تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805067439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهمترين پايتخت هايي كه در دنيا جابجا شدند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترين پايتخت هايي كه در دنيا جابجا شدند
برنامه ريزي براي انتقال پايتخت به عوامل متعددي بستگي دارد بيشتر اوقات انتقال پايتخت در كشورهاي جهان و در طول تاريخ البته، با انگيزه هاي سياسي انجام شده است.


به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،به نقل ازخبرآنلاين، برنامه ريزي براي انتقال پايتخت به عوامل متعددي بستگي دارد بيشتر اوقات انتقال پايتخت در كشورهاي جهان و در طول تاريخ البته، با انگيزه هاي سياسي انجام شده است. در برخي از كشورها نيز انگيزه هاي اقتصادي غالب بوده است اما امروزه و در كشورهايي مثل كشور ما كه پايتخت با پديده بزرگ‌سري مواجه است و جمعيت و تراكم فعاليت ها موجب بروز معضلات شهري بسياري شده است عوامل مختلفي دست به دست هم داده تا مسئولان فكر انتقال باشند.

در همين زمينه و بعد از كش و قوس بسيار بالاخره نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه‌شنبه به كليات طرح ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري راي دادند. در اين طرح كه كليات آن با ۱۱۰ راي موافق، ۶۷ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماينده حاضر به تصويب رسيد، شورايي متشكل از رييس‌جمهور يا معاون اول و برخي وزرا پيش‌بيني شده كه اين شورا موظف است حداكثر ظرف دو سال مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي و اداري را انتخاب كند.

با تصويب كليات، اين طرح براي بررسي بيشتر به كميسيون شوراها ارجاع شد تا پس از بررسي مجدد اين كميسيون، جزئيات آن در صحن علني مجلس مطرح شود.

آيا كار ساده ايست؟
تهران پايتخت دويست ساله ايران در طول تاريخ پر فراز و نشيبش همواره نبض شرايط سياسي - اقتصادي - فرهنگي و اجتماعي را در بطن خود حفظ كرده است. تجمع صنايع تبديلي، مونتاژ و توليدي و همچنين مركزيت سياسي كه از دوران قاجار به ميراث پهلوي رسيد و بعد به سالهاي پس از انقلاب هم منتقل شد باعث شد كه جمعيت مولد از گوشه گوشه اين كشور در داخل پايتخت متمركز شده وبا فراز و نشيب پايتخت اخت شوند.

اين شهر رشد كالبدي بسياري را در دهه چهل، پنجاه و بعد از انقلاب به خود ديد و همگام با رشد نامتوازن اقتصادي آنهم رشد نامتوازني يافت وو شهري كه بارها با طرحهايي مثل خارج از محدوده و غيره محدود شده بود به نحوي بطئي غيرقانوني و بعد قانوني از چهار طرف گسترده شد.

حال اين شهر چنان از لحاظ روابط و مناسبات شهري و فراشهري در هم تنيده است كه انتقال پايتخت عمليست كه با امكانات و بودجه امروز كاملا غير قابل تصور است. آيا اين تمركز زدايي همه جانبه در دو سال مصرح در طرح ساماندهي و انتقال پايتخت قابل تصور است؟ شايد تجربه ديگر كشورها عليرغم تفاوت هاي ذاتي تا حدودي بتواند راهگشاي برنامه ريزان باشد.

در زير تعدادي از پايتخت هاي دنيا كه يا منتقل شده و يا توافقي و برنامه ريزي شده است مورد بررسي قرار مي گيرد.بسياري از اين انتقالها در شهرهايي اتفاق افتاده كه از لحاظ مسايل شهري اصلا قابل قياس با تهران نيستند. تهران پايتختي است كه نصف بيشتر طرح هاي عمراني و زير ساختي را در بيش از دو قرن از عمرش به خود اختصاص داده، از لحاظ ذهني انتقال بخش كوچكي از اين غول بزرگ‌سر به بخش ديگري كه از لحاظ زير ساخت اصلا قابل مقايسه با تهران نيست بسيار ثقيل به نظر مي سد.

با نگاهي به پايتخت هاي منتقل شده در سطح جهان در ميابيم كه بيش از ۹۰ در صد آنها در سال هاي مياني قرن بيستم و حتي قبل از آن منتقل شده اند و به جز مالزي كه پوتراجايا را در سال ۱۹۹۵ به بهره برداري رساند تا به امروز تنها حرف و حديث انتقال است كه دور سر جاكارتا، تهران، بانكوك و... مي چرخد

مالزي؛ پوتراجايا

پوتراجايا يك شهر برنامه‌ريزي شده واقع در جنوب كوالالامپور و پايتخت اداري كشور مالزي است. چندين اداره دولتي از شهر متراكم و شلوغ كوالالامپور كه بزرگترين شهر كشور است، به اين شهر منتقل شدند. با اين وجود، كوالالامپور همچنان به‌عنوان پايتخت ملي و قانوني مالزي به شمار مي‌رود. پوتراجايا همانند كوالالامپور و جزيره لابوان، يك ناحيه فدرال است.

ايده تاسيس پايتخت اداري جديد به‌عنوان جايگزين كوالالامپور، در اواخر سال ۱۹۸۰ و در زمان حاكميت ماهاتير محمد چهارمين نخست وزير مالزي شكل گرفت.

هدف از اين كار، كاستن از تراكم كوالالامپور و فراهم كردن زمينه‌هاي ادامه توسعه اين شهر به عنوان مركز تجاري و مالي كشور بود. پوتراجايا در ۱۹ اكتبر ۱۹۹۵ بنيان نهاده شد و به عنوان سومين منطقه فدرال مالزي پس از كوالالامپور و لابوان معرفي شد.

اما هم اكنون هم كوالالامپور نسبتا شلوغ است و شلوغي آن ارتباط مستقيمي با صنعت توريسم و چند قوميتي بودن اين شهر دارد و پوتراجايا اگرچه يك تجربه موفق محسوب مي شود اما هنوز هم مالزيايي ها بايد حواسشان به پايتخت اصلي شان باشد

برزيل، برازيليا
برازيليا پايتخت كشور برزيل است. ساخت اين شهر به اين علت بود كه مي‌خواستند محل پايتخت برزيل كه پيش از آن شهر ريو دوژانيرو بود را تغيير داده و بيشتر به مركز و غرب كشور بياورند تا به ديگر ناحيه‌ها نزديك‌تر باشد. براي اين تغيير پايتخت نيروي كاري عظيمي از سراسر كشور به‌كار گرفته‌شد. طرح و نقشه اين شهر بشكل يك هواپيما است.

رئيس‌جمهور يوشلينو كوبيچ فرمان ساخت برازيليا را داد و در واقع يكي از مفاد قانون اساسي كشور را كه در مورد اين بود كه مركز كشور بايد به مكان ديگري غير از ريو دوژانيرو منتقل شود را به اجرا درآورد. طراح شهري اصلي برازيليا لوسيو كوستا بود.

برازيليا طي ۴۱ ماه ساخته شد و ساخت آن از سال ۱۹۵۶ تا ۲۱ آوريل سال ۱۹۶۰ يعني زمان افتتاح رسمي آن بطول انجاميد. از سال ۱۷۶۳ تا ۱۹۶۰ شهر ريودوژانيرو پايتخت برزيل بود، و منابع غالبا در ناحيهِ جنوبي كشور متمركز بودند. برزيلا از لحاظ موقعيت جغرافيايي در مركز كشور قرار دارد. در واقع پايتختي است كه از لحاظ جغرافيايي خنثي است. نظريهِ ايجاد پايتخت برزيل در داخل مربوط به قانون اساسي در ۱۸۹۱ مي‌شود كه در آن دقيقا عنوان شده بود كه بخش فدرال بايد كجا باشد، اما خود محل تا سال ۱۹۲۲ تعريف نشده بود. موقعيت برزيلا باعث توسعهِ ناحيهِ مركزي برزيل مي شود و تماميت بهتري در قلمروي برزيل ايجاد مي‌كند.

اسلام آباد، پاكستان
پس از استقلال سياسي پاكستان ، فكر انتخاب پايتخت مناسب كه مركزيت ثقل سياسي و اقتصادي داشته باشد به وجود آمد. نخست شهر كراچي به عنوان پايتخت مورد بررسي قرار گرفت ، اما مطالعات انجام شده نشان داد كه انتخاب شهر موجود بنا به دلايل متعدد منطقي نيست و ايجاد شهر جديد از جنبه هاي اقتصادي (ارزش افزوده اطراف شهر جديد و امثال آن) ، اجتماعي (عدم تعلق به يك گروه اجتماعي) ، فني (تخريب بخش قابل توجهي از امكانات موجود) و با توجه به جنبه هاي شهرسازانه (ايجاد هسته مناسب براي يك جهان شهر) قابل توجه است.

به همين دليل با توجه به مركزيت ثقل و واقع شدن در محور جاده ابريشم، اسلام آباد به عنوان پايتخت در مجاورت شهر راولپندي انتخاب شد. برنامه ريزي اين شهر از سال ۱۹۵۹ آغاز و تا سال ۱۹۶۳ به طول انجاميد و در سال ۱۹۶۱ نيز وارد مرحله اجرايي شد.شهر اسلام آباد بر فلات پوت وار در پاكستان شمالي قرار گرفته، به سفارش محمدعلي جناح، محل جديدي براي ايجاد پايتخت جديد پيش بيني و در ۱۹۶۱ ساختن آن شروع شد. سپس بيشتر ادارات و سازمان هاي دولتي از كراچي به اسلام آباد انتقال يافت و سرانجام در ۱۹۶۲ پايتخت كشور پاكستان شد.

كانبرا، استراليا
كانبـِرا پايتخت كشور استراليا است. جمعيتي بيش از ۳۲۵ هزار نفر دارد و بزرگ‌ترين شهر غير بندري استراليا به شمار مي‌آيد. در ۳۰۰ كيلومتري جنوب غربي سيدني و ۶۵۰ كيلومتري شمال شرقي ملبورن واقع است.

كانبرا در سال ۱۹۰۸ در توافقي ميان سيدني و ملبورن به پايتختي استراليا برگزيده شد. اين شهر به عنوان شهري كه كاملاً با نقشه قبلي ساخته شده‌است با ديگر شهرهاي استراليا تفاوت دارد. كانبرا به عنوان پايتخت استراليا، پارلمان و دادگاه عالي اين كشور و بسياري ديگر از اداره‌هاي دولتي را در خود جاي داده‌است. كانبرا همچنين مورد علاقه گردشگران داخلي و خارجي استرالياست.

اين شهر تنها شهر در بين تمامي شهرهاي استراليا است كه با هدف قبلي و با طراحي قبلي ساخته شده‌است. پس از مسابقة بين‌المللي طراحي شهري، طرح معمار شيكاگوئي، والتر بورلي گريفن انتخاب و عمليات ساخت در سال ۱۹۱۳ آغاز شد.

طراحي شهر مملو از باغهاي شهري بود و مساحت‌هاي زيادي به فضاي سبز اختصاص داده شد بطوريكه كانبرا عنوان «پايتخت بوته» را به خود اختصاص داد. هر چند رشد و توسعة كانبرا در اثر جنگ‌هاي جهاني كاهش يافت، اما پس از جنگ جهاني دوم دوباره مسير پيشرفت را ادامه داد.

كانبرا محل استقرار هيأت دولت، پارلمان، دادگاه عالي استراليا و سازمان هاي متعدد دولتي است. همچنين محل استقرار چندين موسسة فرهنگي و اجتماعي ملي است. دولت فدرال بيشترين درصد توليد ناخالص ملي را دارد و بزرگ‌ترين كارفرما در كانبرا است.

اتاوا، كانادا
اتاوا به همراه گاتينو كه در ايالت كبك واقع شده منطقه پايتختي ملي را تشكيل مي‌دهند. نخستين سكونتگاه‌هاي اروپايي در منطقه به خاطر صنعت چوب به‌وجود آمدند. پس از جنگ سال ۱۸۱۲، مهاجرت به اتاوا از سوي دولت تشويق شد و جمعيت آن به سرعت رشد كرد.

سرهنگ جان باي در سال ۱۸۳۲ ابتكار ساخت كانال ريدو را به‌دست گرفت، تا مسيري جايگزين با فاصله‌اي دورتر از مرز آمريكا به سوي مونترال باشد. شهري كه به اين ترتيب به وجود آمد كه بايتون ناميده شد و ساخت كانال ريدو به اهميت تجاري منطقه افزود. در سال ۱۸۵۵، بايتون به اتاوا تغيير نام داد.

اتاوا در ۳۱ دسامبر سال ۱۸۵۷ به عنوان پايتخت كانادا انتخاب شد. انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت نوعي سازش ميان دو فرهنگ منطقه بود، چرا كه نامزدهاي ديگر از جمله مونترال و تورنتو هريك بيش از اندازه در مناطق فرهنگي فرانسوي يا انگليسي قرار داشتند. علاوه بر اين، اين شهر تا اندازه‌اي از مرزهاي اين كشور با ايالات متحده دور بود، و اين به عنوان يك مزيت نظامي تلقي مي‌شد.

آلمان، برلين
انتقال پايتخت آلمان از بن به برلين در واقع يك بازگشت به گذشته بود چرا كه پيش از جنگ، برلين پايتخت بود و به دليل اشغال و دوپاره شده قاعدتا نمي توانست پايتخت آلمان غربي باشد. بعد از فروپاشي ديوار برلين اين شهر دوباره جايگاه خود را در آلمان و در اروپا به دست آورد و بارها به عنوان پايتخت فرهنگي اروپا از سوي مجامع مختلف انتخاب شد.

تركيه، آنكارا
در ابتداي سده بيستم و در هنگام تشكيل كشور جمهوري تركيه، پايتخت از استانبول به آنكارا منتقل شد. امروزه مي‌توان گفت كه آنكاراي مدرن‌ نسبت به استانبول كمتر در معرض خطر وقوع زمين‌لرزه مخرب است.

البته از اندونزي و تايلند به عنوان كشورهايي نام مي برند كه در صدد انتقال پايتخت هستند شلوغي و بلا خيز بودن بانكوك و جاكارتا همه از انگيزه هايي هستند كه اين چند شهر را لااقل از زبان مسئولان بتوانيم در زمره پايتخت هايي كه دلشان مي خواهد منتقل شوند دسته بندي كنيم.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن