تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803227488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه اسلامي اساتيد دانشگاه اميركبير خطاب به فرجي دانا:نشانه‌هايي از نفوذ افرادي براي بهره‌برداري سياسي از دانشگاه‌ها مشاهده مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جامعه اسلامي اساتيد دانشگاه اميركبير خطاب به فرجي دانا:نشانه‌هايي از نفوذ افرادي براي بهره‌برداري سياسي از دانشگاه‌ها مشاهده مي‌شود
جامعه اسلامي اساتيد دانشگاه اميركبير طي نامه‌اي با بيان‌ اينكه ارزيابي عملكرد دانشگاه‌ها توسط هيئت 3 نفره در تاريخ انقلاب بي‌سابقه بوده،اعلام كرد: نشانه‌هايي از نفوذ افراد براي بهره‌برداري‌هاي سياسي از دانشگاه‌ها مشاهده مي‌شود.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، جامعه اسلامي اساتيد دانشگاه اميركبير در نامه‌اي به وزيرعلوم پيرامون هيئت اعزامي وزارت علوم به اين دانشگاه اعلام داشت كه اين افراد درصدد انتقال و ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي و بهره‌برداري‌هاي سياسي از دانشگاه‌ها هستند.

متن كامل نامه در ادامه آمده است:

«جناب آقاي فرجي دانا، وزير محترم علوم تحقيقات و فناوري

با سلام و احترام و آرزوي موفقيت جناب‌عالي كه در مقطع حساس و تاريخي سكان مديريت و هدايت دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي را به‌عهده گرفته‌ايد. دشمنان اين مرز و بوم، زماني در مقابل خيزش و بيداري عظيم ملت ايران عليه ظلم، ستم و تاريكي، جنگ تحميلي بلندمدتي را بر اين سرزمين تحميل كردند و اين بار با زير پا گذاردن همه اصول انساني و اخلاقي، تحريم همه‌جانبه‌اي را به‌منظور ساقط كردن نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در پيش گرفتند و در اين راه از هيچ عملي حتي تحريم دارو و اقلام غذايي كه بديهي‌ترين اصل قابل احترام همه ابناي بشر است خودداري نورزيدند.

اما گذشت زمان بار ديگر اقتدار ملت در سايه الطاف الهي را به رخ آنان خواهد كشيد. در چنين شرايطي سرنوشت‌ساز، جنابعالي در پي تحقق حماسه سياسي ملت غيور ايران سكان هدايت اين وزارتخانه را به‌عهده گرفته‌ايد. اميد مي‌رود با سابقه علمي و سختكوشي جناب‌عالي، راهبرد كلي دولت محترم مبني بر اعتدال، تدبير و اميد و با تبعيت از فرمايشات حكيمانه و عالمانه مقام معظم رهبري، دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي بتوانند با به‌كارگيري پتانسيل‌هاي خود، نقش محوري خود را در تحقق حماسه اقتصادي و كاهش آلام و درد ملت شريف ايران كه ناشي از تحريم غيرانساني آمريكا و اذناب آن مي‌باشد ايفا نمايند.

با كمال تأسف طي روزهاي اخير برخي اقدامات در بعضي از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتي اميركبير مشاهده شده كه به‌خلاف انتظار ما از وزارت علوم و مشي جناب‌عالي كه مكرراً به آن اذعان داشته‌ايد، بوده است. ورود دانشگاه به فراز و فرودهايي سياسي و باندي به‌نحوي كه حتي گروه‌هايي با سابقه التهاب آفريني، بهره برداري ابزاري از دانشگاه‌ها، ترويج انديشه‌هاي سكولار، لائيك، خشونت طلبي و هرج‌ومرج، گمان كردند كه مي‌توانند دانشگاه را جولانگاه اغراض سوء سياسي خود قرار دهند.

جناب آقاي وزير، هرچند كه بررسي و ارزيابي عملكرد چندين ساله يك دانشگاه توسط هيئتي دو يا سه نفره، آن هم در بازه‌اي دوروزه، به‌زعم ما امكان آن محل ترديد بوده و شايد به همين علت نيز تابه‌حال در هيچ دوره‌اي از تاريخ انقلاب مشاهده نشده، اما به‌دليل اتخاذ اين تصميم از طرف جناب‌عالي مورد قبول و قابل احترام بوده و خواهد بود. اما بديهي است كه مسئله‌اي بدين حد بااهميت و سنگين نياز به افرادي باتجربه و كارآمد و همچنين اتخاذ ساز و كارهاي علمي و اجرايي دقيق دارد.

با كمال تأسف آنچه پيرامون هيئت اعزامي به دانشگاه صنعتي اميركبير قبل از حضور، حين و پس از آن در اين دانشگاه به وجود آمد حاكي از عدم توجه به اين اصول بود. لذا دور از انتظار همگان اعضاي محترم هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير شاهد اقداماتي حاشيه‌ساز و دغدغه آفرين بودند، به‌طوري كه موجبات دغدغه و نگراني و ابراز تأسف جمع كثيري از اعضاي محترم هيئت علمي را پديد آورد.

در اين ارتباط و به‌منظور تنوير افكار و استحضار جناب‌عالي و ابراز صريح دغدغه و نگراني اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه در ذيل نكاتي را معروض مي‌داريم:

1 ــ انتظار مي‌رفت كه وزارت علوم در ارزيابي عملكرد دانشگاه‌ها از طريق اعزام هيئت، به‌صورت يكسان و برابر عمل مي‌كرد و از انتخاب گزينشي دانشگاه‌ بزرگ و باسابقه‌اي چون اميركبير و رها كردن مابقي دانشگاه‌ها پرهيز مي‌كرد. اگرچه همان‌طور كه اشاره شد اصل اين نوع ارزيابي عملكرد مراكز علمي خصوصاً دانشگاه بزرگي چون دانشگاه صنعتي اميركبير كه به‌ تعبير رهبر حكيم انقلاب، مادر دانشگاه‌هاي صنعتي كشور است، جاي تأمل و ترديد دارد و نيازمند بررسي‌هاي دقيق و علمي‌تر مي‌باشد.

بجا بود قبل از شروع با كارشناسان مربوطه مشورت مي‌شد، اما رها كردن ديگر دانشگاه‌ها و شروع از اين دانشگاه موجبات ناراحتي و دغدغه خاطر اساتيد محترم دانشگاه را فراهم آورده است. همچنين اين امر زمينه‌ساز اين تلقي شد كه وزارت علوم با نگاه يك‌سويه و خاص و متفاوت به دانشگاه اميركبير نگريسته است. لذا اساتيد محترم كه شاهد پيشرفت‌هاي شگرف سالهاي اخير اين دانشگاه در ارتقاي رتبه بين دانشگاه‌هاي دنيا از رتبه 2000 به 350، افزايش تعداد مقالات و انتشارات علمي، تأسيس بيش از 40 رشته جديد تحصيلات تكميلي و دهها افتخار ديگر بودند، اين عمل وزارت علوم را نوعي بي‌توجهي به شأن و منزلت و موقعيت اين دانشگاه و اجزاي آن انگاشتند.

2 ــ بدون ترديد منطق، نحوه انتخاب و اعزام هيئت نبايستي به‌شكلي باشد كه شبهه يك‌سويه بودن، از پيش قضاوت داشتن، مرزبندي كردن بين دست اندركاران، مديران، اعضاي هيئت علمي و ساير همكاران را متبادر نمايد. اما عملكرد هيئت اعزامي آن چنان بود كه در جريان حضور آنها در دانشگاه، اين تلقي در ذهنها شكل گرفت. متأسفانه هيئت از ابتداي حضور و حتي مي‌توان گفت از پيش از حضور با انتخاب و چينشي خاص به‌دنبال كسب اخبار و اطلاعات يك‌سويه بود كه اشاره كوتاه به برخي از اين امور در ادامه كمك به جلوگيري از تكرار آن در آينده خواهد نمود:

الف ــ هرچند كه هيئت اعزامي در روزهاي دوشنبه 25/9/1392 و سه‌شنبه 26/9/1392 در دانشگاه حضور يافت، اما خبر ورود هيئت از دو هفته قبل توسط بعضي افراد در دانشگاه پخش و به‌مدت دو هفته اخبار ضد و نقيض و بعضاً التهاب آفريني دانشگاه را فراگرفت. اين در شرايطي بود كه با نزديك شدن به پايان ترم و ورود به زمان امتحانات، به نظر مي‌آمد يك بخش خاص در دانشگاه به‌عنوان عقبه مرتبط با بخشي از وزارت علوم در صدد آماده سازي فضاي ميداني در اين دانشگاه مي‌باشد.

ترغيب برخي جريانات دانشجويي غيررسمي، تحريك اذهان عمومي كاركنان و اساتيد و التهاب آفريني ذهني و رواني، تنها بخشي از بسترسازي مديريت شده براي ورود هيئت مذكور به اين دانشگاه بود كه اين امر اصل انصاف و بي‌طرفي را زير سؤال مي‌برد.

ب ــ در همين راستا قبل از ورود هيئت، جمع اندكي از اعضاي هيئت علمي به‌صورت غيررسمي و هماهنگ با وزارت علوم و هيئت اعزامي، اقدام به برگزاري جلساتي با طرح مباحثي چون عزل مديريت و طرح جايگزين‌هاي مختلف را مطرح نمودند. اساتيد مذكور ادعا مي‌داشتند كه وزارت علوم قصد تعويض مدير دانشگاه را دارد.

از طرفي جهت پاسخ به سؤال مجلس شوراي اسلامي نياز به رأي اساتيد است. بنابراين لازم است كه اساتيد دانشگاه فرد ديگري را از طريق هيئت به وزارت علوم پيشنهاد دهند. نكته جالب توجه آن است كه اولين سؤال‌هايي كه از سوي هيئت اعزامي از مسئولين دانشگاه پرسيده مي‌شد نيز مربوط به اين جلسه غيررسمي بود.

متأسفانه هيئت اعزامي از اولين ساعات حضور در روز دوشنبه صبح تمايل خود را به‌منظور حضور در اين جلسه اعلام نمودند. در نهايت نيز اين هيئت علي‌رغم عدم حضور در ديگر جلسات اساتيد (توضيح بيشتر در بند بعد) با پيگيري خاصي در اين جلسه شركت كردند. اين موضوع باعث ايجاد چندپارگي و شكاف بين همكاران اعضاي هيئت علمي گرديده و ناقض اصل پايبندي به اصول اخلاقي، عدم رعايت شأن و منزلت مديريت موجود، يك‌پارچگي اساتيد و مباحث حاشيه‌اي در فضاي عمومي دانشگاه شد.

شبيه همين هماهنگي در يك جريان دانشجويي غيررسمي و بعضاً داراي پيشينه التهاب آفريني و وابسته به جريان‌هاي بيرون دانشگاه با ايجاد فضاي تند، افراطي و هنجار شكنانه نيز صورت گرفت. اين گروه نيز كه در اقليت قرار دارند، به‌طور كاملاً هماهنگ و مطلع از زمان حضور هيئت، به‌محض حضور هيئت اعزامي اقدام به تجمع نمودند.

ج ــ در راستاي فرايند مذكور به‌وضوح مشخص شد كه پس از ورود هيئت به دانشگاه و در پي هماهنگي از قبل انجام شده، هيئت اعزامي تأكيد خاصي براي حضور در جمع گروه خاصي از اساتيد محترم را داشتند. اين در حالي است كه در عصر همان روز جامعه اسلامي اساتيد دانشگاه اميركبير با قدمتي 30ساله، جلسه‌اي رسمي و با موضوع بررسي وضعيت دانشگاه را در دستور كار خود داشت كه جمع كثيري از همكاران اعضاي هيئت علمي نيز در اين جلسه حضور به هم رساندند.

اما متأسفانه هيئت اعزامي وزارت علوم علي‌رغم دعوت رسمي، براي شنيدن نظرات اساتيد عضو بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين تشكل اساتيد اين دانشگاه كه متفاوت از سخنان گروه ديگر بود، حضور نيافتند و تنها به شركت چند دقيقه‌اي آن هم موقع خداحافظي اكتفا كردند. اين درحالي بود كه هيئت دو برنامه زماني خاص خود را به دو گروه غيررسمي و كوچك‌تر اما با نگرش متفاوت اختصاص داد.

د ــ رفتارهايي از جنس عملكرد اشاره شده توسط هيئت در اين دانشگاه اين ذهنيت را بين جمع كثيري از همكاران هيئت علمي ايجاد كرد كه هيئت به‌دنبال كسب اطلاعات يك‌سويه و مغاير با واقعيت‌هاي اين دانشگاه كه فاقد جامعيت لازم بوده، مي‌باشد. پرواضح است كه اين نوع سانسور در شنيدن واقعيت، نقض هدف اوليه اعلام شده از سوي هيئت مي‌باشد.

3 ــ همان‌گونه كه اشاره شد عدم رعايت نگاه همه‌جانبه منجر به چرخش هيئت به خبرگيري و اثرپذيري از طيفهاي خاص كه بعضاً داراي جهت‌گيري‌هاي سياسي و مرتبط با جريان‌ها و گروه‌هاي بيرون از دانشگاه بوده‌اند، شده است.

به‌پيوست يك نمونه از نامه اعضاي وابسته به يك گروه خاص كه فاقد وجاهت قانوني مي‌باشد و به‌لحاظ عقبه سياسي متصل به جريان ملي ــ مذهبي و وابسته به برخي احزاب و گروه‌هاي منحله بوده، جهت استحضار ايفاد مي‌شود.

همان‌طور كه ملاحظه مي‌شود برخي از امضا كنندگان اين نامه نيز از عناصر فعال در دانشگاه و داراي ارتباط تنگاتنگ با هيئت اعزامي و از گردانندگان اصلي جلسات اساتيد مورد اشاره در دانشگاه مي‌باشند. نشانه‌هايي از اين دست، اين بيم و نااميدي را در اذهان تقويت كرده كه نكند دانشگاه مجدداً حياط خلوت جريانات و گروه‌هاي سياسي و ميدان چالش و منازعات سياسي گردد.

در پايان ضمن پوزش از اطاله كلام اميد آن مي‌رود كه جناب‌عالي با به‌كارگيري تدبير مناسب و متناسب با شرايط حساس كنوني مانع از ورود التهابات و منازعات سياسي بيشتر به دانشگاه شويد.

همچنين به نظر مي‌رسد با توجه به اصل "من لم‌يشكر المخلوق لم‌يشكر الخالق"، قدر همكاراني را كه مسئوليت دانشگاه‌ها را به‌عهده داشته منشأ خدمات ارزنده‌اي بوده‌اند گرامي داشته، مانع از ورود نگاه سياسي به دانشگاه‌ها بشويد.

مجدداً اين بيم و دغدغه را متذكر مي‌شويم كه نشانه‌هايي از نفوذ افراد داراي جهت‌گيري‌ها و مواضع سياسي خاص در رده‌هايي از مديريت و تصميم‌سازي در آن وزارتخانه مشاهده مي‌شود. متأسفانه اين افراد در صدد انتقال و ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي و بهره‌برداري‌هاي سياسي از دانشگاه‌ها هستند.

تركيب اعضاي هيئت اعزامي كه همگي داراي وجه مشترك تعلق به يك سليقه سياسي مي‌باشند و ديگر موارد كه بيان آن در اين نامه نمي‌گنجد نشانه‌هايي از اين دغدغه است.»

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن