تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819640446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تولد حضرت عيسي مسيح(ع) تا درگذشت چارلي چاپلين


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: از تولد حضرت "عيسي مسيح(ع) تا درگذشت "چارلي چاپلين"
تولد حضرت "عيسي مسيح(ع)"، عيد كريسمس، درگذشت "چارلي چاپلين"، تولد كاشف قانون جاذبه، استعفاي آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق و ... از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۴ دي ۱۳۹۲ خورشيدي برابر با ۲۲ صفر ۱۴۳۵ هجري و ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ ميلادي است. مهمترين رخدادهاي تاريخي امروز از اين قرار است:

تولد پيامبر خدا حضرت "عيسي مسيح(ع)" (سال اول ميلادي، 622 سال قبل از هجرت)
حضرت عيسي بن مريم(ع) پيامبر بزرگ الهي و اولوالعزم، در روز 25 دسامبر سال اول ميلادي، 622 سال قبل از هجرت پيامبر بزرگ اسلام(ص)، در بيت لحم واقع در سرزمين فلسطين به دنيا آمد. حضرت عيسي(ع) به فرمان خداوند، به گونه‌اي اعجازآميز از مادري باكره و مقدس متولد شد و سپس در گهواره شروع به سخن گفتن كرد و پيامبري خود را بشارت داد. معجزات فراوان، تبيين مسائل اخلاقي به همراه مثال‌ها، شفاي بيمارانِ علاج‌ناپذير و بالاخره پافشاري بر اطاعت از شريعت و پرستش خداي يكتا باعث شد تا تعداد زيادي گرد وي جمع شوند.

در اين ميانْ، پيروان نزديك و خاص او حواريون نام داشتند كه دوازده نفر بودند و هميشه همراه حضرت بودند. مسيح(ع) كه از 30 سالگي به نبوت برگزيده شد، سرانجام مورد تهديد بزرگان يهود واقع شد و آنان تصميم به قتل وي گرفتند. روي گرداني يهوديان از بزرگان خود باعث شد تا سران يهود به اين نتيجه برسند كه بايد عيسي(ع) را براي حفظ قوم خود، قرباني نمايند. در آن حالْ، چون خواستند آن حضرت را از ميان بردارند، خداوند مسيح(ع) را به آسمان‌ها برد و يهوديان فردي شبيه به عيسي(ع) را به صليب كشيدند. در روايات اسلامي و شيعي، بازگشت عيسي(ع) مسيح(ع) در زمان ظهور حضرت مهدي موعود(عج) تصريح شده و به نمازگزاردن آن حضرت پشت سر امام عصر اشاره گرديده است. كتاب حضرت عيسي(ع) انجيل نام دارد. نام حضرت عيسي(ع) در سيزده سوره قرآن، 45 بار تكرار شده است.

شهادت عالم مجاهد آيت اللَّه "آقانوراللَّه نجفي اصفهاني" (1306ش)
آيت‌اللَّه مهدي معروف به آقانوراللَّه نجفي اصفهاني در سال 1240 ش در اصفهان به دنيا آمد. آيت‌اللَّه نجفي اصفهاني با ظل السلطان فرزند خون‌خوار ناصرالدين شاه كه 30 سال حاكم اصفهان بود مبارزه كرد و وي را از اصفهان اخراج نمود. او در جريان نهضت مشروطه، از اركان نهضت عدالت‌خانه و مهاجرت كبراي قم نيز به شمار مي‌رود. آيت‌اللَّه اصفهاني انجمن مقدس ملي اصفهان را تأسيس و بعد از اخراج ظل‌السلطان دست به اصلاحاتي مانند تأسيس بيمارستان و مدرسه زد. اين عالم مجاهد سرانجام از سوي رضاخان (كه مبارزات زيادي با او كرده بود) مسموم، و در 4 دي ماه 1306 ش برابر بااول رجب 1346 ق در 66 سالگي به لقاءاللَّه پيوست. پيكر اين عالم رباني به نجف منتقل شد و در مقبره جد مادري خود آيت‌اللَّه العظمي شيخ جعفر كاشف الغطاء دفن گرديد.

مرگ "ناصرالملك" سياستمدار و نايب السّلطنه قاجار (1306 ش)
با روي كار آمدن احمد شاه قاجار،ناصرالملك پس از مرگ عضدالملك نايب السلطنه، به نيابت سلطنت انتخاب شد و همچنان با ارسال تلگراف، از اروپا دستورات خود را صادر مي‌كرد و به اداره امور كشور مي‌پرداخت. اين طرز حكومت، كشور را با مشكلات متعددي روبرو ساخت تا اين كه ناصرالملك را مجبور به سفر به ايران نمود. وي حكومت قانون و مشروطه را براي ايران زود مي‌دانست و از اين رو با مشروطه‌خواهان هماهنگي نكرد. هنگامي كه به نيابت سلطنت رسيد، از انجام انتخابات طفره رفت و در مدت سه سال و نيم نيابت سلطنت او، ايران مجلس نداشت و مطبوعات به شدت در فشار و مضيقه بودند. در اين هنگام تصميم به بركناري او گرفته شد ولي نه استعفا داد و نه به ايران آمد و تا روز آخر نيز حقوق خود را كامل وصول نمود. سرانجام اين سياستمدار عياش در چهارم دي ماه 1306، پس از آن كه مدتي قبل به دعوت رضاخان پهلوي به ايران آمده بود، در تهران درگذشت.

تظاهرات عظيم مسلمانان در حمايت از قيام اسلامي مردم فلسطين (1366ش)

درگذشت "ابن نُقطه" عالم و حديث شناس (629 ق)
محمد بن عبدالغني بن ابي بكر معروف به ابن نقطه از كودكي به حديث علاقه داشت و براي استماع حديث سفرهاي بسيار كرد. وي بدين منظور به خراسان، شام و مصر عزيمت نمود و ضمن گردآوري حديث، شاگردان زيادي نيز تربيت كرد كه آنان از استاد خود، احاديث فراواني روايت كرده‌اند. از ميان شاگردان ابن نقطه مي‌توان ابن عساكر را نام برد. الاستدراك كتاب معروف ابن نقطه مي‌باشد.

تولد ميرزا "محمدباقر خوانساري" فقيه و محدّث (1226 ق)
ميرزا محمدباقر بن ميرزا زين العابدين خوانساري از علماي بزرگ قرن سيزده و چهارده هجري، در 1226 ق در خوانسار به دنيا آمد. وي فقيه اصولي، محدث رجالي، اديب و محقق برجسته بود و رياست علمي مذهبي در اصفهان را به عهده داشت. حوزهٔ درس او محل استفادهٔ افاضل بسياري از جمله شيخ الشريعهٔ اصفهاني، سيدابوتراب خوانساري و سيدمحمدكاظم يزدي و ديگران بوده است. احسنُ العطيه، حاشيهٔ شرح لمعه، قرةالعين، روضات الجنات في احوال العلماء و السادات و... از تاليفات اين عالم برجسته مي‌باشند.

تولد "كلارا بارتون" بنيان‌گذار صليب سرخ امريكا(1821 م)
كلارا هارلو بارتون در ۲۵ دسامبر ۱۸۲۱ در آكسفورد ماساچوست متولد شد. در تاريخ ۱۲ آوريل سال ۱۸۶۱ جنگ داخلي آمريكا آغاز شد. او حدود يك سال از تاسيسات اداري براي ارسال داروهاي پزشكي به جبهه‌ها دادخواهي كرد كه تا به حال اجازه اين امر به كسي داده نشده بود، تا زماني كه اين اجازه به وي داده شد و بارتون به «فرشته پرستار» سربازاني كه در خونين‌ترين جنگ‌ها شركت كرده بودند، تبديل شد. پس از پايان جنگ هم او اداره يك دفتر دولتي به نام «دفتر سربازان مفقودالاثر» را برعهده گرفت و توانست حدود ۲۲ هزار مفقودالاثر را در فاصله سال‌هاي ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۸ مكان‌يابي كند.كلارا بارتون بعدها صليب سرخ را در ايالات متحده پايه‌گذاري كرد. بارتون در سال ۱۹۰۴ از رياست اين سازمان كناره‌گيري كرد ولي تا آن زمان موفق شده بود كه ايالات متحده آمريكا را وادار به امضاي كنوانسيون ژنو سال ۱۸۶۴ و عضويت در سازمان بين‌المللي صليب سرخ كند.او در نهايت در ۹۰ سالگي در ۲ آوريل ۱۹۱۲ در ايالت مريلند از دنيا رفت.

درگذشت "چارلي چاپلين" كمدين و هنرپيشه معروف سينما (1977م)
سِر چارلز اسپنسر چاپلين (۱۶ آوريل ۱۸۸۹ - ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷) يكي از مشهورترين بازيگران و همچنين كارگردان و موسيقي‌دان برجستهٔ هاليوود و برندهٔ جايزه اسكار است. بيشتر فيلم‌هاي او كمدي و صامت هستند. چاپلين در زمينه سينما بيش از ۶۵ سال فعاليت كرد كه شروع فعاليتهاي وي از سالن ويكتوريا انگلستان به عنوان پسربچه‌اي آغاز شد و تا سن ۸۸ سالگي ادامه يافت.

وي در سال ۱۹۱۹ همراه با تعدادي از دوستان سينمايي خود اتحاديه سينماگران را تاسيس كرد. او به خاطر بيماري‌ديابت در 88 سالگي، چشم از جهان فروبست.فرزندان و همسرش براي او مراسم ترحيم‌باشكوهي برگزار كردند و او را در قبرستان«كروسر سرووي» سويس به خاك سپردند.

درگذشت "حسن پورصناعي" هنرمند قلم كار ايراني (1375 ش)
استاد حسن پورصناعي كار هنري را از پنج سالگي در محضر پدرش مرحوم مشهدي عبدالخالق آغاز كرد و در زماني كوتاه، در زمره يكي از بهترين طراحان و نقشه‌پردازان درآمد. پرده‌ها، كتيبه‌ها، خيمه‌ها، سجاده‌ها و مجالس بسياري از استاد پورصناعي به جاي مانده است. آثار وي همواره، زينت‌بخش حسينيه‌ها، تكايا و اماكن مذهبي شهرهاي ايران بوده است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي از وي دعوت شد تا در دانشگاه به تدريس عملي هنرش بپردازد. استاد پورصناعي به هنگام فوت 85 سال داشت.

نخست وزير يوگسلاوي وارد تهران شد(1353ش)

نرخ آب در تهران تصاعدي شد(1354ش)

تأسيس "كمپاني هند شرقي فرانسه" در هندوستان (1665م)
كمپاني هند شرقي فرانسه در زمان سلطنت لويي چهاردهم، براي رقابت سياسي، اقتصادي و استعماري با دولت بريتانيا در هندوستان تأسيس شد. اگرچه اين شركت در 25 دسامبر 1665م شكل گرفت اما از سال 1719م در هندوستان مستقر گرديد. دولت انگليس نيز 66 سال قبل از تأسيس كمپاني فرانسه، كمپاني تجاري هند شرقي خود را ايجاد كرده بود. از نتايج تأسيس كمپاني هند شرقي، انجام فعاليت‌هاي استعماري دولت‌هاي انگليس و فرانسه در شبه قاره هند و سرزمين‌هاي مجاور آن بود كه تا مدت‌ها، از طريق اين كمپاني‌ها انجام مي‌شد، هر چند كه كمپاني فرانسوي در مقايسه با كمپاني انگليسيِ هند شرقي به موفقيت دست نيافت. اين شركت به علت مشكلات مالي در سال 1769م منحل گرديد.

تولد "محمد انور سادات" رئيس جمهور پيشين مصر (1918م)
محمد انور السادات سياست‌مدار، نظامي و ديكتاتور مصري بود. او سومين رئيس جمهور مصر بود و اين سمت را از تاريخ ۱۵ اكتبر ۱۹۷۰ تا روز ترورش توسط جهاد اسلامي مصر در تاريخ ۶ اكتبر ۱۹۸۱ به عهده داشت. وي اولين حاكم يك كشور عرب بود كه پيمان سازش را با دولت اسرائيل امضاء نمود و اين كشور را بي چون و چرا به رسميت شناخت. كه به دليل همين تلاش وي براي برقراري سازش موفق به دريافت جايزه صلح نوبل توسط بنياد غربي نوبل در ۱۹۷۸ گرديد. هرچند اين پيمان در افكار عمومي غرب و اسراييل يك موفقيت جدي براي اسراييل محسوب ميشد و انورسادات بعنوان فردي صلح طلب معرفي ميشد اما افكار عمومي مسلمانان جهان با اعطاي لقب "فرعون مصر" از وي ابراز انزجار ميكردند. در سپتامبر سال ۱۹۸۱، سادات اقدام به سركوب و دستگيري گروه‌هاي مختلف سياسي در جهت آرام كردن و كنترل كامل اوضاع مصر نمود كه موج دستگيري‌ها در خارج از مصر با محكوميت‌هاي بين‌المللي مواجه شد.

تولد "اسحاق نيوتن" رياضي‌دان انگليسي و دانشمند برجسته جهان (1643م)
اسحاق نيوتن در 25 دسامبر سال 1642م در انگلستان به دنيا آمد. نيوتن در 24 سالگي قوانين اساسي فيزيك را تنظيم كرد و آن‌ها را درباره اجرام آسماني به كار برد. مهم‌ترين كشف نيوتن، قانون اصلي جاذبه است. كشفيات علمي نيوتن، پايه بسياري از اكتشافات بعدي دانشمندان درباره قوانين حاكم بر طبيعت و اصول رياضي و هندسي شد. نيوتن را به دليل مطالعه آثار رياضي‌دانان بزرگ و به ويژه پايه‌گذاري اساس حساب و جبر و آناليز، به عنوان يكي از بنيان‌گذاران اصول رياضيات عالي مي‌دانند. ديدگاه‌هاي اين دانشمند بزرگ جهان درباره دين، فلسفه و اخلاق نيز مورد توجه بسياري از دين شناسان و متفكران قرار گرفته است. نيوتن آثار متعددي به نگارش درآورده است كه كتاب مباني رياضي فلسفه طبيعي درباره حركت اجسام، مهم‌ترين اثر اوست. نيوتن در اين كتاب پيروي حركات اجسام در زمين و آسمان را بر اساس قوانين واحد اثبات مي‌كند و قوانين مهم سه‌گانه خود را در اين‌باره مطرح مي‌سازد. اسحاق نيوتن سرانجام در 20 مارس سال 1727م در 85 سالگي درگذشت و در كليساي وست مينْسْتِر كه مدفن بزرگان بسياري است به خاك سپرده شد.

عيد كريسمس
كريسمَس يا نوئل نام جشني است در آيين مسيحيت كه به منظور گرامي‌داشت زادروز مسيح برگزار مي‌شود. بسياري از اعضاي كليساي كاتوليك روم و پيروان آيين پروتستان، كريسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسياري آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نيز برگزار مي‌كنند. اعضاي كليساي ارامنه طبق سنت منحصر به فردي، روز ميلاد و همچنين روز غسل تعميد مسيح را همزمان در روز ششم ژانويه جشن مي‌گيرند. ايام دوازده روزه كريسمس با سالروز ميلاد مسيح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شويان در روز ۶ ژانويه ادامه مي‌يابد. هرچند مهم‌ترين عيد مذهبي در گاهشمار مسيحي، روز عيد پاك (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخيز عيسي) است. با وجودي كه اين روز، يك عيد مذهبي شناخته مي‌شود، از اوايل سده بيستم ميلادي به بعد به طور گسترده به عنوان يك جشن غير مذهبي برگزار شده است.

استعفاي "ميخائيل گورباچف" رهبر پيشين اتحاد جماهير شوروي سابق (1991م)
با روي كار آمدن ميخائيل گورباچف در مقام رهبري اتحاد جماهير شوروي سابق، وي دست به اصلاحات گسترده اقتصادي و سياسي زد و سعي نمود تا اوضاع افسارگسيخته كشور را كنترل كند. در روز 19 اوت 1991م كودتايي از جانب عناصر هوادار بازگشت به روش‌هاي سنتي كمونيسم براي قبضه كردن قدرت به وقوع پيوست كه با مقاومت بوريس يِلْتْسين، رئيس جمهور جديد فدراسيون روسيه و مخالفت مردم، به شكست كامل انجاميد. اين امر موقعيت يلتسين را بيش از پيش تقويت كرد و او را در جايگاهي برتر از گورباچف قرار داد.

يلتسين هم‌چنين با تحت فشار قرار دادن گورباچف، او را به استعفا از دبير كلي حزب كمونيست شوروي وادار ساخت و زمينه‌هاي انحلال حزب كمونيست را نيز فراهم آورد. در نهايت، گورباچف كه ديگر اختياري در مقام رياست جمهوري اتحاد جماهير شوروي نداشت، در شب كريسمس برابر با 25 دسامبر 1991م از مقام خود استعفا داد و رسماً اعلام داشت كه ديگر كشوري به نام اتحاد جماهير شوروي وجود ندارد. بدين سان، ابرقدرت شوروي كه طي سال‌هاي 1990 و 1991م عملاً از ميان رفته بود، اسماً و رسماً از ميان رفت و دنيا سال 1992م را با يك ابرقدرت در صحنه سياست بين‌المللي آغاز كرد.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن