تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819418441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساختار وقف بايد مردمي باشد/ پرداخت بدهي‌هاي دولت به سازمان اوقاف خواسته به حقي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ساختار وقف بايد مردمي باشد/ پرداخت بدهي‌هاي دولت به سازمان اوقاف خواسته به حقي است
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه پرداخت بدهي‌هاي دولت به سازمان اوقاف و امور خيريه خواسته به حق و مشروعي است، گفت: به طور حتم مجلس مي‌تواند اين موضوع را در بودجه در نظر گيرد تا بدهي‌ها پرداخت شود.

به گزارش خبرگزاري مهر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر امروز در سخناني در مراسم گراميداشت هفته وقف كه در محل تالار مدرس مجموعه بهارستان برگزار شد، اظهار داشت: 250 نفر از نمايندگان مجلس عضو فراكسيون وقف هستند كه اين موضوع نشان مي‌دهد مجلس توجه خاصي به موضوع وقف دارد.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، افزود: در باب وقف سخن بسيار گفته شده است يك بخش به كارهاي فرهنگي و فضاسازي‌ها بر اين زمينه مربوط مي‌شود كه بايد به نحو دقيق روشن شود و درخواست سازمان اوقاف از مجلس نيز بايد مشخص شود كه چه نوع قانوني مي‌تواند به اين سازمان كمك كند.

رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: در زمينه الزام بخش‌هاي مختلف كشور به ترويج فكر فرهنگي، بايد اقدامات بيشتري انجام شود چون اين موضوع مي‌تواند زيربناي فكر وقف بر جامعه را فراهم كند و به نظر مي‌رسد شروع اين اقدام بايد از سازمان اوقاف و امور خيريه باشد.

لاريجاني با بيان اينكه براي كارهاي درازمدت در زمينه‌هاي مختلف سازمان اوقاف و امور خيريه بايد پيشنهادات اوليه را مشخص كند، گفت: هم‌اكنون فصل بودجه و تصويب بودجه است ، اكنون يك مسئله بدهي‌هايي است كه دولت به سازمان اوقاف و امور خيريه دارد؛ البته اين خواسته مشروعي است كه بدهي‌هاي دولت به اين سازمان تسويه شود و اين يك مطالبه كاملا به حق است و بايد بدهي دولت به سازمان اوقاف و امور خيريه پرداخت شود و حتما به اين موضوع در كميسيون تلفيق توجه مي‌كنيم كه چگونه اين بدهي تامين شود.

لاريجاني تصريح كرد: گرچه وضعيت بودجه دولت خيلي خوب نيست اما بدهي‌هاي دولت بهتر است پرداخت شود، نكته دومي كه به نظر مي‌رسد بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه براي آينده چه كارهايي مي‌شود انجام داد، اگر وقف در همه شئون انتخاب شود و ساختار وقف را مردمي كنيم، مردم بيشتر استقبال مي‌كنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: اين تلقي وجود دارد كه وقتي نظارت‌هاي دولت انجام مي‌شود، گاهي كارها درست پيش نمي‌رود بنابراين بهتر است اين امور را به مردم بسپاريم؛ بدون‌شك هر چه ساختار وقف دولتي باشد، كارها دچار خفگي مي شود؛ ما نمي گوييم درون سيستم هاي دولتي حيف و ميل انجام مي شود، ولي اين تلقي وجود دارد زماني كه نظارت دولتي انجام مي شود كار به شيوه خود پيش‌ نمي‌رود.

لاريجاني ادامه داد: يكي از كارهايي كه مي توان براي بهبود وقف در كشور انجام داد توجه به وقف حكومتي است؛ شايد بتوان كارخانه هاي بزرگ را كه مي توانند درآمدزا باشند را وقف كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، افزود: ما پشتوانه هاي خوبي در صنايع و معادن داريم كه بر اساس اصل 44 قانون اساسي آنرا به بخش خصوصي واگذار كرديم ولي اگر بتوانيم وجه شرعي و ديني آنرا درست كنيم مي توانيم وقف حكومتي داشته باشيم.

يك چهارم موقوفات كشور داراي درآمد است

حجت‌الاسلام علي محمدي نيز در اين مراسم افزود: بايد بر مديريت موقوفات موجود تجديدنظر كرد، موقوفات بايد به صورت اقتصادي اداره شوند، در حالي كه راه و نگرش جامعه و مسئولان به مديريت موقوفات مديريت مصرف است، همه ما بدهكار موقوفاتيم در حالي كه تصور مي‌كنيم طلبكار هستيم.

وي با بيان اينكه همه ما وامدار واقفان خيرانديش هستيم، گفت: بازسازي موقوفات كشور بايد مورد توجه قرار گيرد، عموما از موقوفات برداشت، هزينه و مصرف مي‌كنيم اما بايد پرسيد كدام صاحب سرمايه، سرمايه‌اش را هزينه مي‌كند؟

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: براي اولين‌بار در عمر اوقاف كشور، از مسئولان اين سازمان در سراسر كشور خواستيم تمام وقفنامه‌ها را مجددا بازنگري كنند و شهادت شرعي دهند كه نيات واقفين را درست مطالعه كرده‌اند، هم‌اكنون سامانه بانك اطلاعاتي موقوفات داراي شش مرحله تاييد است و بهتر است بدانيم يك چهارم موقوفات كشور داراي درآمد است از هزار تومان تا يك ميليارد تومان ولي مابقي معطل است و هيچ درآمدي ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه در سياست‌هاي كلان اقتصادي كشور درباره وقف موضوعي گفته نشده است، تصريح كرد: بهتر است در برنامه ششم توسعه به موضوع وقف توجه بيشتري شود، وقف مال بي‌صاحب و مال خير و آزاد نيست كه هرطور خواستيد استفاده كنيد بلكه صاحبان با عظمتي مثل قرآن و اهل بيت (ع) و مردم دارد، ما در اوقاف نماينده همه مردم هستيم، همه به دنبال اين هستيم كه از اين مجموعه برداريم و مصرف كنيم، اين هنر نيست كه هميشه به موقوفات گذشته افتخار كنيم.

كد خبر: 2201900

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۲۰:۳۱

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن