تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819038685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقال آب خزر براي مردم آب نمي‌شود اما براي شركت‌هاي سدساز نان مي‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: انتقال آب خزر براي مردم "آب" نمي‌شود اما براي شركت‌هاي سدساز نان مي‌شود!
يك پژوهشگر آب و توسعه پايدار در اعتراض به مديريت سازه‌ا‌ي آب در ايران گفت: طرح هاي سدسازي و انتقال آب از پرهزينه ترين طرح ها هستند كه عليرغم كمبود شديد بودجه كشور متاسفانه در حال اجرا هستند.

فاطمه ظفرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: طرح‌هاي انتقال حوضه‌اي از خزر و ارس به اروميه گزينه‌هاي روي ميز وزارت نيرو بشمار مي‌روند كه بي‌گمان جز به تشديد وضعيت وخيم اروميه و هدر رفت منابع مالي محدود كشو نخواهند انجاميد و طرح انتقال آب خزر هم هر از چندگاهي پرونده‌اش رو مي‌آيد. چرا كه اين طرح‌ها اگر براي مردم آب نشوند قطعا براي شركت‌هاي سدساز نان مي‌شود!

وي ابراز عقيده كرد: پرونده ننگين نامديريت و حكمراني بد آب طي سال‌هاي گذشته، اثرات بسيار ناسازگاري بر چهره سرزمين برجاي گذاشته است. رتبه ايران در حفاظت از محيط زيست با افت چند ده پله‌اي تا نزديك به 140 مين كشور جهان سقوط كرده است و بزرگترين مقصر وزارت نيرو با مجموعه شركت‌هاي دولتي و خصوصي اقماري‌اش است كه همه پيكره‌هاي آبي كشور را خشكانده و بيابانزايي را تشديد كرده‌اند.

اين پژوهشگر آب و توسعه پايدار با بيان اينكه اكنون سد منگل پس از 20 سال مقاومت خبرگان آب كشور با هزنيه نجومي در دست ساخت است، افزود: اين فرايند ناسالم و ناعادلانه پيمان‌هاي پرپول را نصيب شركت‌ها و ورشكستگي را نصيب كشاورزان، عشاير، باغكاران، نخلكاران، صاحبان صنايع دستي روستايي و ديگر اقشار زحمتكش و شريف كشور كرده است.

ظفرنژاد مدعي شد: انتقال حوضه‌اي آب از خزر نيز يكي از گزينه‌هاي روي ميز مانند ديگر گزينه‌ها همواره روي ميز وزارت نيروست. چرا كه اجرايي شدن آن پول زيادي نصيب شركت‌هاي منتفع در ساخت و ساز خواهد كرد و براي اين پيمانكاران نيز تنها سود مهم است، نه اثرات زيانباري كه هم در حوضه دهنده آب رخ مي دهد و هم در حوضه گيرنده آب.

وي تصريح كرد: قبلا هم پيامدهاي ناسازگار انتقال حوضه‌اي از سرشاخه‌هاي كارون به اصفهان و يزد و قم و كاشان را ديده‌ايم كه به خشكيدن كارون بزرگترين رودخانه ايران و از يكسو خشكيدن زاينده‌رود و گاوخوني و ... انجاميده است. همچنين ناكارآمدي زيانبار انتقال از سرشاخه‌هاي 14 رود بزرگ حوضه اروميه، به خشكيدن اروميه منجر شده و مي‌دانيم كه انتقال از زاب، سيروان يا از ارس و يا از درياي مازندران به اروميه يعني پول دور ريختن و تشديد اثرات ناسازگار بر پيكره محيط زيست كشور.

اين پژوهشگر آب و توسعه پايدار افزود: اثرات مديريت سازه اي و حكمراني غلط آب براي مردم سرطان و بيماري هاي خطرناك ديگر را در پي خواهد داشت و ريزگرد شهرها و مدارس و كارخانه ها را تعطبل خواهد كرد.

به اعتقاد اين پژوهشگر آب و توسعه پايدار، وزارت نيرو چنان فرايند ناشفاف و پنهاني در اجراي اين پروژه‌هاي خطرناك و فلج كننده دارد كه باوركردني نيست اما واقعيت دارد. باور ما اين است كه همه يكهزار سدي كه مطرح شده در دست ساخت است؛ حتي گزينه خطرناك و بشدت ناموجهي چون سد منگل كه آنقدر وضعيتش نابسامان و غيرقابل توجيه و در خود وزارت نيرو سالها با آن مخالفت شده بود، در حال اجراست.

وي تاكيد كرد: اكنون مديريت سازه‌اي آب در جهان متوقف شده است چرا كه اثرات و پيامدهاي ساخت و ساز در آبخيزها و انتقال آب بين حوضه‌اي از درياچه‌ها و رودخانه‌ها و ساخت سدهاي بزرگ و كوچك اثرات مخرب بسياري دارد به شكلي كه امريكا كه پيشقراول سدسازي در جهان و الگوي مديريت آب ما بود نيز بيش از 1000 سد خود را برچيده است تا با بازگرداني حوضه هاي آبخيز به وضعيت طبيعي اثرات بسيار ناسازگار آنها بر انسان و بر محيط زيست را متوقف كند.

اين پژوهشگر آب و توسعه پايدار اظهار كرد: اثرات اين گونه ساخت و سازها بر پيكره‌هاي آبي، آبخيزها، كوهستان‌ها، تالاب‌ها، درياچه‌ها و به عبارتي بر كل زيست‌بوم به قدري منفي است كه اكنون شاهد خشك شدن اروميه، تالاب گاوخوني، درياچه شادگان و خشك شدن رودخانه‌هاي كشور به ويژه كارون و زاينده رود هستيم، كاروني كه زماني در آن كشتيراني مي‌شد و زاينده رودي كه زماني رودخانه دائمي و هميشه زنده بود.

ظفرنژاد ادامه داد: اكنون غبار و ريزگرد همه دشت‌هاي ما را فرا گرفته و سلامت انسان‌ها را به شدت تهديد مي‌كند.

لابي سد سازي در هر سه قوه ريشه دوانده

وي مدعي شد: لابي سدسازي در ايران در هر سه قوه ريشه دوانده و در عرصه‌هاي قدرت چنان جايگير شده كه حتي برخي اوقات اعتراض به آن امنيتي تلقي مي شود. اما در حقيقت اين منافع شركت‌هاي بزرگ دولتي و خصوصي است كه جلوي هر گونه اعتراض را مي‌گيرد.

اين پژوهشگر آب و توسعه پايدار تصريح كرد: عده‌اي، هر گونه اعتراض به روشهاي نادرست را امنيتي مي‌كنند در حالي كه كساني كه هشدار مي‌دهند دوست دار سرزمينشان هستند و اكنون صداي بسياري از استاداني كه به اين ساخت و سازها اعتراض مي كردند ساكت شده است.

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن