تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802398574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه به ابهام مجلس درباره رفتار مهمانان اروپايي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پاسخ دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه به ابهام مجلس درباره رفتار مهمانان اروپايي
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه به ابهام برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درباره رفتار مهمانان اروپايي پاسخ داد.


به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، محمد جواد لاريجاني در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير كاظم جلالي رييس گروه دوستي پارلمان ايران و اروپا مبني بر اين‌كه دبيرستاد حقوق بشر با ديدار هيات پارلمان اروپا با دو تن از محكومين فتنه 88 موافقت كرده است، گفت: طبعا در يك چنين مواردي جلسات مشورتي مختلفي در دستگاه‌هاي ذيربط تشكيل و مسايل متنوعي نيز مطرح مي‌شود كه همگي آن‌ها مشورت‌هاي داخل نظام محسوب مي‌شوند. به نظر من آقاي دكتر جلالي در مطالبي كه بيان فرموده‌اند مقداري شتابزدگي به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌اند؛ زيرا در هر صورت روال كار بر اين است كه مسوولان محترم مجلس نظرات مختلف نهادها را مي‌گيرند، ارزيابي مي‌كنند و نهايتا تصميم مي‌گيرند آن‌چه به مصلحت است انجام دهند يا خير و كسي نمي‌تواند مجلس را به انجام كاري مجبور كند.

وي ادامه داد: البته هيچكس در اين مملكت موافق رفتار اين هيات در ملاقات با اين افراد و اعطاي جايزه به آن‌ها نبوده است؛ زيرا اولا تقاضاي ملاقات با افرادي كه سابقه محكوميت دارند يا به نوعي درحال گذراندن محكوميت هستند، نيازمند هماهنگي‌هاي قضايي است و باز همه آن‌ها نيازمند هماهنگي‌هاي امنيتي است، ثانيا جايزه دادن به محكومين فتنه همان‌طور كه اشاره شد اصلا يك توهين سياسي است، ثالثا همه اين امور مراحل تشريفاتي خاص خود را دارد، حتي موافقت با هر بخش از اين تقاضاها بايد براساس مراحل تشريفاتي خاصي صورت گيرد و اين توافق، نافي انجام ضروريات ديپلماتيك و تشريفاتي اين امر نيست همان‌طور كه رييس محترم مجلس شوراي اسلامي هم اشاره كردند اين‌ها بايد تقاضاي خود را رسما اعلام مي‌كردند تا مجلس مي‌توانست تصميم مناسب بگيرد و به هر نوعي كه مي‌خواست عمل كند. بحث اصلي در نحوه رفتار اين مهمانان كم تمدن ما بوده است.

وي در ارزيابي خود از رفتار هيات اروپايي اظهار كرد: بديهي است اين كار خلاف عرف ديپلماتيك است و شايد از لحاظ قوانين ما هم نوعي تخلف قانوني باشد؛ چراكه يكي از ملاقات شوندگان داراي محكوميت معلق است و احيانا هماهنگي با قاضي اجراي احكام ضروري بوده است. اما درعين حال دادن جايزه به افرادي كه در نظام اسلامي متهم شده و در جريان يك فرايند قانوني روشن و دقيق محكوم شده‌اند توهين به ملت و توهين به نظام سياسي مدني ما محسوب مي‌شود؛ لذا رفتار هيات اروپايي در اين قسمت به هيچ وجه قابل توجيه نيست.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه درباره اين‌كه چطور مي‌شود كه غربي‌ها با وجود ادعايي كه درباره نرم‌هاي ديپلماتيك دارند و خود را مولف نظام‌هاي نوين رفتارهاي ديپلماتيك در جهان مي‌دانند دست به چنين اقداماتي زده باشند؟ نيز گفت: اتفاقا اين رفتار ناهنجار ديپلماتيك با مواضع غرب و دول اروپايي در فتنه 88 كاملا هماهنگي دارد. در جريان فتنه كه در واقع يك كودتاي ناموفق عليه دموكراسي در نظام اسلامي بود، دول اروپايي با وقاحت كامل اين جريان فتنه را هم هدايت كردند، هم كمك كردند و هم تبليغ كردند. اين سياست، حكايت از ماهيت خيره سرانه و خود محورانه غرب دارد. جالب است كه غرب چه در رفتار با مردم خودش و چه در رفتار با ساير ملل از گستاخي كم نظيري برخوردار است و گستاخي البته يك علامت بي‌تمدني است همان‌طور كه حيا، ادب و شرم، رفتار متمدنانه محسوب مي‌شود.

وي كه به عنوان دبير ستاد حقوق بشر با هيات پارلمان اروپا ديدار و گفت‌وگو داشته درباره آن‌چه در اين نشست گذشت، خاطرنشان كرد: اولا هيات اروپايي چندماه پيش از اين سفر، از طريق وزارت خارجه تقاضاي ملاقات با اينجانب را مطرح كرده بود. چون آن‌ها از طريق پارلمان اروپا تقاضا كرده بودند آن را به مجلس شوراي اسلامي هدايت كرديم و پس از آن بود كه اين ملاقات انجام گرفت. در اين جلسه كه بسيار دقيق و مفصل و مودب به آداب برگزار شد، آن‌ها درباره جريان حقوق بشري حاكم در صحنه بين‌المللي با ما صحبت كردند و نظر ايران را درباره مسائل مطرح شده جويا شدند. ما در پاسخ به آن‌ها كه جزئيات بيشتر آن در خبرهاي مربوط به ديدار منتشر شده است، مفصل توضيح داديم اولا به تلقي آن‌ها از حقوق بشر غربي اشكالات فراواني داريم، ثانيا اعلام كرديم معتقديم كه سياست غرب در تحميل يك تفكر و روش زندگي به جهان با استفاده از زور شكست خورده است و گذشته از ناموفق بودن اين تحميل، اين سياست سبب از بين رفتن شكوفايي تمدني بشر خواهد شد زيرا تنوع فرهنگي بخشي از تجربه تاريخي بشر در شكل دادن به تمدن است. ثالثا تاكيد كرديم كه حقوق بشر، امروزه بخصوص از سوي دول اروپايي و آمريكا مورد سوء استفاده عظيم قرار گرفته است، رابعا معترض شديم كه دوستان و متحدان آمريكا و غرب غالبا ديكتاتورهاي بسيار سخت گيري هستند و كمترين توجهي به نرم‌هاي حقوق بشري ندارند اما چون دست نشانده و تضمين كنند منافع غرب هستند به حقوق بشر آن‌ها هيچ اشكالي وارد نمي‌شود اما ايران كه تجربه آن در بناي يك نظام دموكراتيك براساس عقلانيت اسلامي تجربه جديد بشريت امروز محسوب مي‌شود و به همين واسطه دستاوردهاي شگرفي در طي سه دهه گذشته ارائه كرده است و تنها دموكراسي منطقه و پيشرفته‌ترين كشور منطقه در علم و تكنولوژي و قوي ترين و تاثيرگذار ترين كشور منطقه به حساب مي‌آيد و در يك كلام ستاره درخشان خاورميانه است را مورد تهاجمات متنوع از جمله تهاجم حقوق بشري قرار داده اند.

وي ادامه داد: همچنين در اين ملاقات طرف اروپايي دو تقاضا مطرح كرد اول نظر مساعد ايران براي آغاز مجدد مذاكرات حقوق بشري ميان ايران و اروپا را خواستار شد و دوم توسعه همكاري هاي قضايي بين ايران و اروپا چهت آشنايي بيشتر اروپايي‌ها با دستاوردهاي مدني جمهوري اسلامي را درخواست كرد.

لاريجاني درباره پذيرش اين درخواست خاطرنشان كرد: ما با تقاضاي دوم موافقت كرديم و از مسيرهاي مختلف پيگير اجراي آن خواهيم بود. اما درباره تجربه مذاكرات ايران و اروپا يادآور شديم كه اين مذاكرات از سال 81براي چند دور برگزار شد و مبناي آن جايگزين كردن رفتار خصمانه در مجامع بين‌المللي با ميز مذاكره بود. منتهي پس از چند دور مذاكره، دول اروپايي تصميم گرفتند در صحنه بين‌المللي تهاجمات بين‌المللي را عليه ايران مجددا براه بيندازند كه نمونه آن قطعنامه هايي است كه مطرح كرده و مي‌كنند و يا مواضع بي ادبانه و گستاخانه اي است كه عليه نظام اسلامي و مسوولان آن اتخاذ مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: با توجه به اين شرايط، ترديد ما اين است كه اين مذاكره هم با همان معيار منسوخ چماق و هويچ باشد، البته همان‌گونه كه قبلا هم گفته‌ام چماق شكسته و هويچ پوسيده. طبيعتا ما به مذاكره‌اي كه براساس حسن نيت و علاقه به فهم متقابل باشد نظر مثبت داريم و اميدوار هستيم كه مساله حقوق بشر از اين بازي سياسي خارج شود و به يك ميدان همكاري فرهنگي، فكري و تمدني بشري تبديل شود كه در آن همه ملت‌ها حق داشته باشند بر اساس فرهنگ خودشان زندگي خود را شكل دهند و با همه فرهنگ‌ها تعامل داشته باشند.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن