تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801776527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رويترز/ تحقيقات درباره پرونده فساد در تركيه مخفيانه پيگيري مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رويترز/ تحقيقات درباره پرونده فساد در تركيه مخفيانه پيگيري مي شود
تهران / واحد مركزي خبر/ سياسي 1392/10/04
رويترز در گزارشي به قلم اورهان جاشكن نوشت، به رغم اينكه رييس جمهور تركيه روز سه شنبه قول داد پرونده فساد مسئولان بلندپايه اين كشور را پنهان سازي نكند، تحقيقات درباره اين پرونده به طور گسترده اي به طور محرمانه پيگيري مي شود.
در همين حال تصميم دولت تركيه مبني بر تحقيق نكردن پليس اين كشور درباره اين پرونده موجب اعتراضات گسترده داخلي و نيز شك و ترديد اتحاديه اروپا شده است.

اين رسوايي كه يك هفته از افشا شدنش مي گذرد با بازداشت بيست و چهار نفر به اتهام رشوه خواري از جمله رييس يك بانك دولتي و پسران دو وزير آغاز شد و موجب قرار گرفتن دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه برابر دستگاه قضايي اين كشور و كاهش شديد اعتماد سرمايه گذاري در تركيه شده است.

اردوغان كه سومين دوره نخست وزيري خود را پشت سر مي گذارد و اقتصاد تركيه در دوران وي رونق فراواني گرفته است تحقيقات درباره اين پرونده را توطئه اي خارجي برضد وحدت ملي اين كشور توصيف كرده است. وي نيز در واكنش، حدود هفتاد افسر پليس از جمله رييس پليس استانبول را كه بر روي اين پرونده كار مي كردند يا بركنار كرده و يا سمت هاي آنها را تغيير داده است.
اين اقدام موجب عصبانيت بسياري از مردم تركيه شده است كه رگه هاي ديكتاتوري در اردوغان و حزب عدالت و توسعه وي مي بينند و هنوز خاطرات سركوب معترضان در اواسط 2013 در اين كشور را به خاطردارند. با اين حال عبدالله گل رييس جمهور تركيه كه يك شخصيت متحد كننده به شمار مي رود تلاش كرده است اين جنجالها را خاتمه دهد.
گل در نخستين اظهارات علني خود درباره اين پرونده گفت تركيه در مقايسه با ده تا پانزده سال پيش بسيار فرق كرده است. اصلاحات زيادي در قانون و سياست صورت گرفته است.
در كشوري كه چنين اصلاحاتي صورت گرفته است اگر فساد يا اشتباهي روي دهد نمي توان پنهان سازي كرد. وي كه با خبرنگاران صحبت مي كرد گفت دستگاه قضايي مستقل، بي طرف و دموكراتيك تركيه درباره اين اتهامات به گونه اي قضاوت خواهد كرد كه هيچ علامت سئوالي باقي نماند.
اردوغان هنگام بازگشت از پاكستان در فرودگاه مورد استقبال صدها تن از هوادارانش و نيز وزاري كشور و اقتصاد قرار گرفت. پسر اين دو وزير در بازداشت پليس هستند اين درحالي است كه پدرانشان مي گويند آنها بي گناهند.

اردوغان در جمع اين افراد گفت ما با هر گونه تلاش براي ربودن حق مردم مقابله مي كنيم و همراه با قانون پاسخ آنها را خواهيم داد.

كانون اين پرونده فساد تحقيقات درباره هالك بانك است كه كه تا حد زيادي به صورت مخفيانه در حال پيگيري است. اوايل هفته اردوغان قوانين پليس را تغيير داد و افسران پليس را ملزم كرد مدارك، تحقيقات، بازجوييها، بازداشت ها و شكايات را به افسران ارشد و دادستان ها گزارش كنند.
در همين حال، لرزش ليره واحد پول تركيه روز جمعه به پايين ترين ميزان در برابر دلار رسيد كه عمده ترين علت آن همين پرونده فساد است. با اين حال پس از آنكه بانك مركزي تركيه روز سه شنبه اعلام كرد از واحد پولي اين كشور حمايت خواهد كرد، ارزش ليره افزايش نشان مي دهد.

هزاران تن از مردم تركيه اوايل اين هفته در تظاهراتي خواستار استعفاي دولت تركيه شدند با اين حال هواداران حزب حاكم در حالي كه كفن به تن داشتند تظاهراتي مشابه برگزار كردند تا نشان دهند تا چه اندازه آماده حمايت از اردوغان هستند.

با اين حال همچنان ترديدهايي در داخل حزب حاكم درباره اين پرونده وجود دارد. هالوك اوزدالگا نماينده حزب عدالت و توسعه در پارلمان تركيه در گفتگو با رسانه هاي محلي گفته است اينكه به نهادهايي اجرايي اجازه داده شود تا اين اندازه در پرونده هاي قضايي دخالت كنند، نقض استقلال دستگاه قضايي است.

اتحاديه اروپا -- كه تركيه مدتهاست قصد عضويت در آن را دارد-- نيز به شدت در اين باره ابراز نگراني كرده است و استفان فيوله كميسيون گسترش اردوپا در اظهاراتي گفت تحولات اخير از جمله بركناري روساي پليس موجب نگراني درباره استقلال، بي طرفي و موثر بودن تحقيقات شده است.
وي گفت اين مسئله لزوم ايجاد يك پليس قضايي مناسب در تركيه را كه اتحاديه اروپا پيش از اين توصيه كرده است بيش از پيش نشان مي دهد.

اردوغان با كاهش قدرت ارتش، سكولار كردن قانون اساسي تركيه و نيز پيگيري سياست خارجي قاطع، اين كشور را به طور گسترده اي متحول كرده است.

با اين حال اين رسوايي رقابت ميان اردوغان و جنبش خدمت به رهبري فتح الله گولن را بيش از اين پيش آشكار كرده است. خود گولن در خارج تركيه به سر مي برد با اين حال جنبش خدمت دستكم يك ميليون طرفدار دارد كه ازجمله آنها قضات و افسران بلندپايه پليس تركيه است. اين جنبش همچنين مدارس و موسسات خيريه زيادي در تركيه و خارج اين كشور دارد.
گولن به رغم اينكه هر گونه ايفاي نقش در اين باره را رد كرده است در اظهاراتي شبيه به خود اردوغان اين پرونده را يك «عمليات كثيف» برضد تركيه توصيف كرده است كه نيروهاي خارجي در حال پيگيري آن هستند.
گولن با اين حال روز دوشنبه در اظهاراتي گفت ادعاهاي اردوغان برضد وي چيزي جز انعكاس تفكر مريض وي نيست.

167/106

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن