تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803077763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخلاص شرط اصلي براي مداحي/ از خدا مي خواهم بازنشسته در خانه امام حسين(ع) نشوم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخلاص شرط اصلي براي مداحي/ از خدا مي خواهم بازنشسته در خانه امام حسين(ع) نشوم
بيرجند – خبرگزاري مهر: مداح اهل بيت خراسان جنوبي اخلاص را شرط اصلي براي مداحي دانست و آرزويش اين است كه خدايا مرا بازنشسته در خانه امام حسين(ع) نكن و تا زماني كه نفس در سينه دارم نوكري اهل بيت(ع) را انجام مي‌دهم.

به گزارش خبرنگار مهر، كربلايي مهدي سبزه‌كار در شمار كسانى است كه از نوجوانى، از سرِ عشق به اهل بيت، به جمع مداحان و مرثيه پردازان اهل بيت پيوسته و در اين راه مسيرهاي سخت و طولانى را پيموده است؛ امّا خود او، آنچه را كه در مدّاحى او به عنوان موفقيت از آن ياد مى شود، چيزى جز عنايت اهل بيت نمى داند...

مهر:لطفاً در ابتدا ضمن معرفي خود بفرماييد مدّاحى را چطور و از كجا شروع كرديد؟

خادم و نوكر امام حسين (ع) مهدي سبزه‌كار، 36 ساله و دو فرزند دارم و مداحي را از دوران مدرسه و هئيت‌ محل با تشويق معلم خود آقاي شاهوردي شروع كردم و الان 17 ساله كه مداحي مي‌كنم.

مهر: در زمينه مداحي از چه اساتيدي بهره جسته‌ايد و كداميك از اساتيد بيشترين تاثير را در پيشرفت شما داشته‌اند؟

مداحي را پيش اساتيد بزرگ شهر سيد مرتضي چهره‌آسا و حاج سعيد صباغي فرا گرفتم و بيشترين تاثير و پيشرفت در مداحي را بعد از مطالعه كتاب‌هاي مختلف و گوش دادن سي دي مداحان بزرگ كشوري داشتم.

مهر: درباره سبك هايى كه مى خوانيد توضيحاتى بدهيد.

تمام تلاشم اين است كه سبكي كه مي‌خوانم متناسب با مستمع باشد براي قشر جوان نمي‌توان سبك‌هاي خيلي قديمي را خواند امام حسين(ع) هميشه به روز است و بايد سبك ما هم به روز باشد و نگذاريم جوانان به مسير ديگري بروند.

مهر: درباره سهم واعظ و مداح در مجالس امام حسين(ع) بفرمائيد و نظر شما در خصوص ظاهر يك مداح اهل‌بيت(ع)چيست؟

از قديم الايام مداحان و روحانيون در جامعه از احترام و محبوبيت خاصي برخوردار بوده‌اند و مداح براي مردم مثل يك الگو است چرا كه انتظار دارند كسي كه مدح اهل‌بيت(ع) مي‌كند شمه اي از ارباب را داشته باشد به طور مثال اگر مداحي با مدل مو و لباس غربي وارد جلسه شود بر مستمع بار منفي مي‌گذارد چون وقتي شما را در جايي و با عنوان خاصي شناختند تمام رفتار شما زير ذره بين است و اگركوچكترين عملي خلاف عرف يا شرع از او سر بزند مي بيني عده اي از امام حسين جدا شده اند و بايد پاسخگو باشيم لذا با لباسي و قيافه‌اي كه اصلاً بوي امام حسين(ع) نمي‌دهد، به مجلس ايشان نرويم امام حسين (ع) مرتب بودن را دوست دارد اما نه هر لباس و نه هر وضعي را، چون مداح مي‌تواند با ظاهر خود به ديگران درس دهد.

مهر: فضاي مداحي شهر را چگونه مي بينيد؟ آيا بين جامعه مداحان و ذاكران وحدت و اتحاد وجود دارد ؟

با توجه به برگزاري همايش ها و دوره هاي آموزشي طي چند سال اخير و مساعدت و عنايت ويژه اداره كل تبليغات اسلامي در امور فوق و هم چنين تعامل كانون مداحان با بسيج مداحان، فضاي مداحي شهر ما خيلي خوب است و مداحان سوخته دل و با اخلاصي دارد كه نقطه اتصال بين مردم و اهل بيت(ع) هستند.

مهر: نظر شما در مورد انسجام هيئت‌ها در يك مكان براي عزاداري در استان چيست؟

كار خيلي خوبي است كه يك هيئت‌ مركزي وجود داشته باشد مثل خيلي از شهرهاي كشور، چرا كه بهترين ضربه براي نابودي دشمنان اتحاد و همبستگي مردم است و دشمن قصد دارد بين هيئت‌ها تفرقه و اختلاف بيندازد.

مهر: مداح چه وظيفه اي در قبال مسائل سياسي و اجتماعي دارد ؟

خيلي ‌ها فقط مداحي مي‌كنند و كاري با سياست ندارند در حالي كه امام حسين (ع) خودشان يك شخصيت سياسي و اجتماعي بودند كه بخاطر شرايط بدسياست آن دوران اعتراض كردند و به قول پير جماران حضرت امام خميني(ره)، دين از سياست جدا نيست.

به نظر شما سطح و عيار اشعاري كه در هيئت خوانده مي‌شود بايد چگونه باشد تا به معرفت‌افزايي مخاطب كمك كند؟

بعضي مواقع سخن يك واعظ يا مداح آنقدر تاثير مي‌گذارد كه روش زندگي شخصي را تغيير مي‌دهد و در حال حاضر فرهنگ مردمي تا حدي بالا است كه هر شعري را نمي‌پسندند و بدنبال شعر پر محتوا و كامل هستند بايد مداح شعرشناس باشد و در زمينه شعري مطالعات خوب و كافي داشته باشد.

مهر: به نظر شما علت ماندگاري و تأثير نفس ذاكران و نوحه‌خوان‌هاي قديمي و پيشكسوت‌هاي اين كار چيست و چگونه است كه هر چه اين بزرگان بيشتر پاي دستگاه امام حسين(ع) بوده‌اند، نفس گرم‌تر و گيراتري داشته‌اند؟

تمام جواب سوال شما را در يك كلمه مي‌شود گفت اخلاص اخلاص. قديمي‌ها برايشان مهم بود به امام حسين(ع) عرض ادب كنند ولي متاسفانه امروزه اگه صوت خوبي نباشه يا پول خوبي نگيرند مداحي نمي‌كنند، براي همين سوز صدا از برخي مداحان گرفته مي‌شود اگر بدانند اهل بيت(ع) در مورد مداحان احاديث و روايات زيادي گفته‌اند ديگر جز عرض ارادت چيزي برايشان مهم نخواهد بود و تنها با اخلاص و عمل صالح انسان ماندگار مي‌شود.

مهر:افرادي همچون شمر، عمرسعد و... از رزمندگان جنگ‌هاي اسلام عليه كفر و نفاق بودند، اگر بخواهيم تفسيري تاريخي و سياسي از واقعه كربلا داشته باشيم، چه اتفاقي مي‌افتد كه آنان با ادعاي تقرب به خداوند به كشتن فرزند پيامبر(ص) و امام برحق جامعه اسلامي دست مي‌يازند؟

من در جلسات مي‌گويم مهم نيست ما چيكار كنيم تا امام زمان(عج) را ببينيم مهم اين است كه امام ما را ببيند خيلي‌ها مانند عمرسعد و شمر، امام حسين(ع) را ديدند اما امام افرادي مانند زهير و حر را ديدند ما بايد پيرو ولايت باشيم چرا كه حركت جلوتر از آنها موجب گمراهي و حركت عقب‌تر از آنها موجب افتادن در چاه ناداني مي‌شود. مثل شمر و عمرسعد كه خواستند با رياست‌طلبي و مال دنيا جلوتر از امام زمان خود حركت كنند و در نتيجه با شمشير به نداي امام لبيك گفتند.

مهر: آيا قبول داريد كه به هر بهانه و قيمتي بايد جوانان را جذب هيئت كرد ؟مردم را بايد چطور جذب جلسات كنيـم ؟

اينكه ما بخواهيم به هر طريق مستمع جذب كنيم درست نيست بلكه بايد به دنبال رضاي خدا و اهل بيت باشيم هميشه سعي كردم با روي باز و برخوردي مناسب آنها را بيشتر از پيش جذب اهل بيت كنم چرا كه جوانان خيلي فهيم هستند و قرار نيست با خواندن سبكي كه مربوط به 50 سال پيش است انتظار حضور جوانان را در جلسات داشت مداح و روحانيون بايد به روز بوده و مطالب جديد را با مطالعه جمع آوري نموده تا جوانان از رفتن به هيئت كسب علم و معرفت و اخلاق كنند.

مهر:مطالعه ي چه كتاب هايي را براي مادحين و ذاكرين لازم مي دانيد ؟

كتاب‌هاي كه داراي سنديت بيشتري باشد مانند لهوف، سوگنامه آل محمد(ص)، شاهكار آفرينش، بحارالانوار وغيره است.

مهر: دوست داريد تا كي به فعاليتتان ادامه دهيد؟

هميشه مي‌گويم هركاري بازنشستگي دارد اما خدايا ما را بازنشسته در خانه امام حسين(ع) نكن و تا زماني كه نفس در سينه دارم نوكري اهل بيت(ع) را انجام مي‌دهم.

هرگز نگويمت كه بيا دست من بگير عمري گرفته‌اي زعنايت رها مكن

اگر توصيه خاصي به سخنرانان و مداحان براي هر چه بهتر بهره بردن از ماه محرم و صفر داريد بفرماييد.

اين ايام يك فرصت طلايي هست كه در اختيار ما قرار داده‌اند پس طوري رفتار كنيم كه انگار سال آخريست كه ماه محرم و صفر را درك مي‌كنيم.

كد خبر: 2200938

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۲ - ۱۰:۴۵

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن