تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805522555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخورد سلبي بعد از توصيه رهبري به برخورد حكيمانه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: "برخورد سلبي" بعد از توصيه رهبري به "برخورد حكيمانه"
وقتي خانه ها در ايران به گاز لوله كشي مجهز شدند و افرادي بر اثر گاز گرفتگي جان خود را از دست دادند، گاز كشور را با اين استدلال كه خيلي ها به خاطرش جان دادند،قطع نكردند بلكه برنامه هاي آموزشي و فرهنگي گسترده اي را تدارك ديدند كه هنوز هم ادامه دارد.
عصرايران ؛ جعفر محمدي - مواجهه با پديده هاي جديد جهان ، همواره در ايران "ماجرا داشته است". مي گويند براي اول بار كه دوچرخه وارد ايران شد ،بسياري آن را "ارابه اجنه" مي خواندند و اطرافيانشان را اين موجود وهم آلود كه "مي تواند روي دو چرخ ، راه برود" بر حذر مي داشتند تا جن زده نشوند.

راديو نيز هنگام ورود به كشور ، به عنوان پديده اي كاملاً امنيتي شناخته مي شد و تنها افراد خاصي كه داراي صلاحيت هاي تأييد شده بودند مي توانستند با كسب پروانه بهره برداري از نظميه ، يك دستگاه راديو در خانه خود داشته باشند. در اين پروانه ، مشخصات راديو و نيز آدرس خانه اي كه رايو در آن بود قيد مي شد و دارنده موظف بود در صورت تغيير نشاني، مراتب را سريعاً به نظميه اطلاع دهد.

ويدئو نيز حكايتي دارد كه براي ايرانيان بالاي 30 سال سن ، بسيار آشناست: بگير و ببندها ، پتوهايي كه ويدئو را لاي آنها مي پيچيدند و با استرس ، از اين خانه به آن خانه مي بردند و دستگيري ها و دادگاه ها و مجازات ها و ... .

وقتي اولين بازي هاي رايانه اي نيز وارد ايران شدند و تب "آتاري" فراگير شد ، كميته هاي انقلاب وقت ، گيم نت هايي كه تنها بازي ارائه شده در آنها ، آتاري بود را به دليل آنچه جلوگيري از فساد و قمار مي خواندند ، تعطيل كردند!

اينك نيز ماهواره و فيس بوك و ويچت و ... فصل هاي جديد همان داستان قديمي و دنباله دار "ايران و پديده هاي نو" هستند. علت نيز كاملاً آشكار است: تصميم گيران ، با پديده هاي نو ظهور بيگانه اند ، قدرت پيش بيني آينده را ندارند و اين نكته ساده را نمي دانند كه اگر امروز يك پديده تكنولوژيك در حال رايج شدن در دنياست ، به زودي در ايران نيز - كه بخشي از دنياست - رواج پيدا خواهد كرد.

به همين دليل ، ناگهان از خواب بر مي خيزند و مي بينند كه تمام پشت بام ها پر شده از ديش هاي ماهواره ، اكثر تحصيل كردگان جامعه ، فيس بوك دارند و ميليون ها نفر نيز ترجيح مي دهند تماس هاي خود را از بستر اپليكيشن هايي مانند ويچت برقرار كنند.
در چنين وضعي ، آقايان تنها كاري كه مي كنند ، "بستن" است و ديگر هيچ (تأكيد مي كنم: و ديگر هيچ)

مسوولاني كه مدام دم از پيروي از رهبري مي زنند، بهتر است قبل از برخوردهاي سلبي با پديده هاي نوظهور تكنولوژيكي، اين سخنان رهبري نظام را مطالعه كنند و بعد به خود مراجعه كنند و ببينند كه تا چه اندازه از رهگذر بي توجهي شان به همين يك مورد، به مردم و مملكت و اعتماد عمومي ضربه زده اند.

سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را بخوانيد:

« من عرض مي كنم ما در برخورد با مسائل تهاجمى، پديده را در اوّل ورود، حتّى قبل از ورود بايد بشناسيم. فرض كنيد يك چيزى، يك فكرى، يك روشى در دنيا دارد رايج ميشود؛ پيدا است كه اين اينجا خواهد آمد - خب دنيا دنياى ارتباطات است، دنياى اتّصال و ارتباط است، نميشود حصار كشيد - قبل از آنكه بيايد، به فكر باشيد كه برخورد حكيمانه با اين چيست. معناى اين هميشه اين نيست كه ما آن را رد كنيم؛ نه، گاهى يك پديده‌اى است كه ما آن را ميتوانيم قبول كنيم، گاهى پديده‌اى است كه ميتوانيم اصلاح كنيم، گاهى پديده‌اى است كه ميتوانيم يك ذيلى برايش تعريف كنيم كه آن ذيل، مشكل آن را برطرف كند. دير جنبيدن، دير فهميدن، دير به فكر علاج افتادن، اين اشكالات را دارد كه بعد شما دچار مشكلاتى ميشويد كه نمي توانيد با آنها مواجه بشويد. »

بار ديگر جملات فوق را مرور مي كنيم و سوالات زير را از كساني كه مدام در كار بستن كانال هاي ارتباطي جديد هستند مطرح مي كنيم:

- آيا پديده هايي مانند فيس بوك و ويچت و ماهواره را قبل از ورود به ايران مورد بررسي قرار داده بوديد؟
- آيا قبول داريد كه "دنياى ارتباطات است، دنياى اتّصال و ارتباط است و نمي شود حصار كشيد." ؟
- آيا به فكر اين بوده ايد كه قبل از ورود پديده هايي مانند فيس بوك و ويچت با آن "برخورد حكيمانه" شود؟
- آيا موافق هستيد كه برخورد هايي مانند فيلترينگ ، برخورد سلبي است ، نه "برخورد حكيمانه"؟
- آيا نمي توان براي پديده هاي ارتباطي جديد ، به تعبير رهبري " ذيل"ي تعريف كرد تا آسيب ها به حداقل و منافع به حداكثر برسد؟
- آيا اقدامات شما در برخوردهاي سلبي به جاي "برخوردهاي حكيمانه" ، مصداق "دير جنبيدن، دير فهميدن، دير به فكر علاج افتادن" نيست؟
- آيا...؟

آقايان! دنيا را بشناسيد ، راه رفته و شكست خورده را تكرار نكنيد ، هيچ انسان عاقلي راهي كه يك بار رفته و به مقصد نرسيده را دوباره طي نمي كند چه رسد به اين كه ده باره و صد باره برود و نرسد!

چند سال پيش ، كه خبري از فيس بوك و توئيتر و شبكه هاي اجتماعي جديدالظهور نبود ، يك شبكه اجتماعي به نام "اوركات" وجود داشت كه در ايران نيز افرادي عضو آن بودند.

اگر آن زمان ، كساني كه عهده دار فرهنگ و فضاي مجازي كشور هستند ، به جاي فيلترينگ "اوركات" ، مي فهميدند كه "اوركات" تنها يك آغاز است و بايد آموزش هاي لازم را به مردم اين خصوص ارائه كرد ، امروز وضعيت حاكم بر شبكه هاي اجتماعي دچار چنين بلبشويي نبود كه ناگهان هزاران نفر به نام ايران و ايراني به صفحه فيس بوك "مسي" بروند و آن آبرو ريزي را به بار بياورند.

وقتي خانه ها در ايران به گاز لوله كشي مجهز شدند و افرادي بر اثر گاز گرفتگي جان خود را از دست دادند ، كل شبكه گاز كشور را با اين استدلال كه خيلي ها به خاطر گاز جان دادند ، قطع نكردند بلكه برنامه هاي آموزشي و فرهنگي گسترده اي را تدارك ديدند كه هنوز هم ادامه دارد.

پديده هاي نوظهور تكنولوژيك را نمي توان با بگير و ببند، كنترل كرد كه اگر اين گونه بود ، با بستن "اوركات" ، كار به "فيس بوك" نمي كشيد و با ممنوعيت ويدئو ، ماهواره چنين فراگير نمي شد.

بايد به همان نسخه رهبري عمل كرد، پديده هاي نوظهور را شناخت ، پيش بيني كرد، برايشان برنامه ريخت و بدون حصار درماني ، آسيب ها را به حداقل رساند بي آن كه تر و خشك را با هم سوزاند.
شناخت جهان ، پيش نياز هر گونه تصميمي در دنياي امروز است.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن