تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803034270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كم‌توجهي به وقف در سياست‌هاي كلان كشور/ ضرورت آسيب‌شناسي وضعيت وقف


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: كم‌توجهي به وقف در سياست‌هاي كلان كشور/ ضرورت آسيب‌شناسي وضعيت وقف
گروه اجتماعي: مديركل روابط عمومي و اموربين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه كشور سياست‌هاي كلان كشور در رابطه با وقف را بي‌تو‌جه ارزيابي كرد.


به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، حسن ربيعي، مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه كشور امروز، سوم اسفندماه، در نشست خبري كه به مناسب همايش وقف و رسانه برگزار شده بود، اظهار كرد: اين همايش هشتم دي ماه جاري، با حضور ضرعامي، رئيس سازمان صدا و سيما در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

وي از ديگر بخش‌هاي اين همايش را تجليل از مديران رسانه‌هاي برتر و فعال در حوزه وقف دانست و گفت: از خانواده كاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات نيز در اين مراسم تجليل به عمل مي‌آيد. اين همايش با شعار«وقف، رسانه و حماسه اقتصادي» برگزار مي‌شود و مهم ترين هدف ما آسيب شناسي وضعيت وقف و موقوفات در كشور است.

ربيعي در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح وضعيت وقف و موقوفات در ساير ملل، اديان و آئين‌ها اشاره و عنوان كرد: نوع‌دوستي و خيرخواهي امري فطري است و عمل واقف از خواستگاه فطري بشر نشأت مي‌گيرد.

وقف از فراگيرترين سنت‌هاي بشري

وي با اشاره به وجود مفهوم وقف در تمامي فرهنگ‌ها اظهار كرد: وقف وجه تكامل يافته امور خيريه و وجه دوام آن است. در واقع وقف يكي از فراگيرترين سنت‌هاي بشري بوده و هست. وقف حتي در اديان يهودي و مسيحيت نيز وجود داشته است. در ايران موقوفاتي از زمان يهوديان و مسيحيان وجود دارد.

مديركل روابط عمومي و اموربين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با تأكيد بر اينكه در آئين‌هاي زردنشتي و بودا نيز در زمينه وقف فعاليت شده است گفت: در كتاب اوستاي زرتشتيان، وقف به صورت قانوني مدون تنظيم شده است. در كرمان و يزد نيز موقوفاتي از زردتشتيان به جامانده است.

وقف سبب توسعه همه جانبه ملل

وي وقف را سبب توسعه همه جانبه ملل دانست و گفت: بودجه كشورهاي مختلف را به سه بخش دولتي، خصوصي و نهادهاي خيريه و مردم نهاد تقسيم مي‌شود و در برخي كشورها بخشي از بودجه از وقف و موقوفات برنامه‌ريزي مي‌شود.

ربيعي به عملكرد برخي سازمان‌هاي مردم نهاد و خيرخواهانه اشاره و عنوان كرد: يونيسف، يونسكو، سازمان جهاني بهداشت و ... با هدف رفع آلام مردم فعاليت مي‌كنند و چنين مؤسسات خيريه‌اي در نزديك به 100 كشور دنيا شعبه دارند.

مديركل روابط عمومي و اموربين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه كشور ادامه داد: بنيانگذارمايكروسافت از سال 2006 تا كنون 33 ميليارد دلار به بنيادي كه خود به عنوان برگترين انستيتوي جهان با هدف افزايش تندرستي و كاهش تهيدستي در جهان داير كرده، كمك كرده است و هر ساله نيم درصد از درآمد خود را وقف مي‌كند.غرب در 100 سال گذشته دريافته است كه همه مشكلات نبايد به دوش دولت باشد و مردم مرجع نيز بايد به صحنه بيايند.

ربيعي به وضعيت وقف در ايران اشاره و عنوان كرد: وقف در زمان سلجوقيان، صفويه و قاجاره رونق يافت بود اما در زمان افشاريان و دوره اول و دوم پهلوي به شدت دچار لطمه و آسيب شد. به طوري كه در زمان پهلوي دوم بسياري از زمين‌هاي وقفي توسط دولت مصادره و برخي نيز در قالب طرح اصلاحات ارضي به مردم واگذار شد.

وضعيت امروز وقف در كشورمان نامناسب است

وي وضعيت امروز وقف در كشورمان را نامناسب ارزيابي و عنوان كرد: در كشور ما با وجود عقبه‌اي كه در رابطه با وقف وجود دارد و خدماتي كه وقف براي كشور ما به همراه داشت، هنوز توجه جدي به اين مسئله صورت نگرفته است و در سياست‌هاي كلي و كلان كشور و بودجه‌ريزي به آن توجه نمي‌شود.

وي با تأكيد بر اينكه دولت‌ها بايد وقف را براي خدمت به مردم احيا كنند نه صرفا براي اخذ درآمد و مصرف جهت‌دار، به ضرورت ايجاد وقف‌هاي جديد اشاره و بيان كرد: امروز طبق گفته مقام معظم رهبري بايد مبناي وقف را نياز روز جامه قرار دهيم. سازمان اوقاف به دنبال وقف‌هاي جمعي، كوچك براي رفع نياز مردم، حمايت از اقشار خاص و نخبگان است.

ربيعي به تبيين برخي وقف‌ها در زمان‌هاي گذشته با توجه به نيازي كه در جامعه وجود داشته است، پرداخت و گفت: به طور مثال مال و يا درآمدي وقف فرونشاندن خشم زوجين و يا اربابان مي‌شده است و يا براي بيماران بي ملاقاتي وقف صورت مي‌گرفته است تا سبب ايجاد روحيه در آنان شوند.

مديركل روابط عمومي و اموربين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در بخش پاياني سخنان خود از اعلام فراخوان دومين جشنواره وقف و رسانه خبر داد و گفت: علاقه‌مندان از 15 دي ماه 92 تا 15 دي‌ماه سال93 براي ارسال آثار در 10 موضوع به اين جشنواره فرصت دارند.

يادآوري مي شود، در بخش پاياني اين مراسم از فعالان عرصه رسانه در حوزه وقف از سوي روابط عمومي سارمان اوقاف و امور خيريه تجليل به عمل آمد.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن