تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802493888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر پيري در استان مركزي به صدا درآمد/ عدم رغبت خانواده ها براي فرزندآوري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: زنگ خطر پيري در استان مركزي به صدا درآمد/ عدم رغبت خانواده ها براي فرزندآوري
اراك - خبرگزاري مهر: "بابا مامان دو بچه كافيست" شعار دو دهه اخير كشور بود كه دهه شصتيها اين شعار را به خوبي به ياد دارند. شعاري كه آويزه گوششان كردند و حالا كه جمعيت كشور مي رود تا به مرز پيري برود، اين شعار، بي قوت شده است. شعاري كه غلط از آب درآمد و با بالا رفتن سن ازدواج و سياستهاي تنظيم خانواده به عدم رغبت خانواده ها براي فرزند آوري بيشتر دامن زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواني سرمايه اي ست كه بايد قدر آن را دانست، در سال هاي اول انقلاب كشور ايران با رشد بالاي جمعيت روبرو بود اما سياست هاي كنترل جمعيت و تشويق خانواده ها به تك فرزندي و دو فرزندي موجب تغيير وضعيت و كاهش جمعيت كشور در سال هاي اخير شده است، پيش بيني ها نشان مي دهد كه جمعيت جوان و قبراق كشور تا چند دهه آينده تبديل به جمعيت پير مي شود كه جايگزيني براي آن نيست.

بالا رفتن سن جوامع چالش هاي جدي و ريشه اي غير قابل پيش بيني را به وجود مي آورند، زيرا افرادي كه در جامعه از سن بيشتري برخوردارند، علاوه بر عدم برخورداري از پتانسيل افراد جوان جامعه براي كار و تلاش، نيازهاي متفاوتي نيز دارند. افزايش سن جمعيت در جوامع انساني تبعاتي همچون افزايش هزينه هاي درماني و كاهش تعداد نيروي كار مولد را در پي دارد اين تبعات، هشدار هايي جدي براي بخش هاي اقتصادي و صنعتي كشورها به شمار مي روند.

هم اكنون جهان در حال حركت به سوي پير شدن است و ايران نيز در كورسِ سرعت پير شدن گوي سبقت را از كشورهاي ديگر ربوده است. طبق آخرين آمار، سازمان ملل پيش بيني كرد جمعيت بالاي ۶۰ سال ايران طي سال هاي 2011 تا 2050 با رشد ۲۶ درصدي به ۳۳ درصد كل جمعيت مي رسد. در اين ميان استان مركزي هم يكي از استان هاي پير كشور است.

مديركل ثبت احوال استان مركزي با اشاره به تحولات باروري در ايران گفت: طبق آمار به دست آمده از سال 45 تا 90 نرخ باروري از شش و پنج دهم درصد به 2 و يك دهم درصد رسيده است.

نرخ كنوني ولادت در استان مركزي نيز بسيار پايين است

مهدي چقايي رشد كنوني جمعيت در كشور را هشداردهنده دانست و افزود: اگر وضعيت رشد جمعيت همين مسير را طي كند در 30 سال آينده به نقطه سر به سر رسيده، يعني رقم تعداد ولادت و فوت يكي خواهد شد و در 60 سال آينده جمعيت كشور به نصف جمعيت فعلي مي رسد كه تهديدي جدي است.

وي با بيان اينكه نرخ كنوني ولادت در استان مركزي نيز بسيار پايين است، گفت: هم اكنون بُعد خانوار در استان مركزي پايين آمده و از 5 و يك دهم به 3 رسيده است به طوريكه ميانگين رشد جمعيت در استان كمتر از ميانگين كشوري است.

چقايي با بيان اينكه در شرايط كنوني خانواده‌ها تمايل كمتري به فرزند بيشتر دارند، افزود: تعداد خانواده هاي سه فرزندي در استان بسيار پايين است و بيشتر خانواده هاي جوان استان مركزي تعداد فرزندانشان كمتر از 3 تا است.

تعداد خانواده هاي سه فرزندي در استان بسيار پايين است

وي با بيان اينكه استان مركزي نسبت به ساير استان هاي كشور سرعت بيشتري در حركت به سمت ميانسالي دارد، ادامه مي دهد: طبق پيش بيني هاي به عمل آمده در سال 1405 ميانسالي در كشور زياد مي شود كه با توجه به آمار جمعيتي، استان مركزي در رده هاي اول اين حركت قرار دارد.

چقايي استان مركزي را يكي از استان هاي جوان كشور عنوان كرد و توضيح داد: هم اكنون 35 درصدجمعيت استان زير 18 سال هستند.

وي يكي ديگر از دلايل كاهش جمعيت را كاهش نرخ ازدواج در استان و بالا رفتن سن ازدواج دانست و گفت: امسال نسبت به سال گذشته در ازدواج رشد منفي داشتيم، در هشت ماهه نخست پارسال 11 هزار و 500 مورد ازدواج در استان ثبت شده كه امسال اين رقم 10 هزار و 467 مورد بوده است.

مديركل ثبت احوال استان بالا رفتن سن ازدواج را از ديگر دلايل پير شدن جامعه خواند و گفت: در سال 55، سن ازدواج در دختران 19.7 سال و سن پسران 24.1 سال بود و امروز اين رقم تغيير يافته است.

چقايي اضافه كرد: هم اكنون سن ازدواج در دختران به 22.3 سال و در پسران به 26 سال رسيده است و اين ميانگين، رشد صعودي داشته در دهه‌هاي اخير، اختلاف سني در ازدواج نيز با تغيير روبرو بوده است.

بالا رفتن سن ازدواج از ديگر دلايل پير شدن جامعه

وي ادامه داد: در مقطعي ما شاهد توقف ازدواج در دختران بوديم و امروز ممكن است با شرايط موجود، اين توقف ازدواج را در بين پسران نيز داشته باشيم؛ براين اساس نياز است كه مسئولان در سياستگذاري‌هاي فرهنگي، اجتماعي، بهداشتي و اقتصادي به اين امر توجه داشته باشند.

چقايي تاكيد كرد: بالا رفتن سن ازدواج و كاهش تعداد فرزندان باعث كم شدن جمعيت مي شود و در سال هاي آينده، جمعيت جوان كنوني پير مي شود در حالي كه جمعيت جواني براي جايگزيني ندارد.

امام جمعه اراك نيز با ابراز نگراني از الگوي نزولي رشد جمعيت استان مركزي بيان كرد: مردم استان مركزي بايد به بيانات مقام معظم رهبري لبيك گويند و به سمت ازدواج بروند تا با افزايش جمعيت اقتدار و عظمت نظام جمهوري اسلامي ايران را در همه زمينه ها فراهم كنند.

آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي با بيان اينكه مقام معظم رهبري تكثير خانواده و دستيابي به جمعيت 150 ميليون نفري براي كشور را مورد تاكيد قرار داده است ادامه داد: حركت به سمت پيري، نبود نيروي مولد و رسيدن جمعيت به نقطه سربه سر از دغدغه هاي جدي امروز جامعه هستند.

بالا رفتن سن ازدواج و كوتاه شدن سن باروري

وي با بيان اينكه يكي از مشكلات مهم اجتماعي استان مركزي بالا رفتن سن ازدواج و كوتاه شدن سن باروري است، ادامه داد: خانواده ها با كاهش تجملات، قناعت، صرفه جويي و ساده زيستي زمينه را براي ازدواج جوانان فراهم كنند و موجب كاهش سن ازدواج در آنان شوند.

آيت الله دري با اشاره به ضرورت رشد جمعيت افزود: به فرموده مقام معظم رهبري بايد زاد و ولد بيشتر شود و به جمعيت 100 تا 150 ميليوني برسيم اما زاد و ولد در استان صفر است و رشد جمعيت نداريم و جمعيت كشور در حال پير شدن است و جمعيت جواني كه بايد جايگزين شود نداريم و تبعات كم شدن زاد و ولد و پيري جمعيت بالارفتن سن ازدواج است كه مشكلات بسياري را به وجود آورده است.

وي تصريح كرد: بالارفتن سن ازدواج سبب انجام كارهاي خلاف شرع و بي اخلاقي ها در جامعه است.

مشكلات اقتصادي و اجتماعي، هزينه هاي بالا، جا افتادن فرهنگ هاي اشتباه باعث بالا رفت سن ازدواج و به تبع آن كاهش زاد و ولد مي شود كه شهروندان اراكي نيز به آن اذعان دارند.

آقاي رودباراني كه شش سال است ازدواج كرده است، مي گويد: من و همسرم دوست داريم كه تعداد فرزندانمان زياد باشد ولي پس از تولد فرزند اولمان تصميم گرفتيم كه ديگر بچه دار نشويم چون هزينه هاي زندگي به حدي بالاست كه ممطمئن نيستيم كه بتوانيم از پس تامين امكانات زندگيشان برآييم.

آوردن فرزند ديگر توان اقتصادي مي خواهد

اين پدر 29 ساله مي افزايد: من مي دانم كه دختر سه ساله ام نياز به خواهر و برادر دارد و تنهايي مشكلاتي را برايش ايجاد خواهد كرد اما آوردن فرزند ديگر، توان اقتصادي مي خواهد كه هم اكنون براي من به عنوان پدر غيرممكن است.

آقاي رستمي 33 ساله كه مجرد است، مي گويد: من احساس مي كنم در حال حاضر آمادگي ازدواج را ندارم با توجه به اينكه من شغل مناسبي ندارم و حقوق و مزاياي بالايي ندارم، نمي توانم شرايط ازدواج را فراهم كنم.

وي ادامه مي دهد: من به صورت قراردادي در يكي از شهرك هاي صنعتي مشغول بكار هستم و با اينكه ليسانس فيزيك هستم نتوانستم شغلي مناسب تر از اين پيدا كنم، سرمايه اي هم ندارم كه خودم كاسبي اي راه بيندازم.

رستمي مي افزايد: وقتي كرايه خانه ها و نرخ طلا اينقدر بالاست، قدم جلو گذاشتن براي ازدواج خيلي جرات مي خواهد، از طرفي توقع هاي بالا برخي دختر خانم ها نيز بي تاثير نيست كه من فكر مي كنم به دليل چشم و هم چشمي هم هست.

بالا رفتن سن ازدواج دلايل مختلفي دارد

وي تاكيد مي كند: البته بسياري از جوانان شرايط ازدواج دارند ولي فرهنگ جامعه به سمتي مي رود كه خيلي از آن طفره مي روند.

خانم گلابي نيز مي گويد: من در سن 23 سالگي ازدواج كردم ولي بسياري از دوستانم هستند كه هنوز ازدواج نكرده اند. بالا رفتن سن ازدواج دلايل مختلفي دارد، افزايش بيكاري، بالا رفتن هزينه ها، ايجاد روابط مجازي از جمله دلايل كاهش ازدواج است.

گلابي با بيان اينكه رسانه ها در ايجاد اين فرهنگ نيز بسيار تاثير دارد، ادامه مي دهد: اينترنت و ماهواره برنامه هايي را تبليغ مي كنند كه با فرهنگ ما مغايرت دارد و اين فرهنگ در كشور ما نيز در حال رواج است.

وي معتقد است: خانواده در فرهنگ ايراني جايگاه ويژه اي دارد و نمي توان از نقش مهم آن در سلامتي جامعه چشم پوشيد.

افزايش تك فرزندي، اشتغال والدين، ازدواج ديرهنگام و مسائل اقتصادي همه و همه مواردي است كه زنگ خطري است براي كاهش جمعيت و شيوع پيري در جامعه كه اثرات منفي به همراه دارد.

از طرفي توسعه اقتصادي هر كشور به ميزان زيادي به كميت و كيفيت نيروي كار آن كشور وابسته است. زماني كه افراد پنجمين دهه از زندگي خود را پشت سر مي گذارند، احتمال مشاركت آنها در كار و فعاليت اجتماعي كاهش مي يابد.

همچنين با توجه به اينكه افراد سالخورده به ميزان زيادي از پس اندازها و اندوخته هاي خود براي گذران بقيه سال هاي زندگي شان استفاده مي كنند، اين مسئله مي تواند موجب كاهش ذخيره دارايي ها در بين افراد يك جامعه شود. دو عامل كاهش نيروي كار و كم شدن ميزان تمايل افراد به پس انداز، منجر به بروز نگراني هايي مي شود كه كشورهاي داراي جمعيت سالخورده اكنون با آن مواجه اند.

...............................

گزارش: سميه انصاري فر

كد خبر: 2201925

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۰۸:۴۷

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن