تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819599406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمنان پايتخت جديد كشور است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: سمنان پايتخت جديد كشور است؟
انتقال پايتخت از تهران بالاخره راي آورد. طرحي كه از مدتي پيش و به دنيال تشديد مشكلات شهر تهران و به خصوص آلودگي هوا، جدي تر مطرح شد و امروز كليات آن در مجلس به تصويب رسيد. اما كدام شهر به جاي تهران بار پايتخت ايران بودن را به دوش مي كشد؟ سمنان ، هشتگرد يا ساوه؟
مهر: طرح انتقال پايتخت مهمترين دستور جلسه علني امروز مجلس بود و پس از نطق مخالفان و موافقان طرح، با 110 راي موافق، 67 رأي مخالف و 10 رأي ممتنع از مجموع 214 نماينده حاضر در صحن، تصويب شد.

تهران با 15 ميليون جمعيت و مشكلات عديده اي مثل آلودگي هوا و آلودگي هاي صوتي، همه را نگران كرده و در واقع اولين بار نيست كه تعيين گزينه ديگري به عنوان پايتخت كشور، مورد توجه قرار مي گيرد. طبق آمار سالانه سالانه 150 هزار نفر به جمعيت تهران اضافه مي شود تا مشكلات اين شهر بيشتر و بيشتر شود و ديگر از دست بزرگراه هاي دو طبقه ،تونل ها و زيرگذرها و طرح زوج و فرد و تعطيلي مدارس، هم كاري براي درمان بيماري ترافيك و آلودگي هواي تهران برنمي آيد. ضمن اينكه روي گسل قرار گرفتن تهران و احتمال وقوع آن زلزله بزرگ معروف، باعث شده تا مسئولان به فكر راهي براي كاهش جمعيت اين شهر باشند.

اما حالا كه تصويب شده در آينده تهران ديگر پايتخت نباشد، كدام شهر انتخاب مي شود؟ در دوره هاي مختلف كه اين طرح مورد بررسي قرار رفته نام شهرهاي مختلفي بر سر زبان ها آمده و البته بيشتر مردم گمان مي كنند شهرهاي بزرگي چون شيراز، اصفهان يا تبريز گزينه هاي احتمالي باشند. اما حرف هاي مسئولان كشور نشان از انتخاب شهرهاي اطراف تهران به عنوان پايتخت دارد.

اواخر سال 91 سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور مجلس ،انتقال كامل وزارتخانه‌ها به شهر جديد پرند را مطرح كرد و محمد وكيلي استاندار سمنان هم در ديدار يك ماه پيش معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط زيست از اين استان، سمنان را يكي از گزينه هاي مناسب براي انتقال پايتخت سياسي كشور دانست.نزديك بودن سمنان به پايتخت فعلي، يكي از مهمترين دلايلي است كه نام اين استان را جدي تر مطرح كرده است.

مدتي پيش عليرضا خسروي نماينده سمنان،‌مهدي‌شهر و سرخه در مجلس هم نزديكي به تهران و وجود زيرساخت‌هاي مناسب را مهمترين ويژگي‌هاي شهرستان سمنان براي پايتخت شدن دانسته و گفته بود كه در گذشته هم سمنان به عنوان گزينه اصلي انتقال پايتخت سياسي مطرح شده بود.

البته به نظر مي رسد اجراي طرح هايي مثل انتقال آب درياي خزر به سمنان هم بي دليل نبوده و در واقع زمينه سازي براي انتقال پايتخت بوده است!

سمنان يكي از مهمترين گزينه هاي مطرح شده به عنوان پايتخت جديد است

يكي از نمايندگان تهران در مجلس هم حدود يك سال قبل، تبريز را به عنوان اصلي ترين گزينه براي انتقال پايتخت اعلام كرده بود. ساوه هم يكي ديگر از شهرهايي است كه نامش به عنوان پايتخت بعدي اعلام شده بود. اراك هم يكي از گزينه هاي احتمالي و مطرح شده بود كه به نظر مي رسد با وجود مشكلات زيست محيطي و به خصوص آلودگي هواي اين شهرها ، بخت آنها براي پايتخت شدن كمتر باشد. البته نام هشتگرد هم چندباري به عنوان نامزد عنوان پايتختي اعلام شده بود.

مخالفان: اين طرح منطقي نيست!

بر اساس ماده 1 طرح ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري كه امروز تصويب شد، شوراي ساماندهي پايتخت براي بررسي و جمع بندي مطالعات انجام شده درخصوص تراكم زدايي و ساماندهي شهر تهران، انتقال پايتخت سياسي و اداري كشور، انجام پژوهش هاي ضروري و جانمايي مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي و اداري و ساماندهي پايتخت جديد، در قوه مجريه تشكيل مي شود.

شورايي كه با حضور رئيس جمهور يا معاون اول رئيس جمهور به عنوان رئيس شورا، وزير كشور ،دو نفر از اعضاي كميسيون هاي شوراها و امور داخلي كشور و برنامه، بودجه و محاسبات با انتخاب مجلس شوراي اسلامي، وزيران راه و شهرسازي، نيرو، جهاد كشاورزي، امور اقتصادي و دارايي و نفت، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، شهردار تهران، نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح و رئيس سازمان پدافند غيرعامل تشكيل مي شود.

ضمن اينكه اين شورا موظف است حداكثر ظرف دو سال از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون، طرح جامع ساماندهي و انتخاب مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي – اداري را تهيه و براي انجام ساير اقدامات قانوني به دولت ارائه كند.

البته تصويب اين كليات مخالفاني هم داشت.مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور با بيان اينكه نمي توان كاركنان دولت و وزارتخانه ها را به اجبار منتقل كرد يا به آنها گفت در تهران بمانند،گفت: «تجربه ساير كشورها در زمينه انتقال پايتخت موفق نبوده و با توجه به اينكه تهران ظرف ده ها سال شكل گرفته هيچكدام از نقاط كشور ظرفيت استقرار اين امكانات و جمعيت را ندارد.»

جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در جلسه امروز گفت: «طرح انتقال پايتخت اجرايي نخواهد شد چرا كه تجربه كشورهاي ديگر نشان مي دهد اين طرح آثار مثبتي در بر ندارد.ضمن اينكه اجراي اين طرح به اعتبارات كلان نياز دارد كه در حال حاضر چنين اعتباراتي وجود ندارد.»

موسي غضنفر آبادي عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس هم معتقد است كه مشكلات تهران را بايد در خود اين شهر حل كرد و طرح انتقال پايتخت فرار از مشكلات تهران است.

كمال عليپور خنكداري عضو كميسيون عمران مجلس هم يكي ديگر از كساني بود كه امروز به عنوان مخالف اين طرح صحبت كرد و گفت: «طرح انتقال پايتخت كاري غيرعقلاني و غيرمنطقي است، لذا بايد به جاي مطرح شدن چنين طرحي زيرساخت هاي اين شهر را توسعه داد و ساماندهي كرد.»

بايد منتظر ماند و ديد كه اين بار هم طرح انتقال پايتخت در حد همين كليات باقي مي ماند و بعد از مدتي فراموش مي شود يا اينكه سمنان و شهرهاي ديگر بخت بيشتري براي پايتخت شدن پيدا مي كنند و نامشان به عنوان پايتخت جديد مطرح مي شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن