تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805068202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشكل اردوغان يا مشكل تركيه؟


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: مشكل اردوغان يا مشكل تركيه؟
ماجرايي كه نام «پول شوئي» در تركيه گرفته است و فساد مالي و بانكي سه فرزند از وزراء دولت اردوغان و چند مسئول و شخصيت‌هاي نزديك نخست‌وزير تركيه در‌ آن درگير شده‌اند، موجي از اعتراض مردمي را برپا كرده است. اگرچه آقاي اردوغان در سخنراني‌هاي خود اصل ماجراي فساد مالي را رد نمي‌‌كند، اما هجوم يكباره آن را برآمده از طراحي چند سفارتخانه در كشورش مي‌خواند و به‌طور مشخص آدرس سفير آمريكا در تركيه را مي‌دهد وي گفته است كه اگر ادامه اين جريان‌سازي به توطئه‌ گسترده عليه او تغيير شكل دهد، براي اخراج اين سفيران از تركيه اقدام خواهد كرد. فعلاً سفير آمريكا در تركيه با رد اين اتهام از سوي آقاي اردوغان، هرگونه دخالت خود را در اين ماجرا انكار كرده است.

تا اينجاي كار، سه وزير كابينه اردوغان استعفاء داده‌اند كه در بين آنها استعفاي وزير كشور شاخص شده است. اردوغان خود را مواجه با مرحله حساسي مي‌بيند كه همه مخالفان او در داخل و خارج كشور، برنامه‌ريزي براي بركناري او را هدف گرفته‌اند. در اين ميان نخست‌وزير تركيه همچنان به حمايت گسترده مردمي از دولت خود اميدوار است تا از بحراني كه سربرآورده و بيش از آنكه مشكل تركيه باشد، مشكل آقاي اردوغان شده است، با موفقيت بيرون بيايد.

البته حزب عدالت و توسعه در 10 سال گذشته موفقيت‌هاي بسيار داشته و همين امر (كارنامه مطلوب گذشته آقاي اردوغان)، سرمايه اصلي و عمده قدرت او گرديده است. از همين مسير بود كه اكثريت قاطع در انتخابات مجلس تركيه را به‌دست آورد. اما در 3 سال اخير شاهد حوادث متعددي در تركيه بوديم. دولت اين كشور كه در ابتدا به دنبال سياست تنش صفر با همسايگان بود، اكنون تنش‌هاي زيادي با همسايگان خود دارد. محصول حمايت از مخالفان بشار اسد و دنباله روي از سياست آمريكا در منطقه، مصيبت‌بار شده است. تركيه چنان خود را درگير ماجراي بحران سوريه كرد كه تا مرز جنگ پيش رفت و ناچار معبر تروريسم بين‌الملل گرديد.

اين سياست با اتحاد كردهاي سوريه و تركيه از يكسو و علويان سوريه و تركيه، مخالفت شديد عليه دولت حاكم را رقم زد. در همين فاصله بسياري از نويسندگان و روزنامه‌نگاران به زندان افتادند و اكنون دولت اردوغان داراي بدترين پرونده عليه آزادي بيان در منطقه است. تركيه بالاترين ميزان روزنامه‌نگاران زنداني در جهان را دارد. موج آوارگان سرازير شدة سوريه به تركيه كه اينك چند ميليون نفر شده‌اند، مشكلات امنيتي و سياسي را براي دولت اردوغان مضاعف كرده است.

اردوغان در داخل كشور با اغلب احزاب اختلاف پيدا كرد و اين اختلاف‌ها موجب شد تا «بولنت ارينچ» معاون نخست‌وزير، از او فاصله بگيرد و اكنون به يكي از مخالفان قدرتمند اردوغان تبديل شده است. شخصيت ديگر كه براي حزب عدالت و توسعه پدر معنوي خوانده مي‌شد، يعني آقاي «فتح‌الله گولن» نيز حمايت خود را از اردوغان برداشت و در حالي‌كه در آمريكا به سر مي‌برد، علم مخالفت شديد با نخست‌وزير تركيه را برافراشته است و او را ديكتاتور جديد مي‌نامد. اردوغان ارتش و دستگاه قضايي را نيز از خود ناراضي كرد، به‌طوري‌كه بخشي از مخالفت با او از اين دو نهاد در تركيه علني شده است.

كمتر از يكسال ديگر در تركيه سه انتخابات، مربوط به شهرداري‌ها، پارلمان و رياست جمهوري بايد انجام پذيرد. بستر اجتماعي در تركيه شكاف برداشته است و مشكلات اقتصادي، امنيتي و سياسي روز به روز افزونتر مي‌گردد. بخش وسيعي از مردم تركيه از شرايط نابسامان كنوني ناراضي‌اند. تمام احزاب لائيك و بخش‌هايي از احزاب مذهبي مي‌خواهند از فرصت به‌دست آمده بيشترين استفاده را ببرند و تا آنجا كه مي‌توانند قدرت مديريت اردوغان را مورد سؤال قرار دهند. هدف آنها شكستن قدرت حزب عدالت و توسعه و تضعيف رهبري آن است.

اردوغان در داخل حزب خود نيز با مخالفت‌هاي شديدي روبرو است. اما همچنان با قدرت در صحنه ظاهر مي‌شود و اميدوار به حمايت گسترده و فراگير مردم تركيه است. رقابت‌هاي سياسي به سمت و سوي خشونت اجتماعي، مي‌رود. فراگيري خشونت اجتماعي سكانداري آقاي اردوغان را بسيار مشكل مي‌سازد. واقعيت اين است كه در تركيه مشكل آقاي اردوغان و مشكل كشور هم‌پوشي پيدا كرده‌ و در نهايت رقباي او، پايان راه اردوغان را هدف‌گيري كرده‌اند.

ترميم كابينه، قدم اول نخست‌وزير تركيه است كه انجام آن را اعلام كرده است. قدم ديگر، نسبت دادن ماجراسازي‌ها در تركيه در حد توطئه به بيگانگان و چند سفارتخانه است؛ كه نخست‌وزير تركيه چندبار هشدار داده است كه آنها را از تركيه بيرون خواهد كرد. اقدام ديگر فراخوان مردمي است تا نمايشي از مقبوليت مردمي از دولت را ظاهر سازند. تركيه وارد بحران جديدي شده است كه در هفته‌هاي آينده جهت‌گيري آن آشكارتر خواهد شد. قدرت‌مانورهاي آقاي اردوغان هنوز مسدود نشده است و با داشتن اكثريت قاطع در مجلس تركيه و كارنامه مطلوب گذشته، امكان عبور از بحران جديد را دارد. مصالحه آقاي اردوغان با برخي از سياستمداران و احزاب داراي نفوذ اجتماعي، همچنين حضور حمايتي گسترده مردم، مي‌تواند مسير را براي او باز كند.



چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن