تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819200810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراروي تروريست‌هاي حاضر در سوريه تا دروازه‌هاي اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فراروي تروريست‌هاي حاضر در سوريه تا دروازه‌هاي اروپا
رفتارهاي وحشيانه و غيرعقلاني تروريست‌هاي حاضر در سوريه آنان را به خارج از مرزهاي سوريه سوق مي‌دهد و غرب بازگشت تروريست‌هاي چشم‌آبي به اروپا را بي‌پاسخ نخواهد گذاشت.
با آغاز بحران در سوريه و در پي آن گسيل عناصر تروريستي از سراسر جهان به اين كشور با كمك‌هاي اطلاعاتي غرب و لجستيكي عربستان، قطر و تركيه شاهد اتفاقاتي در صحنه نبرد تروريست‌ها با ارتش و مردم سوريه بوديم كه با هيچ منطق جنگي متعارفي انطباق ندارد. گروه‌هاي تروريستي استخدام شده براي جنگ با نظام سوريه از هيچ اقدامي براي پيشبرد اهداف خود چشم پوشي نكردند. از قتل و غارت و سربريدن كودكان و اعدام‌هاي دسته جمعي در ملاء عام تا استفاده از گازها و بمب‌هاي شيميايي بر عليه مردم بي‌دفاع سوريه.اين گروه‌ها كه با ايدوئولوژي وهابي و تكفيري پا به عرصه نبرد نهاده بودند با پشتوانه‌هاي اعتقادي علماي وهابي و صدور فتاوي غير معقول آنان از جمله صدور فتواي جهاد نكاح، عملا تمام مسايل عرفي، مذهبي، منطقي و حتي بين‌المللي را زير پا گذاشتند و در حالي كه در مقابل خواسته‌هاي خود سدي نمي‌ديدند، از هيچ كار غير منطقي فروگذار نكردند.

افزايش دودستگي بين تروريست ها

رفتارهاي غيرمنطقي تروريست هاي سلفي كه غرب و اعراب مرتجع آن ها را حمايت مي كنند، چندين ماه است كه به اختلاف و دشمني بين خود آنان منجر شده است. اين روزها حرج و مرج درون گروه‌هاي تروريستي و اقدام آنان عليه يكديگر به وضوح قابل مشاهده است. چندي پيش منابع وابسته به مخالفان سوري از اعدام سركرده گروه ابابيل به دست اعضاي دولت اسلامي عراق و شام خبر دادند. طي اين اقدام عمار الواوي سركرده گروه موسوم به لواء ابابيل و از اعضاي ارتش آزاد سوريه از سوي تروريست‌هاي وابسته به دولت اسلامي عراق و شام بازداشت و اعدام شد.از سوي ديگر منابع وابسته به مخالفان سوري فاش كردند مذاكرات ميان سركرده‌هاي جبهه اسلامي و گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه كه با ميانجي‌گيري تركيه انجام شده است به علت خودداري جبهه اسلامي از بازگرداندن انبارهاي سلاح متعلق به ارتش آزاد به شكست انجاميده و احتمال تشديد درگيري ميان طرفين وجود دارد.

از سوي ديگر در اقدامي بي سابقه ايمن الظواهري، سركرده گروهك تروريستي القاعده، در فايل صوتي كوتاهي ابومحمد الجولاني، رهبر گروه تروريستي النصره را نماينده خود و القاعده در سوريه خواند و از ابوبكر البغدادي، فرمانده گروهك "دولت اسلامي عراق و شام" (داعش) خواست تا گروه مسلح تحت فرماندهي خود را به نام دولت اسلامي عراق خطاب كرده و عنوان «شام» را از آن حذف كند. اين فايل صوتي كه توسط برخي از شبكه هاي خبري پخش شد، نشان دهنده آن است كه الظواهري از اختلافات بسيار زياد ميان اين دو گروه تروريستي مطلع بوده و با اين اقدام در صدد حل اختلافات آن ها بر آمده است.اما ابوبكر البغدادي رهبر «داعش» در سخناني ضبط شده دستور ايمن الظواهري رهبر القاعده مبني بر جدا شدن دو بخش عراقي و سوري اين گروه را رد كرد و از آن تمرد كرد.اختلافات ميان اين دو گروه وابسته به القاعده كه درگيري هاي سنگيني را نيز در برخي مناطق ميان آن ها به همراه داشت باعث شد تا بسياري از افراد خارجي كه هسته اصلي نيروي رزمي آن ها را تشكيل مي دهند، از اين گروهك ها نااميد شوند و پس از شكست هاي سنگين از ارتش سوريه، تصميم به خروج از اين كشور بگيرند.

فرارفتن تروريست ها از مرزهاي سوريه تا دروازه هاي اروپا

اختلاف نظرها در گروهك هاي تروريستي حاضر در سوريه و تمرد آنان از دستورات رهبران القاعده، برخاسته از رفتار غيرعقلاني و ابزارانگارانه اين گروهك هاست. به واقع واژه "تروريست" كه هدفي جز كشتار افراد بي گناه نمي شناسد، واژه اي منحصر به فرد براي اين گروهك هاست. تمرد اين گروه ها از دستورات رهبران القاعده گوياي اين است كه وجه ايدئولوژيكي آنان در حال فروكش كردن است و وجه منفعت طلبي و عمل گرايي بر آنان دارد غالب مي شود.چنين وضعيتي كه در آن رفتارهاي وحشيانه و منفعت طلبانه بر اعضاي يك گروه تروريستي غالب مي شود، پيامدهاي بسيار خطرناكي را به دنبال دارد. از جمله اين كه ادامه روند فعاليت گروه‌هاي تروريستي تنها منحصر به مرزهاي سوريه نخواهد ماند و امكان سرايت اين فعاليت‌ها به ديگر نقاط خاورميانه و حتي اروپا وجود دارد. اين گروه‌ها با پشتوانه هاي مالي - اطلاعاتي عربستان علاوه بر اين‌كه آينده سوريه و وحدت و تماميت ارضي اين كشور را به مخاطره انداخته‌اند، در عين حال ثبات و امنيت كل منطقه (غرب آسيا) را به خطر مي اندازند و فراتر از اين، غرب غرامت مواضع حمايت طلبانه اش را از عناصر تروريستي در سوريه پرداخت خواهد كرد و پديده تروريسم به دروازه هاي قاره اروپا هم خواهد رسيد، به گونه اي كه اين روزها اظهار ترس و نگراني از اين موضوع در كشورهاي غربي از سوي سياستمداران اين كشورها مشاهده مي شود

دو هفته قبل ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس در اين باره گفت: سوريه در وضعيت كنوني تنها عرصه فعاليت افراد مسلح است و هر اندازه درگيري ها در سوريه ادامه داشته باشد، خطرات آن براي غرب نيز افزايش خواهد داشت.هيگ در سخنان خود تصريح كرد كه برخي ازاين افراد مسلح با بريتانيا و ديگر كشورهاي اروپايي مرتبط هستند.وي افزود: شايد افراد مسلح زماني كه به سوريه عزيمت مي كنند، براي ما خطري نداشته باشند؛ اما اگر از اين نبرد سالم بازگردند، ممكن است با ايدئولوژي خشن تر و با تجربه بيشتر در به كارگيري سلاح ها و مواد منفجره باز گردند. چند ماه قبل دو خبرنگار مجله فارين پاليسي گفتگويي با تروريست هاي اروپايي حاضر در سوريه ترتيب دادند. فارن پاليسي كه اين مصاحبه را با نام "جهاد با چشمان آبي" بدون ذكر مكان انجام آن يا نام اين جنگجويان يا كشور آنها منتشر كرد، نوشت: پديده جهادي‌هاي اروپايي كه به سوريه سرازير مي‌شوند به شدت توجه آژانس‌هاي امنيتي غربي را به خود جلب كرده چراكه آن ها از اين واهمه دارند كه وقتي اين جهاد‌ي‌ها به كشور‌هاي خود بازگردند چه خواهند كرد.

براساس برآورد مقام‌هاي اطلاعاتي اروپا و آمريكا در حال حاضر بسياري از غربي‌ها به جاي عراق، افغانستان، سومالي و يا يمن در سوريه مي‌جنگند. اين برآورد‌ها بين 600 تا 1000 مبارز اروپايي را تخمين مي‌زنند. افراط‌گرايي مذهبي اين جهادي‌ها، تجربه نظامي‌شان در سوريه و آزادي عملي كه در مسافرت در اروپا و آمريكا دارند تركيبي بالقوه مهلك است. «ماتيو اولسن» مدير مركز ملي مبارزه با تروريسم در ايالات متحده به تازگي در يك كنفرانس در مورد سوريه اعلام كرد كه اين جهادي‌ها «‌مي‌توانند به عنوان بخشي از جنبش جهادي به اروپاي غربي و البته ايالات متحده بازگردند.»در واقع پس از ماه‌ها جنگ و كشته و آواره شدن بسياري از مردم بي‌دفاع سوريه به دست تروريست‌هاي استخدامي غرب و ارتجاع عرب و صرف ميلياردها دلار نفتي از سوي عربستان و قطر، هم اينك غرب با پديده جديدي به نام تروريست‌هاي چشم آبي روبه‌رو است كه به شدت از آن احساس خطر مي‌كند و هيچ تضميني وجود ندارد كه در آينده شاهد اقدامات انتحاري و خرابكارانه از سوي اين تروريست‌ها در اروپا و آمريكا نباشيم.

از همين رو نشانه‌هاي مبني بر تمايل و ترجيح غرب بر ابقاي نظام قانوني سوريه و رياست بشار اسد بر آن در مقابل حاكم شدن گروه‌هاي سلفي بر سوريه هر روز بيشتر مي شود. غرب مي داند كه ابقاي نظام كنوني سوريه و حضور بشار اسد در قدرت، ثبات منطقه را بهتر تأمين مي كند و در نتيجه امنيت جريان انتقال انرژي از كشورهاي حوزه خليج فارس به غرب محفوظ خواهد بود، اما همچنان گزينه براندازي نظام سوريه را روي ميز دارد تا بلكه حكومت جايگزين مطلوب خود را در سوريه روي كار بياورد، ولي تجربه سه سال درگيري در سوريه هيچ جايگزيني را كشف نكرده است. شايد همين گزينه هاي متعدد غرب روي ميز است كه سبب سرگرداني آنان در قبال بحران سوريه و ديگر مسائل خاورميانه شده است./

سيدمحسن طاهري

منبع : بصيرت

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن