ازدست مي‌دهيم./ش

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن