تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802495744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحليل هاشمي‌طبا از آيين‌نامه كميته ملي المپيك؛آيين‌نامه كميته ملي المپيك مغايرت كامل با اساسنامه داشته و فاقد اثر اجرايي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليل هاشمي‌طبا از آيين‌نامه كميته ملي المپيك؛آيين‌نامه كميته ملي المپيك مغايرت كامل با اساسنامه داشته و فاقد اثر اجرايي است
رئيس اسبق سازمان تربيت بدني درباره آيين‌نامه كميته ملي المپيك تحليل‌هايي داشته است كه مغايرت آن را با اساسنامه نشان مي‌دهد.


به گزارش خبرگزاري فارس، با توجه به مصوبه آيين نامه انتخابات كميته ملي المپيك افرادي كه به تازگي عضو هيئت رئيسه فدراسيون ها شده اند نمي توانند در انتخابات شركت كنند. مصطفي هاشمي طبا در همين رابطه تحليلي در اختيار خبرگزاري فارس قرار داد كه متن آن به شرح زير است:

آئين نامه انتخابات كميته ملي المپيك كه در يكصد و نود و يكمين جلسه هيئت اجرايي كميته ملي المپيك در تاريخ 26/ 9/1392 به تصويب رسيده است ايرادات و اشكالات مختلف شكلي و مقرراتي و مغايرت‌هاي فاحش با اساسنامه كميته ملي المپيك دارد كه به تاييد كميته بين المللي المپيك رسيده است.

به طور كلي آئين نامه انتخابات براي مواردي كه در اساسنامه ساكت است و نياز به توضيح دارد در فاصله زماني معقولي كه مغاير با مفاد اساسنامه و آئين نامه نباشد نوشته و ابلاغ مي‌گردد. با توجه به مواردي از آئين نامه كه فاصله‌هاي زماني مطرح در آن قابل انجام نيست اين آئين نامه قابليت اجرايي ندارد و جالب آنكه در تاريخ اعلام شده اوليه براي انتخابات، آئين نامه وجود نداشته و مي‌خواسته‌اند بدون آئين نامه انتخابات را برگزار كنند، اما ظاهرا چون به اهداف خاص نرسيده بودند انتخابات را يك ماه عقب انداخته‌اند. تاريخ اعلام شده اوليه 25/9/92 و تاريخ انتخابات جديد 30/10/92 بوده و سرانجام چهار روز قبل از ثبت نام، آئين نامه را به تصويب مي‌رسانند و به همين دليل اين تاخير در تدوين آئين نامه يا قانوني عطف به ماسبق نمي‌شود. مثلا وقتي تجربه 6 ماهه در عضويت هيئت رئيسه را شرط حضور نماينده فدراسيون مي‌دانند (كه با مفاد اساسنامه مغايرت دارد و با اين مصوبه حقوق افراد ضايع مي‌گردد و در روال گذشته هم چنين نبوده است) اين مورد نمي‌تواند عطف به ماسبق گردد.

* تفسير آيين‌نامه در صلاحيت هيئت اجرايي نبوده است

علاوه بر آن برخي مفاد آئين نامه مغايرت كامل با اساسنامه دارد و در حقيقت تغييراتي در اساسنامه داده شده يا تفسير به راي گرديده كه اين تغييرات و تفسير در صلاحيت هيئت اجرائي نبوده و در صورت لزوم بايد در مجمع عمومي مطرح و پس از تصويب به تائيد كميته بين المللي المپيك برسد. به دليل مغايرت‌هاي موجود در آئين نامه با اساسنامه - علاوه بر دليل ديگر - اين آئين نامه ملغي اثر بوده و بايد كان لم يكن اعلام گردد.

لازم به ذكر است شاكله كلي تشكيل مجمع عمومي كميته ملي المپيك و افراد متشكله آن و حق انتخاب كردن و انتخاب شدن در موارد زير آمده است:

ماده پنج: در آن تركيب مجمع نوشته شده و از بندهاي الف، ب،پ،ت،ث،ج،چ،ح،خ، تشكيل گرديده است كه همگي از جمله نمايندگان فدراسيون‌ها داراي حقوق مساوي با يكديگر هستند و هيچ گونه تمايزي بين آنها قائل نشده است.

تبصره ذيل ماده پنج: ساير افراد حقيقي و حقوقي عضو مجمع كه عضويت‌شان مشروط به تصويب مجمع بدون حق راي هستند بنابراين وقتي افراد موضوع تبصره ذيل ماده 5 داراي حق راي هستند و ماده يازده مي‌گويد هر يك از اعضاي مجمع صرفا داراي يك راي هستند. پس دارندگان حق راي معلوم مي‌شود.

ماده15: كليه اعضاي هيئت اجرائي منحصرا از ميان اعضاي رسمي داراي حق راي مجمع كميته انتخاب مي‌شوند. بنابراين همه كساني كه حق راي دارند حق انتخاب شدن دارند.

ماده14: هيئت اجرائي متشكلي از يازده نفر است و 6 عضو ديگر نمايندگان فدراسيون‌هاي ملي هستند كه رشته يا رشته‌هاي ورزشي تحت پوشش آنها در برنامه بازي‌هاي المپيك قرار دارند.

توجه شود كه در متن اصلي انگليسي (Representive of federation) نمايندگان فدراسيون‌ها بوده (يعني اعم از رئيس يا نماينده فدراسيون) ولي در ترجمه فارسي به غلط «رئيس فدراسيون» ترجمه شده است.

بنابراين كليه افراد مندرج در صدر ماده 5 (و از جمله نمايندگان فدراسيون ) داراي حق راي دادن و انتخاب شدن هستند و هيچ شرطي هم براي ماهيت آنها به جز « تابعيت ايراني و مشهور بودن به اخلاق نيكو و حسن سابقه» ذكر نشده و اگر شرط ديگري مانند سابقه 6 ماهه در هيئت رئيسه فدراسيون مطرح بود در همين تبصره 4 ماده 5 ذكر مي‌گرديد.

* ملاك تهيه‌كنندگان آيين‌نامه متن انگليسي است يا ترجمه فارسي

اهم اشكالات وارده بصورت خلاصه بشرح زير است. بديهي است با بررسي‌هاي بيشتر موارد ديگري از مشكلات آئين نامه قابل طرح خواهد بود.

لازم به ذكر است معلوم نيست ملاك تهيه كنندگان آئين نامه متن انگليسي بوده يا متن ترجمه فارسي؟ زيرا در برخي موارد ترجمه فارسي ملاك قرار گرفته و در برخي موارد متن انگليسي. به هر حال با توجه به مغايرت‌هاي ديده شده در دو متن،َ متن انگليسي بايد ملاك قرار گيرد.

بخش اول - كميته نظارت بر انتخابات

بندالف- تشكيل اين كميته غيرقانوني بوده و در اساسنامه چنين امري پيش بيني نشده است. تنها در تبصره 8 ماده پانزده اساسنامه آمده است كه در مجمع انتخاباتي سه نفر بعنوان ناظر در امر انتخابات تعيين مي‌شوند. اگر تشكيل كميته 5 نفره لازم بود آنرا هم در اساسنامه مي‌آوردند(تضعيف دبير كل و تحريف اساسنامه).

بنابراين شرح وظايف مندرج اين كميته در بند ب بخش اول قابليت اجرا نداشته و بايد حذف شود.

كل وظايف مقدماتي انتخابات حسب ماده 20 اساسنامه همراه ساير وظايف اجرائي كميته به عهده دبير كل است كه اختيار تام در موارد اجرائي دارد و تشكيل اين كميته تجاوز به وظايف دبير كل است، اما اشكالات زير به اين شرح وظايف وارد است:

بندالف- در تبصره بند الف مي‌گويد تاريخ مجمع عمومي انتخاباتي حداقل دو ماه قبل از برگزاري جلسه توسط هيئت اجرائي تعيين مي‌شود. اين امر با وضع حاضر تطبيق ندارد. بنابراين اين آئين نامه براي انتخابات بعي نوشته شده است.

بند ب 1- ارسال دعوتنامه: نيازي به ارسال دعوتنامه نيست زيرا معرفي نماينده خود از اختيارات فدراسيون‌هاست و لزوما فدراسيون‌ها نمي‌توانند غيبت رئيس فدراسيون و زمان آنرا پيش بيني كنند (تجاوز به حقوق فدراسيون‌ها)

بند ب 4- نيازي به ارسال دعوت نامه آنهم يك هفته قبل از ثبت نام نيست و بدليل زمان رسيدن و مهلت پاسخ غير عملي است.

بند ب 5- نياز ي به بررسي و تاييد نمايندگان حقيقي شخصيت‌هاي حقوقي نيست و مرجع صلاحيت آنها فدراسيون ‌ها و خود شخصيت‌هاي حقوقي است و ذكر اين بند توهين به مراجع مربوطه است. (تجاوز به حقوق نهادهاي ورزشي)

بند ب 6- اين بند با بند ب 4 مغايرت كامل دارد.

بند ب 7- با توجه به مخدوش بودن آئين نامه اين بند قابل اجرا نيست.

بخش دوم:

الف: تبصره يك: اينكه نمايندگي فدراسيون‌ها را اساسا رئيس فدراسيون دارد يك غلط فاحش است و در بندهاي پ،ت،ث نماينده هيئت رئيسه و عضو هيئت رئيسه نيز شرايط كاملا يكساني با رئيس فدراسيون دارد. به علاوه حضور در مجمع نياز به ثبت نام قبلي ندارد بلكه ثبت نام براي اعلام نامزدي است. (تغيير اساسنامه كميته ملي المپيك)

تبصره 2- در اساسنامه هيچگونه اشاره ‌اي به سابقه نشده و اينكه نماينده فدراسيون بايد 6 ماه سابقه عضويت در هيئت رئيسه را داشته باشد كاملا مغاير با اساسنامه است. از طرفي بطور مثال اگر انتخابات فدراسيوني در فاصله قبل از 6 ماه صورت گيرد و هيئت رئيسه جديد انتخاب شود آنوقت هيچ يك از اعضاي هيئت رئيسه نمي‌توانند نمايندگي فدراسيون را به عهده بگيرند و اين امر با روح بند پ ماده 5 مغاير است. (تغيير اساسنامه كميته ملي المپيك و تجاوز به حقوق فدراسيون‌ها)

در اساسنامه در تنها موردي كه در خصوص سابقه ورزشي ذكر شده تبصره يك ماده پانزده است كه گفته شده نامزدهاي كليه كرسي‌هاي هيئت اجرائي مي‌بايست داراي سابقه مديريت موثر در عرصه ورزش كشور باشند و البته در مورد اعضاي شركت كننده در مجمع هيچگونه اشاره‌اي نشده است.

هيئت اجرائي مي‌توانست سابقه مديريت موثر در كشور را تعريف نمايد و البته نياز به تصويب مجمع دارد.

تبصره 3- اين تبصره زائد است و قسمت آخر آن نيز مغاير با قسمت اول است. بعلاوه در اساسنامه هيچ محدوديت زماني براي معرفي نماينده فدراسيون تعيين نشده و حتي در لحظه تشكيل مجمع نماينده فدراسيون با ارائه اسناد مربوطه مي‌تواند در اجلاس مجمع شركت نمايد.( تجاوز به حقوق فدراسيون‌ها و تفسير نادرست از اساسنامه)

تبصره 4- ممنوعيت تغيير در اسامي اعضاي مجمع در فاصله يكماه تا انتخابات ضايع كردن حقوق اعضاي مجمع است زيرا چه بسا در اين فاصله رئيس فدراسيون تغيير پيدا كند.

ب:

تبصره 3- ماده 15 تصريح به حق انتخاب شدن براي دارندگان حق راي دارد. با عنايت به ماده 14 اساسنامه كه حق انتخاب شدن براي نمايندگان فدراسيون ها را تصريح كرده اين تبصره خلاف اساسنامه است.

ت- بررسي مدارك و انطباق شرايط كانديداها صرفا بايد از طريق دبير كل و بصورت شكلي انجام شود و نه هئيت نظارت كه هيچ دليل قانوني براي وجود آن موجود نيست.

با توجه به موارد فوق اين آئين نامه مغايرت كامل با اساسنامه كميته ملي المپيك دارد و فاقد اثر اجرائي است.

انتهاي پيام/م

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن