تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801770072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصاحبه با كامنت‌گذاران صفحه مسي و مجري برزيلي


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مصاحبه با كامنت‌گذاران صفحه مسي و مجري برزيلي
«چهار هزار تومان شارژ ايرانسل بفرست، تركيب ايرانو واست بفرستم.» اين كامنت را عليرضا در پست ليونل مسي نوشته كه به قول خودش زياد در صفحات مختلف جامعه مجازي تكرار شد.

هفته‌نامه حاشيه با 6 نفر از كساني كه در صفحه مسي كامنت گذاشته‌اند به گفت‌وگو پرداخته كه مشروح آن در پي مي‌آيد:

عليرضا، چند ساله هستي و چه مي‌كني؟

17 ساله و اهل مشهد هستم و دانش‌آموز سوم دبيرستان رشته انساني.

علاقمندي تو به فوتبال باعث شد كه در حمله به صفحه مسي شركت كني؟

اين كار اسمش حمله نيست. شماها شلوغش مي‌كنيد. ما به ديد سرگرمي به آن نگاه مي‌كنيم و مي‌گذريم از كنارش. فقط مي‌خواهيم به مسي و ديگران بفهمانيم كه مردم ايران هوادار تيمشان هستند و فوتبال ايران را به آرژانتين و آقاي مسي بشناسانيم.

فكر نمي‌كني اين كار باعث مي‌شود آبروي جامعه فوتبال و هوادارانش برود، به جاي اينكه باعث شناسايي فوتبال ايران بشود؟

اي بابا، شما همه چيز را جدي مي‌گيريد و هماهنگي ما را در اين كار ناديده مي‌گيريد. من اسم اين كار را آبروريزي نمي‌گذارم و ديگر در موردش صحبت نمي‌كنم.

هماهنگي؟ در مورد اين هماهنگي بيشتر توضيح مي‌دهي؟

منظورم اين است كه در مدت‌زمان كوتاهي توانستيم كاري كنيم كه همه به اين كامنت‌بازي ما واكنش نشان بدهند. سايت‌هاي خبري هم حتي در موردش نوشتند.

تو اسم اين كار را سرگرمي گذاشتي. زياد به اينترنت سر مي‌زني؟

من كلا اينترنت را سرگرمي مي‌بينم. هنوز محصلم و خيلي زمان زيادي صرف اينترنت نمي‌كنم. آن روز هم دوستان به من خبر دادند؛ چون از شوخ‌طبعي من خبر دارند از من خواستند در اين برنامه جديد فيس‌بوكي شركت كنم. من تلاش كردم در كامنت‌هايي كه مي‌گذارم ادب را رعايت كنم. اگر هم ديده باشيد من در كامنت‌هايم فحاشي نمي‌كنم.

پس قبول داري كه گروه زيادي كامنت‌هايي پر از كلمات ركيك نوشته‌اند؟

من كاري به ديگران ندارم. نظر خودم را گذاشتم و كمي هم خنديديم و ديگر حوصله پيگيري اين برنامه را ندارم. سرگرمي يعني همين. وقتي را بگذراني و بروي دنبال زندگي‌ات.

در مورد فيلترينگ فيس‌بوك چه نظري داري؟ فكر نمي‌كني همين كارها باعث مي‌شود كه دولت مردد باشد تا فيس‌بوك را آزاد كند؟

اصلا. فيلترينگ ربطي به اين موضوع ندارد. آن يك بحث سياسي است و نه سرگرمي. الان هم كه با اين همه فيلترشكن، يكي بخواهد كاري را انجام دهد، مي‌تواند و فيلتر كردن فيس‌بوك هم نمي‌تواند جلوي او را بگيرد.

از خانواده‌ات كسي هم عضو فيس‌بوك هست؟ از تحصيلات پدر و مادرت مي‌گويي؟

من دو خواهر بزرگ‌تر از خودم دارم كه هر دو دانشجو هستند و هر دو هم عضو فيس‌بوك ولي اصلا فعال نيستند و زياد به فيس‌بوك سر نمي‌زنند. پدرم دبير آموزش و پرورش است و مادرم خانه‌دار.

* كري خواندن در فضاي مجازي به خانم‌ها اين فرصت را مي‌دهد كه وارد گود شوند. متاسفانه آنها هم در توهين كردن و نوشتن كامنت و ميزان حضورشان دست كمي از پسران ندارند. «باران» يكي از آنهاست كه با ساخت يك پروفايل جعلي به سراغ صفحه فيس‌بوك مسي رفته و به معناي واقعي به مسي حمله كرده است.

فقط براي اينكه بتواني به مسي فحش بدهي، پروفايل جعلي ساختي؟

دقيقا. مسي را اصلا دوست ندارم. اصلا هم از اين كار ناراحت نيستم.

اگر از كار خودت ناراضي نيستي، چرا با نام واقعي خودت كامنت نگذاشتي؟

به دلايل شخصي. دانشجوي حقوق هستم و حوصله سوال‌هاي همكلاسي‌هايم را ندارم كه چرا به مسي فحش دادم.

چرا از مسي متنفري؟

چند سال پيش مسي در مصاحبه با يك گزارشگر ايراني كه فكر مي‌كنم كامران نجف‌زاده بود، گفت كه من ايران را نمي‌شناسم و ما با اين كار به او ايران را شناسانديم.

فكر نمي كني اين توهين در جهان بازخورد خوبي نداشته باشد؟

در جهان هر كسي دوست دارد هر طوري كه مي‌خواهد در مورد ايران فكر كند. ما هم جمع شديم دور هم شوخي كرديم، كمي هم فحش داديم و خنديديم. هر كسي هر چه مي‌خواهد بگويد و بنويسد. ما كه لذت برديم. مسي هم كه فارسي بلد نيست و چه كسي هم حوصله دارد اين همه كامنت را به فارسي ترجمه كند؟

معمولا چند ساعت از وقت خود را در فيس‌بوك مي‌گذراني؟

فيس‌بوك يعني سرگرمي. با دوستانت حرف بزني، دوستان جديد پيدا كني و مطالب مورد علاقه خودت را بخواني. يك جاي كاملا شخصي هست و كسي هم نمي‌تواند به تو بگويد اين كار را بكن و اين كار را نكن. تقريبا روزي سه چهار ساعت در فيس‌بوك هستم. تفريحي ندارم به جز اين.

از اعضاي خانواده‌ات هم كسي در شبكه‌هاي مجازي عضويت دارد؟

هم برادرم و هم خواهر بزرگ‌ترم در فيس‌بوك عضو هستند ولي وارد اين بازي‌ها نمي‌شوند. از آنها هم كه خواستم بيايند و براي مسي چيزي بنويسند، توجهي نكردند. پدر و مادر من هر دو كارمند هستند و از اينكه من وقت زيادي را در فيس‌بوك يا اينترنت مي‌گذرانم، راضي نيستند.

* اين فقط صفحه فيس‌بوك ليونل مسي نبود كه كاربران ايراني آن را مورد حمله قرار دادند و صفحه خانم مجري مراسم قرعه‌كشي فرناندا ليما نيز از اين حملات در امان نماند. «جوجه اردك زشت ... يه چادر پيدا نمي‌شد تو اون خراب شده؟؟» فريد يكي از كاربران ايراني بود كه در اين صفحه فعاليت چشمگيري داشت؛ البته بعضي از كامنت‌هايي هم بودند كه همراه با فحاشي بود.

فريد، در مورد تحصيلاتت به ما بگو و اينكه اهل كجايي.

26 ساله هستم و اهل دزفول خوزستان. كارمند دولتم و مدرك تحصيلي‌ام هم فوق ديپلم رياضي است.

چرا در كامنت‌هايت از الفاظ ركيك استفاده مي‌كني؟

اين جزئي از فرهنگ ماست كه در شوخي‌هاي دسته‌جمعي براي خنداندن هم از الفاظ ركيك استفاده كنيم و به هم فحش بدهيم. شما اينطوري نيستي؟

به نظرت آيا اين دليل قابل توجيهي براي انجام چنين كاري است؟

به نظر من هست. يك شوخي دور همي همراه با خنده. حالا اين وسط هم چهارتا فحش بديم چه اتفاقي مي‌افتد؟

به صفحه مسي هم سر زدي يا فقط در همين صفحه كامنت گذاشتي؟

به فوتبال علاقه‌اي ندارم. در حد خواندن چند كامنت نگاهي انداختم اما صفحه خانم مجري برايم جالب بود. رفتم و چندتا كامنت هم گذاشتم.

تو زياد به فيس‌بوك سر مي‌زني؟

نه، اصلا. شايد بعد از يك هفته به فيس‌بوك سر زدم. فيس‌بوك يك سرگرمي براي من است در حد گذراندن وقت يك يا دو ساعت. دوستان من در دنياي واقعي هستند و زياد اين دنياي مجازي را دوست ندارم.

به نظر تو اين كارها باعث نمي‌شود ديد جهان به مردم ايران عوض شود؟

من موقعي كه از كاري لذت ببرم به اينكه ديگران چه فكري مي‌كنند، بها نمي‌دهم. به اين راحتي هم قرار نيست فرهنگ ما زير سوال برود.

فكر نمي‌كني چنين كارهايي باعث مي‌شود كه فيلتر بودن فيس‌بوك همچنان ادامه داشته باشد؟

اصلا. اين مي‌تواند بدترين دليل براي فيلتر بودن فيس‌بوك باشد. فيلترينگ اين سايت خيلي پيچيده هست كه نه من مي‌دانم دليل آن را و نه پيگيري مي‌كنم. وقت زيادي از روز را در اداره‌ هستم و ترجيح مي‌دهم به خانه كه برمي‌گردم، استراحت كنم.

* بازي كري خواندن براي ليونل مسي دو روز است كه در صفحه او همچنان ادامه دارد. بازيكنان ثابتي دارد و يك عده هم تازه‌نفس وارد ميدان شده‌اند اما بازي مثل روز اول گرم نيست چرا كه نوشته‌ها تكراري شده‌اند. پاشا به قول خودش دو روز است كه يك نفس دارد در دو ميدان بازي مي‌كند؛ هم ليونل مسي و هم فرناندا ليما. در يكي از كامنت‌هايش براي مسي نوشته: «قول مي‌دم با پرفكت اِستپس قدت 170 ميشه. بگم هاشم چند رنگشو بياره؟»

پاشا، دو روز است كه به قول خودت يك كله داري كامنت مي‌گذاري. از كارت براي ما بگو.

23 ساله هستم و ديپلم هنرستان دارم و الان هم در يك كافي‌نت حوالي ميدان امام حسين (ع) كار مي‌كنم.

كامنت هاي زيادي گذاشتي كه اغلب همراه با توهين بود. چرا؟ فكر نمي‌كني زياده‌روي كردي در اين كار؟

شيريني فوتبال به خواندن كري و كل‌كل هست. اين چيزهايي هم كه شما اسم آن را گذاشته‌ايد توهين يا زير سوال بردن فرهنگ ايراني، همه و همه فقط يك ژست روشنفكرانه است. از بس دوست داريد با همه چيز مخالف باشيد.

كري خواندن كه نبايد لزوما همراه با فحش يا توهين باشد.

مزه اين كار به همين فحش دادنش هست، نه اينكه مودب بنشينيم روبروي هم و بگوييم آقا ما تيم شما را مي‌بريم. بايد دو يا سه تا فحش هم چاشني كار كرد تا تاثيرش بيشتر شود. همين برنامه 90 را نديدي؟ همه به هاشم بيك‌زاده و مسي تيكه مي‌انداختند. حالا چون تلويزيون بود، مودب بودند.

در مورد مسي مي‌گويي كري خواندن فوتبالي بود. در مورد نوشتن كامنت‌هاي غيراخلاقي در صفحه مجري خانم چه دليلي داري؟

ديدم يكي از بچه‌ها در يكي از كامنت‌ها نوشت به صفحه اين خانم مجري هم سر بزنيد بد نيست. نگاهي انداختم و ديدم براي سرگرمي اينجا هم چند كامنت بنويسم كه بازي جدي شد و ما هم در دو ميدان بازي كرديم. بايد بگويم انصافا هم بچه‌ها هم براي مسي و هم براي اين خانم مجري سنگ تمام گذاشتند.

فقط براي سرگرمي براي مجري برنامه فحش نوشتي؟

بله، به هر حال يكجورهايي هم حال همه را گرفت و نتوانستيم مراسم قرعه‌كشي را كامل ببينيم. حالا اگر به انگليسي فحش داده بوديم باز يك تاثيري داشت. خانم كه فارسي نمي‌داند. فقط نوشتيم و خودمان به نوشته‌هاي خودمان خنديديم. از همه مهم‌تر كاري كرديم كه اين خانم فرناندا ليما كلي هم معروف شد.

چند ساعت در روز در اينترنت وقت مي‌گذراني؟

با توجه به شغلم تمام روز را. گاهي خسته مي‌شوم از اينترنت و جذابيتش را برايم از دست مي‌دهد. به همين فيس‌بوك گاهي پيش آمده دو روز سر نمي‌زنم اما هميشه از بحث‌هاي اين مدلي استقبال مي‌كنم. فيس‌بوك را دوست دارم. دوستان جديد پيدا كرده‌ام. سرگرم مي‌شوم. با دوستانم حرف مي‌زنم.

تو در برنامه هاي قبلي از اين دست هم شركت كردي مثل حمله به صفحه فيس‌بوك بازيكن تيم ملي واليبال ايتاليا؟

بله، آنجا هم نقش پررنگي داشتم و تا از دليلش نپرسيدي، بگويم از اينكه جوي ايجاد شد در مورد اين آقا و نوع بازيش، ما را عصباني كرد و خواستيم عصبانيتمان را خالي كنيم. همين.

از اعضاي خانواده‌ات هم كسي عضو فيس‌بوك هست؟ در مورد اين اتفاقات براي آنها هم تعريف مي‌كني؟

من فرزند اولم و دو برادر دارم كه هر دو دانش‌آموز هستند و كاري به اينترنت ندارند. پدرم كارمند است و مادرم خانه‌دار. پدر من يك استقلالي است و روي هاشم بيك‌زاده تعصب دارد و وقتي برايش تعريف كردم در فيس‌بوك چه خبر است، گفت هر كاري دلتان مي‌خواهد بكنيد ولي آبروي اين استقلالي را نبريد.

* كاربران فيس‌بوك علاوه بر كامنت‌گذاري در صفحه شخصي ليونل مسي، صفحاتي هم براي حمايت از هاشم بيك‌زاده باز كردند و در بين كامنت‌ها هم صفحه خود را تبليغ مي‌كردند. يكي از اين صفحات «كابوس شب‌هاي مسي با هاشم‌پلنگ» است. با مدير اين صفحه يك گپ كوتاهي زديم.

خودت را براي خوانندگان ما معرفي كن و بگو چند ساله هستي و چه مي‌كني.

رضا هستم، 21 سال سن دارم و دانشجوي ادبيات عرب دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابلسر.

چرا اين صفحه را راه‌اندازي كردي؟

زماني كه شنيدم كاربران فيس‌بوك به صفحه مسي هجوم بردند و كامنت‌هاي توهين‌آميز برايش نوشتند، ناراحت شدم و با همكاري دوستم عرفان اين صفحه را ساختيم تا مسير فحاشي‌ها عوض شود كه تا حدي نيز موفق شديم.

تو قبلا هم در برنامه‌هايي كه كاربران ايراني گروهي به صفحات حمله مي‌كردند نقشي داشتي؟

نه، براي بار اول است كه در چنين فضايي نقش دارم و كلي هم ناراحت شدم كه گروهي اينچنين به يك بازيكن بين‌المللي توهين كردند.

فيس‌بوك براي تو چه كاربردي دارد؟

فيس‌بوك يعني سرگرمي. چيزي غير از اين نيست. من با دوستانم حرف مي‌زنم، به صفحات مختلف سر مي‌زنم، عاشق طنزم، هر جا بحث طنزي باشد، شركت مي‌كنم و وقت مي‌گذرانم.

وقت زيادي را در فيس‌بوك يا اينترنت صرف مي‌كني؟

خيلي. به جز زمان‌هايي كه در دانشگاه هستم يا خوابم، مابقي ساعات را در اينترنت مي‌گذرانم. كار من با اينترنت است. من مدير يك سايت موزيك هستم. اينترنت به جز سرگرمي، شغل من هم هست.

از اعضاي خانواده‌ات هم كسي عضو فيس‌بوك هست؟ پدر و مادر تو با اين موضوع كه تو زياد در اينترنت وقت مي‌گذراني، مشكلي ندارند؟

من دو تا خواهر بزرگ‌تر از خودم دارم كه هر دو ازدواج كرده‌اند و كاري به اين چيزها ندارند و درگير خانواده هستند. پدرم فوق ديپلم و كارمند است و عصرها هم مي‌رود مغازه و مادرم هم خانه‌دار. آنقدر در زندگي دغدغه دارند كه به اين چيزها فكر نمي‌كنند.

* همه كامنت‌هاي گذاشته‌شده اما با توهين همراه نبودند. بعضي طنز بودند و گروهي هم براي آنهايي كه حمله كرده بودند ابراز تاسف كردند و گروهي نيز با زبان انگليسي از مسي عذرخواهي كرده بودند. محمدجواد در يك كامنت انگليسي، خود را هوادار مسي و بازيكنان و مردمان ايران را با فرهنگ معرفي و از مسي عذرخواهي كرده و تمام اين اتفاقات را يك شوخي دانسته است.

در مورد خودت توضيح مي‌دهي؟

20 ساله هستم از راميان، تحصيلاتم فعلا ديپلم رياضي و در حال حاضر هم دانشجوي رشته عمرانم.

چرا عضو فيس‌بوك شدي؟

من به فيس‌بوك سر مي‌زنم تا با دوستاني كه از من دور هستند، حرف بزنم. به بعضي از صفحاتي كه دوست دارم سر مي‌زنم و درباره مطالبي كه در مورد آن مي‌دانم، نظر شخصي خودم را مي‌نويسم و سعي مي‌كنم در مورد مطالبي كه نمي‌دانم، اظهارنظري نكنم.

تو براي اولين بار است كه در چنين برنامه‌اي شركت كرده‌اي؟

بله، من براي اولين بار است كه در چنين برنامه‌هاي گروهي آن هم از اين مدل در فيس‌بوك شركت مي‌كنم و در صفحه مسي كامنت گذاشتم و خواهش كردم كه ديگر دوستان بيشتر از اين جهان سومي بودن خود را به رخ ديگران نكشند. ايران را جلوي 51 ميليون نفر خراب كردند.

چرا جهان سومي؟

ما ايراني‌ها فرهنگ و تمدن بي‌نظيري داريم ولي متاسفانه اين كار دوستان بازتاب جهاني پيدا كرد و از نظر من گذشته ما را زير سوال برد. به نظر من اين كار دامن مي‌زند به تصوير نامناسب از فرهنگ ايرانيان در جهان.

در خارج از فيس‌بوك چه سرگرمي‌اي داري؟

بيرون از فيس‌بوك هم سرگرمي من نشستن با دوستان و تبادل فكري است و گاهي هم اگر بشود كوهي مي‌رويم و گاهي پياده‌روي در جنگل، با توجه به طبيعتي كه شهر ما دارد.

در خصوص فيلترينگ فيس‌بوك چه نظري داري؟ فكر نمي‌كني همين اتفاقات باعث مي‌شود فيلترينگ فيس‌بوك ادامه داشته باشد؟

نه، به نظر من علت فيلتر كردن فيس‌بوك سرگرمي ما نيست، دلايل سياسي دارد. البته شنيدم به دنبال رفع فيلتر فيس‌بوك هستند. شايد يكي از دلايلش نداشتن فرهنگ استفاده از فيس‌بوك باشد. الان هم كه شده يكي از راه‌هاي اطلاع‌رساني دولت و اعضاي هيات دولت.

به فضاي سياسي جامعه اشاره كردي. خودت تا چه حد درگير فعاليت‌هاي سياسي هستي؟

من هميشه سعي كرده‌ام يك ميانه‌رو باشم در تمام كارها.

از اعضاي خانواده‌ات هم كسي در فيس‌بوك عضويت دارد؟

نه متاسفانه. پدر من فرهنگي و مادرم هم خانه‌دار و سطح تحصيلات هر دو ديپلم است و خيلي اهل جامعه مجازي و اينترنت نيستند ولي با اين وجود به علايق من احترام مي‌گذارند.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن