تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819442546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سخنراني شهيد مطهري به مناسبت اربعين


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سخنراني شهيد مطهري به مناسبت اربعين
بيستمين روز صفر يعني اربعين زماني است كه كاروان اسرا، از شام به مدينه بازگشتند و روزي است كه جابر بن عبدا... انصاري، صحابي رسول خدا (ص)، از مدينه به كربلا رسيد و به زيارت قبر امام حسين (ع) رفت و او نخستين كسي است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد.

به گزارش پايگاه اينترنتي شهيد مطهري، در اين روز، زيارت امام حسين (ع) مستحب است و اين زيارت،‌‌ همان زيارت اربعين است كه امام حسن عسكري (ع) آن را از نشانه‌هاي مؤمن دانسته‌اند. «۱»

در ادامه سخنراني شهيد مطهري را كه ۷ ارديبهشت ۱۳۴۰ مصادف با اربعين ۱۳۹۰ قمري در حسينيه ارشاد انجام شده، مي‌خوانيد.

امروز روز پيوند با شهيدان است. اگر بنا شود ما در موقعش كه مى‏شود از شهيدان بگسليم ولى بعد هميشه بنشينيم و امرى را كه نشدنى‏ است بگوييم: السَّلامُ عَلَيك يا ابا عَبْدِاللَّهِ يا لَيتَنا كنّا مَعَك فَنَفوزَ فَوْزاً عَظيماً اى كاش ما مى‏بوديم با تو، حسين بن على عليه السلام مى‏گويد كربلا كه يك روز نيست، هميشه است.

يكى از دلائلى كه جامعه ما جامعه مرده است همين جريانى است كه ما فعلًا در روز اربعين داريم. در اين روز واقعاً دو موضوع مهم داريم كه بسيار شايسته اهميت است. يكى آمدن جابر [به كربلا براى زيارت اباعبداللَّه عليه السلام‏] كه آمدنش يك تابلوى بزرگ است، و ديگر زيارت اربعين- كه الآن فرصت شرح آن نيست و بايد در وقت ديگرى مضمونهاى آن زيارت را براى شما بخوانم- و اين سنّتى كه از دور، از هرجا كه هستيد حسين بن على عليه السلام را در اين روز زيارت كنيد. اين‌ها دو جريان واقعى است.

يك جريان ساختگى كه در هيچ كتاب معتبرى وجود ندارد و تنها در يك كتاب وجود دارد كه آن كتاب به اتفاق تمام ارباب مقاتل معتبر نيست‏ «۲» اين است كه در روز بيستم ماه صفر اسرا، اهل‏بيت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله، اهل بيت امام حسين عليه السلام از شام به كربلا مى‏آيند.

ما آن دو جريان اصيل را بكلى فراموش كرديم. شايد در ميان همه ما دو نفر نباشند كه زيارت اربعين را به قصد پيوند با حسين بن على عليه السلام خوانده باشند يا داستان جابر را از روى تدبّر گوش كرده باشند. هرجا كه مى‏رويم صحبت از اين است كه اهل بيت امام حسين عليه السلام به كربلا سر قبر امام حسين عليه السلام آمدند؛ بعد چه شعر‌ها، چه مرثيه‏‌ها، چه سينه‏زنى‏‌ها، همه بر اساس دروغ!

اين، علامت جامعه مرده است. دروغ را مى‏پذيرد اما راست را هرگز حاضر نيست بپذيرد! جابر بن عبداللَّه انصارى از صحابه پيغمبر اكرم و از جوانان اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله است و در جنگ خندق جوانى بوده در حدود شانزده سالگى، تازه بالغ شده بود، در وقت وفات رسول اكرم صلى الله عليه و آله تقريباً بيست و دو ساله بوده و بنابراين در سنه ۶۱ هجرى اين مرد هفتاد و چند ساله بوده است. در آخر عمر كور شده بود، چشم‌هايش نمى‏ديد. با يك مرد محدّث بزرگوارى به نام عطيه عوفى آمد و قبل از آنكه به سراغ تربت حسين عليه السلام برود، رفت سراغ فرات، غسل زيارت كرد و خودش را از سُعد- كه گياهى خوشبو بوده و آن را خشك مى‏كردند و بعد مى‏ساييدند و پودر مى‏كردند و از آن به عنوان يك عطر و بوى خوش استفاده مى‏كردند- خوشبو كرد. عطيه مى‏گويد وقتى كه جابر از فرات بيرون آمد گام‌ها را آهسته برمى‏داشت و در هر گامى ذكرى از اذكار الهى بر زبانش بود.

جابر از دوستان اميرالمؤمنين و از دوستان خاندان پيغمبر صلى الله عليه و آله و در حدود دوازده سال از اباعبداللَّه بزرگ‌تر است و با ابا عبداللَّه خيلى محشور بوده است. عطيه گفت با همين حال گام‌ها را آهسته برداشت و آمد و ذكر گفت تا به نزديكى قبر مقدس حسين بن على عليه السلام رسيد. وقتى كه رسيد، دو بار يا سه بار فرياد كشيد:

حَبيبى يا حُسَين! دوستم، حسين جان! بعد گفت: حَبيبٌ لايجيبُ حَبيبَهُ؟ دوستى جواب دوستش را چرا نمى‏دهد؟ من جابر، دوست تو هستم، رفيق ديرين توام، پيرْغلام تو هستم، چرا جواب مرا نمى‏دهى؟ بعد گفت: عزيزم، حسينم! حق دارى جواب دوستت را ندهى، جواب پيرْغلامت را ندهى، من مى‏دانم با رگهاى گردن تو چه كردند، من مى‏دانم سر مقدس تو از بدن مقدست جداست. گفت و گفت تا افتاد و بيهوش شد. وقتى كه به هوش آمد سرش را به اين طرف و آن طرف برگرداند و مثل كسى كه با چشم باطن مى‏بيند گفت: السَّلامُ عَلَيكمْ ايتُهَا الْارْواحُ الَّتى حَلَّتْ بِفِناءِ الْحُسَين سلام من بر شما مردانى كه روح خودتان را فداى حسين كرديد.

بعد از اينكه گفت من چنين و چنان شهادت مى‏دهم، گفت: و من شهادت مى‏دهم كه ما هم با شما در اين كار شريك هستيم. عطيه تعجب كرد كه يعنى چه؟ ما با اين‌ها در اين كار شريك باشيم؟ به جابر گفت: معنى جمله‏ات را نفهميدم، ما كه جهاد نكرديم! ما كه قبضه شمشير به دست نگرفتيم، چرا شريك باشيم؟! گفت:

اصلى در اسلام هست كه من از پيغمبر صلى الله عليه و آله شنيدم. فرمود: هركسى كه واقعاً از ته دل دوست داشته باشد، روحش هماهنگ باشد، در اين عمل شريك است. من اگر شركت نكردم نمى‏توانستم شركت كنم، از من جهاد برداشته شده بود ولى روح من پرواز مى‏كرد كه در ركاب حسين عليه السلام باشد. چون روح ما با روح حسين بود، من حق دارم ادعا كنم كه ما با آن‌ها در اين عمل شريك هستيم.

دانلود

پانويس:
۱- بحار جلد، ۹۸، ص۳۳۱
(۱). البته صاحبش مرد بزرگوارى است كه در جوانى اين كتاب را نوشته و اين كتاب مشتمل است بربسيارى از مسائل كه تاريخ آن‌ها را تكذيب مى‏كند. هيچ كدام از مورخين و محدّثين و مقتل‏نويسان اسلام اين جريان را ننوشته‏اند بلكه تكذيب كرده‏اند و عقل هم آن را تكذيب مى‏كند.

منبع:
احياي تفكر اسلامي صفحه ۲۹- ۳۱

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن