تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819605451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چك‌هاي سفيد امضايي كه مي‌تواند به بروز جنگ‌هاي جهاني در سال 2014 منجر شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چك‌هاي سفيد امضايي كه مي‌تواند به بروز جنگ‌هاي جهاني در سال 2014 منجر شود
پايگاه اينترنتي آنتي وار در گزارشي به قلم "ران پل" با عنوان " پيشرفت در مسير صلح در سال 2013 ، اما ابرهاي تيره همچنان باقي است" مي نويسد: زمان چنداني تا تعطيلات كريسمس و آغاز سال نو ميلادي باقي نمانده است و با نگاهي گذرا به سال 2013 مي توان شاهد تحولاتي همراه با احساس خوش بينانه بود .


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در گزارش آنتي‌وار آمده است: خطر حمله به سوريه به دليل مخالفت مردم امريكا با بروز جنگ ديگري در خاور ميانه، رفع شد و فشار افكار عمومي امريكا به قدري قوي بود كه باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور مجبور شد از تهديدات خود براي آغاز حمله موشكي به سوريه بر سر موضوع حمله شيميايي دولت سوريه ، صرف نظر كند.

اخيرا نيز افشا شد كه ادعاهاي امريكا در آن زمان بر اساس " اطلاعات " به شدت دستكاري شده بوده است.

رئيس جمهور امريكا در واقع از بروز افتضاحِ عراقي ديگر ، كه واشنگتن بر اساس دروغ‌ها و اطلاعات دستكاري شده وارد جنگ آن شد، پيشگيري كند و اين خبر خوبي است.

حمله امريكا به سوريه در واقع مي توانست امريكا را يك گام به هدف نهايي حمله به ايران نزديك‌تر كند. تصميم دولت امريكا براي عقب نشستن از آستانه جنگ با سوريه در واقع راه را براي توافق ديپلماتيك تاريخي امريكا با ايران، باز كرد.

با اين حال ساده‌لوحانه است كه باور كنيم مغلوب شدن در اين دو مورد به وسواس‌هاي فكري درباره استثناگرايي امريكاييان، جنگ و امپراتوري جهاني امريكا پايان خواهد بخشيد. به عبارت ديگر برخي ابرهاي تيره همچنان باقي است كه بايد به دقت آنها را زير نظر داشت.

به عنوان مثال به نظر مي‌رسد سناي امريكا قصد دارد كريسمس را درست در زماني كه با بارقه برقراري صلح همراه شده و ديپلماسي چيزهايي را به دست آورده است كه چندين دهه تحريم نتوانست به دست آورد، با تهديدات جديد عليه ايران خراب كند.

با وجود تلاش‌هاي سناي امريكا براي منظور كردن تحريم هاي جديد عليه ايران در قانون اجازه دفاع ملي سال 2014 (NDAA) ناموفق ماند، كساني كه براي تحريم هاي بيشتر عليه اين كشور حتي در بحبوحه گرم‌تر شدن فضاي ديپلماتيك تلاش مي كنند از اقدامات خود دست بر نداشته‌اند.

هفته گذشته 26 سناتور امريكايي - تقريبا به طور مساوي از هر دو حزب- قانوني ارائه كردند كه تحريم هاي جديد و جدي را عليه ايران و كشورهاي داد و ستد كننده با آن، اعمال خواهد كرد.

بدتر اين كه بر اساس اين قانون اگر اسرائيل به ايران حمله كند، كنگره امريكا بايد مجوز استفاده از نيروي نظامي، ديپلماتيك و حمايت اقتصادي از اسرائيل را براي دفاع از مردم، سرزمين و موجوديت آن بدهد.

حتي اگر چنين اقداماتي اجرايي نشود، مي‌تواند به منزله چك‌هاي سفيد امضايي باشند كه به بروز جنگ‌هاي جهاني منجر مي‌شود. استفاده از چنين لحني براي تعيين سياست‌هاي امريكا در بلند مدت نظر گرفته شده است ، از اين رو اگر اسرائيل به ايران حمله كند، تعداد سناتورهايي كه از مداخله امريكا حمايت خواهند كرد، براي تصويب راي جنگ كافي خواهند بود. اين همان بازي است كه آنها براي بيش از يك دهه با قانون‌هاي تصويب شده درباره عراق در پيش گرفتند.

تبديل شدن اين لايحه سنا به قانون بعيد به نظر مي رسد و حتي اگر تصويب هم مي شد نيز با موفقيت همراه نبود. اين قانون از بقيه كشورهاي جهان مي خواهد داد و ستد با ايران را درست در زماني رها كنند كه ايران چنين انعطاف پذيري ديپلماتيكي از خود نشان داده است و از اين رو اين قانون ناديده گرفته خواهد شد.

كنگره امريكا - تحت نفوذ لابي هاي اسرائيل و عربستان سعودي - به دنبال منحرف كردن تلاش هاي ديپلماتيك دولت اوباما با ايران است. با وجود خوش بيني‌ها درباره گام‌هايي كه در مسير صلح در سال 2013 برداشته شده است اما بايد همچنان هوشيار بود. لابي جنگ به سادگي تسليم نخواهد شد.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن