تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803055189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانك‌ها آسوده بخوابند كه خودروسازان بيدارند!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بانك‌ها آسوده بخوابند كه خودروسازان بيدارند!


اين روزها اغلب افراد خودرويي شده اند، يه عده دنبال خريد خودش هستند، عده ديگر هم دنبال خريد سهامش.اين شور و هيجان براي سهام خودرويي ها در بورس در حالي است كه نگاه اجمالي به صورت هاي مالي اين شركت ها مي تواند قابل توجه باشد.
به گزارش بورس نيوز، نخستين پارامتر قابل توجه در صورت هاي مالي خودروسازان، هزينه هاي هنگفت مالي آنها است. به گونه اي كه عنوان اولين شركت با هزينه مالي بالا تعلق مي گيرد به بزرگترين خودروساز كشور يعني ايران خودرو كه رقم هزينه هاي مالي آن براي سال جاري بيش از يك هزار ميليارد تومان بوده و بعد از آن شركت سايپا به عنوان دومين شركت افتخارآميز اين صنعت در امر هزينه هاي مالي است.
با هزينه هاي مالي خودروسازان چه كارهايي مي‌توان كرد؟
با اين اوصاف يكي از كارهايي كه مي توان به واسطه هزينه هاي مالي فوق انجام داد پيشنهاد تعطيلي بانك ها و تأمين سود خالص آنها به وسيله هزينه مالي خودروسازان است.چراكه در حال حاضر، بانك تجارت با سود خالص 812 ميليارد توماني مي تواند كارمندان خود را به تعطيلات فرستاده و وظيفه تحقق سودآوري خود را به شركت ايران خودرو با هزينه مالي يك هزار و 106 ميليارد توماني واگذار كند.در اين صورت نه فقط سود برآوردي بانك تجارت محقق مي گردد بلكه مبلغي حدود 294 ميليارد تومان هم مازاد بر سود اين بانك باقي مي ماند كه مي‌توان با مبلغ باقي مانده فعاليت را گسترده تر كرد به تأمين سود خالص بانك دي هم پرداخت يا حتي بانك تجارت از محل مبلغ باقي مانده مذكور اقدام به تعديل سودآوري كند.شركت سايپا به عنوان دومين خودروساز بزرگ كشور مي تواند در اين كار خير سهيم باشد و با پرداخت هزينه مالي 598 ميليارد توماني در سال به تأمين سود بانك هايي همچون بانك دي يا پارسيان بپردازد.
در اين صورت نه فقط بانك ها نيازي به كار شبانه‌روزي براي تحقق سودهاي برآوردي خود ندارند، بلكه مي توانند در هر سال از محل هزينه مالي خودروسازان تعديل مثبت سودآوري را تجربه كنند.
البته هستند كارهاي مثبت ديگري كه بتوان با نتايج تلاش هاي بي وقفه در صنعت خودرو انجام داد، به عنوان مثال با مجموع دو هزار و 480 تومان هزينه مالي صنعت خودرو، مي توان اقدام به خريد سهام شركت هاي اشاره شده در جدول كرد.
حالا خودروسازان به چند سؤال پاسخ دهند :
با توجه به تلاش هاي فراوان صورت گرفته در اين صنعت جهت تحقق چنين هزينه هاي مالي هنگفتي، به نظر مي رسد زحمت پاسخ دادن به چند سؤال كارشناسي هم فقط از عهده اين مسئولين اين صنعت بر آيد.
اولين سوال اينكه براي محاسبه و ثبت مجموع هزينه‌هاي مالي صنعت خودرو كه مبلغي در حدود دو هزار و 480 ميليارد تومان مي باشد به ماشين حساب هاي چند رقمي نياز است؟
دومين سؤال قابل طرح كه شايد دغدغه ذهن بسياري از افراد باشد اين است كه براي حمل مبالغ مذكور تا بانك و تحويل آن به بانك ها چه ميزان زمان و به چه تعداد وسيله حمل و نقل نياز است؟
يا سؤال ديگر آنكه مسئوليت حفاظت از پول هاي پرداختي مذكور در بين راه به عهده چند نفر گذاشته مي شود؟ در نهايت با بررسي هرچه بيشتر صورت هاي مالي فعلي خودروسازان آنچه به عنوان مهر تأييدي بر هنرنمايي‌هاي تحقق يافته در اين صنعت و در انتهاي ترازنامه اين شركت ها خودنمايي مي كند، زيان انباشته موجود در شركت هاي خودروساز است كه به نظر مي رسد در رقابت با هزينه هاي مالي آنها چيزي كم نداشته باشد.به گونه اي كه نتيجه تلاش هفت شركت خودروساز مطرح كشور طي چندين دهه، زيان انباشته دو هزار و 120 ميليارد توماني است كه رقم آن دست كمي از بزرگترين فساد مالي در كشور ندارد.به طور مثال هزينه هاي مالي ايران خودرو رقم بالايي معادل روزانه 3 ميليارد تومان است يا آنكه كل هزينه مالي خودروسازان بورسي بالغ بر دو هزار و 480 ميليارد تومان بوده كه با اين ميزان نقدينگي مي‌توان سود بانكهاي بزرگي همچون تجارت، صادرات و يا دي را تامين كرد يا در شرايطي ديگر اقدام به خريد سهام بيش از 30 شركت بورسي با احتساب قيمت روز آنها كرد.رشد اقتصادي يا به تعبير ديگر افزايش توليد يك كشور در يك سال خاص نسبت به سال پايه، موضوعي است كه در سطح كلان با افزايش GDPيا توليد ناخالص داخلي يك كشور همخواني و ارتباط نزديك دارد.
براساس گزارش بورس نيوز، افزايش نهاده هاي توليد همچون سرمايه و نيروي كار، افزايش بهره وري عوامل توليد و به كارگيري ظرفيت هاي خالي در اقتصاد در زمره منابع رشد اقتصاد در هر كشوري است، بنابراين طي كردن بخش اعظمي از رشد اقتصادي به عهده صنايع فعال در كشور و افزايش بهره وري توليد در آنهاست.
اگر متوليان اقتصاد در كشورها هميشه سعي بر تداوم رشد اقتصادي و افزايش شاخص GDPدارند به اين دليل است كه با افزايش توليد ناخالص داخلي و به تبع آن بهره‌وري عوامل توليد، تورم موجود در اقتصاد كاهش يافته و به دليل جذب نقدينگي ها به سمت توليد، ميزان نقدينگي سرگردان و سفته بازي در جامعه روبه كاهش مي گذارد از سوي ديگر با افزايش نهاده هاي توليد، اشتغال در جامعه مسير صعودي را طي مي كند. از منظر بين المللي رشد اقتصادي در نهايت موجب بالا رفتن ضريب نفوذ كشورها در جهان مي گردد.با توجه به مطالب مطرح شده مي توان به راحتي اهميت و ارزش فعاليت صنايع در كشور را دريافت و مهمتر از آن به چگونگي اين فعاليت توجه كرد.صنعت خودرو، يكي از زير بخش هاي مهم صنايع و معادن كشور با سهمي حدود 3 درصدي در توليد ناخالص داخلي، اين روزها در حالي با مشكلات فراوان دست و پنجه نرم مي كند نجات آن از وضع كنوني امري حياتي به نظر مي رسد.
كاهش چشمگير تيراژ توليد و در مقابل آن رشد فزاينده تسهيلات دريافتي براي جبران هزينه هاي خودروسازان، وضع اين شركت ها را به باتلاقي مبدل كرده كه هرچه بيشتر در آن گام بردارند بيش از گذشته غرق در زيان مي شوند.اما آنچه به عنوان برخي از دلايل رسيدن خودروسازان به اين مرحله مطرح است از يك سو تغيير مستمر قوانين و مقررات و از سوي ديگر تحميل هزينه هاي هنگفت به اين شركت ها است.
قوانين و مقررات موجود بر سر راه شركت ها نه فقط به طور مستمر در حال تغيير است بلكه هر روز هم به شدت و سختي آن اضافه مي شود به عنوان مثال چنانچه شركتي بخواهد به تأمين مالي بپردازند اگر به سمت بازار سرمايه و بحث افزايش سرمايه رو آورد با مقررات دست‌و پا گير سازمان بورس و مسائلي از اين دست مواجه مي شود و چنانچه به سمت بازار پول و دريافت تسهيلات از بانك ها سوق يابد، در اغلب موارد با ارايه تضامين و وثيقه‌هاي سنگيني رو به رو مي گردد.اين داستان به اينجا ختم نشده و اساس مشكل زماني براي شركت‌هايي همچون خودروسازان خودنمايي مي كند كه بعد از فراز و نشيب هاي متعدد شركت ها موفق به دريافت تسهيلاتي مي شوند كه نرخ بهره آن براي مجموعه مذكور بيش از حاشيه سود محقق شده در شركت است. يعني بهره‌پرداختي 27‌درصدي و حاشيه سود 20 درصدي.اتفاقي كه در واقعيت امر هم براي خودروسازان رخ داد و اين شركت ها را وارد دور باطلي كرد كه در آن هرچه تلاش بيشتري براي جبران تسهيلات پرداختي و هزينه ها مي كنند، مشكلات آنها عميق تر مي گردد تا جايي كه بعد از حدود دو سال، هزينه مالي شركتي همچون ايران خودرو 115 درصد از سرمايه اش را تشكيل مي دهد.به طور مثال هزينه هاي مالي ايران خودرو رقم بالايي معادل روزانه 3 ميليارد تومان است يا آنكه كل هزينه مالي خودروسازان بورسي بالغ بر 2 هزار و 480 ميليارد تومان بوده كه با اين ميزان نقدينگي مي‌توان سود بانكهاي بزرگي همچون تجارت، صادرات يا دي را تامين كرد يا در شرايطي ديگر اقدام به خريد سهام بيش از 30 شركت بورسي با احتساب قيمت روز آنها كرد. در چنين شرايطي نه فقط همخواني ميان نرخ بهره پرداختي و حاشيه سود شركت ها وجود ندارد بلكه با گذشت يكسال از دريافت وام و با توجه به نرخ تورم 30 درصدي ارزش وام مذكور هم كاهش يافته و در واقع شركت متحمل هزينه مضاعف مي گردد.
با جمع بندي مطالب عنوان شده به نظر مي رسد در اولين قدم كاهش هزينه هاي مالي از صورت هاي مالي خودروسازان، مهم ترين اقدام خارج كردن اين شركت ها از زيان بوده كه اين امر هم با تزريق نقدينگي جديد به اين صنعت امكان پذير خواهد بود.از نگاهي ديگر ترغيب مديران اين صنعت براي بهبود كيفيت محصولات و ايجاد فضاي رقابتي در اين صنعت از ديگر راهكارهايي است كه مي تواند به رشد درآمد خودروسازان كمك شاياني كند.
كاري كه طي اين سال ها با در نظر گرفتن تعرفه هاي بالاي واردات خودرو و از بين بردن فضاي رقابتي در اين صنعت موجب كم كاري مديران اين گروه شده است.



دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن