تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802978920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مانع عدم ثبت جهاني ميمند؛ نقض پرونده يا كارشكني اعراب/ روستاي 13 هزار ساله در فراز و نشيب وعده ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مانع عدم ثبت جهاني ميمند؛ نقض پرونده يا كارشكني اعراب/ روستاي 13 هزار ساله در فراز و نشيب وعده ها
كرمان - خبرگزاري مهر: روستاي 13 هزار ساله ميمند يكي از نخستين سكونتگاههاي بشري است كه در دل كوه كنده شده و مردمان اين روستا هنوز با پيروي از نياكان خود در دل خانه هاي سنگي و مطابق آداب و رسوم كهن ايرانيان زندگي مي كنند اما داستان ثبت جهاني اين روستا آنقدر پر فراز و نشيب است كه خود دارد برهه اي از تاريخ مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان عجيب و غريب ثبت جهاني روستاي صخره اي و كهن ميمند هر چند عجيب تر از افسانه هاي نسبت داده شده به اين روستا نيست اما خود سرشار از شگفتي و فراز و نشيب است.

اين روستا از جمله نخستين سكونتگاههاي بشري در ايران زمين و جهان محسوب مي شود كه 13 هزار سال قبل به وسيله انسان در دل كوه ميمند و 38 كيلومتري شمال شرق شهرستان شهربابك احداث شده است.

نظريه هاي مختلفي در خصوص ساخت اين روستا وجود دارد اما قديمي ترين و تا حدودي اصيلترين نظريه باز مي گردد به قوم ماد و نشان از عزم و توان بالاي اجداد آريايي ها دارد.

در قديميترين كتيبه اي كه از اين روستا به دست آمده است متني عجيب نمايان شد كه رمز گونه است بر روي اين لوح نوشته شده است.

رمز گونه اسرار آميز ميمند

"هنگامي كه كوه‌ها در اين ميمند شكاف بردارند و افسانه‌هاي ميمند به حقيقت بپيوندند گنجينه ميمند پديدار مي‌شود و فقط يك نفر مي‌تواند به آن دست پيدا كند كه او از سوي خورشيد مي آيد"

هنوز كسي از افسانه هاي منتسب به اين روستا چيزي نگفته است اما از اين لوح برمي آيد كه تمدني غني در اين منطقه زندگي مي كردند كه داراي خط و زبان بودند.

نكته قابل توجه اينكه مردمان كنوني ميمند نيز هنوز به زبان كهن خود سخن مي گويند و بسياري از آداب و رسوم خود را دارند.

خانه ها، كوچه ها، مسجد، حمام و همه چيز اين روستا از سنگ است و شايد استفاده از همين مصالح است كه رمز ماندگاري اين تمدن تا كنون مي باشد.

مردمان ميمند تا چند سال قبل طبق رسوم خود با يكديگر ازدواج مي كردند و ژن غني و كهن خود را حفظ كرده بودند اين رسم همچنين در بين برخي از خانواده هاي ميمند پا برجاست اما رفت و آمدها و تداخل جمعيتي ايجاد شده بر روي بافت جمعيتي اين روستا تاثير گذاشته است.

اين موارد پرده اي از داشته هاي غني اين روستاي تاريخي است، مواردي كه نشان از خصوصيات منحصر به فرد و گاه بي همتاي ميمند دارد.

اين روستا به دليل قرار گرفتن در مسير كرمان، شيراز و يزد جزو مثلث گردشگري كشور محسوب مي شود و هميشه يكي از مناطق مورد نظر گردشگران خارجي محسوب مي شده و رونق گردشگري را در خود حفظ كرده است.

روند ثبت جهاني ميمند در تاريخ ثبت مي شود

اما ثبت جهاني اين روستاي تاريخي هميشه دچار حواشي و مسائل مختلف بوده است.

در ابتدا قرار بر اين شد كه پرونده ثبت جهاني اين روستا بررسي و تهيه شود و در اين زمينه پايگاه تاريخي ميمند نيز راه اندازي شد.

خصوصيات و نكات منحصر به فرد روستا جمع اوري شد و در اختيار بازرسان يونسكو قرار گرفت در بازديد هاي چند باره و چند باره بازرسان نكاتي به عنوان موانع ثبت جهاني گوش زد شد و قرار بر اين شد اين نكات برطرف شود و درنهايت پرونده در اجلاس يونسكو بررسي شود.

اين نكات بيشتر در خصوص منظر ميمند و وجود برخي ساختمانهاي نا مانوس با ساختار ميمند، برق كشي و سيستم آب و فاضلاب روستا بود كه سالها از اين سخن گفته شد كه به زودي مشكلات برطرف مي شود.

در ابتدا ميمند پشت سر نامهايي ديگر از آثار تاريخي كشور ماند و درنهايت امسال پرونده مورد بررسي قرار گرفت.

و درنهايت مسئولان بيان كردند كه مشكلات منظر ميمند رفع شده و پرونده را در سي و هفتمين اجلاس سالانه ميراث فرهنگي سازمان يونسكو در شهر پنوم پن كامبوج مطرح كردند كه متاسفانه ثبت جهاني روستا در اين اجلاس ميسر نشد.

اما بازماندن چند باره ميمند از ثبت جهاني موجب تعجب همگان شد و اينجا بود كه مسئولان ميراث فرهنگي اظهار نظرهاي خود را در اين خصوص شروع كردند.

مشكلاتي كوچك است كه طي دو ماه رفع مي شود

حسين شمس الديني، مديركل وقت ميراث فرهنگي استان كرمان در همان زمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: بايد ثبت روستاي ميمند را قطعي بدانيم تنها چند مشكل كوچك وجود داشت كه به زودي حل مي شود.

وي تصريح كرد: به هيچ عنوان ثبت جهاني ميمند رد نشده است بلكه تنها ابهاماتي وجود دارد كه بايد رفع شود و طي دو ماه آينده با پاسخ دادن به اين سوالات مشكل پرونده حل مي شود.

وي همچنين به اظهار نظر نماينده هندوستان اشاره كرد كه ميمند را جواهري در كوير عنوان كرده بود اما اين اظهار نظرها تا كنون كمكي به ثبت جهاني ميمند نكرده است.

طبق گفته شمس الديني قرار بر اين شده است كه دو سهميه ديگر ايران براي ثبت جهاني در اجلاس پيش رو در نظر گرفته شود و روستاي ميمند نيز در كنار دو اثر ديگري كه معرفي خواهند براي ثبت جهاني بار ديگر بررسي شود در حقيقت بررسي پرونده روستاي ميمند خارج از نوبت انجام خواهد شد.

آيا نجفي كليد مشكل ثبت جهاني ميمند را در جيب دارد؟

اما با گذشت ماهها از آن زمان تاكنون اطلاع رساني در زمينه رفت مشكلات ميمند صورت نگرفته است و سكوت در اين خصوص ادامه دارد. قرار است فردا در سفري كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري كشور به كرمان دارد وي در محل اين روستا حاضر شود و مشكلات ثبت جهاني ميمند را بررسي كند.

بسياري از ساكنان اين روستاي تاريخي و مردم استان كرمان اميدوارند كه حضور نجفي در ميمند كليدي باشد بر قفل باز نشده ثبت جهاني ميمند.

مشكل تراشي عربها از كجا آغاز شد

ابهام در خصوص مشكلات پرونده زماني بيشتر مي شود كه در زمان عدم ثبت جهاني ميمند برخي از مسئولان وقت ميراث فرهنگي گفتند زماني كه پرونده ميمند مورد بررسي قرار گرفت كارشناسان عراق و امارات مدعي شدند آنها نيز چنين روستايي را در اين كشورها دارند و مي توانند نظير اين روستا را معرفي كنند.

اينكه آيا در امارات كه كشوري كوچك و تازه متولد است روستايي 13 هزار ساله وجود دارد كه با دست در دل كوه كنده شده باشد و خط و زبان خاص خود را داشته باشد و مردمانش هنوز از همان نژاد و همان رسوم قبل برخوردار باشند نكته اي است كه علامت سوالهاي متعددي و ترديذ را به همراه دارد.

و اينكه آيا اين ادعاي عربها موجب تاخير در ثبت جهاني شده است و يا نقصي در پرونده ميمند بوده آيا معارضات ناشي از خطوط برق و مخابرات و ساختمانهاي ناموزون در منطقه برچيده شده اند و بروز چنين مشكلاتي موجب عدم ثبت جهاني شده است.

آيا تنها با نشان دادن چند عكس و تكميل مستندات و پاسخ دادن به سوالات ظرف ماههاي آينده شاهد رفع مشكل ميمند خواهيم بود.

اينها سوالاتي است كه شايد با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي در كرمان جوابي براي انها يافت شود كه اميدواريم فردا يكي از نتيجه هاي سفر نجفي به كرمان همين مسئله باشد.

مشكلات ميمند با حضور رئيس ميراث فرهنگي بررسي مي شود

به هر روي معاون گردشگري ميراث فرهنگي كرمان كه خبر از سفر رئيس اين سازمان به كرمان داد در جواب خبرنگار مهر در خصوص وضعيت روستاي ميمند گفت: هر ساله كشورهاي مختلف داشته هاي خود را براي ثبت جهاني به اجلاس معرفي مي كنند و روستاي صخره اي ميمند نيز از ايران در اين زمينه سال جاري معرفي شد و اعتقاد داريم كه اين ظرفيت در خصوص اين روستا وجود دارد.

تجلي ادامه داد: رئيس سازمان ميراث فرهنگي روز سه شنبه به استان كرمان سفر خواهد كرد و يكي از برنامه هاي سفر چند روزه در كنار بازديد از ارگ بم و شركت در مراسم سالگرد زلزله بم نيز بازديد از روستاي ميمند است.

وي البته تصريح كرد كه پرونده ثبت جهاني ميمند به دليل وجود نواقص از سوي يونسكو برگشت داده شده است اما همچنان در ليست ثبت جهاني است.

وي ميمند را از جمله پتانسيلهاي بسيار غني گردشگري و تاريخي استان كرمان دانست كه از اهميت ويژه اي برخودار است.

مردم كرمان هم اكنون چشم به راه سفر مقام عالي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور به استان كرمان هستند تا كه شايد گره هاي كوري كه موجب عدم توسعه بخش گردشگري و مرمت آثار تاريخي اين استان شده است باز شود.

مشكلاتي كه بايد در كرمان بررسي شود

يكي از سوالهاي مهم مردم كرمان از نجفي اين است كه كرمان با داشتن يكي از بيشترين آثار تاريخي ثبت شده در كشور و دو اثر ثبت جهاني و يك اثر در آستانه ثبت جهاني چرا هنوز در زمينه زير ساختهاي گردشگري بسيار عقب مانده است و چرا بسياري از بناهاي تاريخي اين استان از جمله مناطق باستاني "ارت" در جنوب كرمان به دليل بي اعتباري و عدم تخصيص پول طي سالهاي گذشته دست نخورده مانده اند.

اينكه چرا مرمت و بازسازي آثار تاريخي شاخص كرمان از جمله بازار تاريخي گنجعليخان به كندي پيش مي رود و بسياري از بناهاي موجود در اين بنا در حال تخريب هستند.

.........................................

گزارش: سيد مهدي موسوي

كد خبر: 2201828

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۱۹:۱۲

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن