تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818808220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعيين كردن حضور اعضا در انتخابات كميته شائبه‌دار استرغبتي: راهكار فتح‌الله‌زاده در اصل ۴۴ نيست/ آيين‌نامه كميته مشكل حقوقي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تعيين كردن حضور اعضا در انتخابات كميته شائبه‌دار استرغبتي: راهكار فتح‌الله‌زاده در اصل ۴۴ نيست/ آيين‌نامه كميته مشكل حقوقي دارد
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و نظارت وزارت ورزش گفت: اگر نظام جامع باشگاه‌داري در مجلس تصويب شود، تكاليفي كه مربوط به واگذاري باشگاه‌هاي دولتي به خصوصي است سرعت مي‌گيرد چون مسئله اساسي در باشگاه‌داري واگذاري نيست؛ ادامه حيات است.


به گزارش خبرگزاري فارس، چند روز پيش بودجه ورزش از سوي دولت و در نهايت مجلس اعلام شد، اما با توجه به مسابقات مهم پيش رو در سال 93 همه كارشناسان ورزشي اعتقاد دارند اين بودجه كفاف اعزام‌ها و حضور در اين بازي‌ها را نمي‌دهد. بازي‌هاي آسيايي در سال 2014 كه به ميزباني اينچئون كره جنوبي برگزار مي‌شود مهمترين رقابت‌هاي پيش رو در سال 93 است. كاروان ورزشي ايران در دوره قبلي اين بازي‌ها به عنوان چهارمي رسيد، اما با توجه به ميزباني كره و همچنين مشكلاتي كه ورزش ايران اخيراً با آن مواجه بوده خيلي‌ها اعتقاد دارند حفظ مقام چهارمي امكانپذير نيست. مسائل مختلف ورزش باعث شد تا با علي رغبتي مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و وزارت ورزش گفت‌وگويي انجام دهيم كه مشروح آن را در زير مي‌خوانيم:

فارس: از بودجه شروع كنيم امسال كاهش 23 درصدي در بخش عمراني داشتيم.

بودجه دو بخش دارد عمراني و جاري كه كاهشي كه دوستان اشاره كردند در بخش عمراني بوده است، اما در بخش جاري كه ورزش در آن قرار مي‌گيرد تغييري نسبت به سال گذشته نداشتيم.

فارس: به نظر مي‌رسد بودجه جاري اضافه هم شده است.

نه. رديفي جابه‌جا شده است كه اعتبارات آن در رديف اصلي آمده كه با افزايش 22 درصدي روبه‌رو بوده است؛ در مقابل رديف متفرقه‌اي كه درآمد - هزينه را شامل مي‌شود كاهش پيدا كرده است. اين افزايش پول، باعث مي‌شود سال 93 را بهتر آغاز كنيم چون در رديف اصلي قرار گرفته شانس پرداخت هم بيشتر شده است، اما مجموعه پولي كه قرار است به ورزش بيايد چندان تفاوتي نسبت به سال گذشته نداشته است.

فارس: در سال 92 مسابقه مهمي نداشتيم اما در سال 93 مسابقات مهمي پيش‌رو داريم.

بازي‌هاي آسيايي و پارآسيايي، المپيك نوجوانان در چين، بازي‌هاي ساحلي آسيا در تايلند و همچنين غرب آسيا در ايران مهمترين مسابقات هستند به اضافه اينكه بعضي از مسابقات براي كسب سهميه برگزار مي‌شوند كه از امسال شروع شده مانند تكواندو، همچنين بعضي از تيم‌ها مانند فوتبال در جام جهاني، واليبال در ليگ جهاني، بسكتبال، واترپلو و همچنين كشتي جام جهاني فرنگي و آزاد مسابقاتي را پيش‌رو دارند.

فارس: اين بودجه كفاف مي‌دهد؟

قطعاً جواب نمي‌دهد، بعضي از بازي‌ها مانند آسيايي، المپيك و ساحلي بودجه اعزامشان بر عهده كميته است ولي آنها هم افزايشي نداشتند.

فارس: بودجه آنها هم 23 ميليارد است.

يك بودجه جاري دارند و يك بودجه‌اي كه براي مسابقات در نظر گرفته شده است. با برآوردي كه داشتيم اين بودجه جواب نمي‌دهد. بزرگترين مشكل در زمان آماده‌سازي تيم‌ها رخ مي‌دهد. با توجه به اينكه امسال و سال گذشته تيم‌ها كج‌دار و مريض آماده شدند الان هم در سه ماهه اول فصل آماده‌سازي بدني و هم شش ماهه آينده در فصل آماده‌سازي نهايي، اعتبارات جوابگوي برنامه‌هايي كه فدراسيون‌ها مي‌دهند نيست و قطعاً احتياج به كمك دارند در غير اين صورت معلوم نيست حتي بتوانيم نتيجه را تكرار كنيم چه برسد به اينكه افزايش جايگاه داشته باشيم.

فارس: پيش‌بيني خودتان از مقام ايران در بازي‌هاي آسيايي 2014 چيست؟

پيش‌بيني زود است اما استعداد و پتانسيلي كه داريم خوب است مشروط بر اينكه برنامه‌ آماده‌سازي را به موقع انجام دهند. با توجه به اعتباري كه در اختيار دو نهاد است قطعاً نمي توانيم بگوييم به نتيجه مي‌رسيم.

فارس: ستادي هم براي بازي‌هاي آسيايي تشكيل داده‌ايد.

قبلاً ستادي داشتيم با اعضاي كميته و برخي ارگان‌ها كه تا المپيك لندن هم پايدار بود كه بعد تعطيل شد. پيشنهاد كرديم اين ستاد احيا شود. براي پرهيز از موازي كاري و همچنين براي هماهنگي و اينكه يك مسير را دنبال كنيم پيبشنهاد احياي اين ستاد را داشتيم، البته ستاد به مقررات ارگان‌هايي كه عضو هستند احترام مي گذارد.

فارس: با كميته ملي المپيك هم صحبت كرده‌ايد؟

در حال حاضر مي‌خواهيم آيين‌نامه را تدوين كنيم اما براي راه‌اندازي، افراد ذينفع را مطلع مي‌كنيم. در ستاد تداركاتي كميته نماينده وزارت ورزش است. در حال حاضر هم كميته‌ كارش را مي‌كند ما هم كار خودمان را انجام مي‌دهيم مشكلي هم وجود ندارد.

فارس: جلسه‌اي با رؤساي فدراسيون‌ها داشتيد شرايط آنها را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ما دو مرحله جلسه داشتيم؛ يك مرحله در زمستان 91 و مرحله دوم كه اخيراً شروع شده و با 11 فدراسيون جلسه گذاشتيم. زمينه حفظ مقام چهارمي ما در بازي‌هاي آسيايي فراهم است اما برنامه‌هاي دوستان مورد بررسي قرار گرفته و لازم است اجرا شود، اجرايش به خاطر كمبود منابع در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. البته رؤسا تلاش مي‌كنند بتوانند خارج از منابع دولت كمك‌هايي بگيرند اما با توجه به شرايط اقتصادي اين منابع در حدي نيست كه كل برنامه‌ها را پوشش دهد.

فارس: قبلاً گفته بوديد فدراسيون‌ها به منابع دولت اتكا نكنند، چقدر آنها در اين كار موفق بودند؟

درباره جذب اسپانسر دو مطلب را بايد در نظر بگيريم، اولين مورد زمينه قانوني براي اين كار است؛ در برنامه چهارم فرصت‌هاي قانوني داشتيم مانند اينكه كمك به ورزش جزء هزينه‌هاي قابل قبول بود و شامل ماليات نمي‌شد كه در برنامه پنجم حذف شد. بعد هم دستگاه‌هايي كه پول داشتند و مي‌توانستند هزينه كنند با اين مشكلات مواجه بودند كه اگر به ورزش كمك مي‌كنند بايد ماليات هم بدهند كه طبيعتاً مقرون به صرفه نيست. دوم وضعيت اقتصاد جامعه است؛ همينطوري كه ما با كاهش بودجه مواجه هستيم ساير بخش‌ها هم همين مشكل را دارند، بنابراين ترجيح مي‌دهند اول اولويت خود را انجام دهند تا اينكه در ورزش سرمايه‌گذاري كنند. البته بعضي فدراسيون‌ها موفق شدند درآمدهايي كسب كنند كه باز هم نمي‌تواند برنامه‌ها را پوشش دهد. در نظر بگيريد شركت در المپيك و بازي‌هاي آسيايي كار ملي و بزرگي است بنابراين بايد سهمي كه دولت در اين بخش مي‌گذارد پررنگ باشد و نسبت به چيزي كه كسب مي‌كنيم بيارزد، لازم است بيشترين كمك صورت بگيرد.

فارس: توزيع بودجه به فدراسيون‌ها چطور است؟

طبق ماده 17 اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي 12 منبع براي درآمد معرفي شده كه يكي از آنها دولت است. ما هر سال با فدراسيون‌ها تفاهم‌نامه مي‌نويسيم و بر اساس تقويمي كه دارند بودجه مي‌گيريم. ما هم سهم خودمان را معلوم مي‌كنيم. به نسبت تخصيصي كه در بودجه داريم به همان نسبت به باشگاه‌ها هم تخصيص مي‌دهيم. در سال 92 بر اساس سال 91 تفاهمنامه را تنظيم كرديم و پرداختي‌ها را انجام مي‌دهيم. زمان تخصيص اعتبارات كمي متفاوت شده، بعضي از آنها تراكم كاري‌شان در ماه‌هاي خاص است. آنهايي كه نيازمند بودند بخش زيادي از بودجه را گرفتند، آنهايي كه در پايان سال فعاليت دارند هنوز بودجه‌شان باقي مانده، بنابراين نسبت مساوي از توزيع اعتبار اتفاق نيفتاده است. قطعاً فدراسيون‌ها به نسبت مساوي از كمكي كه بر مبناي مصوب سال 91 است برخوردار مي‌شوند. تورمي كه اتفاق افتاده، افزايش نرخ ارز و كاهش بودجه با اين كمك دولت نياز فدراسيون‌ها مرتفع نمي‌شود.

فارس: اشاره‌اي به اساسنامه فدراسيون‌ها كرديد موردي كه در اساسنامه وجود دارد مربوط به انتخابات است ...

قانون همان اساسنامه‌اي است كه مصوب دولت است. تمام فدراسيون‌هايي كه با سرپرست اداره مي‌شوند يا دوره رياست چهار ساله‌شان به پايان رسيده بر اساس مقررات انتخاباتشان برگزار مي‌شود تا الان چوگان، شنا، هاكي، سه‌گانه، پهلواني، نابينايان و كوهنوردي انجام شده است. تكواندو، تيراندازي و كشتي را پيش رو داريم. براي تعدادي هم كه ثبت‌نام شده از جمله قايقراني، بدنسازي و كونگ‌فو كه بعد از انجام مراحل اداري انتخابات را انجام مي‌دهيم.

فارس: سرپرستاني هم كه كانديدا مي‌شوند اخيراً از سرپرستي فدراسيون برداشته‌ايد.

بناي ما اين است دوره 4 ساله كه تمام شود انتخابات را برگزار كنيم. در اين فاصله برخي فدراسيون‌ها اين شرايط را نداشتند. نمي‌خواهيم هيچ فدراسيوني وارد مرحله سرپرستي شود چون سرپرست‌هايي كه كانديدا بودند ابهاماتي درباره اختياراتشان درباره انتخابات هيئت‌ها وجود داشت، از طرفي برخي حرف و حديث‌هايي مطرح بود مبني بر اينكه وزارت هر كسي را سرپرست مي‌گذارد مي‌خواهد رئيس شود براي برطرف كردن اين ابهامات فدراسيون‌هايي كه زمان انتخاباتشان در يكي، دو ماه آينده است قرار شد افرادي كه كانديدا نيستند در رأس فدراسيون قرار بگيرند و انتخابات را برگزار كنند بنابراين هر شخصي كانديدا است مي‌تواند در شرايط مساوي در انتخابات شركت كند و مجمع به هر كس كه رأي دهد او رئيس مي‌شود.

فارس: براي فدراسيون اسكي چطور؟ انتخابات آنها برگزار نشد.

قرار است از اسكي ثبت‌نام مجدد صورت گيرد. اعضاي مجمع در جلسه انتخابات حاضر نشدند بنابراين دو راه پيش رو داريم: يا اينكه نايب رئيس در غياب رئيس امور كار را بر عهده بگيرد يا وزير طبق ماده 10 سرپرست را انتخاب كند. فردي كه سرپرست است كانديدا نيست. تاريخ ثبت‌نام مجدد هم به زودي اعلام مي‌كنيم.

فارس: به ماده 10 اشاره كرديد الان در قايقراني با توجه به اين ماده ابراهيمي بركنار شد اين موضوع مشكلي را براي ورزش ايران به وجود نمي‌آورد چون در اساسنامه اين فدراسيون اين ماده حذف شده است.

حرف شما درست است در كشور ما از نظر قوانين داخلي، اساسنامه فدراسيون فوتبال و ساير فدراسيون‌ها تصويب شده است بنابراين اختيارات ماده 10 هنوز است. ابراهيمي با اين ماده سرپرست شد و حالا دوره 6 ماهه تمام شده است. بعضي از فدراسيون‌هاي جهاني موانعي دارند البته IOC شرايط را براي انتخابات پذيرفت، اما بايد دو تغيير اساسي داشته باشيم يكي قانون تأسيس وزارت ورزش و جوانان است كه وزير هم تأكيد دارد و كارگروهي براي آن تشكيل شده است و دوم اساسنامه فدراسيون‌هاست. اساسنامه فدراسيون‌ها هم بايد با قوانين بين‌المللي و هم ملي همخواني داشته باشد. اگر اول قانون وزارت به تصويب برسد خيلي از ابهامات و مشكلات در قانون فعلي كه براي 42 سال پيش است حل مي‌شود. فعلاً نگاه اين است با اساسنامه فعلي به صورت بي‌طرف برنامه برگزار شود.

فارس: فكر مي‌كنيد تا انتخابات كميته انتخابات همه فدراسيون‌ها برگزار شود.

هر كدام كه زمان و شرايط‌شان مهيا باشد انتخابات را برگزار مي‌كنيم. البته اگر شخصي هم سرپرست بود هيئت رئيسه مي‌تواند يك نماينده انتخاب كند چرا كه اين جايگاه حقوقي است.

فارس: اتفاق بدي هم در انتخابات پهلواني رخ داد و با اينكه به طالقاني گفته بودند، اما به او اجازه حضور در مجمع ندادند.

از او عذرخواهي مي‌كنم. اين موضوع را شنيدم، اما من در مجمع نبودم و بهتر است از آقاي گواري اين موضوع را پيگيري كنيد. البته او به خاطر بازنشسته بودنش نمي‌توانست در مجمع باشد.

فارس: آيين‌نامه‌اي توسط كميته به تصويب رسيده كساني كه جديداً عضو هيئت رئيسه هستند نمي‌توانند در انتخابات كميته شركت كنند نظرتان چيست؟

در هيچ كجاي اساسنامه به اين موضوع اشاره نشده است. اين مورد از نظر حقوقي مشكل دارد و اعضاي مجمع بايد اين مسئله را با كميته حل كنند. اساسنامه‌اي آمده، در مجمع عمومي تصويب شده و IOC آن را قبول كرده است. آنجا هم حرفي نبوده است. تعيين كردن حضور اعضا در انتخابات كميته شائبه‌دار است. ما مي‌توانيم فيلتر بگذاريم كه افراد با صلاحيت بيايند. نمي‌توانيم همزمان ثبت‌نام كنيم، همزمان هم آيين‌نامه تدوين كنيم و دوباره ثبت‌نام به هم بخورد.

فارس: با اين بند هاشمي طبا و سجادي نمي‌توانند در انتخابات كميته شركت كنند.

درباره افراد صحبت نمي‌كنم آنها خودشان مي‌دانند بيايند يا نيايند، اما در نهايت اگر اين آيين‌نامه بخواهد رانتي را براي برخي از افراد ايجاد كند كه آنها بتوانند انتخاب كنند اساسنامه چنين رانتي ايجاد نمي‌كند ملاك انتخابات اساسنامه است. هر كس تخطي كند مجمع مي‌تواند با قدرت وارد شود.

فارس: هاشمي‌طبا اعتقاد دارد در بند 15 اساسنامه ترجمه غلط صورت گرفته است...

من در جريان موضوع نيستم. پنجشنبه و جمعه هم نبودم و اطلاعي ندارم.

فارس: تجليل از قهرمانان چه شد؟

اين مورد وظيفه ما است. سالها انجام شده اما دو سال است كه آن را انجام نداديم و اعتبار زيادي حدود 14، 15 ميليارد نياز دارد. تلاش مي‌كنيم با تأمين منابع در اسفند آن را برگزار كنيم. وزارت آن را تكليف مي‌داند و دنبال اين موضوع است.

فارس: در مورد باشگاه‌ها تكليف واگذاري دولتي‌ها به بخش خصوصي چطور پيش مي‌رود؟

سال گذشته نظام جامع باشگاه‌داري را با كمك مركز پژوهش‌هاي مجلس تدوين كرديم و به كميسيون فرهنگي مجلس تقديم شد. شخصاً اعتقاد دارم اگر اين نظام مورد تصويب مجلس قرار بگيرد تكاليفي كه مربوط به واگذاري باشگاه‌هاي دولتي به خصوصي است سرعت مي‌گيرد چون مسئله اساسي در باشگاه‌داري واگذاري نيست ادامه حيات است. اينكه حالا اشخاص، هواداران و پيشكسوتان باشگاهي را بگيرند اما باشگاه درآمد نداشته باشد و اعضا از جيبشان خرج كنند اين شرايط ادامه پيدا نمي‌كند. حتي اگر افراد پولدار و علاقمند هم بيايند اين علاقه با سالي 20، 30 ميليارد هزينه كردن بدون بازدهي تمام مي‌شود. بنابراين نظرم اين است نظام جامع باشگاه‌داري انجام شود. ممكن است دو، سه سال اول سودي نباشد و هزينه باشد اما سرمايه‌گذاران حرفه‌اي حاضر هستند چند سال سرمايه‌گذاري كنند وقتي بدانند چه فرصت‌هايي هست.

فارس: پيشنهاد فتح‌الله زاده مبني بر واگذاري باشگاه‌ها به صورت پيمانكاري به افراد چقدر مي‌تواند محقق شود؟

كارگروهي هست كه آنها مي‌توانند پيشنهاد دهند، تا جايي كه مي‌دانم باشگاه تابع اصل سياست 44 هستند. در آنجا راهكارهايي پيشنهاد و پيش‌بيني شده كه اين راهكار فتح‌الله زاده در آن نيست.

فارس: از نظر شما اين پيشنهاد منطقي است؟ اينكه دولت دخالتي نداشته باشد و باشگاه‌ها هفت سال توسط پيمانكاران اداره شوند تا بدهي‌ها صاف شود.

در حال حاضر فتح‌الله زاده و دوستانشان اختيار تام دارند و مي‌توانند اين كار را انجام دهند.

فارس: شايد پيشنهاد فتح‌الله زاده بخاطر تغيير مديريت و بودجه باشد.

كمك كردن به ورزش حرفه‌اي ممنوع است، البته ما به ورزش‌هاي پايه كمك‌هايي كرده‌ايم، فتح‌الله زاده مي‌تواند از طريق هيئت مديره اين پيشنهاد را مطرح كند اما شكل اجاره دادن در قانون واگذاري وجود ندارد.

انتهاي پيام/خ

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن