تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802699751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهل روز بعد عاشورا كاروان با خطبه هاي اشك بر لب به كربلا رسيد/ قرائت انقلابي از عاشورا، پتانسيل قيام و انقلاب در شيعيان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چهل روز بعد عاشورا كاروان با خطبه هاي اشك بر لب به كربلا رسيد/ قرائت انقلابي از عاشورا، پتانسيل قيام و انقلاب در شيعيان
شاهرود - خبرگزاري مهر: عاشورا ديگربار ورق مي‌خورد؛ خون و چكاچك شمشيرها و بي‌آبيِ دريادلان. كاروان غمبارِ اربعين از ديار سراسر آشوبگري يزيد و از ناسپاسي‌هايِ پر عذاب شام رسيده است. قافله زينب با خطبه‌هاي اشك بر لب، همه عاشورائيان خود را آورده است به جز رقيّه(س) كه نامش رباعي‌گونه در شام باقي ماند و درخشيد. باقي ماند تا مثنوي‌ها پيشِ مظلوميتش براي هميشه الكن باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، اربعين يعني آه‌هايِ از سفر بازگشته؛ داغ‌هاي به موطن رسيده،گلستانِ ثمردهي اشك‌هاي عاشورا و سوختنِ آخرين قطره فرات در آرزوي لب‌هاي عبّاس(ع)، تكرار تنهايي‌هاي زينب(س) در كربلا و عصر عاشورا.

قلم ها تنها مي توانند حوالي نام و ياد اربعين چند قطره اشك واويلا بريزند

به‌راستي مقام اربعين با انبوهي از اين اندوه‌ها كمتر از عاشورا نيست و قلم‌هاي ما هرگز نمي‌توانند آن‌گونه كه بايد به سوگ بنشينند. اين قلم‌ها كه هيچ سطري از تشنگيِ مردان خورشيد را نچشيده و منظومه بلند آوارگي را همراهي نكرده و از خارستان‌هاي ناتمام و گستاخ عبور نكرده‌اند، چگونه خواهند توانست به منزلتِ اربعين دست پيدا كنند؟ قلم‌ها تنها مي‌توانند حواليِ نام و ياد اربعين، چند قطره‌اي اشكِ "واويلا" بريزند. و دلتنگِ نوشتن از تنهاييِ خودشان باشند.

هر اربعين كه مي‌آيد، واژه‌ها تنها مي‌توانند سينه‌زنان كنار گريه‌هاي ظريف جابر بنشينند. جابر، زائر دلسوخته اربعين است كه پس از مصافحه با پيامبر(ص)، همان دست‌ها را به تبرّك تربت حسين(ع) كشاند. هر اربعين كه بيايد، قلم‌ها با حزن‌آلودترين لحظه‌هايشان هر چقدر هم كه بكوشند، "يا حسين" ‌هايِ جانسوز جابر و آن حجم فراق را درك نمي‌كنند، چه برسد به خون‌گريه‌هاي زينب(س).

اصلي ترين عنصر عاشورا ولايت و امامت بود

امام جمعه بسطام در گفتگو با مهر ضمن تسليت ايام اربعين حسيني با اشاره به اينكه يكي از عناصر مقوّم هويت شيعي، نهضت عاشوراست گفت: براي شناخت نهضت عاشورا بايد امامت و شيعه را شناخت و براي شناخت شيعه بايد نهضت عاشورا را شناخت به همين دليل پيوند عميقي ميان اين دو شناخت وجود دارد و اصل اين قضيه به شناخت نظريه امامت از نگاه شيعه باز مي گردد.

حجت الاسلام سيد علي رضوي نسب با بيان اين مطلب كه تمام تفاوت و پتانسيل عميق و اجتماعي شيعه حول محور امامت دور مي زند افزود: اصلي ترين عنصر در نهضت عاشورا نيز امامت و ولايت بود و به قول هانري كربن بعد از سيك نبوت كه به خاتميت مي رسد سيكل امامت شروع مي شود.

وي با يادآوري اين مطلب كه هويت ديني در همه اعصار پرچم محوري و پيشرو مردم است خاطر نشان كرد: شيعه تا هميشه تاريخ معياري براي محك خود دارد تا جهان و قدرت هاي زمان، نظريه هاي عقيدتي، كلامي و فقهي و نظريات مختلف ديني، علمي و معرفتي را بسجند.

پتانسيل قيام و انقلاب در شيعيان به واسطه قرائت انقلابي از عاشوراست

امام جمعه بسطام با تاكيد بر اينكه نگاه انتقادي شيعيان به حكومت هاي غيرولايي باعث مي شود هر حكومتي را حكومت حق نداند تصريح كرد: معمولا شيعه نگاه انتقادي به نظام هاي سياسي و قدرت داشته و مشروعيتش را از آن خدا و امام مي دانسته و اين پتانسيل شيعه و امامت باعث مي شده كه شيعه هيچوقت دنياگرا و سكولار نشود.

رضوي نسب با بيان اين مطلب كه اگر نهضت عاشورا نبود، كلام و تفكر شيعي و مذهب تشيع كه يك عنصر مذهبي، مفهومي، ايماني و عقيدتي است، شايد نمي توانست به اين قوت تحقق اجتماعي يابد عنوان كرد: نهضت عاشورا نماد اين بود كه حاكم جائر و غاصب، ولي بحق و مشروع و حاكم خدا كه خلافت و امامت مسلمين حق اوست را مي كشد و طرف مقابل امام بحق، تن به بيعت با حاكم جائر نمي دهد.

وي پتانسيل قيام و انقلاب در شيعيان را به واسطه قرائت انقلابي از عاشورا دانست و اذعان داشت: بعد از قيام عاشورا، نهضت هاي مختلف علويان، سادات حسني، زيديه و... شكل مي گيرد كه محور اصلي شان اين بود كه حكومت بني اميه و بني عباس حكومت هاي ظالمانه اي هستند و بايد از ميان بروند.

واقعه كربلا الگويي براي رهبري انقلابها و ايجاد تحولات بنيادين در جامعه

معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان شاهرود نيز با بيان اين مطلب كه اسلام يك پديده است و مثل همه پديده ها، خطراتي آن را تهديد مي كند، و وسيله اي براي مقابله لازم دارد كه خداي متعال اين وسيله را، در خود اسلام قرار داده اظهار داشت: دو خطر عمده، اسلام را تهديد مي كند؛ كه يكي خطر دشمنان خارجي و ديگري خطر اضمحلال داخلي است.

مهدي بندرآبادي با تاكيد بر اينكه اين دو نوع دشمن- آفت بروني و آفت دروني - براي هر نظام و تشكيلاتي وجود دارد و اسلام براي مقابله با هر دو آفت، علاج، معيّن كرده و جهاد را گذاشته است بيان داشت: اگر امام حسين (ع)، قيام نمي كرد، روحيه ظلم ستيزي به وجود نمي آمد.

وي با اشاره به اين نكته كه حادثه عاشورا اگر چه در مكان خاصي اتفاق افتاده و محدود به زمان معيني بوده است اما حقيقت آن، مطلق و مجرد از زمان و مكان بوده و خاصيت الگوپذيري در ذات آن نهفته است يادآور شد: واقعه كربلا الگويي براي رهبري انقلابها و ايجاد تحولات بنيادين در جامعه بوده، تجربه پر ارزشي در اصلاح جوامع انساني، راست كردن كجي ها، زدودن فسادها و انحراف ها به شمار مي رود.

عاشورا، حماسه اي كه به تدريج ابعاد آن عظمت و اهميت يافت

امام جمعه بيارجمند نيز در اين گفتگو قيام امام حسين (ع) را از آن دست قيامهايي دانست كه بر اساس اصول بنيادين اسلام، با روش شناخته شده اسلام و برگرفته از سيره نبوي و علوي سامان يافته و داراي پيام و وصيت شفاف براي آيندگان است.

حجت الاسلام محمد احمدي ابراز داشت: حضرت‌ امام‌ حسين‌(ع) با خلق‌ حماسة‌ عاشورا و رهبري‌ آن‌، در دانشگاه‌ كربلا، درس‌ عزّت، شجاعت‌، شهامت‌، صبر و استقامت‌، مروّت‌، كرامت‌، سخاوت‌،گذشت‌، شهادت‌ و جهاد، تن‌ ندادن‌ به‌ ذلّت‌، تسليم‌ شدن‌ در برابر امر و خواستة‌ الهي‌، ايستادگي‌ در راه‌ حق‌ و... را به‌ نسل‌هاي‌ بعد از خود و وجدان‌هاي‌ بيدار و آگاه‌ داد.

وي حماسة‌ عاشورا را از جمله‌ حماسه‌هايي‌ معرفي كرد كه‌ به‌ تدريج‌ ابعاد و عمق ‌ولايه‌هاي‌ آن‌، عظمت‌ و اهميت‌ پيدا كرد و به‌ عنوان‌ حماسه‌اي‌ جاودانه‌ در طول‌ تاريخ‌ بشريت‌، مطرح‌ شد و در جاودانگي‌ اين حماسة‌ عواملي‌ نظير وعدة‌ الهي‌ براي‌ حيات‌ ابدي‌ شهيدان‌، انگيزة‌ الهي‌ در خلق‌ حماسة‌عاشورا، برنامه‌هاي‌ اهل‌ بيت‌ و ائمه‌ معصومين در زمينة‌ جلوگيري‌ از تحريف‌ و به‌دست‌ فراموشي‌ نسپردن‌ حماسة‌ عاشورا، سخنگويي‌ شجاعانه‌، آگاهانه‌ و اطلاع‌ رساني‌دقيق‌ حضرت‌ زينب‌ پيرامون‌ پيام‌ و حوادث‌ عاشورا و رهبري‌ آگاهانه‌ و عارفانة‌ حضرت‌امام‌ حسين‌(ع) دخيل‌ بوده‌اند.

خدا به وسيله شهات، امام حسين(ع) را به سعادت رساند

مسئول تبيان استان سمنان نيز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اينكه به فرموده امام حسن عسكري (ع) "علامات المؤمنين خمس : صلاةُ الاحدي و الخمسين و زيارةُ الاربعين والتـَختم في اليَمين و تـَعفيرُ الجـَبين و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحيم." از حضرت امام حسن عسكري (ع) روايت شده كه فرمودند: علامات مؤمن پنج چيز است: اقامه پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شبانه روز، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، جبين را در سجده بر خاك گذاشتن، در نماز بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفتن خاطر نشان كرد: در سلام هاي اوليه زيارت اربعين، امام صادق (ع) به نوعي اصالت خانوادگي امام حسين (ع) را بيان مي كند كه ايشان فرزند رسول خدا كه حبيب خداست.

حجت الاسلام جواد عرب اسدي با بيان اين مطلب كه سلام بر امام به اين صورت است كه شخص زائر در حالي كه حضور امام ايستاده يا از دور ايشان را در ذهن حاضر كرده و به حضرت سلام مي كند و در دل مي گذراند كه هيچ آزاري و آسيبي از ناحيه من به آن امام، نه در آن وقت و نه پس از آن نخواهد رسيد گفت: هدف تمامي آن بزرگواران جز هدايت و اصلاح مردم و اعلاي كلمه توحيد و شيوع طاعت خداوند در مردم نيست، بنابر اين آنها از معصيت خدا و تخلف از اوامر و نواهي او، از اخلاق ناپسند مردم از قبيل خود بزرگ بيني، حرص، ريا، بخل، حّب قدرت، غيبت، آزار رساندن و ... اذيت خواهند شد زائر بايد حال خود را به گونه اي قرار دهد كه مورد رضايت امام باشد، نه مايه اذيت آن حضرت، آن وقت است كه در گفتن كلام سلام، صادق است.

وي با يادآوري اين مطلب كه در اين دنيا هر كس توسط چيزي و يا عملي به عزت مي رسد افزود: امام صادق عليه السلام در بخش ديگري از فرازهاي زيارت اربعين امام حسين عليه السلام را توصيف مي كند كه خدايا او ولي تو و فرزند ولي توست، او برگزيده و پسر برگزيده توست. يعني با تمام عزت و احترامي كه براي ايشان قائل بودي ولي به وسيله شهادت به او عزت بخشيدي. تو خواستي كه امام به وسيله شهادت، آن هم چنين شهادتي به عزت برسد. خدا به وسيله شهات، امام حسين(ع) را به سعادت رساند.

معناي حقيقي شيعه، پيروي در تمام چهره ها است

مسئول تبيان استان سمنان تصريح كرد: با مطالعه تاريخ زمان امام حسين (ع) متوجه خواهيم شد كه در دين پيامبر اكرم (ص) تغييرات بسياري ايجاد و بدعت هاي فراواني نهاده شده بود. امام براي اينكه حقيقت دين رسول اكرم حفظ شود و ديني سالم به نسل هاي بعدي رسانده شود هيچ راهي نداشت جز اينكه قيام كند و بدين وسيله اعلام دارد كه حقيقت دين اسلام به يغما برده شده و دين كنوني، ديني است تحريف شده كه خلفا به واسطه آن راهي براي حكومت نامشروع خود يافته اند. پس امام قيام مي كند تا پيام دين واقعي را به گوش افرادي كه خواهان شنيدن حقيقت هستند برساند.

عرب اسدي با تاكيد بر اينكه ممكن نيست پيرو حقيقي، در صلح و آرامش با اهل بيت بوده و در جنگ و محاربه، بي تفاوت و يا رو در روي آنها باشد و مگر ممكن است شيعه راستين، در جنگ با آن بزرگواران بوده و در صلح به مخالفت با آنان برخيزد عنوان كرد: معناي حقيقي شيعه، پيروي در تمام چهره ها است و پيرو واقعي، روحش با امام خود، يكي مي شود به همين دليل صلح امام صلح او و جنگ امام، جنگ او مي شود.

وي اذعان داشت: اين كلام را مي توان در حديث كساء به خوبي مشاهده كرد وقتي پيغمبر (ص) پس از آن كه خامس آل عبا را تحت كساء جمع كرد، فرمود: "اللّهم انّ هؤلاء اهل بيتي و خاصّتي و حامّتي ، لحمهم لحمي و دمهم دمي، يؤلمني ما يؤلمهم و يُحرجني ما يُحرجهم ، انا حربٌ لمن حاربهم و سلمٌ لمن سالمهم و عدوٌّ لمن عاداهم و محبٌّ لمن احبّهم، انّهم مني و انا منهم".

عرب اسدي افزود: پس آن زماني كه تمامي آنان (پنج تن) گرد آمدند و تعداد كامل شد، رسول خدا طرفين عبا را گرفتند و با دست راست خود به سوي آسمان اشاره فرمودند "پروردگارا اينان اهل بيت و خاصان و ياوران منند، گوشت آنان گوشت من و خون آنان خون من است، آنچه كه ايشان را بيازارد مرا آزرده است و آنچه كه آنان را به زحمت افكند، مرا به زحمت افكنده، هر كه با آن بجنگد، با من جنگيده و هر كه با آنان در سلم و صلح باشد با من در سلم و صلح است و هر كه با آنان دشمني ورزد با من دشمني ورزيده و هر كه آنان را دوست بدارد مرا دوست داشته است. من از آنانم و آنان از من. پس پروردگارا صلوات و بركات و رحمت و آمرزش خود را بر من و آنان قرار بده و پليدي را از آنان زدوده، و پاكشان گردان.

عنصر بيان اصل مورد تاكيد قرآن براي تبليغ

امام جمعه دامغان نيز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اين مطلب كه هركاري نيازمند تبليغ است تا معرفي، پذيرفته و مورد استقبال عمومي قرار گيرد عنوان كرد: اصولا تاكيد قرآن بر عنصر بيان: "علمه البيان" بدان معناست كه انسان به طور طبيعي جز با بيان نمي توانست به موفقيت هايي كه در حال حاضر بدان دست يافته دست يابد.

حجت الاسلام سيد محمود ترابي همچنين افزود: انتقال احساسات و عواطف دروني و آگاهي ها و تجربيات و دانش هاي متفاوت و متنوع علمي و مفاهيم بنيادين تنها از راه بيان، قابليت دوام و رشد و بالندگي و شكوفايي مي يافت.

وي اذعان داشت: اگر براي عنصر پيام ولايت به عنوان عنصر و مؤلفه اصلي پيام رساني پيامبر(ص)، نقش اساسي قائل شده و بر اين باوريم كه دين اسلام در قالب آن تداوم و بقا يافته است؛ چنين نقشي را مي بايست در عنصر پيام عاشورايي براي تداوم نهضت اصلاحي در رفتارهاي امت و جامعه اسلامي نيز قائل باشيم.

ترابي با يادآوري اين نكته كه پيامبر(ص) با ابلاغ ولايت، تداوم نظام اسلام را به عنوان دين، دور از دسترس تحريف، تثبيت كرد و تا روز قيامت حلال و حرام وي حلال و حرام شد و مسئوليت و ماموريت همه پيامبران(ع) با ايشان ختم به خير شد ابراز داشت: با حركت و قيام امام حسين (ع) و اقدام عملي وي حركت دايمي اصلاحات در حوزه عمل اجتماعي نيز تا روز قيامت تثبيت شد.

تغيير در نگرش نيازمند عنصر صبر و استقامت در حوزه عمل است

رئيس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان دامغان كار امام حسين (ع) را تغيير در نگرش ها دانست و ابراز داشت: تغيير در نگرش ها و رفتارها همواره دشوارتر از تغيير در بينش هاست؛ هر چند كه رابطه تنگاتنگي ميان بينش ها و نگرش هاست و تغيير بينش در بيش تر مواقع موجب تغيير در نگرش ها مي شود ولي اين گونه نيست كه تغيير بينش موجب تغيير نگرش شود.

ترابي با بيان اين مطلب كه تغيير در نگرش نيازمند عنصر صبر و استقامت در حوزه عمل است تاكيد كرد: بسياري از مردم ممكن است با بيان و آگاهي بخشي در بينش هاي خويش تغيير دهند ولي عموم از تغيير نگرش و رفتار سخت ابا مي كنند و يا سخت تر آن را تغيير مي دهند زيرا نگرش ها به عنوان رفتارهاي هنجاري و عادي و معمولي در جامعه جا مي گيرد و چيزي كه به عنوان عادت ثانوي و طبيعت دوم بشر شده است به سختي قابل تغيير و جا به جايي است.

وي يادآور شد: جامعه اي كه امام حسين(ع) در آن قرار داشت جامعه اي بود كه نظام خلافت سلطنتي با بينش جبرگرايانه و دوري از عدالت در همه حوزه هاي توليد و توزيع و مصرف، بر آن حاكميت يافته و هنجارهاي جديدي را شكل داده بود.

ترابي در خاتمه با تاكيد بر اينكه امام حسين(ع) مي بايست در چنين جامعه اي دست به اصلاح مي زد تصريح كرد: البته ماموريت او اصلاح در همان مقطع تاريخي نبود بلكه او نيز همانند پيامبر(ص) ماموريت فرا زماني و فرا تاريخي داشت و مي بايست به گونه اي عمل كند كه قابليت اصلاحات دايمي در امت و جامعه براي هميشه فراهم شود.

........................................
گزارش از الهام صادقي

كد خبر: 2200922

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۲ - ۱۰:۲۲

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن